Jump to content

Studio Picoso 2006 - Sessie-II

John Picoso
 Share

Recommended Posts

John,

Ik verheug me op zaterdag al weet ik niet waar ik zijn moet. Zou je me daar een PM over kunnen sturen? Dan kan ik eea gaan plannen.

Meten aan interlinks heeft mijn voorkeur maar luidsprekers moet ook wel kunnen. Ik zal van de week een paar adapters maken van RCA naar banaan. Heeft iemand een dummy-load?

Groet,

Jacco

Als we interlinks gaan vergelijken dan kan ik de volgende rca sets meenenem:

Sonic Link

John van Gent zilver

Kharma Reference

Hans van Liempd zelfbouw (als Hans dat goed vindt natuurlijk)

In de vergelijking die ik met Hans heb gedaan recentelijk hoorde we behoorlijk grote verschillen tussen zijn set en die van Sonic Link. Dus "uitersten" zitten er zeker tussen, denken we....

Mijn ervaring is dat je de grootste verschillen hoort met de interlinks tussen de cd speler/dac en de voorversterker cq phono en v.v.

Zal ze meenemen, de groep moet maar bepalen of dit een haalbare (tijd) en goede aanpak is.

John, ik zie het PBtje wel verschijnen..

Is er nog behoefte aan bijvoorbeeld testtonen / sinus sweeps? Ik kan vrij eenvoudig constante frequentie of linear / log oplopende / aflopende frequentie sweeps genereren en branden mocht daar ivm het meten belangstelling voor zijn.. Niet dat Jacco dat niet zou kunnen..

Hansko,

Aardig van je om het mee te nemen. Ik zal wat ik denk nodig te hebben ook meenemen. We zullen het die middag wel zien of we er aan toe komen.

Niels007,

Ik denk dat ik genoeg van die cd's heb en ik ben ze nu aan het verzamelen. Mocht ik iets nodig hebben, dan hoor je het wel.

Groet,

Jacco

Als we interlinks gaan vergelijken dan kan ik de volgende rca sets meenenem:

Sonic Link

John van Gent zilver

Kharma Reference

Hans van Liempd zelfbouw (als Hans dat goed vindt natuurlijk)

In de vergelijking die ik met Hans heb gedaan recentelijk hoorde we behoorlijk grote verschillen tussen zijn set en die van Sonic Link. Dus "uitersten" zitten er zeker tussen, denken we....

Mijn ervaring is dat je de grootste verschillen hoort met de interlinks tussen de cd speler/dac en de voorversterker cq phono en v.v.

Zal ze meenemen, de groep moet maar bepalen of dit een haalbare (tijd) en goede aanpak is.

Natuurlijk is dat OK... (zie ook m'n post van enkele dagen terug.... ;) )

Ik denk overigens dat de verschillen het grootst zijn tussen de voorversterker en de eindversterker. Hier zijn de signalen namelijk het kleinst.

:)

John,

Ik verheug me op zaterdag al weet ik niet waar ik zijn moet. Zou je me daar een PM over kunnen sturen? Dan kan ik eea gaan plannen.

Meten aan interlinks heeft mijn voorkeur maar luidsprekers moet ook wel kunnen. Ik zal van de week een paar adapters maken van RCA naar banaan. Heeft iemand een dummy-load?

Groet,

Jacco

De meesten weten wel waar ze moeten zijn, maar morgen zal ik even PB-tjes maken.

Vraag: zijn er nog mensen die van plan zijn om er vanaf 11:00 uur al te zijn?

Wanneer we om 9:45 in Waardenburg vertrekken, zijn we ongeveer om 12:00 bij jouw... :)

Als het goed is heeft iedereen de adresgegevens via mail of PB nu ontvangen.

Indien er nog onduidelijkheden zijn, ik hoor het graag.

De gasten mogen de luistersessie-inhoud bepalen - maar we zullen wel proberen wat tijd over te houden om muziek te kunnen luisteren. CD's en/of LP's meenemen graag.

@Ruud:

Ik kan hier alleen maar een krekel van de 4-de generatie laten zingen. Met gouden draadjes, dat dan weer wel. Laat even weten hoe het straks klinkt bij jou, met die honingzuiger...

Oke,

Ik ben bijna klaar met de test cd qua meetsignaaltjes. Niet dat ik ze allemaal ga gebruiken, maar je kunt er maar beter niet om verlegen zitten. Als er iemand is die een zinvol test-signaal mist, moet het maar zeggen.

BTW, ik kan er ook muziekfragmenten op gaan zetten (bijv Bleuzeum etc), maar ik denk niet dat dat juridisch verantwoord is.

