Jump to content

celestion ditton

rienberends
 Share

Recommended Posts

Gisteren voor een vriend de stereoset aangesloten na een verhuizing en was verbaasd over het prachtige geluid van zijn Celestion Dittons uit 1980. Hij heeft weliswaar een zeer goeie akoestiek in zijn nieuwe huis, maar toch. Iemand ervaring met Celestion?

De Celestion Ditton D15 was mijn allereerste luidspreker, gekocht met zelfgespaarde centjes. Dat was in ergens in 1975. Er zat een passieve woofer in.

De woofers spelen als het goed is nog altijd in een zelfbouwsysteempje. Ze worden netjes elk jaar een kwartslag gedraaid en de rubber ophanging lijkt wel gemaakt voor de eeuwigheid. :)

Ze hebben serieuze monitorluidsprekers gemaakt in elk geval en ook een aantal goede vindingen op hun naam staan.

Toine.

Ik heb een setje Celestion Ditton 33 (3-weg zonder passieve radiator). Ze klinken zeer mooi, vooral vanaf laag - mid - hoog: zeer homogeen, bas vond ik een beetje "boemen", en het geluid kwam niet zo los van de speakers als mijn top set, maar wel zeer aangenaam om te luisteren. Waren ook niet ingespeeld, dus kan zijn dat het nog beter had kunnen worden...

Er was wel slecht contact in