Jump to content

Omgevingsgeluid

Magnejan
 Share

Recommended Posts

Voor zover ik weet, heeft Liebherr goeie koelkasten. Of ze ook kabaal maken, weet ik niet, maar dat zal (sowieso bij een nieuwe van een degelijk merk) wel wat meevallen denk ik.

Mijn bijna 40 jaar oude Siemens daarentegen is wel enigszins luidruchtig, en hij krijgt helaas niet helemaal koel genoeg voor bier. Kwartiertje in het vriesvak doet overigens wonderen ;)

Voor zover ik weet, heeft Liebherr goeie koelkasten. Of ze ook kabaal maken, weet ik niet, maar dat zal (sowieso bij een nieuwe van een degelijk merk) wel wat meevallen denk ik.

Mijn bijna 40 jaar oude Siemens daarentegen is wel enigszins luidruchtig, en hij krijgt helaas niet helemaal koel genoeg voor bier. Kwartiertje in het vriesvak doet overigens wonderen ;)

Nou... het lijkt er niet op dat moderne koelkasten weinig kabaal maken.

Hier wat citaten uit recensies over verschillende Liebherr modellen:

- Maakt meer lawaai dan de stokoude koelkast die ik hiervoor dat. Niet kopen dus als je van stilte houdt.

- Te veel lawaai. (een kwartaal in bezit)

- nieuwe compressor in gezet geluid is iets minder hoog echter nog erg luidruchtig (een kwartaal in bezit)

- prettige koelkast, LFG (laagfrekwent geluid) is irritant maar dat is zeer persoonlijk. (een maand in bezit)

- Flink 'borrel', suis en overige niet-constante geluiden. Absoluut substantieel meer geluid dan mijn 15 jaar oude Miele koel/vries

- It is simply very noisy

- en dat geborrel, ach, dat valt best wel mee

Aan de andere kant zijn er ook een aantal recensies de de modellen stil noemen, maar gerust ben ik er niet op!

Overigens lees je over de meeste merken en modellen wel dergelijke klachten. Het probleem is dat er honderden modellen koelkasten zijn, waarvan er toch vast wel een paar speciaal geruisarm ontworpen zouden moeten zijn. Maar welke? Het is blijkbaar geen argument waar fabrikanten reclame mee maken :(

Met vriendelijke groet,

Jan

Tja, je kunt altijd een slechte treffen. Hadden m'n ouders ook met hun koel-vries-combi (Siemens; inmiddels al weer wat jaartjes oud, maar hij maakt al van het begin af aan lawaai). De andere koelkast die ze hebben maakt totaal geen herrie (AEG)...

Overigens erger ik mij totaal niet aan mijn koelkast. Gelukkig niet, want ik lig er nog geen anderhalve meter met m'n hoofd vandaan, als ik slaap/probeer te slapen... :D En 's zomers als het warm is, slaat ie zo ongeveer om het uur aan (en dan een half uur lang brommen...).

Ik heb een AEG Santo. Gelukkig heeft ie wat controlelampjes die de temperatuur aangeven en alles perfect gekoeld / bevroren wordt en blijft anders zou ik denken dat ie permanent uit staat.

Wat mij betreft een aanrader..!

Na wat experimenteren met stroomgroepen concludeer ik tevens dat ie geen 'spikes' geeft al kan dat natuurlijk ook aan de kwaliteit van de versterker liggen.

Mijn vrouw is voor een Miele gegaan (enkel deurs, tafelmodel) en dat ding hoor je alleen maar als je er vlak naast staat, 's nachts als het stil is :) .

Dan hoor je zo een beetje "waterachtig suizen": shwieshwieshwiesh, by the way dat is dan alleen wanneer ie draait...

:) mvg RastaPhil

In mijn studio staat een ijskast in een aparte keuken (met deur ;) ), maar die staat nooit op, ik bewaar er mijn keukenhanddoeken en zo in :rolleyes:

Wil je een uitstekende koelkast zou je ook eens naar een Gram kunnen kijken. Ik heb er ook een, het ding is meer dan 20 jaar oud, enorm ruim, koelt prima en is erg stil. Als hij ooit kapot gaat komt er weer een Gram. Overigens heb ik ook een open keuken.

Het geluidsniveau staat ook in de specificaties!

Heel veel koelkasten hebben trouwens een Grundfos compressor, ik denk dat het geluidsniveau van veel merken daarom wel vergelijkbaar is.