De testsignalenlijst per nu: (volle sterkte = max amplitude voorkomend is -0.3 dBFS)

TestCD%20tracklist.png

Track 1: twee tonen op volle sterkte op 18 en bijna 19 kHz (ze zijn logaritmisch afhankelijk van elkaar, dus ze kunnen mekaar nooit storen)

Track 2 t/m 4: blokgolven voor de liefhebber

Track 5 t/m 10: frequentiesweeps met relatief veel "resolutie" in het laag in amplitude aflopend (om dynamisch bereik luisterruimte te testen)

Track 11 t/m 22: twee tonen in het middengebied tbv THD en IMD metingen (ook logaritmisch qua afstand) in amplitude oplopend

Track 23: normaal verdeelde ruis volgens MatLab (witte ruis) op volle sterkte {ik heb eindelijk een snelle manier gevonden om ruis op te wekken}

Track 24: bandstop (2750 - 4250 Hz) gefilterd normaal verdeelde ruis tbv vervormingsmetingen

De cd's zijn nog niet gebrand (ik brand er 2 voor het geval iemand de drang krijgt er 1 groen te schilderen of te demagnetiseren), dus als je een aanvulling hebt of een goed idee, laat me het maar weten.

Groet,

Jacco

John Picoso,

Wat is de afstand tussen de luidsprekers bij benadering? Dan kan ik een tweetal interlinks fabriceren om te kunnen meten aan de luidsprekerklemmen.

Ik ga het mezelf makkelijk maken door een viertal metingen te doen (2 keer 2 metingen) inclusief luidspreker als belasting. Voorwaarde is dan wel dat er geen geluid geproduceerd mag worden tijdens de metingen en dat de luidsprekers niet van plaats veranderd worden. De eerste set metingen is met een willekeurig signaal, bv een sweep, bij gelijke LS kabels. Dan ga ik het verschil bepalen van die twee signalen welke het linker en rechterkanaal zijn. De tweede set metingen is dan dezelfde als set 1, maar dan de linker LS kabel vervangen door een andere. Vervolgens wederom het verschil bepalen. De truuk is nu dat als er een verschil geintroduceerd wordt door een LS kabel, de twee verschilsignalen verschillend zijn.

Groet,

Jacco

Heeft 't misschien zin, om zoiets banaals als een UC mee te nemen (als RTA natuurlijk). Ik denk n.l. dat er een duidelijk tonaal verschil is, wanneer de set wordt aangesloten met verschillende kabels.

Ik zou ook m'n dB metertje mee kunnen nemen om vergelijkingen met dezelfde geluidsterkte te doen. De vorige keer was hier wat meningsverschil over.

Ik had ook toegezegd te willen komen (zie het oude topic),maar helaas pindakaas.Heb eergisteren mijn auto in de poeier gereden en ben te druk met het zoeken van een andere a.s. zaterdag.

Dus veel plezier en we lezen de impressies wel.

Da's nou jammer (beide)... :(

Heeft 't misschien zin, om zoiets banaals als een UC mee te nemen (als RTA natuurlijk). Ik denk n.l. dat er een duidelijk tonaal verschil is, wanneer de set wordt aangesloten met verschillende kabels.

Ik zou ook m'n dB metertje mee kunnen nemen om vergelijkingen met dezelfde geluidsterkte te doen. De vorige keer was hier wat meningsverschil over.

Als je dat tonaal verschil wilt opheffen om het luistergenot te vergroten? Ja, dan wel.

Maar ik zou het fijn vinden bij een meting dat er dan geen UC tussen zou zitten en juist dat tonale verschil is vast te leggen.

Groet,

Jacco

Als je dat tonaal verschil wilt opheffen om het luistergenot te vergroten? Ja, dan wel.

Maar ik zou het fijn vinden bij een meting dat er dan geen UC tussen zou zitten en juist dat tonale verschil is vast te leggen.

Groet,

Jacco

:rolleyes:

Groet,

Jacco

Oh zo, je wilt daarna niets met die RTA info doen. Je gebruikt hem als spectrum analyser only. Dat zou extra input zijn en daar is niets mis mee. Zeker niet als daar de vorige keer meningsverschil over was.

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Oh zo, je wilt daarna niets met die RTA info doen. Je gebruikt hem als spectrum analyser only. Dat zou extra input zijn en daar is niets mis mee. Zeker niet als daar de vorige keer meningsverschil over was.

Groet,

Jacco

Dat meningsverschil was meer over de geluidsterkte bij verschillende kabels.

Harder klinkt meestal beter (tenminste de eerste 10 seconden).

Ik gooi die dingen wel in de auto, dan kunnen we nog zien of we ze er uit halen.

;) Ik zou zeggen: let there be a difference! Dan kan ik dat mooi meten...

Ik neem waarschijnlijk ook spul mee wat ik niet ga gebruiken, maar beter meenemen dan om verlegen zitten. Ik neem geen scoop mee oid, dat lijkt me overdone (ik heb er ook geen).

Groet,

Jacco

John Picoso,

Wat is de afstand tussen de luidsprekers bij benadering? Dan kan ik een tweetal interlinks fabriceren om te kunnen meten aan de luidsprekerklemmen.

Groet,

Jacco

Dag Jacco,

De afstand tussen de luidsprekers is iets meer dan 2,5 meter.

Ik weet niet helemaal wat de bedoeling is - als 't maar veilig is, anders hebben we opnieuw vuurwerk :( , en daar zit ik vooral niet op te wachten.

Gelukkig is het morgen koeler....

Met zulke eindversterkers is het altijd opletten met vaak aan en uitzetten. Er lopen dan n.l. behoorlijk piekstromen. Ik denk dat we maar niet teveel klasse A moeten in zetten.

Ik heb m'n spullen klaar staan. Ik heb er zin in....