thingman Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 [Verslag van een luisteravond bij Hans van Liempd] Twee recente luisterbezoeken van Hans, plus een (helaas) op het laatste moment afgezegd bezoek van sota Jerry waren aanleiding voor mij om ook eens een tegenbezoek af te gaan leggen bij Hans van Liempd. Het is altijd spannend om bij een ervaren audiofiel (in de goede zin van het woord) op bezoek te gaan. Zo'n bezoek is zonder uitzondering een muzikale belevenis en die zijn toch redelijk zeldzaam. Zoals elke goede audiofiel betaamt vind ik het bij mij thuis in principe helemaal tof, al verhindert dat me niet om te genieten van andermans geesteskind Smaak en voorkeur zijn bij audiofielen die al wat jaartjes meedraaien voldoende uitgekristalliseerd om garant te staan voor een set met karakter, sensorisch verantwoorde impact en een weergavekwaliteit die je heel goed op zijn merites kunt beoordelen. Meteen met de deur in huis vallend: dat was ook hier het geval! Meten met twee maten slaat daarnaast nog op het gegeven dat Hans over twee aparte geluidsbronnen beschikt -- een cd-speler en een draaitafel -- die allebei hun kunnen hebben gedemonstreerd. Dit brengt mij tot redelijk verschillende standpunten over wat ik heb gehoord. De Eerste Maat Met medeneming van een goei bakske koffie togen we naar de zolder. Deze is door Hans in detail beschreven in een ander topic. In principe ben ik nauwelijks ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 Prachtig verhaal Toine. Ik herken er veel van. Ik heb nu weinig tijd om uitgebreid te antwoorden, maar kom daar nog op terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 [...], maar ik hou er wel van als de muziek me af en toe ook om de oren slaat, letterlijk. Dat ontbrak grotendeels bij CD en dat was in ruime mate wel voorhanden bij vinyl.[...] Hoi, Leuk verhaal om te lezen. Dat een plaat anders klinkt heb ik gisteren weer eens mogen meemaken. Toen was er een vriend op bezoek en heb ik mijn eerste A-accoorden op een gitaar gespeeld. Later op de avond ging ik plaatjes draaien en dat was wel weer leuk. Lang leve de vinyl-mastering! Die zorgt voor een intieme sfeer...Dat zouden ze bij cd ook eens moeten doen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 september 2006 Author Report Share Posted 1 september 2006 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 Wouw, . Ik heb hem even afgedrukt. Te veel om in werktijd te lezen. Maar lijkt me een leuk verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 Tsjonge, een verhaal om van te smullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 [...], maar ik hou er wel van als de muziek me af en toe ook om de oren slaat, letterlijk. Dat ontbrak grotendeels bij CD en dat was in ruime mate wel voorhanden bij vinyl.[...] Hoi, Leuk verhaal om te lezen. Dat een plaat anders klinkt heb ik gisteren weer eens mogen meemaken. Toen was er een vriend op bezoek en heb ik mijn eerste A-accoorden op een gitaar gespeeld. Later op de avond ging ik plaatjes draaien en dat was wel weer leuk. Lang leve de vinyl-mastering! Die zorgt voor een intieme sfeer...Dat zouden ze bij cd ook eens moeten doen. Groet, Jacco A-accoorden op een gitaar zijn vooral leuk als je hele kleine vingertjes hebt (en die heb ik ook niet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 Hoi Toine, Heel mooi verhaal, je luistert zoals ik het lees heel erg technisch en je gaat heel diep met je analyses. Soms zo ver, dat ik dan effe de weg kwijt ben Zoals bijna bij alles is het aanwezige talent voor zaken bepalend voor de mate van het "kunnen". Met het luisteren is het niet anders. Diverse personen op dit forum zijn rijkelijk bedeeld met dat stukje extra, en jij hebt er ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 Toine... leuk dat je je muziek zo duidelijk "uitlegd". Ik zat natuurlijk aan 'n zijkant en hoorde daardoor weinig van hetgeen je omschrijft. Wanneer je muziek op deze manier gebruikt kun je daar inderdaad een set op beoordelen. Wat me toch vooral is bijgebleven dat de voorversterker op -24 dB draaide en het behoorlijk hard ging. 