Wil je een uitstekende koelkast zou je ook eens naar een Gram kunnen kijken. Ik heb er ook een, het ding is meer dan 20 jaar oud, enorm ruim, koelt prima en is erg stil. Als hij ooit kapot gaat komt er weer een Gram.

Als ik moet wachten tot m'n Siemens kapot gaat, dan kan ik lang wachten, denk ik. Ik 'vrees' dat ie niet kapot te krijgen is...

...39 years old, and counting... ;)

Ik heb me nog niet eerder in koelkasten verdiept. Ik heb er ook geen last van, wantd e koelkast staat in de keuken en de installatie staat in de woonkamer. En aangezien ik geen doorzonwoning met open keuekn heb, heb ik geen last van koelkastbijgeluiden.

Wat je zou kunnen doen is een mailtje of belletje naar de keukenwinkel in vinkel. Die heeft topmerken staan, geeft eerlijk advies en doet niet moeilijk. Ik heb er afgelopen winter mijn TFT monitor (echt keukenapparatuur :P:D ) weggekaapt en ook daar kon ik alles eerst uitproberen.

Ze kunnen je iig vertellen of de koelkast lawaai maakt en ze weten ook of ze dergelijke maat hebben staan.

Is de koelkast de enige vorm van omgevingsgeluid of zijn er nog andere 'stoorbronnen' ?

Het is mij al eens opgevallen dat bij veel 'audiofielen' bij wie ik op luisterbezoek was er hoge eisen werden gesteld aan allerlei audioapparatuur etc, maar de muziek tijdens het luisteren vaak werd overstemd door blaffende honden, fluitende parkieten, huilende kinderen etc. Of in zo'n geval het geluid van de koelkast dan nog significant is........

Is de koelkast de enige vorm van omgevingsgeluid of zijn er nog andere 'stoorbronnen' ?

Het is mij al eens opgevallen dat bij veel 'audiofielen' bij wie ik op luisterbezoek was er hoge eisen werden gesteld aan allerlei audioapparatuur etc, maar de muziek tijdens het luisteren vaak werd overstemd door blaffende honden, fluitende parkieten, huilende kinderen etc. Of in zo'n geval het geluid van de koelkast dan nog significant is........

Mag een slingeruurwerk wel? :blink::huh::rolleyes::D;)

Ik zet ook de slinger-klok wel eens stil als ik er echt voor wil gaan zitten.

Verder is het dan doodstil in mijn huis cq woonkamer en daarbuiten. Heerlijk........

Soms is het dan zelfs jammer om die stilte met muziek te bederven.

Ik geloof dat vroeger de koelkasten in principe wat stiller waren dan dat ze nu zijn. Nadat de cfk's verboden zijn en men andere stoffen gebruikt bij koelkasten is het er dus niet stiller van geworden. Een merk aanraden omdat je die al 20 jaar hebt staan is in deze dus een beetje zinloos, daar de techniek wat veranderd is. Liebherr is zeer goed, topkwaliteit, maar helaas wel een van de luidrustigste, dus in combinatie met een open keuken en audio hobby niet echt een aanrader.

Een merk aanraden omdat je die al 20 jaar hebt staan is in deze dus een beetje zinloos, daar de techniek wat veranderd is.

Klopt!

Algemene tip:

Schaf een koelkast aan waar de warmtewisselaar (dat zwarte rek, achterop de koelkast) is ingeschuimd. Of dat tegenwoordig nog veel wordt toegepast weet ik niet zeker. M'n vrijstaande AEG Santo heeft dat wel in is muisjestil. :) Scheelt veel!

M'n ingebouwde AEG Santo (iets ouder) heeft dat niet, staat in een hoek en bromt op 50 Hz. :o . Die hoek versterkt dat natuurlijk ook enorm.

Dus in onze nieuwe keuken iets om mee rekening te houden.

En anders; in de brochures van moderne witgoedmerken worden veel apparaten van dB(A)'s-productie voorzien.

Off topic: vooral bij vaatwassers en afzuigkappen zeer belangrijk. ;)

Meet je omgevingslawaai eens, in het centrum van Amsterdam hoef je je echt niet druk te maken over een lawaaige koelkast, komt echt niet boven het aanwezige gegons van de stad uit.

Hier op m'n dijkje is dat totaal anders, echter ook hier komt de koelkast zelden hoorbaar bovendrijven, heb 'm namelijk niet vlak achter m'n stoel staan, overigens is het een geluid dat bij je hoort, je bent er aan gewend, let er niet op en je hoort het niet eens.

Het brein is een geweldig hoor apparaat, selecteert alle bekende ellende gewoon weg...........

:rolleyes:

Lawaai van koelkasten, afwasmachines en afzuigkappen is volgens mij ook allang een issue in de niet audiofiele wereld. Bij de diverse keukenboeren waar ik de afgelopen weken ben geweest begonnen zij vaak al over hoe stil bepaalde apparaten zijn. Lijkt me dus geen rare vraag voor een normale witgoedhandelaar. Mediamarkt en consorten natuurlijk uitgesloten.

Hihi! :rolleyes:

Da's mijn pakkie an!

Omdat er tegenwoordig andere soorten gassen gebruikt worden dan vroeger, hebben alle tegenwoordige koelkasten geluid, omschrijf het als een soort van borrelend geluid. Dit komt alleen voor wanneer de compressor aanslaat om het gas gecomprimeerd door de leidingen te sturen. Als je tegenwoordig een nieuwe kast koopt, en je wilt stilte hebben, neem dan geen no-frost koelkast! Het voordeel van deze kasten is dat je hem niet meer hoeft te ontdooien, het nadeel is dat de vriezer bijna continu wordt voorzien van een soort luchtstroom, die rijping en aanslag moet verwijderen. Dit geeft hoe dan ook geluid. Miele wordt gemaakt bij Liebherr, omdat Miele gewoonweg het beste wil, terwijl ze zelf niet de kennis in huis hebben. Dan maar uitbesteden en een andere kleur/ afwerking aan de binnenkant. Motorisch gelijk aan Liebherr. De nieuwe generaties koelkasten met enkele of dubbele compressor hebben een vriezer met glasplaatjes tussen de lades, het gas loopt tegenwoordig door de zijwanden. Ook dit geeft minder geluid, en er wordt een sneller invriesproces bereikt. Daarbij geeft dit 65% minder aanrijping, dus min of meer vergelijkbaar met no-frost. ( Dit noemen ze "smart-freeze")

De invriesfunctie gaat bij (Miele) Liebherr tot -39 Graden Celcius, als enige, waardoor er bij invriezen veel minder kans is op kapotvriezen van de cellen. De zgn. kristalfase ( tussen 0 en -4 C. ) wordt sneller doorlopen, cellen hebben geen tijd om uit te zetten en kapot te vriezen, waardoor smaak en voedingsstoffen verloren gaan. denk maar aan het bekende bruine plasje om een ontooid stuk vlees.

Resumerend; koop voor lawaai geen no-frost, koop alleen duitse merken ( Alles wat bij Electrolux vandaan komt in koelen is tegenwoordig italiaans Aeg, Zanussi, Frigidaire, Electrolux zelf etc. ) Merken als Whirlpool, Beko, Frigor, Ariston & Indesit ( zelfde fabrikant/ importeur), Nordland/ Hollandia/ Atlas ( zelfde fabr.) etc. zijn over het algemeen genomen wat luidruchtiger.

Wil je iets goedkoper, kijk dan bij Siemens/ Bosch.

Wil je het beste, kijk dan bij liebherr/ Miele.

Wil je design, kijk dan bij Smeg, Neff, Solitaire etc.

Met vr. groet,

Lestat

Ik zie het al... Dat wordt later een Miele koelkast en een Miele wasmachine. En wellicht ook een Miele stofzuiger, of zijn daar betere van (Miele, er is misschien toch een betere? ;):D )?

Miele is doorgaans prima maar toch niet alleenzaligmakend. Voor een goede wasmachine kun je ook bij Asko kijken en Nilfisk heeft prima stofzuigers, Kirby schijnt ook goed te zijn, maar die verkopen ze alleen aan huis en zijn wel erg duur.

Ik zie het al... Dat wordt later een Miele koelkast en een Miele wasmachine. En wellicht ook een Miele stofzuiger, of zijn daar betere van (Miele, er is misschien toch een betere? ;):D )?

Miele is doorgaans prima maar toch niet alleenzaligmakend. Voor een goede wasmachine kun je ook bij Asko kijken en Nilfisk heeft prima stofzuigers, Kirby schijnt ook goed te zijn, maar die verkopen ze alleen aan huis en zijn wel erg duur.

Miele wasmachines zijn gewoon top, evenals Asko ( en stiller vanwege een andere ophanging van de kuip/ trommel, ook minder slijtage door het ontbreken van de manchet! )

In stofzuigers is niet alleen Miele goed, kijk ook een naar een Sebo, een Nilfisk en zelfs Philips heeft goede zuigers. Ik heb zelf wel twee Miele's ( een voor boven,