Jump to content

Schoonmaken cd's, hoe?

rocco
 Share

Recommended Posts

Hoe doe je dat eigenlijk, met glassex en een schone katoenen doek?

Sommige van mijn oudere cdtjes hebben ook wel eens op feestjes gespeeld en inderdaad kinderhandjes enzo. Er zitten dus best wel vieze exemplaren tussen.

Ik ga maar gewoon door met mijn Glassex. Ze zien er schoon uit na een behandeling.

Het lijkt mij dat een schone CD beter klinkt dan een bevuilde.

Ik heb ook wel eens ergens gezien dat er speciaal spul voor is. Weet iemand daar wat van?

(ah, we komen zo toch een beetje op tweak-ijs terecht...)

@Rocco:

Ik heb bij een abonnement op Music Emotion een flesje Bitstream gekregen. Ik denk dat je dit bedoelt. Het werkt prima en je doet er ook lang mee. (1 pufje is afdoende).

Ik ga geen uitspraken doe over hoorbare effecten, dat moet je zelf gaan proberen. Ik vind het in elk geval de moeite waard om ook nieuwe CD's even voor het eerste gebruik even te sprayen en uit te poetsen.

Het lijkt mij dat een schone CD beter klinkt dan een bevuilde.

Nou, dat lijkt mij niet. Een cd is, zoals je weet, een digitaal medium. Er zijn daarbij maar 2 opties: of je cd-speler kan de cd lezen, of hij kan 'm niet lezen. Een tussenweg ('een cd halfgebakken lezen') is er niet...

Is dat nodig dan? Zelfs m'n oudste cd (uit ik meen '85) is of m'n meest gedraaide cd's zijn niet vies.

Mijn oudste CD's dateren ook zo ongeveer uit 85/86 en zien er nog net zo uit, als een CD die ik vorige maand heb gekocht.

Zolang men ze gewoon tussen middelvinger en duim, langs de rand beetpakt, zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe ie vies moet worden.

Toch sta ook ik af en toe wel te kijken hoe sommigen met CD's omgaan, en vooral met bieb-CD's! :o:blink::(

Als een nieuwe CD net in de bieb te leen is, en hij is een paar keer uitgeleend, zit ie vaak al onder de krassen.

Onlangs heb ik voor een vriendin die zelf geen PC heeft enkele fitness DVD's te koop gezet op Marktplaats.

Ik schrok me kapot toen ik bij toeval haar DVD's eens bekeek!

Ze waren waarschijnlijk nog smeriger dan de gemiddelde deurmat :D

Nouja,...gelukkig trekt een CD-speler zich doorgaans nix/weinig aan van wat vlekken/krasjes. :rolleyes:

gewoon antiestaties doekie

en van binnen naar biuten vrijven

heb ook zoon cd cleaner bakkie

met vloeistof en een vilten schijfie

cd op zijn kop in het bakkie vloeistof erop

en draaie met het vilten schijvie

....... het doekie heeft toch eerste keus :D

Ja bieb CD's! :angry: degoutant! Je moet echt de nieuwe exemplaren meenemen voor iemand anders dat doet want die ouwe exemplaren hebben net op een slijpschijf gezeten!

Maar ik las op een site dat Cd's beter klinken (vooral de gekrastte) als je ze poetst met "cockpit-spray" of aanverwante: even over spray-en en oppoetsen en zelfs skippende exemplaren zouden het terug moeten doen... je kan het product ook gebruiken om krassen uit displays en stofkappen te polijsten, met koffiefilterzakjes (liefst ongebleekte, voor het milieu ;) )

:) mvg RastaPhil

Maar ik las op een site dat Cd's beter klinken (vooral de gekrastte) als je ze poetst met "cockpit-spray" of aanverwante: even over spray-en en oppoetsen en zelfs skippende exemplaren zouden het terug moeten doen...

Dat is echt de grootste zooi die je op CD's kunt spuiten, soort van vaseline uit een spuitbus.

Weet je zeker dat je ze daarna goed moet schoonmaken want het houdt prima alle vuil vast.

;)

Als je gaat kijken op sites als http://www.hifisupply.nl/

of http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/home.php

vind je allerlei middeltjes waarvan sommige de cd niet alleen schoonmaken maar ook beter moeten doen klinken (staat er zelf bij!).

Dat gelooft toch geen hond? Of toch maar eens geprobeerd, dan maar? Naast de groene stift nog een intiatieritueel voor nieuwe schijfjes...

Nog iemand experience die daarbij ook nog iets durft te zeggen over de klankmatige effecten....? Kortom, maakt het wat uit, deze onzin???

Als je gaat kijken op sites als http://www.hifisupply.nl/

of http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/home.php

vind je allerlei middeltjes waarvan sommige de cd niet alleen schoonmaken maar ook beter moeten doen klinken (staat er zelf bij!).

Dat gelooft toch geen hond? Of toch maar eens geprobeerd, dan maar? Naast de groene stift nog een intiatieritueel voor nieuwe schijfjes...

Nog iemand experience die daarbij ook nog iets durft te zeggen over de klankmatige effecten....? Kortom, maakt het wat uit, deze onzin???

Het maakt zeker uit. Probeer het maar eens zelf. Maar begin eerst met de zoekfunctie op diverse fora, dit onderwerp komt vaak voor :)