'N week eerder draaiden we orgelmuziek op - 15 db (dus 9 dB harder) en dit ging absoluut niet harder. Vandaar mijn opmerking over het gecompromeerde geluid. @ Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 Eigenlijk beschrijft Toine hetzelfde dan wat jij doet. Toine houdt alleen meer van een wat dunner geluid. Jij wat meer van warmte (althans, dat is mijn gevoel.. ). Dit heeft ook te maken met het soort muziek. Die van Toine is behoorlijk stevig zeg maar.... Nou, als ik het lijstje van Toine zo lees, dan valt dat reuze mee, met die 'stevigheid' van zijn muziek... Overigens zeggen niet alle namen me evenveel, maar goed... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 september 2006 Author Report Share Posted 1 september 2006 Lang leve de vinyl-mastering! Die zorgt voor een intieme sfeer...Dat zouden ze bij cd ook eens moeten doen.Groet, Jacco Ik hoor dergelijke dingen overtuigend terug in de SACD's van Mobile Fidelity SL. Hoewel ik lang niet alles van Patricia Barber de moeite waard vind staan er op elk album wel een paar juweeltjes die aankoop rechtvaardigen. Wat je daaruit aan ruimte-informatie kunt distilleren is bijzonder fraai, vind ik. Of dat nu specifiek door het medium SACD komt weet ik niet precies, maar mooi is het wel. Die opname van Jolie Holland die ik bij me had heeft het ook; heel erg zelfs. De CD moet zelfs lijken op een mini-elpee (zwart met een gekleurd label op schaal). Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 september 2006 Author Report Share Posted 1 september 2006 Tsjonge, een verhaal om van te smullen. Je moest zeker nog eten toen je dit schreef, zo vlak voor 6 uur, Kraus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 september 2006 Author Report Share Posted 1 september 2006 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 Tsjonge, een verhaal om van te smullen. Je moest zeker nog eten toen je dit schreef, zo vlak voor 6 uur, Kraus? Nee hoor, het viel goed en was makkelijk te verteren ondanks dat het een fikse maaltijd was. Toen ik je verhaal las dacht ik gelijk dat zoiets toch een stuk leuker lezen is dan al die waterige verhalen in de bladen. (Ik lees alleen de "LP" maar ook die recensies kunnen niet tippen aan die verhalen uit het echte leven). Hoe uitgebreider hoe mooier. Interessant vind ik je woordkeus en beschrijving, anders dan anders, origineel en beeldend. Geen cliches. Petje af dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Hoi Toine, Hans, Schitterend om te lezen! Verhelderend, boeiend, leerzaam, onderhoudend. Heeeel goed! Helaas ook heel herkenbaar wat je schreef over het stijl afvallen onder de 80 Hz. Hopelijk zullen de bass traps meer balans brengen in mijn situatie. Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Goed om te zien dat ik een keer 'afgelost' word na jaren van bezoekjes en setbeschrijvingen Mijn schrijfstijl is wat smeuiger en misschien iets minder gedetailleerd, maar ik herken wel veel in de beschrijving van Toine. Ik hoop dat Kraus hear ook weer eens een verslagje neer pent van een bezoekje of een upgrade in eigen huis, da's ook altijd smullen Wat de muziek keuze van Toine betreft, ik voel me daar best verwant mee omdat er veel raakvlakken zijn met 'mijn' muziek. Het ruigere werk van Zappa laat ik echter nog links liggen, tenzij .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Mooi verhaal en ook een mooie muziekkeuze vind ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 september 2006 Author Report Share Posted 2 september 2006 Nee hoor, het viel goed en was makkelijk te verteren ondanks dat het een fikse maaltijd was.Toen ik je verhaal las dacht ik gelijk dat zoiets toch een stuk leuker lezen is dan al die waterige verhalen in de bladen. (Ik lees alleen de "LP" maar ook die recensies kunnen niet tippen aan die verhalen uit het echte leven). Hoe uitgebreider hoe mooier. Interessant vind ik je woordkeus en beschrijving, anders dan anders, origineel en beeldend. Geen cliches. Petje af dus. Dank je wel. Schrijven is leuk en ik doe het graag. Het is ook wel moeilijk om de set van iemand die je ook gewoon aardig vind te moeten bespreken. Wat beroepsrecensenten kan afhouden van objectiviteit (namelijk: commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 september 2006 Author Report Share Posted 2 september 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Ik heb in het verleden regelmatig over mijn eigen set geschreven, meestal net na een upgrade of component wissel. Het verhaal is uiteraard gekleurd maar op de een of andere manier is het vertellen van je verhaal ook een bevestiging voor jezelf dat het goed zit. Bij mij is het zo dat ik kort na een intensieve luisterperiode een heel compleet verhaal kan produceren, maar als de nieuwigheid er vanaf is dan wordt dit een stuk lastiger. De aardigheid van luisterbezoekjes is zoals genoemd de verbreding van het zichtveld en het levert je de mogelijkheid om je eigen set te vergelijken met andere sets, al moet je ook altijd rekening houden met de verschillende akoestische situaties natuurlijk Het mooiste vind ik altijd dat je door in iemands set iets om te wisselen of te gaan schuiven met speakers e.d. problemen kan lokaliseren en eventueel verhelpen. Ik maak daar vooraf afspraken over, want niet iedereen zoekt verbetering. Dan blijft het bij een gezellige avond en een mooi verhaal, voor mij is het weer een extra referentie die ik in gedachten hou. De laatste tijd staat alles op een laag pitje bij mij omdat het HT gebeuren voorrang krijgt. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Want zonder gein: objectief over elkaars set schrijven lijkt me lang niet altijd haalbaar, denk jij wel Kraus? Toine. Of dat moeilijk is weet ik eigenlijk niet, hoewel ik het toch wel een aantal keren gedaan heb, zo'n stukje schrijven. Ik ben volgens mij redelijk gevoelig voor sfeer. Wijn en kaarslicht, goed gezelschap, iets "leuks doen" het zijn allemaal dingen die bepalen of je ergens plezier aan beleeft. Mijn ervaring bij die luisterbezoekjes is vaak daardoor ook bepaald. Bijna altijd als ik ergens kwam was het bij iemand die zelf gewoon met heel veel plezier naar zijn muziek luisterde en dat heeft gewoon iets meeslepends. Dat draag je over op de bezoeker en ik heb eigenlijk nooit gehad dat ik bij iemand kwam en dat je dan met jezelf in de knoop kwam. Hoe goed het klinkt was vaak ook een verlengstuk van hoe goed het klikt. En gedeelde interesse is een goede basis. Het viel me ook op dat je bij een ander toch met plezier luistert naar de muziek die je zelf thuis nooit draaien zou. De set, de persoon die er bij hoort en zijn muziek, het is eigenlijk allemaal 1 totaalding. Je eigen muziek bij een ander draaien om vooral naar de set te luisteren, dat hoeft niet speciaal. Thuis luister ik ook vaak op die manier. Iedereen opgehoepeld, telefoon uit, onderuit op de bank en je lekker laten onderdompelen. Ben je bij iemand op bezoek dan heb je dat ook vaak: je mag op de beste plaats zitten, je drankje wordt aangereikt en je krijgt de gelegenheid om ongestoord te luisteren. Dat is af en toe gewoon heerlijk, genieten van mooie dingen. Daar komt bij dat het mij zelf nog nooit is gelukt om te luisteren en dan dingen te horen als midden-hoog niet in orde, tussen de 300 en 600Hz klopt het niet en dergelijke. Evenmin ben ik in staat om te zeggen het geluid van de versterker of de cd-speler is niet goed, een andere kabel tussen dit of dat zou iets kunnen betekenen. Dat vind ik ook bij mijn eigen set moeilijk. Bevalt het mij niet meer thuis dan voel ik mij in de eerste plaats niet meer senang maar moet ik ook hulp vragen om erachter te komen op welk onderdeel er wat er mis is.Ik heb wel bepaalde voorkeuren en dat is dat het geluid "sprekend" is, ik ben geen liefhebber van laid-back. Ik hou wel van een beetje geprononceerd en heeft iets karakter dan vind ik dat meestal plezieriger dan wanneer dat ontbreekt. Levendigheid, hele goede holografische afbeelding of gewoon overdonderend, dat is meer mijn stiel. Jammer is wel dat de bezochte met mijn bezoek geen fluit opschiet, een advies hoef je van mij niet te verwachten want ik zou meestal niet weten wat er "verbeterd" moet worden. En..... zo zit bij mij zo'n verslagje meestal ook in elkaar. Ik schrijf op hoe ik het beleefd heb (dat is wel moeilijk om daar de woorden voor te vinden) en degene die het leest heeft er dan ook niks aan want hij weet nog niet het klinkt maar alleen dat ik een aardige avond heb gehad. Eind van het jaar, moet je beroepshalve maar eens bij mij langs komen, dan wil ik akoestisch nog iets gaan doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Dat de nieuwe phonotrap beter speelde in de situatie van afgelopen woensdag kan ik nu beter verkleren. Deze phonotrap artikuleerd n.l nog iets beter dan zijn voorganger. Helaas is hij ook nog een fractie te helder. Dit verbetert waarschijnlijk na het inspelen. De conclusie dat deze te helder is heb ik van middag ervaren. Ik heb n.l. ondanks alle drukte effe tijd genomen om de diffusors op te stellen. Ik heb links en rechts een setje gebouwd op het eerste reflectiepunt tegen de zijmuren. Dan een setje in elke hoek achter de speakers gezet en ook nog een setje achter elke speaker. Door deze diffusors kon ik de speakers weer wat verder in de hoek plaatsen. Bovendien kon ik ze wat indraaien. En wat is het verschil...? behoorlijk wat.!! Ik heb de helderheid ook met de CD-speler weer terug. De nieuwe phono is nu wat overbrilliant. Ook is de ruimtelijke weergave Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Mijn ervaring bij die luisterbezoekjes is vaak daardoor ook bepaald. Bijna altijd als ik ergens kwam was het bij iemand die zelf gewoon met heel veel plezier naar zijn muziek luisterde en dat heeft gewoon iets meeslepends. Dat draag je over op de bezoeker en ik heb eigenlijk nooit gehad dat ik bij iemand kwam en dat je dan met jezelf in de knoop kwam.Hoe goed het klinkt was vaak ook een verlengstuk van hoe goed het klikt. En gedeelde interesse is een goede basis. Het viel me ook op dat je bij een ander toch met plezier luistert naar de muziek die je zelf thuis nooit draaien zou. De set, de persoon die er bij hoort en zijn muziek, het is eigenlijk allemaal 1 totaalding. Je eigen muziek bij een ander draaien om vooral naar de set te luisteren, dat hoeft niet speciaal. Thuis luister ik ook vaak op die manier. Iedereen opgehoepeld, telefoon uit, onderuit op de bank en je lekker laten onderdompelen. Ben je bij iemand op bezoek dan heb je dat ook vaak: je mag op de beste plaats zitten, je drankje wordt aangereikt en je krijgt de gelegenheid om ongestoord te luisteren. Dat is af en toe gewoon heerlijk, genieten van mooie dingen. Daar komt bij dat het mij zelf nog nooit is gelukt om te luisteren en dan dingen te horen als midden-hoog niet in orde, tussen de 300 en 600Hz klopt het niet en dergelijke. Evenmin ben ik in staat om te zeggen het geluid van de versterker of de cd-speler is niet goed, een andere kabel tussen dit of dat zou iets kunnen betekenen. Dat vind ik ook bij mijn eigen set moeilijk. Bevalt het mij niet meer thuis dan voel ik mij in de eerste plaats niet meer senang maar moet ik ook hulp vragen om erachter te komen op welk onderdeel er wat er mis is.Ik heb wel bepaalde voorkeuren en dat is dat het geluid "sprekend" is, ik ben geen liefhebber van laid-back. Ik hou wel van een beetje geprononceerd en heeft iets karakter dan vind ik dat meestal plezieriger dan wanneer dat ontbreekt. Levendigheid, hele goede holografische afbeelding of gewoon overdonderend, dat is meer mijn stiel. Jammer is wel dat de bezochte met mijn bezoek geen fluit opschiet, een advies hoef je van mij niet te verwachten want ik zou meestal niet weten wat er "verbeterd" moet worden. En..... zo zit bij mij zo'n verslagje meestal ook in elkaar. Ik schrijf op hoe ik het beleefd heb (dat is wel moeilijk om daar de woorden voor te vinden) en degene die het leest heeft er dan ook niks aan want hij weet nog niet het klinkt maar alleen dat ik een aardige avond heb gehad. Eind van het jaar, moet je beroepshalve maar eens bij mij langs komen, dan wil ik akoestisch nog iets gaan doen. Kan ik mij ook helemaal in vinden, Kraus Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Door deze duffusors Wat een grappige typo Ik ben ook van plan om eens met de diffusers van Toine aan de gang te gaan, hoewel het beeld hier mooi buiten de speakers treedt is er een stukje onbalans te vinden zoals ook Toine bij mij heeft opgemerkt. Hopelijk wordt de mooie nagalmcurve niet verstoord door de panelen, want dat zou jammer zijn Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Mooi leesbaar verhaal Toine. Het verschil tussen vinyl en CD zit hem veelal in de kanaalscheiding. Uit jouw verhaal lijkt het wel of de grote kanaalscheiding van CD (die theoretisch oneindig is) bij Hans niet zo goed uitpakt. En dan kom ik op dit: [...], maar ik hou er wel van als de muziek me af en toe ook om de oren slaat, letterlijk. Dat ontbrak grotendeels bij CD en dat was in ruime mate wel voorhanden bij vinyl.[...] Ik heb het eigenlijk nooit gezien voor dit doel maar bij Hans zou het wel eens grappig zijn om een som-verschil matrix te bouwen zoals voor vinylmastering wordt gebruikt en die achter de CD speler te hangen. Je kunt dan het geluid traploos van mono naar maximum stereo regelen. Wie weet knapt CD daar van op. Het is een suggestie, of het zo ook uitpakt heb ik nooit geprobeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts