Jump to content

Chario Monitors met ?

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Niet $7000 per paar? Jammer.

Ik meende van niet, maar zou kunnen hoor... :unsure:

Maar aangezien de voorversterker volgens AV-land al 6000 pond is, en die monoblokken er voor 5000 staan, lijkt het mij dat dat laatste de prijs per stuk is. Dat is toch al snel

• Members

Toch kunnen al die krachtpatsers op papier nog zo mooi staan, ik ben bang dat de ruimte van Kraus ook een beperkende factor is. Ik vermoed dat er wel eens een teveel aan laag kan ontstaan op het moment dat er zo'n laag-beest wordt losgelaten. Ik heb dit bij Kraus al een keer eerder meegemaakt met een andere set luidsprekers, op het moment dat er echt flink laag in de opname zat, wist je ook gelijk even niet meer waar je het moest zoeken. Nu kan dit natuurlijk ook zijn charmes hebben, zelf ben ik daar absoluut niet vies van, maar ik weet dat Kraus dit toch wat minder vond. Een andere opstelling is geloof ik ook geen optie, dus het zou nog wel eens een lange zoektocht kunnen worden. Nu geloof ik inderdaad wel in die Accuphase, dus wieweet, en is het gelijk raak...

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb zelf al flink zitten zoeken en wel reviews gevonden van de P5000 en de P7000 maar over de P3000 niks.

De P5000 en P7000 zijn besproken door Holger Barske en ja, dat komt er geweldig vanaf.

Naar ik inmiddels heb gehoord zijn vooral de voorversterkers C2400/2800 zowel onbetaalbaar als ongehoord goed.

Guest Kraus vonBentinck

vanwege dat laag in die kamer houd ik het voorlopig ook maar bij de Chario's.

Met een andere eindversterker komen misschien ooit wel eens andere speakers in zicht.

Van de wat grotere monitors schrok ik inderdaad. En dan te bedenken dat ik ooit wel eens hier Bose 901 twee weken heb gedraaid :D:D (erg weinig trouwens)

Guest tubejack
Vandaag de hele dag geluisterd naar een  VV van Accuphase de 280 met als eind een KR en daar voor afgewisseld Transrotor Orfeo met SME 3500 en JA  element,VPI scout met JMW en Lyra Dorian element en ook Bluenote draaitafel met B 5 Mk 2 arm  en Benz Micro Ace M new element.

Dit alles vertolkt door de Bluenote Reale weergevers, bovendien naar verschillende phonovoorversterkers geluisterd.

De Arcus

De Bluenote Pamphili

De Buizen Pre van Tube Jack

De Krell Ref.met losse voeding en mod door JA

De Bluenote Phono 1

De Bluenote Phono 2

De Phonomenia

De Clear Audio

Haudio

:rolleyes:

Het waren best veel phono-versterkers waar we vorige week donderdag

naar geluisterd hebben.

Wat ik graag wou ervaren, wat nu de verschillen zijn tussen mijn voorversterker

en wat er zo'n beetje tussen 500 en 2000euro te koop is.

Ik heb geen notities gemaakt, het was ook niet mijn bedoeling om een recentie te schrijven over de verschillen tussen diverse riaa's. :o

Om te voorkomen dat ik een bepaald type riaa te kort doe, of te veel eer geef beperk me tot de dingen die helder op het "netvlies" en "tussen de oren" zijn blijven hangen. :rolleyes:

Als liefhebber van buizen, vond ik de setup waarmee gespeelt werd erg goed,

maar ook een, die genadeloos de mindere dingen laat horen

Over de set:

De Bluenote Reale weergevers.... zo'n bijzonder ontwerp heb ik nog niet

gezien een keramische tweeter, vrij hoog gemonteerd. Ik schat op

zo'n 110cm hoogte.

Een van de 1e dingen die ik dacht, zou lang waren die Italianen vorig jaar toch niet op vakantie???:) Is de tweeter niet te hoog luisterend vanaf de bank? Vlak daaronder een midden/hoog speaker met fraaie kegel en helemaal onder op 2 poorten aan de voorkant (slim) en daarboven een basspeaker, die ik erg laaaaag

gemonteerd vond. Al met al een m.i. zeer gedurft ontwerp, waarbij snel bleek dat

bovenstaande hersenkronkels een goed geluid niet in de wegzitten.

Het geluid kwam machtig los van deze weergevers, mooi midden en laag

dat precies goed is. Het hoog vrij van elke scherpte en hardheid.

Als buizenliefhebber vind ik de Accuphase voorversterker erg mooi...

Doet hij wat hij moet doen, versterken....je merkt niet eens, dat er transistors inzitten :) Het merk KR ken ik natuurlijk, deze eindversterker heeft geen enkele moeite met het aansturen van de boxen. Het gaat ongemerkt en vanzelfsprekend

en ook snelle passages werden moeiteloos wergegeven.

De Transrotor Orfeo met SME 3500 en JA element daar kan ik kort over

zijn.... Topklasse! Als een een iemand elementen kan maken is dat Jan Allearts!

Het element waar we naar geluisterd hebben -ik dacht de Eco Boron- is in staat een levensecht geluid te produceren. Het verschil t.o.v. andere elementen zoals

een Benz Ace of Lycra Dorian is vrij groot. Met name stemmen worden zo mooi

aangezet, dat kan ik hier niet omschrijven. Natuurlijk is 1500 de Eco of 2000 voor

MK1 veel geld maar je krijgt zoveel waar voor je geld, zo'n element gaat weer

zoveel langer mee, dat ik rustig durf te zeggen "elke cent waard"

Phonoversterkers:

Wat me opviel was dat de riaa-versterkers allemaal de verhouding laag-midden-hoog goed voor elkaar hadden.

M.i. getuigd dit van een goede ontwerpen en nauwkeurige riaa-correctie.

Kreten als "straatlengtes verschil" wijs ik hierbij naar "het land der fabelen"

Teminste dat vind ik en dat kan m.i. ook niet anders want de riaa-correctie is

een vast gegeven ..... punt.

Naar een paar riaa-versterkers heb ik goed geluisterd.

De Bluenote Phono 1 via een VPI platenspeler en Lyra Dorain element

Laat behoorlijk veel details horen, ook moeilijke "verscholen" stemmen.

Ik vind hem erg mooi en gezien de prijs .....echt een koopje.

De Bluenote Phono 2 met zelfde element,.

Het verschil is t.o.v. de Phono1 niet groot, wel vond ik dat het allemaal

makkelijker ging. Naderhand hoorde ik dat er een beter voeding in zit en een 1:1 trafo om allemaal om allerlei lichtnetvervuiing tegen te gaan.

Tja dat soort dingen kosten geld, Als ik voor de keuze 1 of 2 zou staan had ik

de 2 gekozen vanwege het zwakke lichtnet bij ons thuis.

De Bluenote Pamphili samen met de Transrotor en JA

Zonder alle andere phonotrappen "geweld aan te willen doen" daar heb ik

gewoon te kort naar geluisterd om een goed oordeel over te geven.

Vond ik dit het mooiste klinken, ook mooier dan mijn eigenbouwsel :rolleyes:

Dit klinkt echt, zoveel details die ik met bovenstaande combi niet of veel

minder hoorde. Als je echt wil weten hoeveel muziek er van een LP kan komen

dan is dit een feest om hier naar te mogen luisteren.

Waren die andere riaa's en elementen dan slecht? Nee echt niet,

De drie Bluenotes waar ik beter naar heb geluisterd, zijn alle 3 in staat om

veel muziek te laten horen, de veel duurder Pamphili is daarbij in staat

om gewoon meer te laten horen, echter alledrie zijn ze stuk-voor-stuk

hun geld zeker waard.

Lastig uit te leggen, zoals ik in begin schreef, schrijf ik geen recentie.

Laten we het er maar op houden je hebt goed en beter...

Om iets over het geluid van mijn eigen buizenriaa te vertellen vind ik moeilijk.

Het ontwerp is van Menno van de Veen en heeft een paar keer in de Radio Buletin gestaan. Supereenvoudig, het enige dat ik gedaan heb is de ingangsimpedantie

naar 22K en de slome elco-voeding vervangen door een met een EZ80,

smoorspoelen en betere elco's etc. Ik vind hem zelf iets beter klinken dan

b.v. de PhonoDude, wat op zich al een fijn riaa is.

Vanwege de behoorlijke versterking ik schat CD-niveau uit bij 0,6mv in

ruisde hij nogal, omdat de Accuphase voorversterker een behoorlijke

ingangsgevoeligheid had van 150mv . t.o.v. mijn versterker die rond de

700...1volt zit. Thuis heb ik ook geen enkelijke hoorbare ruis, ook niet met

mijn oog vlak bij de weergevers. Verder klonk het hoog iets hard en

waren iets meer SSSSen te horen.

De Pamphili vond ik mooier klinken, maar weer thuis op de bank luisterend

naar Eva Cassedy besefte dat ik wel dat, wat muziek betreft ik

heel erg gelukkig ben, misschien net niet de details van een JA maarja er

moet toch wat te wensen overblijven :rolleyes::)

Ik weet nu precies, wat ik moet doen om het nog echter te laten

klinken .... Ondanks de regen, was het een dag met zonnestralen.

Het prettige is bij Audioselectief is, dat de mensen daar je nooit en te nimmer

wat zullen opdringen, Henk en Lyda bedankt voor de fijne dag!

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. setje Mullards heb ik gevonden.

Guest Kraus vonBentinck
Ik heb geen notities gemaakt, het was ook niet mijn bedoeling om een recentie te schrijven over de verschillen tussen diverse riaa's. :o

Toch zou je dat vaker moeten doen, zo'n recensie schrijven. Een glashelder en zeer lezenswaardig verhaal. Waarvoor dank.

(mooie homepage ook!)

Guest Kraus vonBentinck

Opnieuw heel fraai en leuke foto's, ook van de "geheime" werkplaats. Maar weet je zeker dat in de Orfeo een JA Eco zat? Ik dacht dat Henk daarin altijd een behoorlijk bijzondere JA MkII had zitten.

(Psst: het is Aleida)

Guest tubejack
Opnieuw heel fraai en leuke foto's, ook van de "geheime" werkplaats. Maar weet je zeker dat in de Orfeo een JA Eco zat? Ik dacht dat Henk daarin altijd een behoorlijk bijzondere JA MkII had zitten.

(Psst: het is Aleida)

Hallo Kraus,

Ik dacht het wel, maar ik kan me vergissen.

Zal het even navragen en de webpagina aanpassen.

Met vriendelijke groet,

Jack

• 3 months later...
Guest Kraus vonBentinck

Van een luisterproef met de Accuphase is niks terechtgekomen; er kwam van alles tussen en ook het vergelijk met een Bryston is tot mijn spijt in het water gevallen.

Maar er komt een nieuwe poging, ditmaal met 2 Array M2 monoblokken. Ik verwacht er veel van.

Toevallig van de week ook bericht gekregen van iemand die de Chario's heeft laten spelen met een grote McIntosh. Dat ging best goed, zo begreep ik.

Van een luisterproef met de Accuphase is niks terechtgekomen; er kwam van alles tussen en ook het vergelijk met een Bryston is tot mijn spijt in het water gevallen.

Maar er komt een nieuwe poging, ditmaal met 2 Array M2 monoblokken. Ik verwacht er veel van.

Toevallig van de week ook bericht gekregen van iemand die de Chario's heeft laten spelen met een grote McIntosh. Dat ging best goed, zo begreep ik.

Dat het goed klonk heb ik ook gehoord ;)

Guest Kraus vonBentinck

Ja, dat is waar. Ik heb er nooit meer aan gedacht.

(er gebeurt ook zoveel in het hifileven :) )

Maar, met de Arrays bijv. ben ik van een goede inruil verzekerd.

Als ik zie hoeveel werk ik nu heb aan "de opruiming" is dat heel wat waard.

Guest Kraus vonBentinck

Ik zoek een stabiele, krachtige versterker. Al vaker gemerkt dat de kleine Chario's het beste presteren met een beetje een beest. Krell (wel eens geprobeerd), Bryston, Crown(?) en inderdaad Aragon.

De Array versterkers heb ik inmiddels bij diverse gelegenheden gehoord, niet altijd als beste beoordeeld maar op de uitslagen van de luistersessies en hoe daar een oordeel tot stand komt, daar heb ik inmiddels ook mijn ervaringen mee.

Bij de laatste sessie maakte de nieuwe pre veel indruk op mij.

de monoblokken heb ik gehoord op de betonnixen in Oud-Beijerland. Ik vond dat heel goed.

Array maakt versterkers met toewijding, verstand

Guest Kraus vonBentinck

CharioArray.jpg

Deze proef kan zo'n 14 dagen gaan duren.

Gisteravond na een drukke dag eerst een paar uurtjes met de vrouw handje in handje op de bank gezeten en zo rond 11uur de Array M2 monoblokken maar eens uit de doos gehaald. Eerst een uurtje kamertemperatuur aannemen om condens te voorkomen en vervolgens maar eens de kabeltjes vast knopen. Dat was een tegenvaller want XLR snoeren heb ik zat en ook wel verloopjes maar in mijn ogen is merkwaardig dat de Array een vrouwelijke XLRplug wil ontvangen. Ik heb dus een vrouwtje/vrouwtjeXLR nodig en die heb ik nou net niet. Dus maar een kabel gesloopt en een cinch-XLRkabel in elkaar gesoldeerd. De precieze aansluitingen worden gelukkig in de manual gegeven.

3 kwartier later (niet zo handig met de hete bout) is het zover. De echte pre staat in de reparatie en ik moet het doen met een overigens helemaal niet onaardige AVM Evolution en gebruik daarvan ook de heel acceptabele phonotrap.

De vrouw is al 2 verdiepingen hoger onder zeil dus het rijk alleen :) Dat is een heel verschil met de MF XA200 tonnetjes; deze Arrays sturen werkelijk de Chario's met twee vingers in de neus aan. Dat gaat me toch gemakkelijk. De dynamiek is uit de kunst en tegelijk ongelooflijk veel rust. Onder het opruimen van de rommel van het solderen glijdt de eerste LP alvast onder naald door. Zo'n opkikkertje valt er best te gebruiken op de late avond en ik ga er eens goed voor zitten op de luie bank. Abbey Road ben ik de laatste tijd weer gek op en ik leun achterover om eens te gaan genieten van dit zeer apart opgenomen meesterwerk. He, het bekende verschijnsel toch weer allerlei nieuwe dingen te horen doet zich ook meteen voor, piepkleine geluidjes die in de altijd toch wat wollige XA200 werden gesmoord vallen meteen op. Alleen wel een wonderlijk stereobeeld. Met de XA200 had ik uren geschiven met de speakers om een perfect beeld te krijgen maar dat zal opnieuw moeten gebeuren want het stereobeeld is nu totaal anders! Er wordt geschoven, verder van de muur, meer uit elkaar, minder indraaien, meer indraaien, dichter bij de muur maar ondanks de tevredenheid over het strakke laag, de rust en de dynamiek, het stereobeeld is bepaald niet wat ik hoopte. Het mooie wegvallen van de luidsprekers bereik ik niet meer ondanks dat ik de Chario's inmiddels alle hoeken van de kamer heb laten zien. Getver, wat een tegenvaller. Inmiddels is het al kwart over 1, naar bed? Nog even een LP met een heel goede focus, Marlene Dietrich tijdens 1 van haar laatste optredens in Londen. Ineens staat Marlene helemaal links op het podium en eindelijk valt het muntje. De (ongemerkte) luidsprekerkabels staan uit fase :mad2::mad2:

Eureka, Walhalla, Elysium en Hosannah op de vroege Zondagochtend, daar is ze weer, Marlene uit 1 stuk.

Tot kwart voor vier blijven genieten.

Dat wordt wat als ik mijn echte element, de nieuwe phonopre ( hij is helemaal klaar, ook gisteravond nog bericht van de bouwer) en de eigen voorversterker allemaal weer terug heb. Nog meer om naar uit te kijken.

Dan staat Marlene niet meer voor me, maar krijg ik haar vast en zeker nog wel op schoot :D