hans10 Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Hallo hear, Ik zou graag willen dat het volume van mijn draaitafel vrijwel gelijk is als dat van mijn cd speler. Ik maak nu gebruik van een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Eerst de berekening: 2200/0.4 = 5500 20log(5500) = 75dB. En 75dB is heeeel veel voor een phonotrap. Er zijn er die het kunnen (Trichord bijvoorbeeld), maar dan nog is het te veel om een echt goed klinkende phonotrap over te houden. Gelukkig is bovenstaand geval niet helemaal geldig, want die 2200mV is wat er maximaal uit de CD-speler komt, en die 0.4mV is wat er gemiddeld uit het element komt. Anderzijds is het zo dat veel moderne CDs (in de popwereld dan toch) zo zwaar gecomprimeerd zijn dat hun gemiddelde niveau vlak onder het piekniveau zit, waardoor ze artificieel luid klinken. Met LP is dat nooit het geval. Voor normaal gebruik volstaat 60dB voor een Shelter. Als je echt luider wil moet je mikken op 66dB of zo. Luider is echt niet aan te raden. Waarom wil je ze gelijk hebben? Het is absoluut geen schande af en toe aan de volumeknop te moeten komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Hoi Of een cd-speler waar je de uitgangsspanning kunt regelen zoals mn "oude" luxman; ik zet deze op 1V. Zo'n volumeknop bijt niet hoor Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
hans10 Posted 30 augustus 2006 Author Report Share Posted 30 augustus 2006 Bedankt voor de reacties. Ik zal gewoon een aantal versterkingsfactors gaan testen binnen de 60 db - 66 db range. Ik ben overigens niet bang voor de volumeknop maar ik zoek gewoon de optimale afregeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts