BerendK Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Hallo. Wat is beter? En dan bedoel ik qua vermogen en muzikaliteit. De POA S10 monoblokken of de S10 II geintegreerde versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 De ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 29 augustus 2006 Author Report Share Posted 29 augustus 2006 Ik weet dat de POA S10 50W per kanaal meer heeft maar de hoeveelheid stroom hij kan leveren weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Ik weet dat de POA S10 50W per kanaal meer heeft maar de hoeveelheid stroom hij kan leveren weet ik niet. Als die POA S10 50W meer kan leveren bij dezelfde belasting, kan ie DUS ook meer stroom leveren. Hoeveel meer, dat is afhankelijk van de belasting... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 29 augustus 2006 Author Report Share Posted 29 augustus 2006 Denon S10 II 8 ohm 100 W en de S10 mono 150W en dat verdubbelt naar 4 ohm. Maar ik ken versterkers met 300W in 8 ohm die minder stroom leveren dan een Denon 2000 versterker.En deze levert 80W 8 ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Denon S10 II 8 ohm 100 W en de S10 mono 150W en dat verdubbelt naar 4 ohm.Maar ik ken versterkers met 300W in 8 ohm die minder stroom leveren dan een Denon 2000 versterker.En deze levert 80W 8 ohm. 80W aan 8 Ohm komt neer op 3.16A. 300W aan 8 Ohm komt neer op 6,12A. Das bijna 2x zoveel dus. Lijkt me dus niet dat die 80W-versterker meer stroom levert dan die van 300W... Of bedoel je het absolute maximum of zo? Als je 'm kortsluit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 30 augustus 2006 Author Report Share Posted 30 augustus 2006 Ik weet van Classe dat de 301 eindtrap (dat is de 300 watter) maar rond de 30 A per kanaal afgeeft maximaal. DE Denon 2000 kon volgens een test 60A per kanaal eruit drukken. Mijn Jeff Rowland eindbak geeft 350 W 8 ohm en verdubbelt alles netjes tot 2 ohm. Deze kan maar liefst 140A continu en 280A piek leveren. Meer watts is automatisch meer Amperes/stroom? Volgens mij niet maar ik ben geen technicus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Deze kan maar liefst 140A continu en 280A piek leveren. Dit zijn fantasiegetalletjes. Ze worden door de fabrikant op een totaal foute manier berekend die niets met de werkelijkheid te maken heeft, ze willen de boel presenteren met indrukwekkende cijfers. Net als 'PC speaker in de aanbieding, 800 Watt PMPO, 2 W RMS". Die 800 Watt is een fantasiegetalletje. Die piekstroom is waarschijnlijk een piek die door de voeding in een hypothetische tijd van bijv. 1 milliseconde geleverd kan worden, voor het geval je direct de voeding zou kortsluiten ofzo (of bij voluitsturing de eindtrap zou kortsluiten). Die piek zelf is dan al op een reeks van 1000 Hz, waar je dat vermogen nooit nodig zou hebben. In de bas heb je eens een keer 3 Ampere nodig (voor als je doof wilt worden). Het is niet voor niets dat de fabrikant niet specificeert hoe lang die piek mag duren, hoeveel vervorming erbij zou komen kijken (immers trek je dan de afvlakking van je voeding leeg) en of die stroom ooit door een luidspreker kan worden gevraagd. Het slaat namelijk helemaal nergens op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Ik weet van Classe dat de 301 eindtrap (dat is de 300 watter) maar rond de 30 A per kanaal afgeeft maximaal.DE Denon 2000 kon volgens een test 60A per kanaal eruit drukken. Mijn Jeff Rowland eindbak geeft 350 W 8 ohm en verdubbelt alles netjes tot 2 ohm. Deze kan maar liefst 140A continu en 280A piek leveren. Meer watts is automatisch meer Amperes/stroom? Volgens mij niet maar ik ben geen technicus. Meer vermogen KAN meer stroom betekenen. Het is namelijk wel belangrijk om te weten bij welke belasting het vermogen afgegeven wordt. Maar een versterker die 350W aan 8Ohm kan leveren, levert inderdaad automatisch meer stroom dan een andere versterker die bijvoorbeeld maar 50W aan diezelfde 8Ohm kan leveren... Die JR van jou levert volgens de specs dus maximaal 350W aan 8Ohm. Dat is 6.61A. Dat ie maximaal 140A continu kan leveren, maakt daarbij niet uit. Het vermogens dat ie levert wordt namelijk bepaald door de uitgangsspanning en de belasting. Die belasting is hier 8Ohm, de spanning regel je met je volumeknop. Stuur je de versterker helemaal uit (volumeknop zo ver mogelijk open), dan levert je versterker die 350W aan 8Ohm. De spanning daarbij is 52.9V... Ps. dit geldt alleen als de belasting resistief is (alleen weerstand; geen inductie/capaciteit)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 140A continu Dat is genoeg om een trein te rijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 140A continu Dat is genoeg om een trein te rijden. Dat wordt wel krap, vrees ik... Zelfs een oude 'Plan V' (zie plaatje) heeft een vermogen van 510kW. Dat komt bij 1800V (DC) van tegenwoordig neer op 283A... Een Koploper... ...heeft zelfs 1248kW... En een IRM... ...zelfs 1608kW... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Zelfs een oude 'Plan V' (zie plaatje) heeft een vermogen van 510kW. Dat komt bij 1800V (DC) van tegenwoordig neer op 283A... Leuk dat je dat opgezocht hebt. Ware het niet dat dit slechts nodig is om *snel* te accelereren; een plan V trekt het snelst weg van alle NS materieel (op de sprinters (met zonder WC) en mDDM 4-baks trek-duwstammen na, waar een 1700 voor zit) Je kunt het rustiger aandoen met zo'n stel en dan heb je aan een stuk minder genoeg. Maar het is in ieder geval dezelfde orde van grootte. De koploper kan met die 1280 kW een stuk harder dan de toegestane 140, en de (V)IRM loopt met 1.6 MW al bijna 200.... Voor 80 km/u heb je misschien bij alle 3 tot 4 baks-stellen wel genoeg gaan die 140 A. Afgezien van dat de light-rail stellen en allerhande trams/metro's hier wel genoeg aan hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Leuk dat je dat opgezocht hebt. Ik wist het inderdaad niet precies uit m'n hoofd... Ware het niet dat dit slechts nodig is om *snel* te accelereren; een plan V trekt het snelst weg van alle NS materieel (op de sprinters (met zonder WC) en mDDM 4-baks trek-duwstammen na, waar een 1700 voor zit) Je kunt het rustiger aandoen met zo'n stel en dan heb je aan een stuk minder genoeg. Maar het is in ieder geval dezelfde orde van grootte. Is dat vermogen niet het maximum vermogen van de motor(en)? Zo ja, dan trekt zo'n motor bij het opstarten toch nog veel meer stroom? De aanloopstroom van een motor is zo maar 5 tot 8 maal de nominale stroom... De koploper kan met die 1280 kW een stuk harder dan de toegestane 140, en de (V)IRM loopt met 1.6 MW al bijna 200.... Een koploper kan 160km/h. Mag inderdaad 'maar' 140... Voor 80 km/u heb je misschien bij alle 3 tot 4 baks-stellen wel genoeg gaan die 140 A. Voor een constante snelheid (zeker die 80km/h die jij noemt) zal dat best inderdaad. Maar voor optrekken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 30 augustus 2006 Author Report Share Posted 30 augustus 2006 Nu we het over (model) treinen hebben,ik rij Marklin en ja dan is het moelijk om aan een Koploper of Sprinter te komen in wisselstroom. Maar het is en blijft een leuke hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 De aanloopstroom van een motor is zo maar 5 tot 8 maal de nominale stroom. [offtopic] Het maximum vermogen zoals aangegeven hangt samen met de maximale stuurstroom, en dit vermogen is vrij onafhankelijk van de snelheid v/d trein (acceleratie is constant). De machinist controleert de stuurstroom v/d trein, welke tijdens acceleratie constant is, en tijdens kruissnelheid ook (maar dan een stuk lager). Als je de tractie langzaam opdraait vraag ik me af of je uberhaupt wel zo'n extreme aanloopstroom hebt. [/offtopic] [extreem offtopic] De langste trein ter wereld (60 bakken ICR, ongeveer anderhalve kilometer lang) werd getrokken door een enkele 1600 loc (nu een 1800) waarbij de machinist tijdens het accelereren een maximale stuurstroom van 3000 A aanhield om spanningval in de bovenleiding te voorkomen. De trein haalde meer dan 100 km/u. [/extreem offtopic] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 De aanloopstroom van een motor is zo maar 5 tot 8 maal de nominale stroom. [offtopic] Het maximum vermogen zoals aangegeven hangt samen met de maximale stuurstroom, en dit vermogen is vrij onafhankelijk van de snelheid v/d trein (acceleratie is constant). De machinist controleert de stuurstroom v/d trein, welke tijdens acceleratie constant is, en tijdens kruissnelheid ook (maar dan een stuk lager). Als je de tractie langzaam opdraait vraag ik me af of je uberhaupt wel zo'n extreme aanloopstroom hebt. [/offtopic] Ja, er zijn natuurlijk manieren om de aanloopstroom niet te groot te laten worden. Zou best kunnen dat ze dat doen inderdaad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audioresearch Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 gaat dit over audio of over treinen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 gaat dit over audio of over treinen. Was een beetje offtopic, excuses.... Ontopic: die 140 A is niet iets waarop je een versterker moet uitkiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 gaat dit over audio of over treinen. Was een beetje offtopic, excuses.... Ontopic: die 140 A is niet iets waarop je een versterker moet uitkiezen. Inderdaad. 140A je speakers in pompen dat wil je niet. Is dus ook niet nuttig dat je versterker dat kan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 30 augustus 2006 Author Report Share Posted 30 augustus 2006 O.K. terug ontopic, Voor meer vermogen dus de mono S10 blokjes en voor de betere geluidskwaliteit de PMA S10 II;correct? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 30 augustus 2006 Author Report Share Posted 30 augustus 2006 De ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now