Seed7 Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Al lange tijd ben ik op zoek naar een relatief simpel en goedkoop draaitafel lager om wat experimenten mee te doen. Nu kwam ik een lager voor een Technics SL 1200 MKII tegen. Het ding wordt beschreven als "Shaft assembly". Ik heb nog nooit een SL1200 van binnen gezien en vraag mij af of dit een compleet lager is? Of functioneert het pas als de motor er aan vast zit? I.e. is er een simpele snaar aangedreven tafel mee te maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Seed7 said: Al lange tijd ben ik op zoek naar een relatief simpel en goedkoop draaitafel lager om wat experimenten mee te doen. Nu kwam ik een lager voor een Technics SL 1200 MKII tegen. Het ding wordt beschreven als "Shaft assembly". Ik heb nog nooit een SL1200 van binnen gezien en vraag mij af of dit een compleet lager is? Of functioneert het pas als de motor er aan vast zit? I.e. is er een simpele snaar aangedreven tafel mee te maken? Waarom niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Omdat de zijdelingse spanning van een aandrijfsnaar ook een een zijdelingse druk op het lager uitoefent? Ik weet niet of dit lager daar voor is ontworpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 augustus 2006 Author Report Share Posted 27 augustus 2006 Scat-Man said: Waarom niet? Omdat ze over "shaft assembly" ipv "bearing" spreken. Omdat het een lager voor een directdrive is en ik me daarbij kan voorstellen dat de motor aan de as vast moet zitten omdat 'ie anders naarbeneden zakt ofzo...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Seed7 said: Scat-Man said: Waarom niet? Omdat ze over "shaft assembly" ipv "bearing" spreken. Omdat het een lager voor een directdrive is en ik me daarbij kan voorstellen dat de motor aan de as vast moet zitten omdat 'ie anders naarbeneden zakt ofzo...? De onderkant van de "shaft" is bol geslepen en rust op een teflonplaatje. Oudere V.P.I. modellen ( en nog veel meer fabrikanten) hadden het zelfde met die verstande dat er een kogeltje werd gebruikt i.p.v. de bolle lagerpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Richard 2 said: Omdat de zijdelingse spanning van een aandrijfsnaar ook een een zijdelingse druk op het lager uitoefent? Ik weet niet of dit lager daar voor is ontworpen. Lager is ontworpen voor direct drive, maar is echt stevig genoeg om ook met een snaar te functioneren. Beter zelfs dan menig ander draaitafel lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Scat-Man said: ... maar is echt stevig genoeg om ook met een snaar te functioneren. Beter zelfs dan menig ander draaitafel lager. Je hebt vast gelijk, dat lager moet natuurlijk ook heel wat scratchgeweld weerstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 augustus 2006 Author Report Share Posted 27 augustus 2006 Scat-Man said: De onderkant van de "shaft" is bol geslepen en rust op een teflonplaatje. Dank je, exact de informatie die ik zocht. Nu maar es twee van die dingen bestellen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Twee? Ga je een stereo platenspeler maken? RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 RastaPhil said: Twee? Ga je een stereo platenspeler maken? RastaPhil Je bedoeld zeker een dubbel mono Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 augustus 2006 Author Report Share Posted 27 augustus 2006 RastaPhil said: Twee? Ga je een stereo platenspeler maken? RastaPhil ...voor dubbel blind testen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Richard 2 said: Scat-Man said: ... maar is echt stevig genoeg om ook met een snaar te functioneren. Beter zelfs dan menig ander draaitafel lager. Je hebt vast gelijk, dat lager moet natuurlijk ook heel wat scratchgeweld weerstaan. Ontwerp is van ver voor de scratch manie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Sodejuu said: RastaPhil said: Twee? Ga je een stereo platenspeler maken? RastaPhil Je bedoeld zeker een dubbel mono Wow, en dan twee mono elementen in mono armen, aan mekaar gelast met een draadstang voor gelijkloop , en dan kan je al die glorieuze mono van de jaren 50 eindelijk in stereo horen! Woeha RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 RastaPhil said: Wow, en dan twee mono elementen in mono armen, aan mekaar gelast met een draadstang Je lacht, maar in de vroege jaren vijftig werd er een stereosysteem gedemonstreerd dat exact zo werkte: twee mono groeven, en twee gekoppelde armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Hear een alternatiefje: The bearing is made up of a couple of Harley-Davison parts: An intake-valve from the Shovelhead engine (OEM# 18074-66), a matching valve guide, and a 5/16" steel ball (OEM# 8860). Link naar de doehetzelf draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 augustus 2006 Author Report Share Posted 30 augustus 2006 Scat-Man said: Hear een alternatiefje: Dank je, maar ik kende hem al. Een oplosing die mij door z'n eenvoud erg aanspreekt, maar ik loop vast door de methode waarmee het plateau aan de klep bevestigd wordt. Voor hout prima, voor andere materialen iets lastiger en een paar schroefgaatjes in een klep maken is niet simpel. Maar voor een toekomstig project blijft het een optie, al denk ik dat de Royal Enfield klep nog iets beter zal werken omdat de as iets dunner is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Seed7 said: Maar voor een toekomstig project blijft het een optie, al denk ik dat de Royal Enfield klep nog iets beter zal werken omdat de as iets dunner is. Is ook een fiets met meer stijl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts