Jump to content

digitale muziek

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

zeg,

ik ben wat aan het stoeien met opnames,

nu kom ik allerlei worden tegen die ik niet begrijp.

sample rate,

pcm

wav.

mp3

maar ook cijfers:

320 kb/sec

44.1 khz.

wat betekent dit allemaal?

en wat heeft het bijv. voor nut om op mijn apparaatje de sample rate bij een 16 bits opname omhoog te doen van 44.1khz naar 48khz?

ik dank u alvast hartelijk.

:)

zeg,

sample rate,

pcm

wav.

mp3

maar ook cijfers:

320 kb/sec

44.1 khz.

en wat heeft het bijv. voor nut om op mijn apparaatje de sample rate bij een 16 bits opname omhoog te doen van 44.1khz naar 48khz?

16 bit 44.1 khz is gewoon de CD standaard (redbook).

320 kb/sec is de hoogste kwaliteit die je in het mp3 formaat kunt opslaan (neemt dan +/- 30% van de CD data in beslag (is +/- 10 mb per minuut, in wav formaat).

wav is ongecomprimeerde data, dus mocht je het later willen editen is dat wel aan te bevelen. Heb je genoeg ruimte voor een heel concert in 16bit 44.1 khz zou ik dat doen.

zeg,

sample rate,

pcm

wav.

mp3

maar ook cijfers:

320 kb/sec

44.1 khz.

Sample rate is het aantal "stalen" dat het apparaat neemt van het aangeboden geluid, meestal per seconde

pcm is pulse code manipulation (?)

wav werd hearboven al verklaard

mp3 en 320kb/s ook (compressiecode voor audio)

44.1Khz is het aantal keer dat het apparaat een "staaltje" neemt van het audio signaal. Er worden dus 44.100 staaltjes genomen per seconde.

16bit is het aantal "blokjes" (digitale opslag) dat er per staaltje neergezet wordt, dacht ik zo...

maar je zou in je boekje eens moeten kijken naar het frequentiebereik want het is zo met samplers in synthesizers dat 16bit 44.1Khz maar tot 15Khz gaat (20-15.000Hz).

Dus hoger samplen op 48Khz zou kunnen lonen (16bit 48KHz was de DAT standaard, later werd dat 24bit)

mvg RastaPhil

Guest Kraus vonBentinck

eihgenlijk moet je iets meer info geven Erik hoe je aan het stoeien bent en waarmee. Je kiest voor een bepaalde samplerate of bit-diepte afhanklelijk van de bron als je zelf opnames maakt en ook afhankelijk van wat je er mee wilt doen. Of ben je bezig met de UC?