Jump to content

Waarom altijd weer Krell, ML en Bryston

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Moet ik deze mensen serieus nemen? Nee toch? ^_^:D

Groeten

Edwin

Waarom lusiter je dan muziek? het zijn wel deze mensen die jou bron van luisterplezier zijn. Zonder muzikanten geen muziek. Vind dat dus een beetje krom ;) Waar luister jij dan in godsnaam naar als je de uitvoerend artiest al niet serieus neemt.

Groeten,

Bas

Moet ik deze mensen serieus nemen? Nee toch? ^_^  :D

Groeten

Edwin

Waarom lusiter je dan muziek? het zijn wel deze mensen die jou bron van luisterplezier zijn. Zonder muzikanten geen muziek. Vind dat dus een beetje krom ;) Waar luister jij dan in godsnaam naar als je de uitvoerend artiest al niet serieus neemt.

Groeten,

Bas

Ik luister naar muzikanten omdat ik de muziek goed vind. Maar niet om hun werkelijkheid in huis te halen. Veel te veel mensen roepen maar dat ze een set hebben die in staat is om de 'muziek zo weer te geven zoals de muzikant het bedoeld heeft'.

Ten eerste weten ze al niet eens hoe de artiest het bedoeld heeft. Als het in de oren van de audiofiel goed klinkt, dan is het ineens zoals de artiest het bedoeld heeft. Maar ze vergeten te zeggen, dat ze hun eigen werkelijkheid projecteren op de artiest. Dus als het in de oren van jou goed klinkt, dan heeft de muzikant het ineens zo bedoeld. Klinkt het slecht, dan heeft de muzikant het weer niet zo bedoeld.

Ik heb juist vaak het gevoel dat de muzikanten helemaal geen bedoelingen hebben. Als het maar lekker klinkt. :D

Groeten

Edwin

Groeten

Edwin

Probeer Wibi eens :ph34r:

Je geeft inderdaad een mooi voorbeeld, Peter. :)

Die luidsprekers van Wibi wil je toch nog niet voor niets hebben. :D

Maargoed, Wibi vind zijn Piano perfect klinken op zijn speakers. En dan is het toch goed. :)

Groeten

Edwin

Groeten

Edwin

Probeer Wibi eens :ph34r:

Je geeft inderdaad een mooi voorbeeld, Peter. :)

Die luidsprekers van Wibi wil je toch nog niet voor niets hebben. :D

Maargoed, Wibi vind zijn Piano perfect klinken op zijn speakers. En dan is het toch goed. :)

Groeten

Edwin

Hallo Edwin,

Idd dat bedoelde ik met Wibi. Wat het doel van muzikanten is is velerlei. Maar hoofdzakelijk is het toch gewoon brood verdienen met leuk bezig zijn.

Velen spelen leuk in bandjes en als er een CD;tje van wordt gemaakt is dat ook leuk. De een wil een mooie akoustische registratie en anderen zitten in de studio ware kunststukken in elkaar te flansen. Er was zondag op TV een leuk stukje te zien over Bruce Springsteen "Wings for wheels" over de totstandkoming van Born to run. linkje

;)

B&W beweert dat ze de referentie hebben.

Infinity beweerde dat ook met hun referentiemodellen.

Avalon beweert ook de referentie in huis te hebben.

Maar toch klinken ze allemaal totaal verschillend tegen over elkaar.

Wie heeft er dan gelijk?

Krell Heeft ook referentieversterkers.

Bryston ook.

ML ook.

Graaf ook.

Maar toch klinken ze geluidstechnisch totaal verschillend.

Wie heeft er dan gelijk? Ook daar hebben taloze muzikanten en geluidstechnici aan meegewerkt. Zelfs hele laboratoria zijn er voor opgericht, inclusief meetkamers.

Wie heeft er dan gelijk, als niets op elkaar lijkt?

Groeten

Edwin

Wie heeft er dan gelijk?

Bryston ook.

ML ook.

Wie heeft er dan gelijk? Ook daar hebben taloze muzikanten en geluidstechnici aan meegewerkt. Zelfs hele laboratoria zijn er voor opgericht, inclusief meetkamers.

Groeten

Edwin

de luisteraar!

Wie heeft er dan gelijk?

Bryston ook.

ML ook.

Groeten

Edwin

de luisteraar!

Precies. :D

Groeten

Edwin

Hallo,

Weten musici wel hoe instrumenten klinken die zij bespelen? Ze spelen (neem ik aan) voor hun publiek, dat op een totaal andere plaats zit dan zijzelf.

Laten ze ons toehoorders dan niet kwalijk nemen dat wij het anders horen en dus ook anders willen horen op onze sets.

Dit geldt natuurlijk met name voor solisten. Een volledig orkest zou je als muzikant nog even kunnen ontlopen en als toehoorder in de zaal kunnen beluisteren.

Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehoord dat Horowitsch bij het terugluisteren altijd vond dat zijn piano te zacht werd weergegeven.

Groet,

Leobus

Wie heeft er dan gelijk?

Quad ESL ?

Ik ben wat aan het brassen en ik dacht: "laat ik mijn speelversterker eens meten". Op een cdtje een duotoon opgezocht en het bleek 8 kHz en 9 kHz te zijn.

Totaalspanning van 2 Veff over een weerstand van 3.9 Ohm en dan ziet het er zo uit (Left is de versterker en Right is het ingangssignaal):

AkaiAA1030.png

Op mijn kolderzolder staat nog mijn eerste, gekregen receiver (Akai AA-1030) waarvan ik de eindtrap qua torren onder handen heb genomen. Beetje gerommeld met de ruststroom en ik weet bij god niet hoe die ingesteld moet worden. Hij wordt wel heet.

Het is dus geen audiofiele versterker:

grondtonen @ -10.5 dB (meetverzwakker 3 dB)

3de IM @ -80.5 dB (IM3 afstand dus 70 dB)

2de IM @ -68.7 dB (IM2 afstand dus 58 dB)

harmonische (9k+9k) @ -74.5 dB (3de harmonische kan ik niet meer meten)

Ik neem aan dat de vervorming van de eindtrap komt.

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj

[...]

Het vergelijken van menselijke referentiekaders is, om het zacht uit te drukken, niet vriendelijk of zinvol, [...]

Dan zat ik dus nog niet zo verkeerd met mijn meettechnische argumenten...Alhoewel het ook afstandelijkheid oproept of zou dat te maken hebben dat meettechnische resultaten per definitie koel en onpersoonlijk zijn?

Geen van de twee methoden is ook maar bij benadering de juiste.

De beste invalshoek, althans voor mij, is het loslaten van die eeuwige verklaringsdrang en die te vervangen voor een wat lossere omgang met het fenomeen muziekweergave. ;)

Toine.

[...]

De beste invalshoek, althans voor mij, is het loslaten van die eeuwige verklaringsdrang [...]

Als volwassen denkend mens kan ik dat niet voor elkaar krijgen. Alles is te verklaren en zelfs dat.

Groet,

Jacco

Bovendien het is geenzins beledigend bedoeld of minachtend. Iedereen beleeft de hobby op zijn eigen manier. Maar vertel jij me mar hoe je kunt spreken van natuurgetrouwe klank als je nooit instrumenten in het echt hebt gehoord?

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Bas. Ook ik vertelde gewoon hoe het op mij overkwam.

Waar het om gaat is niet alleen dat je kennis hebt van je eigen referentiekader en de hiaten die daar nog in zitten, maar tevens dat van iemand anders probeert te kennen en daar verder vanaf kunt blijven. Ofwel: als iemand nooit instrumenten in het echt beluisterd kan het zijn dat hij van heel andere muziek houdt waarbij dit niet echt relevant is. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een Fender Precision in het echt gehoord, omdat zo'n ding altijd electronisch wordt versterkt. Ook heb ik nog nooit een Stratocaster in het echt gehoord, en mijn eigen stalen Ludwig klinkt heel anders dan een houten Tama, maar zoals het op de plaat staat is het electronisch gemanipuleerd. Rondom deze drie instrumenten zit meer dan

[...]

De beste invalshoek, althans voor mij, is het loslaten van die eeuwige verklaringsdrang [...]

Als volwassen denkend mens kan ik dat niet voor elkaar krijgen. Alles is te verklaren en zelfs dat.

Groet,

Jacco

Da's jammer. Een beetje androgyne benadering kan geen kwaad namelijk.

En die verklaringsdrang verdwijnt niet, maar richt zich op de wat meer essenti