thingman Posted 2 september 2006 Author Report Share Posted 2 september 2006 Daar komt bij dat het mij zelf nog nooit is gelukt om te luisteren en dan dingen te horen als midden-hoog niet in orde, tussen de 300 en 600Hz klopt het niet en dergelijke. Evenmin ben ik in staat om te zeggen het geluid van de versterker of de cd-speler is niet goed, een andere kabel tussen dit of dat zou iets kunnen betekenen. Dat vind ik ook bij mijn eigen set moeilijk. Ik heb wel bepaalde voorkeuren en dat is dat het geluid "sprekend" is, ik ben geen liefhebber van laid-back. Ik hou wel van een beetje geprononceerd en heeft iets karakter dan vind ik dat meestal plezieriger dan wanneer dat ontbreekt. Levendigheid, hele goede holografische afbeelding of gewoon overdonderend, dat is meer mijn stiel. Eind van het jaar, moet je beroepshalve maar eens bij mij langs komen, dan wil ik akoestisch nog iets gaan doen. Er zijn diverse "luistermodi" om aan te nemen. In de meer dan 30 jaar dat ik de kunst van muziek luisteren beoefen hebben ze allemaal gedurende een langere tijd in het middelpunt van de belangstelling gestaan. Op een gegeven moment kun je ze gewoon aan en uitzetten op commando. Als ik dat niet zou kunnen had ik de hobby allang aan de wilgen gehangen.... De laatste 5 tot 7 jaren ontdek ik dat luistermodi zelfs tegelijkertijd kunnen werken. Je doet daarmee indrukken op die tijdens het luisteren niet echt helemaal bewust binnenkomen, maar bij de evaluatie achteraf wel op hun plek vallen. Een verhaal over een luistersessie kan op verschillende manieren verteld worden. Als je maar vaak genoeg meetresultaten ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 september 2006 Author Report Share Posted 2 september 2006 Mooi leesbaar verhaal Toine. Het verschil tussen vinyl en CD zit hem veelal in de kanaalscheiding. Uit jouw verhaal lijkt het wel of de grote kanaalscheiding van CD (die theoretisch oneindig is) bij Hans niet zo goed uitpakt. En dan kom ik op dit: [...], maar ik hou er wel van als de muziek me af en toe ook om de oren slaat, letterlijk. Dat ontbrak grotendeels bij CD en dat was in ruime mate wel voorhanden bij vinyl.[...] Ik heb het eigenlijk nooit gezien voor dit doel maar bij Hans zou het wel eens grappig zijn om een som-verschil matrix te bouwen zoals voor vinylmastering wordt gebruikt en die achter de CD speler te hangen. Je kunt dan het geluid traploos van mono naar maximum stereo regelen. Wie weet knapt CD daar van op. Het is een suggestie, of het zo ook uitpakt heb ik nooit geprobeerd. Waar het aan ligt weet ik eigenlijk niet. Als er geen verklaring voor is, is het ook prima voor mij. Kanaalscheiding alleen is volgens mij niet verantwoordelijk hiervoor, want ondanks die enorme kanaalscheiding van CD is het ook gewoon mogelijk om er net zo door gegrepen te worden als door de draaitafel. Wel is het een interessant experiment -- een traploze stereoregeling. Zou het kunnen werken? Ik bedoel, is stereo enkel een zaak van kanaalscheiding dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Wel is het een interessant experiment -- een traploze stereoregeling. Zou het kunnen werken? Ik bedoel, is stereo enkel een zaak van kanaalscheiding dan? Hallo Toine, Bij vinyl niet helemaal, er spelen natuurlijk meer zaken een rol zoals oa de RIAA emphasis/de-emphasis. Wegens mechanische beperkingen mag het faseverschil tussen links en rechts niet groter worden dan 90 gr. Anders krijg je behoorlijk vervorming en kan bij luide passages de naald zelfs uit de groef vliegen. Daarom wordt bij het masteren het stereosignaal zo geprocessed dat aan die faserelatie voldaan wordt. Er wordt een apart L+R signaal (de mono informatie) en een apart L-R signaal (de stereo informatie) gemaakt. Door de hoeveel L-R te regelen en later beide signalen op de juiste manier weer op te tellen en af te trekken wordt de hoeveelheid stereoinformatie zo geregeld dat aan die 90 gr, voorwaarde voldaan wordt. En vaak worden die L+R en L-R signalen apart door verschillende compressors gehaald. CD kent die beperking van de faserelatie niet en daarbij wordt zoiets dan ook niet gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Hoi Pjotr, Is het een leuk idee om een willekeurige audiotrack zodanig te processen dat daar een vinyl-alike product ontstaat? Zoals je het beschrijft, moet het toch mogelijk zijn om die mastering te benaderen met digitale processing. Ik houd me aanbevolen voor de implementatie en wat processingwerk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 september 2006 Author Report Share Posted 3 september 2006 Wel is het een interessant experiment -- een traploze stereoregeling. Zou het kunnen werken? Ik bedoel, is stereo enkel een zaak van kanaalscheiding dan? Hallo Toine, Bij vinyl niet helemaal, er spelen natuurlijk meer zaken een rol zoals oa de RIAA emphasis/de-emphasis. Wegens mechanische beperkingen mag het faseverrschil tussen links en rechts niet groter worden dan 90 gr. Anders krijg je behoorlijk vervorming en kan bij luide passages de naald zelfs uit de groef vliegen. Daarom wordt bij het masteren het stereosignaal zo geprocessed dat aan die faserelatie voldaan wordt. Er wordt een apart L+R signaal (de mono informatie) en een apart L-R signaal (de stereo informatie) gemaakt. Door de hoeveel L-R te regelen en later beide signalen op de juiste manier weer op te tellen en af te trekken wordt de hoeveelheid stereoinformatie zo geregeld dat aan die 90 gr, voorwaarde voldaan wordt. En vaak worden die L+R en L-R signalen apart door verschillende compressors gehaald. CD kent die beperking van de faserelatie niet en daarbij wordt zoiets dan ook niet gedaan. De strekking van je uitleg is me geheel duidelijk. Over de consequenties van dit alles weet ik niet zoveel, eerlijk gezegd. Wat ik wel bij mijn eigen muziekproducties heb gemerkt is dat een heeeel miniem faseverschil in de eindmix kan zorgen voor merkwaardige kunstmatige ruimtelijke effecten. Daarmee doet de vraag zich dus voor of die 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Wat ik wel bij mijn eigen muziekproducties heb gemerkt is dat een heeeel miniem faseverschil in de eindmix kan zorgen voor merkwaardige kunstmatige ruimtelijke effecten. Daarmee doet de vraag zich dus voor of die 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts