Ruben Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Hallo, ik merk dat een kleine twee-weg-luidspreker veel spannender klinkt op mijn versterker dan mijn huidige B&W matrix 803 mkII. Veel levendiger en gedetailleerder. Ik heb al eens iets geschreven over de kleine luidsprekers waar ik nu af en toe mee draai. Ik heb ze bij een kringloopwinkel gekocht voor 50 euro. Het is een twee-weg gesloten systeem van Acoustic Analysing (???). Het heeft een 5" woofertje van (waarschijnlijk) Kef en een 25 mm dometweeter van (waarschijnlijk) Audax.De speakertjes klinken echt heel leuk maar ik mis net iets te veel laag. Ik heb niet heel veel meer nodig dan nu het geval is in mijn kamer van 4 bij 5 meter. Ik ga dus maar eens rustig op zoek naar een setje kleine luidsprekers. Wat zijn jullie tips ten aanzien van kleine 2-weg luidsprekers? Het liefst koop ik 2e hands omdat dat gewoon veel geld scheelt. Het budget is maximaal 1200,- euro. Maar dan moeten ze wel heel erg goed zijn. Liever ga ik ongeveer tot 500,- Een vriend van mij adviseerde Epos ES11. Zelf was ik ooit erg gecharmeerd van Audio Physic Step en recent hoorde ik een PMC. Deze vond ik een beetje analytisch maar toch zeer goed, zeker gezien de prijs. Van de Epos en de Audio Physic weet ik dat het woofertje ongefilterd is. Ik zie uit naar jullie reacties. Groet, Ruben P.s. P.S. 2 Mijn versterker is een Sugden A21a en mijn cd-speler is een gemodificeerde Philips cd 951. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eip Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 hallo, Elac , maakt ook hele mooie 2 weg luidsprekers, en klinken bovendien nog eens erg goed. kijk eens op hun site. is www.elac.nl M.V.G. Eip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
charisma Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Beste, Op deze site bij 2e hands speakers staan een stel reference 3a royal master te koop,is iets boven je budget,maar dan ook wel erg mooi. Ik weet natuurlijk niet hoe de staat is van de luidsprekers(ken de verkoper niet),maar ken ze wel van geluid..voor een monitor echt geweldig. Er komt ook erg mooi laag uit,diep en strak(voor een monitor dan he!) Misschien is het een tip,de kleur moet je ook aanstaan natuurlijk. Als het je iets lijkt,zou ik zeker gaan luisteren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Beste,Op deze site bij 2e hands speakers staan een stel reference 3a royal master te koop,is iets boven je budget,maar dan ook wel erg mooi. Ik weet natuurlijk niet hoe de staat is van de luidsprekers(ken de verkoper niet),maar ken ze wel van geluid..voor een monitor echt geweldig. Er komt ook erg mooi laag uit,diep en strak(voor een monitor dan he!) Misschien is het een tip,de kleur moet je ook aanstaan natuurlijk. Als het je iets lijkt,zou ik zeker gaan luisteren.. Heb ik een aantal jaren gehad en klinken inderdaad uitstekend. Ook erg makkelijk aan te sturen met een buizenversterker of een transistor met niet te veel vermogen. Ik draaide ze met een 2x15w transsistor (klasse A) Zeer aan te bevelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 28 augustus 2006 Author Report Share Posted 28 augustus 2006 Ik had de reference 3a al gezien. Ik heb er goeie verhalen over gehoord. Ik vind het echter wel erg veel geld. Dan moet ik eerst nog even een hele goeie prijs voor mijn B&W'tjes vangen. Ik zal er nog een nachtje over slapen. Oh, by the way; Het uiterlijk van een speaker moet wel heel erg verschrikkelijk zijn wil ik hem daar voor laten staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 voor ergens rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Zoiets moet voor onder de Link to comment Share on other sites More sharing options...
charisma Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Ik had de reference 3a al gezien. Ik heb er goeie verhalen over gehoord. Ik vind het echter wel erg veel geld. Dan moet ik eerst nog even een hele goeie prijs voor mijn B&W'tjes vangen.Ik zal er nog een nachtje over slapen. Oh, by the way; Het uiterlijk van een speaker moet wel heel erg verschrikkelijk zijn wil ik hem daar voor laten staan. Het is waarschijnlijk een vraagprijs,dus kan er misschien nog wat vanaf. Het zijn nieuw natuurlijk wel erg dure speakers geweest,dus valt het naar mijn mening wel mee.. Als je gaat luisteren ben je waarschijnlijk wel verkocht,de klank doet zeker niet denken aan de afmetingen die ze hebben,klinken zeer volwassen. En het voordeel is inderdaad dat ze redelijk gevoelig zijn,en met een lichtere versterker ook aan te sturen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 ik ben zelf voor mijn 2e set gaan zoeken naar kleine zeer ruimtelijke speakers na veel testen en vergelijken viel mijn luisterend oor op de Von Sweikert VR-1 reference monitor voor +/- 1200 euro per paar!!! ze staan inmiddels bij m'n 1e set je gelooft je ogen en oren niet dat er zoveel geluid uit zulke kleine speakers kan komen voor het eerst in 20 jaar zijn de buren komen klagen en die moesten het natuurlijk ook even luisteren von sweikert ps zorg wel dat ze 20 cm van de muur af staan dan klinken ze het beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 29 augustus 2006 Author Report Share Posted 29 augustus 2006 Ja! Die Von Schweikert heb ik dus een paar dagen hier thuis gehad.... maar het kon me niet bekoren. Ik was ook erg geinteresseerd in deze kleine jongen. Wat een serieus laag komt er uit dat kastje, en wat klinkt die speaker ruimtelijk zeg.... MAAR ja, je wordt toch wel een beetje voor de gek gehouden. Het hoog is een beetje kunstmatig opgeschroefd ten behoeve van de ruimtelijkheid, en de goede laagweergave gaat heel erg ten koste van het laag/mid. Het laag/midden ontbreekt heel sterk in de VR1. Ik vond dat heel erg storend, dus dat is 'm niet geworden. Er ontstaat een gat tussen het midden en het laag en dan heb ik liever wat minder bas en een normaal doorlopend bereik dan zoals VS het heeft gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 [...] De speakertjes klinken echt heel leuk maar ik mis net iets te veel laag. Ik heb niet heel veel meer nodig dan nu het geval is in mijn kamer van 4 bij 5 meter. Ik ga dus maar eens rustig op zoek naar een setje kleine luidsprekers. Wat is klein. Waarom "klein". Gezien je ruimte zou ik gaan voor een wat groter 2-weg systeem met een gesloten kast. Denk b.v. eens aan een Translator Heliodoor o.i.d.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 let heel goed op bij de Reference 3A. Die hebben 3 series in dezelfde behuizing maar van zeer uiteenlopende prijs en kwaliteit. De Royal Master is de duusrte van het stel, maar zeeeer zeldzaam. Overtuig je ervan dat wat wordt aangeboden ook werkelijk is waar het voor wordt verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 kleine ruimte kleine speakers is geen terechte stelling. Akoestiek doet soms meer dan de afmeting van de ruimte.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 kleine ruimte kleine speakers is geen terechte stelling. Akoestiek doet soms meer dan de afmeting van de ruimte.. Laat koestiek nu sterk afhankelijk zijn van de afmeting van de ruimte.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 29 augustus 2006 Author Report Share Posted 29 augustus 2006 Mijn B&W's zijn sowieso moeilijk strak te krijgen (al helemaal gezien mijn budget). Ik heb ze gehoord op een zeer strakke (geleende) versterker en in mijn oude kamer was dat behoorlijk goed. In deze kamer is het weliswaar beter met die strakke versterker dan met de sugden maar zelfs dan vind ik het niet geweldig. Ik denk dat het komt doordat de kamer bijna kubusvormig is en er een houten ondervloer is die niet zo heel stevig is. Kortom; zowel de kamer als mijn versterker zorgen ervoor dat ik gebonden ben aan makkelijk aanstuurbare luidsprekers met niet te veel laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Hoi Ruben, Je kamer kan niet lager dan 68 Hz (340/5) weegeven zonder problemen. Luister daarom bijvoorbeeld eens naar een Lens van 47Lab ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Je kamer kan niet lager dan 68 Hz (340/5) weegeven zonder problemen. Dit is wel erg kort door de bocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 29 augustus 2006 Author Report Share Posted 29 augustus 2006 hmm.... heb ook mijn bedenkingen bij die 68 hertz van Proprius. Heb wel eens wat lagers gehoord in die kamer en soms echt gewoon reetestrak. Als je zachtjes luistert is het bijvoorbeeld al beter dan wanneer ik harder luister. Volume speelt daarin ook een rol. Na goed. Elke kamer is ook weer anders en dus is het gewoon uitproberen; wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Proprius. Twee van de drie speakers zijn trouwens te duur voor mij. Zoals gezegd is 1.200 echt de max. Groet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Hoi Ruben, Je kamer kan niet lager dan 68 Hz (340/5) weegeven zonder problemen. Luister daarom bijvoorbeeld eens naar een Lens van 47Lab ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Hallo, Je kamer kan niet lager dan 68 Hz (340/5) weegeven zonder problemen. Wat kan een koptelefoon dan nog weergeven? 340/0,01 = 34000Hz Lijkt me een foute redenering. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Hallo, Je kamer kan niet lager dan 68 Hz (340/5) weegeven zonder problemen. Wat kan een koptelefoon dan nog weergeven? 340/0,01 = 34000Hz Lijkt me een foute redenering. Groet, Leobus GMTA... Ok, het scheelt een factor tien, maar verder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Lijkt me een foute redenering. Lijkt me niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Hoe wordt "zonder problemen" gedefinieerd? Ik begrijp de redenatie ook niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Hoe wordt "zonder problemen" gedefinieerd? Daar zit het hem waarschijnlijk in. In een kamer kun je onder een bepaalde frequentie discrete modi verwachten (staande golven) die je curve verzieken. In een hoofdtelefoon komen staande golven in de bas niet voor, dus je kunt die twee zaken totaal niet vergelijken. Dat laat overigens onverlet dat ook met staande golven nog steeds dermate veel aan het laag te redden valt dat je daar absoluut geen luidsprekers op moet gaan uitsluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert64 Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Ik zou de J.M. Reynaud Twin ook in m'n shortlist opnemen. http://www.6moons.com/audioreviews/jmreyna...nsignature.html Succes..! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts