Jump to content

Verbeteringen ?

Rob Zilver
 Share

Recommended Posts

Hoi ,

Mijn instalatie bestaat uit :

Audio-Researsch voortrap LS7 en VT50 eindtrap 2x50wat met 6550C buizen.

Meridian cd speler 506 met Siltech G5 powercord.

Interlinks zijn van Mit 330+

Ls kabel Mit 750 S3+ biwire

Ls zijn van Magnepan 1.6

De tweeters staan nu aan de buitenkant en ik heb de Magnepans op de 8 ohm aansluiting op mijn versterker staan.

Mijn kamer is 3.80 breed en 9 meter lang

Hebben jullie nog suggestie's voor verbeteringen ?

Bijvoorbaat mijn dank

Beste Rob,

Dit is een mooie set! Van Audio Research heb ik ooit eens wat gehoord en dat beviel heel goed. Ook van Magnepan ben ik erg onder de indruk, heb ze een keer uitgebreid beluisterd op een VAD-show en was behoorlijk verbaasd wat een natuurlijk en vol geluid er uit deze platte panelen kwam!Voor ge

Hallo Rob,

MIT kabels zijn erg goed voor transistor versterkers maar kunnen bij buizen het laag wollig maken; dit komt omdat de uitgangsimpedantie van buizen altijd relatief hoog is t.o.v. transistor. MIT kabels hebben voor wisselspanning ook een redelijk hoge impedantie waardoor de dempingsfactor van je versterker achteruit gaat.

Wat Audiopaul ook al vermeld zal de set waarschijnlijk aan de warme (wollige?) kant zijn, als je het mooi vind OK, anders zou je een een kabel zonder zobel-netwerkjes moeten proberen (Audioquest Forest is erg mooi op buizen) dit geeft je meer dynamiek en detail in het laag.

Groeten,

Stefan

Tot dusver hartstikkebedankt voor jullie opmerkingen ook ik heb gehoord dat de Mit kabels een beetje verstopt kunnen klinken door de filtering.

Heeft iemand nog ervaring met de impedantie keuze 8 of 4 ohm op mijn versterker.?

Groetjes , Rob.

Probeer eens de kabels van Monster en HarmonicTechnology je set verdient dit absoluut...

Groet Jitze

Aan Audio Paul ,

Beste Paul ik heb mijn speakers in de lengterichting van de kamer staan 1.40 meter van de achterwand en ongeveer 0.30 meter van de wanden.

Mijn wanden zijn voorzien van 5mm granol.

Nog bedankt voor je kompliment.

Hartelijke groetjes , Rob

Hallo Rob,

Zo te zien heb jij een set die harmonieus in elkaar steekt, geen duidelijke zwakke broeders in het geheel.

Zijn er klankmatige eigenschappen die jou tegenstaan? Dan is het zinnig om je daar op te concentreren. In jouw bericht noem je geen bezwaren qua geluid dus vind ik het moeilijk om een zinnige verbetering aan de dragen.

Een set Monster of HarmonicTechnology luidsprekerkabels zie ik niet als een verbetering ten opzichte van jouw MIT kabels, in onze ervaring willen de AudioResearch eindversterkers best wel spelen met MIT. Eerder zou ik een andere interlink kopen, de Siltech FTM serie`s doen het naar onze ervaring altijd wel goed tussen een AudioResearch pre- en poweramp.

Groet,

Marcel

Hallo Rob en Ome Henk,

Nog even wat persoonlijke stellingen over het onderwerp kabels:

Je weet uiteindelijk pas of iets goed werkt of niet wanneer het geprobeerd hebt. Bijna iedere geluidsinstallatie is uniek in zijn samenstelling, de installatie zoals Rob die heeft zal waarschijnlijk niemand anders in zijn bezit hebben. De mix van klankeigenschappen van die set zijn derhalve ook uniek, en niet via andere componentensamenstellingen reproduceerbaar. Met als gevolg dat een vergelijking tussen twee componenten in Rob`s set qua resultaat weleens anders kan uitpakken wanneer je dat afzet tegen het resultaat dat de vergelijking tussen die twee zelfde componenten oplevert binnen andere set dan die van Rob (zo, op die zin moest ik even puzzelen). In ieder geval: zelf testen, zelf kiezen.

Nuchter beschouwd is ook een kabel een electronisch component, en electrisch gezien is die kabel een intermediair tussen twee andere electronische componenten. De klankmatige eigenschappen worden er door beinvloed. En dus zijn kabels een aantrekkelijk middel om een set in algemene zin te verbeteren of op smaak af te tunen. De mogelijkheden zijn schier oneindig, en dat maakt het vaak lastig om een keuze te maken, zeker als je je na een goed resultaat nog steeds afvraagt of er niet nog iets anders is, en dan kun je aan de gang blijven.

Over MIT doen volgens mij nogaleens wat misverstanden de ronde. Doordat er wat doosjes in de kabel zitten vreest men naar een zwaar gefilterd signaal te moeten luisteren, dat in zijn frequentieverloop sterk be

• 1 month later...

Ik begrijp niet waarom iedereen alleen maar verbeteringen in bekabeling zoekt.

Ik weet ook wel dat met kabels behoorlijke verbeteringen zijn te behalen,maar persoonlijk zou ik het toch eerst bij de bron zoeken ;)

De meridian 506 is natuurlijk een goede cd-speler maar daar is natuurlijk nog veel winst te behalen.

De meeste winst haal je toch bij de bron.

Als Meridian je goed bevalt dan kun je eens naar een 508.24 of de nieuwe 588 beluisteren.

Ook de Linn Ikemi is het beluisteren meer dan waard.

Ik zou zeker niet als eerste bij je bekabeling gaan veranderen maar eens goed luisteren of een beter e bron niet meer effect heeft als dure bekabeling!! confused.gifconfused.gif

Kees,

Dan kom je net van vakantie thuis en sluit je je hifi installatie weer aan (bang voor blikseminslag en terecht gezien wat er vannacht allemaal uit de lucht kwam). Klinkt voor geen kanten. O ja ik had voor de vakantie een goede kabel overgezet op een ander kanaal. Zaak gecorrigeerd en het klonk weer geweldig.

Marcel heeft gelijk - kabels maken wel degelijk uit en met een goede dealer vindt je de ware (kabel) wel. Duurder is zeker niet per definitie beter, leen ook eens van vriendjes.

Overigens heb ik een Meridian 506. 20 bits en een 508.24 bits in huis gehad. Minimale verschillen en als je het prijsverschil niet kent weet je niet wat het "beste" is. Ik heb de 506 gekocht. Een maand later las ik in Hifi News een test waar de auteur met een vergelijkbaar verhaal komt. Ik trots.

Dus eerst met kabels eperimenteren voordat je een kapitaal uitgeeft voor een nieuwe CD speler. Baat het niet dan schaadt het niet.

Carl

Beste Kees,

Ookal is je bron nog zo goed, als het bronsignaal vervormd door een slechte interlink bij je versterker aankomt, daarvandaan via je LS-kabel nog meer vervormt om uiteindelijk via je luidsprekers je oren te bereiken, loont het wel degelijk de moeite om in kabels te investeren.

Een investering in een betere bron zal nauwelijks winst opleveren in het onderhavige geval.

Groet,

Tuby cool.gif

Carl,Tuby

Jullie lezen mijn bericht niet goed!!

Ik zeg ook dat er wel degelijk winst te behalen is met goede bekabeling,maar de kabels die Rob nu gebruikt zijn wel degelijk erg goed.

Dus Tuby wie heeft het nu over slechte interlinks,het gaat toch over de set die Rob gebruikt?? confused.gifconfused.gifconfused.gif

Ik zou eerder upgraden aan de bron ipv duizenden guldens aan bijvoorbeeld luidsprekerkabels uit te geven ;);)