Jump to content

Waarom altijd weer Krell, ML en Bryston

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste S000..,

Uit jouw verhaal begrijp ik dat faseveschuivingen boven de 40 hz voor ons niet oor geen betekenis hebben. We letten daarboven kennelijk alleen of frequenties.

Nou weet ik dat de zg Q sound van Pink Floyd niets anders is dan faseverschuivingen. Ik heb toch stellig de indruk dat daar heel wat tonen boven de 40 hz bij zitten. Begrijp ik jou verkeerd of is er meer aan de hand dan jij nu stelt?

Groet,

Leobus

Met een spectrumanalyzer kan weldegelijk info gemeten worden die ons oor ook waarneemt, zij het in minder nauwkeurige mate.

Hier lees ik dat het oor nauwkeuriger waarneemt dan een meetapparaat, geweldig deze doorbraak................ :lol:

Wedje? Dat wordt niet bedoeld. :)

Maar wel getypt :lol:

Tsja............... geen klemtonen ,dus. :rolleyes:

Zeer slechte bijzin van mijzelf :mad2: Excuses. Even herschrijven.

Met een spectrumanalyzer kan weldegelijk info gemeten worden die ons oor ook waarneemt, zij het dat ons oor dat veel minder goed kan.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat faseveschuivingen boven de 40 hz voor ons niet oor geen betekenis hebben.

Dan lees je iets in mijn woorden, dat ik niet bedoel. Ik doelde daar slechts op het feit dat je een toon van 1 kHz ervaart als 1 toon, niet als een trilling. Stel je zet twee luidsprekers in een kamer, en je laat de fase van 1 kHz constant in een speaker en je varieert de fase van diezelfde 1 KHz in de andere speaker, dan kun je dat horen (positie waar de toon vandaan komt verandert).

Ook al hoor je dan alsnog slechts een toonhoogte, maar geen trilling, dat betekent niet dat je geen fase informatie kunt waarnemen.

Met een spectrumanalyzer kan weldegelijk info gemeten worden die ons oor ook waarneemt, zij het dat ons oor dat veel minder goed kan.

Na het herschrijven, moet me van het hart dat ik denk dat de eerste stelling dichter bij de waarheid of werkelijkheid ligt, gezien ons gehoor - bedoeld is hier de gehele keten van oor tot brein - zelfs in staat is uit bijzonder zwakke geluiden richtingsinformatie te verkrijgen.

NB de kwaliteit van het gehoor is hier de faktor die hiervan de gevoeligheid bepaalt.

<_<

Na het herschrijven, moet me van het hart dat ik denk dat de eerste stelling dichter bij de waarheid of werkelijkheid ligt, gezien ons gehoor - bedoeld is hier de gehele keten van oor tot brein - zelfs in staat is uit bijzonder zwakke geluiden richtingsinformatie te verkrijgen.

Wat ik al eerder zei: dat is niet iets dat versterker A beter doet dan versterker B (richtingsinfo is weer een belevenis). De parameter hierachter is kanaalgelijkheid, en dat is weer terug te brengen op vervorming en ruis. Dat is de relevante parameter. Vervorming onder last en ruis zijn parameters, waarmee dat deel v/d performance kan worden afgevangen. Deze zijn met een spectrumanalyzer veel nauwkeuriger te meten dan met een oor.

Heren,

Hier een interessant proefschrift over het onderwerp waar we hier over discussieren. In de inleiding is een citaat te vinden uit Stereophile over het luisteren naar een Cary Single-Ended buizenversterker.

The 300SEI communicated music in a way I

Hoi Tirillo,

Is dit proefschrift ergens te vinden?

Groet,

azh

Jacco, waarom is het meer een manier om aandacht te trekken? Iedere publicatie, ook wetenschappelijke, dienen om ergens de aandacht op te vestigen, toch?

De toonzetting bevalt me niet. Hij had het beter kunnen positioneren als een meting die specifiek naar vervorming zoekt. Je hoort er trouwens weinig van dus zo'n vaart zal het wel niet lopen.

Groet,

Jacco

• 5 months later...

wAAROM DIE MERKEN ? wat ml en krell aangaat , historie op de eerste plaats ,volgens mij was ml de eerste met een echt zware klasse A eindtrap, en de historie kun je niet overdoen , en ten tweede denk ik steeds maar weer hun zeer goed ontvangen reference producten, hier ligt misschien een uitdaging voor array, een reference produkt!! :blink:B)

Evolution System 1

Evolution System 1 utilizes the Evolution 202 Preamplifier and the Evolution 402 Power Amplifier. With a bandwidth of 1.5 MHz, the Evolution 202 Preamplifier is the perfect foil for the highly detailed output of the Evolution 505 CD/SACD Player.

Dit soort systemen / versterkers verkopen doe je aan dezelfde groep die dagelijks in de file staat met een bolide die meer geschikt is voor een circuit en aan de groep die daar van droomt. :)

In een brochure een versterker aanprijzen die 1.5 Mhz bandbreedte heeft lijkt mij vooral gericht op lieden die er echt niets van begrijpen, maar denken dat hoger en meer altijd beter is. :(

Evolution System 1

Evolution System 1 utilizes the Evolution 202 Preamplifier and the Evolution 402 Power Amplifier. With a bandwidth of 1.5 MHz, the Evolution 202 Preamplifier is the perfect foil for the highly detailed output of the Evolution 505 CD/SACD Player.

Dit soort systemen / versterkers verkopen doe je aan dezelfde groep die dagelijks in de file staat met een bolide die meer geschikt is voor een circuit en aan de groep die daar van droomt. :)

In een brochure een versterker aanprijzen die 1.5 Mhz bandbreedte heeft lijkt mij vooral gericht op lieden die er echt niets van begrijpen, maar denken dat hoger en meer altijd beter is. :(

Aaaaai..... fout voorbeeld! Je zou de Evolution lijn eens moeten beluisteren van Krell. Wellicht had een ander voorbeeld je gelijk beter aangetoond. Laten we het er op houden dat dit de uitzondering is die de regel bevestigd :lol:

Aaaaai..... fout voorbeeld! Je zou de Evolution lijn eens moeten beluisteren van Krell.

Je zou bijna denken dat jouw gehoor tot 1.5 MHz reikt. Gelukkig laat Jitze zien dat er nog mensen zijn die zich geen fopspeen laten aanmeten op deze manier. Zo'n grote bandbreedte levert alleen maar nadelen op; geen enkel voordeel.

Aaaaai..... fout voorbeeld! Je zou de Evolution lijn eens moeten beluisteren van Krell.

Je zou bijna denken dat jouw gehoor tot 1.5 MHz reikt. Gelukkig laat Jitze zien dat er nog mensen zijn die zich geen fopspeen laten aanmeten op deze manier. Zo'n grote bandbreedte levert alleen maar nadelen op; geen enkel voordeel.

Alles wat ik te zeggen heb is dat als ik m'n versterker in het laag begrens beneden de 30Hz en/of het hoog op 50kHz (m'n versterker kan makkelijk 5Hz tot 300kHz weergeven) dat ik er alleen maar ontevreden van wordt als ik er naar luister. En m'n luidsprekers halen dat echt niet op de meetbank.....

Jaren geleden een Krell in huis gehad. Het was duidelijk niet mijn cup of tea. Ik heb dat geconstateerd op basis van luisterervaring. En dat is wat ik tegen Jacco en S000884 heb, een (ver)oordeel op afstand.

[/quote Wat een dom gezwam sssooo8844 dat jij zo zit af te geven op de produkten van die topontwerpers, zegt meer over jou dan over hen, en als je de kwaliteit van die ontwerpen niet hoort , zou ik me geen audiofiel durven noemen.!! :D:P:P

Jaren geleden een Krell in huis gehad. Het was duidelijk niet mijn cup of tea. Ik heb dat geconstateerd op basis van luisterervaring. En dat is wat ik tegen Jacco en S000884 heb, een (ver)oordeel op afstand.

Wat is er mis met een verstandig oordeel op afstand? Ik hoef toch niet eerst mijn hand in een pan kokend water te stoppen vooraleer ik een oordeel vel over de mate van pijn?

Groet,

Jacco

Wat een dom gezwam sssooo8844 dat jij zo zit af te geven op de produkten van die topontwerpers, zegt meer over jou dan over hen, en als je de kwaliteit van die ontwerpen niet hoort , zou ik me geen audiofiel durven noemen.!! :D:P:P

Vrees dat audiofielen beduidend dommer zwammen, geloven in de vage marketingverhalen van fabrikantenrecensenten etc lijkt in elk geval niet te duiden dat er sprake is van enig inzicht.

:(

Wat een dom gezwam sssooo8844 dat jij zo zit af te geven op de produkten van die topontwerpers, zegt meer over jou dan over hen, en als je de kwaliteit van die ontwerpen niet hoort , zou ik me geen audiofiel durven noemen.!! :D:P:P

Vrees dat audiofielen beduidend dommer zwammen, geloven in de vage marketingverhalen van fabrikantenrecensenten etc lijkt in elk geval niet te duiden dat er sprake is van enig inzicht.

De wet van de grote getallen.....

Als er duizenden mensen zijn die zeggen dat....... . Dan moet je ze tenminste serieus nemen/ dan zit er een kern van waarheid in....?

Als duizenden mensen zeggen dat ze verschillen horen tussen kabels/cd-spelers/ of wat dan ook, dan hebben ze gelijk. Als technici zeggen dat ze er geen bewijs voor hebben dan doen ze hun huiswerk niet goed genoeg! Ze zoeken naar de verkeerde dingen!

Als veel mensen zegen dat God bestaat dan bestaat Hij! Geloof ik in God? Voor mij heeft God de zelfde status als een Kabouter....

Wat is waarheid?

De wet van de grote getallen.....

Als er duizenden mensen zijn die zeggen dat....... . Dan moet je ze tenminste serieus nemen/ dan zit er een kern van waarheid in....?

Als duizenden mensen zeggen dat ze verschillen horen tussen kabels/cd-spelers/ of wat dan ook, dan hebben ze gelijk. Als technici zeggen dat ze er geen bewijs voor hebben dan doen ze hun huiswerk niet goed genoeg! Ze zoeken naar de verkeerde dingen!

Als veel mensen zeggen dat God bestaat dan bestaat Hij! Geloof ik in God? Voor mij heeft God de zelfde status als een Kabouter....

Wat is waarheid?

wAAROM DIE MERKEN ? wat ml en krell aangaat , historie op de eerste plaats ,volgens mij was ml de eerste met een echt zware klasse A eindtrap

Krell kwam als 1e met een 100w klasse A eintrap, de Krell KSA-100 en dat was in 1980.

ksa100.jpg

Marc !

Zouden niet veel meer producten de waarschuwing moeten dragen :

" In het verleden behaalde resultaten bieden geen enkele garantie voor de toekomst "

:unsure: