Duck-Twacy Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Op de plaatjes staan twee verschillende versterkers. De bovenste heeft n.l. 16 torren op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Beste, Ja Usher is fraai en he zijn echte threshold (Nelson Pass) clonen. Echter. pas wel op. Ik weet ook dat er veel defect gaan en dat de eindcontrole op deze producten niet goed is. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Beste, Om nog ven door te gaan. De metingen van het zo geliefde Nelson Pass.. Bij een sinus van 50Hz. Spikes al vanaf -50dB. Absoullt onacceptabel. 19+20Khz. toon. Het mooie is dat meten en luisteren zeer gerelateerd aan elkaar waren. Zoals bijv. de Pass meet dat hoorde ik er al an terug allang voordat ik ooit metingen van die amp had gezien. Ja met koperblazers. Er zijn zat mensen die het geweldig vinden klinken, en daar valt niet over te discuseren. Maar dat deze amps neutraal zijn.. verre van dat! En ik zelf zou er niet mee kunnen en willen leven. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Dat is uit de Aleph3 review, niet bepaalde het laatste van the one and only. Overigens wel grappig dat de reviewer in de conclusie schreef: The Pass Labs Aleph 3 is, by a good margin, the finest power amplifier I have ever had in my system. http://stereophile.com/solidpoweramps/674/index4.html So much for specs. Tis overigens wel zo dat Alephs de neiging hebben muziek mooier te maken dat ze werkelijk is. Vind zelf wel een voordeel. De X serie is veel neutraler (en wat saaier). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Dat is uit de Aleph3 review, niet bepaalde het laatste van the one and only. Overigens wel grappig dat de reviewer in de conclusie schreef: The Pass Labs Aleph 3 is, by a good margin, the finest power amplifier I have ever had in my system. http://stereophile.com/solidpoweramps/674/index4.html So much for specs. Tis overigens wel zo dat Alephs de neiging hebben muziek mooier te maken dat ze werkelijk is. Vind zelf wel een voordeel. De X serie is veel neutraler (en wat saaier). Beste Duck, Ik ken ze heel goed. Heb zelf ook ooit voor een klant een Aleph gebouwd. Ik vind het absoluut niet een van de fijnste amps ter wereld. Ik geef toe ze geven een zeer warm en plezierig geluid. Maar ze zijn verre van neutraal en voor mij dus verre van ideaal. De X serie is ook nog steeds verre van neutraal hoor. Ik was zeer telerugesteld in de X250 die een studio waar ik werk ter leen had voor een maand. En de Australian monitor PA amps die ze daar ook hadden klonken gewoon beter (neutraler en zoveel beter laag). De X250 ging dus weer terug Zie hier de X1000 monoblokken. Vs. Bryston: Er is op dat gebied dus weinig veranderd bij Pass De harmonische vervorming is uitzonderlijk hoog en op een punt waar dat hoorbaar is. Voor vele mensen (mensen die ook buizen amps ambieren) is het wellicht een pretiig klinkende vervorming en vandaar dat ze populair zijn. Ongeloofelijk dat die X1000's bijna een halve ton kosten. En nog verre van perfect is. Ik zou het met geld toe nog niet willen ruilen voor de neutraliteit die bijv. eeen Bryston kan bieden. Want ik kan oprecht zeggen en aantonen met de metingen dat die dus echt niets toevoegen wat er niet is. Let wel. Ikh eb ontzettend veel respect voor Nelson Pass en deze man is een heel belangrijk persoon voor de hifi industrie. Maar zijn geluid en zijn filosifie kan ik me niet in vinden. Een versterker moet recht zijn en zo neutraal mogelijk. Een versterker maakt geen muziek, een versterker moet iets niet warmer of muzikaler maken. De muzikliteit en warmte moet in de compositie en opname zitten. De amp dient dit zo recht mogelijk door te geven. Met betrekking tot de gene die dit topic starte. Ik weet zeker dat Array dat ook doet. Ik heb even met een Quartz stereoamp thuis gespeelt afgelopen week. En array behoort ook tot de groep zeer neutrale versterkers. Ik weet zeker dat ze dus net als Bryston goede metingen laten zien. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Ach Nelson is meer een kunstenaar (en levensgenieter) dan electronicus. Hij probeert steeds met de meest simpele schakelingen goed geluid te krijgen (in zijn oren), kijk bv naar zijn Firstwatt experimenten. Meettechnisch zijn Pass versterkers niet de beste (neem dan een Halcro of zo). Ik denk echter dat muziekliefhebbers (ook musici) een XA zeer kunnen waarderen (wellicht zelfs preferen). Natuurlijk wel met prettig aanstuurbare speakers. Jammer dat die krengen zo duur en zelfzaam zijn, anders kan je nog eens een luisteravondje organiseren. Annecdote op diyaudio werd hij eens als lookalike van Einstein genoemd. Ik postte daarop dat ik hem meer op David Cosby vond lijken ("almost cut my hair"). Geloof niet dat dat erg gewaardeerd werd (zal wel iets met de taboe rond drugsgebruik in de US te maken hebben..) Halcro En laten we ook de XA160 even doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Beste duck, Toch leuk te zien dat de Halcro niet beter (of slechter meet) dan de veel goedkopere Bryston 14BSST. Dat de Pass door muzikanten gewaardeerd wordt is niet helemaal juist denk ik. De studio waar ik het in mijn eerdere post over had heeft tijdje met een X250 gedraaid. Maar de reacties erop waren behoorlijk negatief. van zowel de engineers als de muzikanten. In dit geval staat de X250 in een afgesloten ruimte, dus kunnen mensen niet geimponeerd worden door het mooie uiterlijk. Ze hadden dus geen idee welke amp er speelde. De grootste klacht met name was dat er niet op te mixen valt omdat hij een oneerlijk beeld geeft. Hij zet het laag zo dik aan, dat ze teveel weg gaan halen. het klinkt dan in de controlroom goed maar elders niet. Ook in het mid-hoog deed ie rare dingen waardoor de mix vertekend werd. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Wellicht toch geen geschikte speakers? Passs zijn op dat vlak niet de beste (hoewel de X250 best wat moet kunnen hebben). Dat de bas te zwaar aangezet wordt, vreemd meestal worden Pass amps op het laag juist wat bekritiseerd (met name de Alpehs met hun single ended ontwerp). Voor wat het waard is. http://www.proaudioreview.com/august04/passlabs.shtml Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Wellicht toch geen geschikte speakers? Passs zijn op dat vlak niet de beste (hoewel de X250 best wat moet kunnen hebben). Dat de bas te zwaar aangezet wordt, vreemd meestal worden Pass amps op het laag juist wat bekritiseerd (met name de Alpehs met hun single ended ontwerp). Voor wat het waard is. http://www.proaudioreview.com/august04/passlabs.shtml Beste duck, Ik bedoel meer met "aangezet" niet strak genoeg en daardoor blijven de conussen naijlen en klinkt het zwaar en niet strak genoeg. Later heb ik de uitgangsimpedantie van dat ding nagemeten en vind ik het ook niet zo gek. Dat ding heeft een dempingsfactor van nog geen 40 schat ik zo. De ls. die ze bij studio downunder gebruikte waren de Avalon Pro audio monitors. Om de twee weken ligt er weer een tweeter uit totaal niet geschikt voor pro-audio applicatie's en deze ls. zijn ook zeker niet mijn cup of tea. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 De laagcontrole van een dikke Bryston haalt geen enkele Pass, dat klopt inderdaad (zelf zeggen ze een DF van 250 overigens). Ik doe niet voor niks een Crown op het laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 De laagcontrole van een dikke Bryston haalt geen enkele Pass, dat klopt inderdaad (zelf zeggen ze een DF van 250 overigens).Ik doe niet voor niks een Crown op het laag Beste duck, Ja jij bent gezegend met de K2 op het laag!! Ik weet nog dat ik bij de X250 een uitgangsimpedantie mat van 0,09 Ohm, gemeten bij 1Khz. Dat komt neer op een Df van 88 komma nogwat bij 8Ohm. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
marky Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Heeft er hier iemand ervaring met een andere grote jongen: de Primare A32? Ik kan er nog maar weinig over vinden, maar qua specs lijkt het me een aardige versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 De laagcontrole van een dikke Bryston haalt geen enkele Pass, dat klopt inderdaad (zelf zeggen ze een DF van 250 overigens).Ik doe niet voor niks een Crown op het laag Beste duck, Ja jij bent gezegend met de K2 op het laag!! Ik weet nog dat ik bij de X250 een uitgangsimpedantie mat van 0,09 Ohm, gemeten bij 1Khz. Dat komt neer op een Df van 88 komma nogwat bij 8Ohm. Groeten, Bas Bij Parasound claimen ze voor mijn ex JC-1's een DF van > 1200 bij 20 hz... of is dit weer op een andere manier gemeten? Brochure Parasound Halo JC-1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Beste, Om nog ven door te gaan. De metingen van het zo geliefde Nelson Pass.. Bij een sinus van 50Hz. Spikes al vanaf -50dB. Absoullt onacceptabel. 19+20Khz. toon. Het mooie is dat meten en luisteren zeer gerelateerd aan elkaar waren. Zoals bijv. de Pass meet dat hoorde ik er al an terug allang voordat ik ooit metingen van die amp had gezien. Ja met koperblazers. Er zijn zat mensen die het geweldig vinden klinken, en daar valt niet over te discuseren. Maar dat deze amps neutraal zijn.. verre van dat! En ik zelf zou er niet mee kunnen en willen leven. Groeten, Bas Bas ik vroeg mij af of je ook dit soort plaatjes van de Rotel RB1090 hebt. Dat is namelijk een eindversterker die mischien 2dehands ooit in mijn berijk ligt. Speel nu met z'n veel kleinere broer de RB1070. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Beste, Om nog ven door te gaan. De metingen van het zo geliefde Nelson Pass.. Bij een sinus van 50Hz. Spikes al vanaf -50dB. Absoullt onacceptabel. 19+20Khz. toon. Het mooie is dat meten en luisteren zeer gerelateerd aan elkaar waren. Zoals bijv. de Pass meet dat hoorde ik er al an terug allang voordat ik ooit metingen van die amp had gezien. Ja met koperblazers. Er zijn zat mensen die het geweldig vinden klinken, en daar valt niet over te discuseren. Maar dat deze amps neutraal zijn.. verre van dat! En ik zelf zou er niet mee kunnen en willen leven. Groeten, Bas Bas ik vroeg mij af of je ook dit soort plaatjes van de Rotel RB1090 hebt. Dat is namelijk een eindversterker die mischien 2dehands ooit in mijn berijk ligt. Speel nu met z'n veel kleinere broer de RB1070. Beste Mordante, Ja die kun je vinden op de rotel site RB1090 stereophile review met metingen De RB1090 meet als een van de beste top versterkers. Deze amp is ongekend goed en altijd zwaar onderschat door de audiofielen. Ook van deze versterker werd wel eens geroepen dat ie saai of futloos klinkt. Alle amps die het echt goed doen en neits toevoegen worden vaak bestempeld als zijnde "futloos" Ik vond toendertijd de RB1090 beter klinken dan een ML NO331. Maar niemand geloofde me daar ooit in. Nog steeds heb ik die mening. Ik ben zelfs van mening dat de RB1090 het veel ebter doet dan menig 2x zo dure "highend" amp. De vraag is echter wil je een echte neutrale amp die niets toevoegd. Of val je voor de harmonische gloed of namaak snelheid zoals zovele andere amps dat doen..... Ik heb er zelf twee gehad ooit. En ze zijn gewoon ontzettend goed. Zowel tonaal als qua laagcontrole. En ze kunnen gigantische stroom leveren. 2x 1250V/A trafos! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Bas ik vroeg mij af of je ook dit soort plaatjes van de Rotel RB1090 hebt. Dat is namelijk een eindversterker die mischien 2dehands ooit in mijn berijk ligt. Speel nu met z'n veel kleinere broer de RB1070. Ik heet geen Bas, maar who cares Rotel RB-1090 Maar wat zegt zo'n grafiek nu eigenlijk Beste Henk, Ik heb het al uitgelegd maar nog een keer. De versterker sturen ze in met een 19 en 20KHz. toon. Dat zijn de twee grootste spikes in de grafiek. Een absoluut perfecte versterker laat alleen die twee tonen zien en voor de rest niet!. Alle spikes die je om de 19 en 20KHz. tonen heen ziet zijn tonen die de versterker zelf opwekt. Het zijn banden die tot stand komen door intermodulatie tussen de twee banden. In de echte wereld houdt dit in dat bij moeilijke harmonische structuren in de muziek de amp harmonische toevoegd die er niet horen. Dat bepaald ook de uiteindelijke klank voor een deel. Daarom zul je dus ook begrijpen dat de Pass niet zo best meet. Voor s'ommige is meten nietszeggend, maar deze metingen geven wel degelijk iets aan over hoe de versterker zou klinken. En je kunt al deze zichtbare meet eigenschappen opzeker terug horen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Gut Bas, Dat over Rotel liet ik Haudio hier ook al weten in het parallel draadje van Kraus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Die plaatjes blijven maar een beperkt gedeelte van de waarheid. Waar bliven nou vervormingsplaatjes bij 1W uitgangsvermogen? Want dat is waar je in de gemiddelde huiskamer naar luistert. Plaatjes bij 1W - 5W laten de restanten van cross-ovrevervorming zien en die plaatjes mis ik hier totaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Bedankt Bas. Maar waarom juist deze frequenties? Dan doet deze het dus erg goed Boulder 2050 monoblock amplifier en deze dure jongen dus niet Ayre V-1 Beste Henk, Je begint het door te krijgen. Laat het Ben en John maar niet horen die 2e meting..... 19 en 20Khz. omdaqt deze tonen het extra lastig maken voor de amp. Echter bij andere metingen sturen ze de amp ook in met alleen een 50Hz. toon om het harmonische gedrag daaronder en daarboven te studeren. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Bovendien is het duidelijk dat de Ayre V-1 versterker in bovenstaand plaatje last heeft van oneven orde harmonische vervorming. Waarschijnlijk derde. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Die plaatjes blijven maar een beperkt gedeelte van de waarheid. Waar bliven nou vervormingsplaatjes bij 1W uitgangsvermogen? Want dat is waar je in de gemiddelde huiskamer naar luistert. Plaatjes bij 1W - 5W laten de restanten van cross-ovrevervorming zien en die plaatjes mis ik hier totaal. Bij goed tegengekoppelde versterkers heb je die vervorming niet. Maar het is wel leuk om te weten hoe de versterkers het daar doen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Die plaatjes blijven maar een beperkt gedeelte van de waarheid. Waar bliven nou vervormingsplaatjes bij 1W uitgangsvermogen? Want dat is waar je in de gemiddelde huiskamer naar luistert. Plaatjes bij 1W - 5W laten de restanten van cross-ovrevervorming zien en die plaatjes mis ik hier totaal. En wat dan op 1W? Roze ruis? Gewoon simpel een sinus op 1 kHz en dan eens zien wat voor troep er boven die 1 kHz uit komt. Veel versterkers meten prachtig op vol vermogen maar een stuk minder bij laag vermogen wdb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Beste Pjotr, Hier wat metingen bij 1 watt. Fig.3 Bryston 14B-SST, THD+N (%) vs frequency at 2.83V into (from bottom to top at 4kHz): 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms, simulated loudspeaker load (right channel dashed). Fig.7 Bryston 14B-SST, distortion (%) vs continuous output power into (from bottom to top at 1W): 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms. Zoek zelf de vergelijkende plaatjes van andere amps er maar bij Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Ik vond toendertijd de RB1090 beter klinken dan een ML NO331. Maar niemand geloofde me daar ooit in. Nog steeds heb ik die mening. Ik ben zelfs van mening dat de RB1090 het veel ebter doet dan menig 2x zo dure "highend" amp. De vraag is echter wil je een echte neutrale amp die niets toevoegd. Tja, een ML 331, wat klinkt er (overdreven gezegd) nou niet beter dan een 331, een van de (of misschien wel gewoon d Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 [...] De Bryston 14BSST: Nagenoeg geen harmonsiche vervorming... Do I need to say more? De bryston is de enige die het signaal zo puur mogelijk weergeeft met zo min mogelijk harmonische vervorming. Het gemis aan harmonische boven of ondertonen is wat jij als zijnde "sloom" kwalificeerd hans Groeten, Bas Beste Bas, Dit is wat ik noem interessant. Dat die Bryston het gewonnen heeft, is mij wel duidelijk. Bryston rekent echter nog steeds van die onzinprijzen (duizenden euro's voor 1 versterker). Een veel goedkopere PA bak zou ook eens moeten worden gemeten. Ik ben benieuwd naar de getrokken conclusies..... Overigens moet je vervormingscijfers niet full rail-to-rail meten. Zo stuur je de versterker nooit uit (crest factor in muzieksignalen zorgt of voor sterke clipping of voor een veel minder dan max-RMS vermogen, clipping maskeert de normale THD) tenzij je naar sinussen luistert. Ik ben het wel met Pjotr eens dat juist kleinere vermogens moeten worden getest bijv. een serie van -3dB, -6, -10, -20 fs. Levert een veel representatiever plaatje op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts