Jump to content

Waarom altijd weer Krell, ML en Bryston

WanFie
 Share

Recommended Posts

Die bryston laat qua intermodulatieproducten een schoner beeld zien bij <2 kHz. (Die MC 501 trouwens ook)

Groet,

Jacco

Ja en dat kan helemaal niet. Je kunt geen verschiltonen op een afstand van 1 kHz van de 19 kHz en 20 kHz zien op -85 db en op 1 kHz vrijwel niets.

;)

Hoezo niet? Die tonen op 18 en 21 khz zijn afkomstig van een IP3 en de verschiltoon van een IP2 verschijnsel. De versterker heeft last van derde orde vervorming en minder van 2de.

Groet,

Jacco

Dan komt er nog steeds troep uit rond de 1 en 2 en 3 .... kHz.

Kennelijk niet! Hihi.

Groet,

Jacco

Die bryston laat qua intermodulatieproducten een schoner beeld zien bij <2 kHz. (Die MC 501 trouwens ook)

Groet,

Jacco

Ja en dat kan helemaal niet. Je kunt geen verschiltonen op een afstand van 1 kHz van de 19 kHz en 20 kHz zien op -85 db en op 1 kHz vrijwel niets.

;)

Hoezo niet? Die tonen op 18 en 21 khz zijn afkomstig van een IP3 en de verschiltoon van een IP2 verschijnsel. De versterker heeft last van derde orde vervorming en minder van 2de.

Groet,

Jacco

Kennelijk niet! Hihi.

Groet,

Jacco

Ja, het is een wonder. De hand van Willie Russell Wortel himself?

:D

Groet,

Jacco

;)

Groet,

Jacco

Kennelijk niet! Hihi.

Groet,

Jacco

Ja, het is wonder. De hand van Willie Russell Wortel himself?

Niet gaan schieten als ik nonsens uitkraam, maar misschien heeft het vergelijkbare meetgedrag van de McIntosh en de Bryston iet te maken met het "Quad-differential amp design" van McIntosh en de "Quad-Complementary topology" van Bryston??

Dat klinkt mij als marketing- c.q. trademark-speak voor dezelfde techniek in de oren.

Met vriendelijke groet,

Jan

Niet gaan schieten als ik nonsens uitkraam, maar misschien heeft het vergelijkbare meetgedrag van de McIntosh en de Bryston iet te maken met het  "Quad-differential amp design" van McIntosh en de "Quad-Complementary topology" van Bryston??

Dat klinkt mij als marketing- c.q. trademark-speak voor dezelfde techniek in de oren.

Wat McIntosh uitspookt in hun eindtrappen weet ik niet maar wat Bryston doet met de configuratie van de eindtorren heb ik ook niet eerder gezien.

Overigens is dat PDF'je van Russell een beetje sneaky met halve waarheden en is het voor de andere helft ook trademark-speak. Maar spreek je verder geen technobabble dan ziet het er wel interessant uit.

;)

Jah, hier staan mooie meetplaatjes in voor Bas:

http://www.hypex.nl/docs/UcD700_datasheet.pdf

Lijkt beduidend meer op een klasse-A versterker.

Beste Pjotr,

Ja moet eerlijk zeggen ziet er goed uit. Vooral de constante uitgangsimpedantie ook. Zou hem best weleens willen horen..

Groeten,

Bas

Trouwens, die Hypex heeft een derde orde IM afstand van 80 dB bij een uitsturing van 10W/4Ohm. Die Bryston heeft hetzelfde (en verder minder andere soorten IM!) bij 331W/4Ohm. Welke versterker zou beter zijn?

Rara, je mag 1 keer raden.

Nog even ter verduidelijking een korte uitleg over hoe je derde of tweede orde intermodulatiecomponenten herkent. Kort gezegd komt het er op neer dat als je het ingangssignaal met 1 dB verhoogt, de 2de orde component met 2 dB toeneemt en de 3de orde met 3 dB. Een vijfde orde component dus met 5 dB. Er zijn ook tussenvormen en dat zijn dan gecombineerde intermodulatieproducten. Zo is de verschilfrequentie (somfrequentie ook) een volle 2de orde component en 2f1-f2 een volle derde orde component. Het hele verhaal klopt niet meer als de versterker gaat clippen, veel tegenkoppeling heeft of in compressie (of expansie) gaat.

Groet,

Jacco

Wie heeft zich voorgenomen, na het bekijken van al deze plaatjes, om eens te gaan luisteren naar de versterker met de beste meetgegevens?  :rolleyes:

Niet doen mensen, vergeet het maar, de HALCRO `s Werelds best metende versterker (uit Australi

Beste,

Ik heb Halcro zelf nooit gehoord. Echter de mensen om me heen die ik serieus neem wel, en elke keer kwam weer naar voren dat ze een ontzettende rust en autoriteit hebben. Ik denk dus dat die alles goed doet. En amps die alles goed doen klinken niet indrukwekkend en worden soms als "saai" bestempeld. Ik ben me ervan bewust dat veel vervorming die we kunnen meten en waar we het hier over hebben, als prettig wordt ervaren. Versterkers met een sterkere IM worden vaak bestempeld als "snel" en dynamisch maar eigenlijk doet die het fout.

Groeten,

Bas

En amps die alles goed doen klinken niet indrukwekkend en worden soms als "saai" bestempeld. Ik ben me ervan bewust dat veel vervorming die we kunnen meten en waar we het hier over hebben, als prettig wordt ervaren. Versterkers met een sterkere IM worden vaak bestempeld als "snel" en dynamisch maar eigenlijk doet die het fout.

Kweenie Bas. Nooit geweten dat ik eigenlijk een versterkerfout als realistisch beoordeelde.

Eigenlijk moeten we dus specifiek uitkijken naar niet al te snel en flauw (saai)klinkende versterkers. Snelheid en dynamiek zijn blijkbaar aanduidingen van een slecht ontwerp qua IM.

Zelf heb ik altijd gedacht dat de klank mij moest overtuigen en niet de meetspecs en die gedachte probeer ik maar vast te houden, welk merk er ook op staat ! ;)

Ik heb trouwens net het 'made-in-taiwan' vooroordeel overwonnen. Zal vast ook een boel aan te merken zijn op Usher. Maar ik dacht, het klinkt mooi dus misschien is het dan ook wel mooi?

Toine.

[...]

Zelf heb ik altijd gedacht dat de klank mij moest overtuigen

[...]

Alleen dan en slechts dan als meneer de masteringengineer dat zo bedoeld heeft. In alle andere gevallen voegt ie iets toe. Simpel.

Groet,

Jacco

En amps die alles goed doen klinken niet indrukwekkend en worden soms als "saai" bestempeld. Ik ben me ervan bewust dat veel vervorming die we kunnen meten en waar we het hier over hebben, als prettig wordt ervaren. Versterkers met een sterkere IM worden vaak bestempeld als "snel" en dynamisch maar eigenlijk doet die het fout.

Kweenie Bas. Nooit geweten dat ik eigenlijk een versterkerfout als realistisch beoordeelde.

Eigenlijk moeten we dus specifiek uitkijken naar niet al te snel en flauw (saai)klinkende versterkers. Snelheid en dynamiek zijn blijkbaar aanduidingen van een slecht ontwerp qua IM.

Zelf heb ik altijd gedacht dat de klank mij moest overtuigen en niet de meetspecs en die gedachte probeer ik maar vast te houden, welk merk er ook op staat ! ;)

Ik heb trouwens net het 'made-in-taiwan' vooroordeel overwonnen. Zal vast ook een boel aan te merken zijn op Usher. Maar ik dacht, het klinkt mooi dus misschien is het dan ook wel mooi?

Toine.

Beste Thingman,

Je snapt met niet. Der zijn amps die voegen een bepaald iets toe aan de klank. Dus wat je ook draait het lijkt altijd frist en snel te klinken als gevolg van bovenharmonische. Snelheid en dynamiek zit hem in de muzikanten en de manier waarop ze spelen en de interactie. Een amp moet dat 1:1 doorgeven. Een amp moet neits toevoegen.

Groeten,

Bas