AudioCare Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 Stelletje kinderen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 beste CJ, wat ken jou dat nou schele dat ik geen verschil hoor Nou..., het zal mij inderdaad een worst zijn of jij nu wel of geen verschil hoort. Maar dan zeg jij gelijk d Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 beste CJ, jij denkt dat je verschil hoort.... Jij denkt dat je geen verschil hoort Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 Om te beginnen met logisch nadenken. Daar kan je heel veel kanten mee op en het is niet voor iedereen weggelegd. Jacco, Jacco, Kan het nog badinerender? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 Beste Jacco, ik zou haast zeggen "je kakelt als een kip zonder kop", maar dat doe ik natuurlijk niet (en jij ook niet)...zou ook niet zo netjes zijn. Echter, misschien kun je me vertellen waarop een niet techneut, zoals ik, dan zijn apparatuur moet selecteren. Beste Ruud, Toen ik nog klein was verbleef ik vaak op de boerderij bij mijn grootouders. Daar werd af en toe nog wel eens een kop van een kip afgehakt. Opa legde dan de kip met zijn halsje op het paaltje van het hek en met de bijl was het in 1 klap een soepkip. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 De basisregel is : Grafische plaatjes met scherpe contouren in .gif Foto's met vloeiende overgangen in .jpg of .png. Dat levert ook de kleinste files op. In PS zit een mogelijkheid van "Opslaan voor web" waar je kunt kiezen en ook zien hoe dat uitpakt. Mijn eerste post hier, dus eerst maar effe zeuren;) PNG is niet erg handig voor foto's, wordt namelijk veel te groot. PNG moet je gewoon gebruiken i.p.v gif. Het is lossless, een open standaard, en en kan meer kleuren weergeven dan gif. En het heeft betere support voor transparancy. Gif is gewoon outdated Bestaansrecht is er niet meer wat mij betreft. Wel handig: maak voor op het forum een klein plaatje, en zet er een link omheen naar de grote versie. Dan zeurt niemand Verder ontopic: Erg jammer dat het topic nergens meer over gaat. Het initieele idee lijkt me erg interessant. Jammer dat het zo dood bloed door mensen die er niet serieus naar willen kijken. Jacco, begrijp ik het goed dat de pre-echo direct verbandt houdt met de bandpass ripple? Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Ik vrees dat ik dat een beetje verdrongen heb Maar ik zal de link met belangstelling lezen! Bedankt. Maar wat wil je nu aantonen? Dat de pre-echo theoretisch best hoorbaar zou kunnen zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 PNG is niet erg handig voor foto's, wordt namelijk veel te groot. PNG moet je gewoon gebruiken i.p.v gif. Het is lossless, een open standaard, en en kan meer kleuren weergeven dan gif. En het heeft betere support voor transparancy. Gif is gewoon outdated Bestaansrecht is er niet meer wat mij betreft. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Beste, Er zijn zoveel facetten die de klank van een cd speler bepalen. Ben er zelf weer achtergekomen de afgelopen weken. Ben heel hard bezig een cd speler uitgangstrap te ontwerpen. En ben nu bezig met verschillende lowpass filters. Alleen die al maken echt een groot verschil. Met dacs die stroom uit zijn de I-V conversie des te meer. Hoewel ik groot fan ben van opamps, is I-V conversie met een opamp gewoon niet ideaal. En helaas doet 90% van de dac's en cd spelers het op die wijze. (even offtopic @Pjotr, doe jij je M-audio nog steeds met uitgangstrafo's? valt me elke keer weer op hoe goed de AKM chips wel niet klinken als zijn ze in feite lowcost.) Er is echt heel veel verschil, en het leuke als ontwerper zijnde is, als je een aantal facetten eenmaal door hebt kun je er ook veel invloed op uitoefenen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Ben heel hard bezig een cd speler uitgangstrap te ontwerpen. Same here En ben nu bezig met verschillende lowpass filters. Alleen die al maken echt een groot verschil. Met dacs die stroom uit zijn de I-V conversie des te meer. Hoewel ik groot fan ben van opamps, is I-V conversie met een opamp gewoon niet ideaal. En helaas doet 90% van de dac's en cd spelers het op die wijze. Niks mis met opamps, imho werkt dat ook prima voor IV conversie. Ik heb echter gekozen voor een net andere aanpak door een volledig differentieele opamp te gebruiken (OPA1632) als filter (DAC heeft voltage output anyway). Met een GBW van 180 Mhz zou deze meer dan moeten voldoen Zo heb ik meteen een nette gebalanceerde uitgang zonder DC, zonder caps in de signaalweg Wat gebuik jij dan voor IV/filter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Hoewel ik groot fan ben van opamps, is I-V conversie met een opamp gewoon niet ideaal. Helemaal mee eens Wat gebuik jij dan voor IV/filter? ik heb zelf de PCM 1704 en gebruik als i/v omzetter een enkel weerstand van 100 ohm, deze lage spanning wordt dan met behulp van een trafo, sowter 9045, naar een normaal signaalniveau gebracht. De trafo geeft van nature een laagdoorlaatfilter en geen gedoe met opamps fasesprongen etc. eenvoudig en klinkt boven al beter dan een standaard opamp output, Sony XA50es en een Zapfilter van LCaudio. Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Tja, een weerstand is ook niet ideaal natuurlijk, zoals je hier kunt lezen: http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAC...nalogue/IV.html Van fasesprongen heb ik geen last. Je trafo heeft ook een fasedraaing in het hoog, dus dat mag het probleem niet zijn. Ik filter op zo'n 50 Khz 2e orde met mijn opampje, dus zal in de audioband geen problemen hebben met de fase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Ben heel hard bezig een cd speler uitgangstrap te ontwerpen. Same here En ben nu bezig met verschillende lowpass filters. Alleen die al maken echt een groot verschil. Met dacs die stroom uit zijn de I-V conversie des te meer. Hoewel ik groot fan ben van opamps, is I-V conversie met een opamp gewoon niet ideaal. En helaas doet 90% van de dac's en cd spelers het op die wijze. Niks mis met opamps, imho werkt dat ook prima voor IV conversie. Ik heb echter gekozen voor een net andere aanpak door een volledig differentieele opamp te gebruiken (OPA1632) als filter (DAC heeft voltage output anyway). Met een GBW van 180 Mhz zou deze meer dan moeten voldoen Zo heb ik meteen een nette gebalanceerde uitgang zonder DC, zonder caps in de signaalweg Wat gebuik jij dan voor IV/filter? Beste voodooless, Een opamp doet het uiteindelijk beter dan een weerstand als I-V converter vind ik. Zeker als je de opamp inverted gebruikt en direct na de dac HF shunt naar ground met bijv. 2000pF. Echter ik wil het toch anders doen. Ik ben momenteel ebzig met een mosfet schakeling. Maar bovenal wil ik de schakeling zo simpel mogelijk houden zonder current mirrors etc. Less is more... Om die reden wil ik ook de lowpass filtering zo simpel mogelijkhouden. Een 8x oversampeling dac heeft al niet meer nodig dan 6dB. Ik wil mijn uitgangstrap DC coupled hebben in de toekomst, echter nu nog via blackgate non polar, omdat de servo's die ik tot dusver heb uitgeprobeerd me nog niet goed genoeg bevallen. Dat wordt dus voor de rev. B. Er is zeker niets mis met opamps zeker mits goed toegepast. De voeding is ongeloofelijk belangrijk en als ontwerper kun je zoveel invloed uitoefenen op het resultaat. Zie hier mijn uitgangstage Deze is echter ontwikkeld voor voltage out dac's. Uiteraard kun je hem ook gebruiken voor stroom uit, maar ik vind een opamp niet goed genoeg voor I-V conversie. (80% van alle commerciele ontwerpen doen dat echter wel zelfs Mark Levinson) Hij klinkt waanzinnig goed. Ben helemaal perplex van het resultaat, maargoed dat mag ook wel na 18 prototypes en heel veel uitproberen en meten. Zelfs de goedkoopste DAC chipvan AKM klinkt waanzinnig met deze uitgangstrap. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Looks nice Helaas komt mijn kenning niet ver genoeg om echt zelf wat te maken. Dus ik moet het hebben van dat wat ik kan vinden. Het filter zoals ik het gebruik heb ik eigenlijk nog nergens gezien. Ondanks de 64x oversampling (CS4392) gebruik ik wel een 2e orde filter. Echter ligt dat ver buiten de audioband, dus zal niet erg zijn. Die van mij ziet er niet zo spectaculair uit: Er komt echter nog een PCB, waar ook de clock en wat nieuwe voedingen op zitten. Maar zoals je ziet is dit ook erg simpel: balanced naar single ended opampje heb ik nog effe weggelaten, een van de twee XLR fases werkt ook voorlopig Klint schitterend tot nu toe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Stroomuitgangen moet je kortsluiten met bijvoorbeeld een transimpedantieversterker. Daar kun je een OpAmp voor gebruiken. Bijvoorbeeld een inverterende versterker zonder serieweerstand. Groet, Jacco Beste Jacco, Dat weet ik wel, maar de slew rate van zelfs de snelste opamp is niet hoog genoeg om de stroomuitgang bij te houden. Kortsluiten van dac uitgangen brengt weer andere problemen met zich mee. Lees deze paper eens. Heel interessant. I-V conversion Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Beste Voodoo, Fraai hoor. Interessante opamp die je gebruikt. Die moet ik eens nader bestuderen. Bijdeze de schema's van mijn uitgangstrap. De Buf634 heb ik volledig in klasse A gezet tot 3 volt RMS. Ik heb voor dit concept gekozen omdat ik vind dat 90% van alle uitgangstrappen niet genoeg stroom kunnen leveren. De mijne kan 0,25A leveren! en dat hoor je. kabelinvloeden en ingangscapaciteiten worden zo minder van invloed. Ik heb heel veel getweakt emt de voeding, en dit is zoals eht het beste klinkt met een fraaie slamm en strak laag De 2k2 weerstanden in de voedingslijn zijn er nu niet meer. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Stroomuitgangen moet je kortsluiten met bijvoorbeeld een transimpedantieversterker. Daar kun je een OpAmp voor gebruiken. Bijvoorbeeld een inverterende versterker zonder serieweerstand. Groet, Jacco Beste Jacco, Dat weet ik wel, maar de slew rate van zelfs de snelste opamp is niet hoog genoeg om de stroomuitgang bij te houden. Kortsluiten van dac uitgangen brengt weer andere problemen met zich mee. Lees deze paper eens. Heel interessant. I-V conversion Groeten, Bas Jaja, dat zal wel maar stroomuitgangen moet je kortsluiten. Anders is de sturende trap niet correct ontworpen en zul je hem eerst moeten spiegelen met bijvoorbeeld een translineaire schakeling. Of een ander soort type OpAmp kiezen. Als je daar eindige weerstanden voor gaat gebruiken, ga je fouten maken. Groet, Jacco Beste Jacco, Daarom moet er ook en transimpedance trap achter. Met een goede mosfet of tor schakeling kun je virtual toch bijna een 0 ohm weertand vormen voor de DAC, en daar ben ik dus mee bezig. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 De Buf634 heb ik volledig in klasse A gezet tot 3 volt RMS. Ik heb voor dit concept gekozen omdat ik vind dat 90% van alle uitgangstrappen niet genoeg stroom kunnen leveren. De mijne kan 0,25A leveren! en dat hoor je. kabelinvloeden en ingangscapaciteiten worden zo minder van invloed. Ik heb heel veel getweakt emt de voeding, en dit is zoals eht het beste klinkt met een fraaie slamm en strak laag Ziet er inderdaad simpel uit Mijn doel was het voornamelijk om mijn hele setup balanced te maken, en de CD speler is de eerste stap. Ik zou de opa ook nog in classe A kunnen zetten eventueel, heb nog wel een currentsource liggen daarvoor. Ding doet maximaal 85 mA. Dat is ook meer dan zat, komt toch geen koptelefoon aan ofzo. Hier Hier nog een documentje over balanced opamps. Het mooie is dat je automagisch null DC op je output hebt zonder er wat voor te doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 De Buf634 heb ik volledig in klasse A gezet tot 3 volt RMS. Ik heb voor dit concept gekozen omdat ik vind dat 90% van alle uitgangstrappen niet genoeg stroom kunnen leveren. De mijne kan 0,25A leveren! en dat hoor je. kabelinvloeden en ingangscapaciteiten worden zo minder van invloed. Ik heb heel veel getweakt emt de voeding, en dit is zoals eht het beste klinkt met een fraaie slamm en strak laag Ziet er inderdaad simpel uit Mijn doel was het voornamelijk om mijn hele setup balanced te maken, en de CD speler is de eerste stap. Ik zou de opa ook nog in classe A kunnen zetten eventueel, heb nog wel een currentsource liggen daarvoor. Ding doet maximaal 85 mA. Dat is ook meer dan zat, komt toch geen koptelefoon aan ofzo. Hier Hier nog een documentje over balanced opamps. Het mooie is dat je automagisch null DC op je output hebt zonder er wat voor te doen Beste Voodoo, Het in klasse A zetten van opamps is ook iets waar ik nog uitgebreid mee aan het experimenteren. Again. tot dusver zijn de resultaten daarvan nog niet bevredigend genoeg, dus dat vereist meer studie en is ook voor de rev. B. De ene stroombron is de ander niet, en het is wel iets wat je in je audiosignaal injecteerd. De voordelen moeten daar dus wel groter zijn dan de nadelen. DC offset is alleen maar nul als je de gebalanceerde uitgangen pakt. Ga je ongebalanceerd en je refereert aan nul krijg je wel DC. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 DC offset is alleen maar nul als je de gebalanceerde uitgangen pakt. Ga je ongebalanceerd en je refereert aan nul krijg je wel DC. Nope, DC offset ongebalanceerd is 3 tot 4 mV tussen + en GND en - en GND. Dat is niks. DC uit de DAC is meer dan 2V! Ik vond het ook al raar. Dacht eerst dat ik dat zou moeten compenseren met de common mode input, maar die hangt nu gewoon aan GND. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Jaja, dat zal wel maar stroomuitgangen moet je kortsluiten. Anders is de sturende trap niet correct ontworpen en zul je hem eerst moeten spiegelen met bijvoorbeeld een translineaire schakeling. Of een ander soort type OpAmp kiezen. Als je daar eindige weerstanden voor gaat gebruiken, ga je fouten maken. Groet, Jacco Hangt een beetje van de chip af. De good old PCM63 b.v. had wel iets van 100 mV aan spanningscompliantie en daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 De good old PCM63 ... Prima ding . Jammer dat ze die niet meer maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 De good old PCM63 ... Prima ding . Jammer dat ze die niet meer maken Beste, Ja vooral meerdere PCM63's parallel... Maar de PCM1793 is ook niet verkeerd. Maar gek genoeg vind ik die niet beter klinken dan de AKM's... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Beste, Voor de uitgangstage en dac bouwers. ook een interessante appliactionsheet. Out-of-Band Noise and Filtering Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 yes dat plaatje van de uitgangstrap van Bas herken ik ! kan niet wachten bas ! groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts