Jump to content

220 volt, 230 of 240 volt?

mart
 Share

Recommended Posts

voor de technici:

een oude versterker voor 220 volt zou die een brom kunnen veroorzaken door 230 of 240 volt?

het is een 50 hz brom hoorbaar via de speakers maar wordt niet meeversterkt. Overdag valt het weg in het omgevingsgeluid. maar 's avonds als ik er echt voor ga zitten dan is het bij stille passages goed hoorbaar.

Mart

Ik vermoed dat het iets anders is dan de netspanning. Meestal worden apparaten er wel op ontworpen om op een bepaalde 'range' van spanningen aangesloten te kunnen worden. Dat moet ook wel, want het is vrijwel onmogelijk om de netspanning onder alle omstandigheden gelijk te houden.

Je mag er normaal gesproken vanuit gaan dat een afwijking van + of - 5% kan/mag voorkomen. Als je een oud apparaat hebt, dat nog op 220V ontwikkeld is, zou die dus ook probleemloos op 220 + 5% = 231V moeten kunnen werken. Hoger zou een probleem kunnen geven...

Heb je wel eens nagemeten wat je netspanning ('s avonds) is? Mocht ie hoger zijn dan die 231V, dan zou het probleem bij je netspanning kunnen liggen. Maar ik acht de kans groter dat er gewoon in het apparaat iets niet helemaal lekker zit. Verouderde componenten of een los contactje of zo...

Hallo Mart

Nee, is niet erg waarschijnlijk. Wat wel zou kunnen is dat een 220V trafo zelf gaat brommen op 230V en heet worden als die krap bemeten is.

Die brom uit je speakers wordt waarschijnlijk veroorzaakt door versleten voedingselco's.

;)

Hallo Mart

Nee, is niet erg waarschijnlijk. Wat wel zou kunnen is dat een 220V trafo zelf gaat brommen op 230V en heet worden als die krap bemeten is.

Die brom uit je speakers wordt waarschijnlijk veroorzaakt door versleten voedingselco's.

;)

lijkt mij ook het geval.

gewoon even nieuwe er in solderen en probleem opgelost B)

Bedankt vor de reacties.

Nou ik heb eens even gemeten aan het net. Om 14.40 uur zondagmiddag was het 233 volt.

Ik heb de kast eens opengemaakt en de trafo (ringkern) is warm en volgens mij trilt ie een heel weinig. Maar het is een klasse A versterker dus het hele apparaat is warm. Verder ziet het er allemaal netjes uit aan de binnenkant.

De voedingselco's zijn de grotere exemplaren.(?) 2X 35V/10000uF en 2x 85V/4700uf van het merk Rubicon.

De brom over de speakers is amper meetbaar met mijn simpele huis en tuin metertje <1mV.

Het verhaal wat er bij hoort: :rolleyes:

het is een Sugden A28 waar ik heel blij mee ben ondanks die brom. Maar toch, ik ben ermee naar een Sugden kenner geweest in Den Haag die me vertelde dat het apparaat goed was (hij heeft er aan zitten meten) en ach zo'n brom, dat doen de duurste versterkers ook wel. :confused:

Via de email liet Patrick Miller van de firma Sugden me weten dat het waarschijnlijk component noise was, ach oude versterker h

Nou, zeker als ie van een rommelmarkt komt, is het vooralsnog nog de moeite om het ding terug op punt te stellen, zo'n mooi machien!

Maar voor de details moet je bij de kenners zijn, hear op't forum... ;)

:) mvg (redelijk jaloerse) RastaPhil ;)

Het probleem van de hoge netspanning ken ik wel.

Geen brom maar wel elco,s die tegen hun max aan staan tgv de verhoging.

In Rotterdam waar ik woonde hadden we dikwijls gewoon 240 V en de versterkers zijn dan ook in Rotterdam 2 keer in rook opgegaan.

Nu in Dordrecht zit ik op max 230 V en de zaak blijft heel.

Zorg dus bij het plaatsen van nieuwe elco,s dat deze overbemeten zijn wat de spanning betreft.

Ik heb inmiddels de kleinere elco,s in mijn versterker welke 80 V waren vervangen door 100 v types.

De main buffer elco,s zijn nog 80 V en daar staat dus echt zo,n 78 V op.

In Rotterdam waar ik woonde hadden we dikwijls gewoon 240 V en de versterkers zijn dan ook in Rotterdam 2 keer in rook opgegaan.

was dat de reden van de verhuizing? ;)

en dat kan zomaar :confused::confused: is de leverancier dan niet aansprakelijk?

Mart

was dat de reden van de verhuizing? ;)

en dat kan zomaar :confused::confused: is de leverancier dan niet aansprakelijk?

Mart

Nee (als je de stroomleverancier bedoelt tenminste). Want 240V mag gewoon. Het is officieel in Nederland 230V +/-5%. Dus alles tussen de 218,5V en 241,5V is mogelijk...

Nou, zeker als ie van een rommelmarkt komt, is het vooralsnog nog de moeite om het ding terug op punt te stellen, zo'n mooi machien!

Idd, hij ziet er uit als een lijkkist maar het is echt een hele mooie klassieker waar op EBay kapitalen voor gevraagd wordt ( > $1000 ).

Zeker de moeite waard om te restaureren. Had deze versterker niet de mogelijkheid om hem op 240V te zetten (de oude Britse netspanning)?

Ben nu wel heel benieuwd wat je er op de markt voor betaald hebt Mart.

;)

Dag heren van het forum. Ik ben absoluut geen technicus, maar kwam dit tegen op het net. Misschien wel interessant. Het is wel in het Duits, maar daar zullen de meeste geen problemen mee hebben :)

Brummton auf der Anlage ???

Sie haben einen Brummton auf der Anlage und h

Idd, hij ziet er uit als een lijkkist maar het is echt een hele mooie klassieker waar op EBay kapitalen voor gevraagd wordt ( > $1000 ).

onzin. ik heb iets meer dan 100 euro voor het ding betaald. en inderdaad mooi is ie niet <_<

Dieser in der Laiensprache bezeichnete Netzbrumm kommt in