niels007 Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Dag.. Misschien wel eens langs Braniac gezapt op bbc / discovery? Daar deden ze een test.. Men zou een hondenfluitje op een willekeurig moment door de uitzending mixen.. mocht je viervoeter dan ineens 'raar gaan doen' dan kwam het dus door het onhoorbare (voor mensen) geluid.. 1) ging de opname mic wel tot deze frequentie? 2) TV / kabel gaat volgens mij al helemaal niet hoger dan 15khz? (jacco had dit ooit bekeken) 3) Mijn TV met breedbandertjes zal vast ook niet veel meer doen boven 15khz 4) dus een eventuele viervoeter al helemaal niet! grombl.. Case 2: Ringtones.. Een ergernis topic op zich. Nu is er de 17khz ringtone, onhoorbaar voor je ouders! 1) wat voor formaat is dat? Misschien 64kbit mp3? daar zit geen 17khz meer in. 2) telefoons doen dus 17khz? Misschien.. maar vast geen zuivere sinus.. Lijkt alsof telefoons vooral veel 'mee trillen' om er zo veel mogelijk herrie uit te halen. Dus al heb je een 17khz sinus, er gaat vast e.e.a op 8500hz meetrillen.. Normale mensen hebben geen last van deze onvolkomenheden.. Ik irriteer mij er wel aan. Conclusie? Ik ben misschien toch audiofiel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Voor wat betreft case 2, ik denk dat het wel kan. Ik kan het niet testen, want ik hoor die toon niet meer. Ik ben te oud... Waar ik me aan stoor is die reclame van kabelaars etc om iedereen te laten overstappen op digitale tv en radio. Want het beeld is digitaal en dus perfect en het geluid van de radio zou cd kwaliteit zijn...Yeah right! Daar word ik dus heel agressief van. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Voor wat betreft case 2, ik denk dat het wel kan. Ik kan het niet testen, want ik hoor die toon niet meer. Ik ben te oud... Waar ik me aan stoor is die reclame van kabelaars etc om iedereen te laten overstappen op digitale tv en radio. Want het beeld is digitaal en dus perfect en het geluid van de radio zou cd kwaliteit zijn...Yeah right! Daar word ik dus heel agressief van. Groet, Jacco Toch is het 'digitale' beeld beter van kwaliteit. Maargoed, dat komt wellicht ook door een te slechte kwaliteit van het analoge signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 He Niels, Ik ergerde me er ook aan! Ik heb die aflevering al wel een paar keer gezien en het slaat inderdaad nergens op... Ze hebben nog eens zoiets gedaan: 'the brown note'. Er schijnt zoiets te zijn als een frequentie (iets van 7Hz of zo) waar je misselijk van kan worden. Om dit te testen, namen die heldere lichten van Brainiac een midiset. Ze zouden het ook weer via de tv uitzenden, dus als je misselijk werd tijdens Brainiac, dan wist je waarom... Zucht... Ik had ze toen al wel kunnen vertellen dat de test niet ging lukken. Want: A. Ze gebruikten een midiset-speaker, die ongetwijfeld niet veel lager zal gaan dan zo'n 50Hz... B. Zo'n speaker gaat, als ie al 7Hz haalt, bij lange na niet hard genoeg... C. 7Hz wordt niet doorgegeven over je kabelsignaal naar je tv... D. Je tv kan never nooit geen 7Hz weergeven... E. Als je al een tv hebt (of een audioset) die 7Hz weer kan geven, dan kan ie dat lang niet hard genoeg... F. Als je al een een tv of audioset hebt die 7Hz hard genoeg kan weergeven: wie luistert er in godsnaam op oorlogssterkte naar de tv??? Kortom, het was weer lekker kort door de bocht bij Brainiac. Ik vind het maar een suf programma. Nee, dan deden de Myth Busters het toch beter met die Brown Note. Een stuk of 40 PA-subwoofers met enorme conussen en dan op heel dik boven de 120dB 'the brown note' weergeven. Ze werden er overigens niet misselijk van. Trouwens: ook bij Myth Busters deze ze iets raars. Ze deden gehoorbescherming op. Op het eerste gezicht niet zo vreemd, bij geluidssterktes hoger dan 120dB, maar ja, die bescherming doet niet zoveel bij 7Hz he... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Hallo, Ik neem toch aan, dat jullie wel in de gaten hebben dat "Brainiac" met alle testen op een vrezelijke manier de draak steekt met echt onderzoek? Humor dus! Ik kan er wel om lachen. Groet, Leobus (beroepsmatig onderzoeker) Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Voor wat betreft case 2, ik denk dat het wel kan. Ik kan het niet testen, want ik hoor die toon niet meer. Ik ben te oud... Waar ik me aan stoor is die reclame van kabelaars etc om iedereen te laten overstappen op digitale tv en radio. Want het beeld is digitaal en dus perfect en het geluid van de radio zou cd kwaliteit zijn...Yeah right! Daar word ik dus heel agressief van. Groet, Jacco Toch is het 'digitale' beeld beter van kwaliteit. Maargoed, dat komt wellicht ook door een te slechte kwaliteit van het analoge signaal. dat is niet overal het geval, in apeldoorn is de kwaliteid van het analoge signaal dus echt beter. Nou is het ook zo dat niet in heel nederland het analoge signaal gelijk is, dus is digitale televisie voor veel mensen een vooruitgang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Voor wat betreft case 2, ik denk dat het wel kan. Ik kan het niet testen, want ik hoor die toon niet meer. Ik ben te oud... Waar ik me aan stoor is die reclame van kabelaars etc om iedereen te laten overstappen op digitale tv en radio. Want het beeld is digitaal en dus perfect en het geluid van de radio zou cd kwaliteit zijn...Yeah right! Daar word ik dus heel agressief van. Groet, Jacco Toch is het 'digitale' beeld beter van kwaliteit. Maargoed, dat komt wellicht ook door een te slechte kwaliteit van het analoge signaal. dat is niet overal het geval, in apeldoorn is de kwaliteid van het analoge signaal dus echt beter. Nou is het ook zo dat niet in heel nederland het analoge signaal gelijk is, dus is digitale televisie voor veel mensen een vooruitgang. Ja, ik ben dus net verhuisd naar het altijd mooie Breda, maar verstand van analoge tv signalen hebben ze niet. Mijn hemel, dat is huilen geblazen. Ik ben serieus een satelliet ontvanger aan het overwegen. Helemaal erg is hun info kanaal. Daar wordt dan uitgelegd hoe je meerdere tv's binnenshuis kunt aansluiten omdat dat meestal maar jan beun wordt gedaan. Je moet goed luisteren, want het geluid op dat kanaal is zo bar slecht (heel zacht en soms maar door 1 kanaal...). Dat is dus goed ruk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts