gerrit7548 Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Ben wel eens benieuwd welke bekabeling er tussen de apparatuur zit bij DENON freaken en tussen de apparatuur van DENON en B&W speakers. Zelf ben ik in het bezit van een DENON AVC a1sr, dvd 3300 en B&W N804, center HTM-2 met als rear de m1 speakers, ocos bekabeling bi-wire. Panasonic plasma Viera. Omdat ik de apparatuur in 1 koop voor een mooi bedrag 2e-hands heb mogen aankopen en te weinig ervaring heb met de juiste bekabeling tussen de compenenten vraag ik daarom deze vragen en reacties van mede mensen met de zelfde of gelijkwaardige apparatuur. Heb dit weekend Monster Z2 bekabeling te leen ( niet bi-wired ) en moet zeggen dat er wel meer stevigheid en strakheid in het laag naar voren kwam, alleen naar mijn mening ik de stemmen en het hoog wat meer op de achtergrond vind treden. ( is dit bekend bij deze bekabeling ). Ook wil ik mijn dvd 3300 vervangen, mij is aangeraden de nieuwe Arcam dv 137 eens te proberen, alleen is dit een bedrag dat je uitgeeft 2000,= voor een speler die alles aan board heeft terwijl je voor een apparte dvd en een losse cd misschien veel beter uit de verf komt ( misschien wel 2e-hands ). graag de reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Als je meer films kijkt dan muziek luisterd is een goede DvD speler die je ook voor muziek gebruikt de beste optie denk ik. Het is maar wat je belangrijker vindt film of muziek. Over bekabeling kan ik kort zijn. Al mijn interlinks zijn van Cardass en mijn speakerkabel is van Straightwire en dat bevalt mij prima. Of jij het wat vind....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Ik stel altijd voor om kabels ook 'blind' te testen.. Gebruik dan een 'dure' kabel en een gewone koperkabel van zeg 2.5mm^2. Je kan dat samen met een vriend doen, de 1 aan het luisteren en de ander aan het kabel wisselen; de luisteraar weet niet welke kabel er gebruikt wordt en er wordt b.v. 10x naar een fragment geluisterd. 5x kabel 1 en 5x kabel 2.. in willekeurige volgorde. Haal je de kabels er steeds weer uit en kan je de verschillen benoemen, maak dan je keuze. Hoor je geen verschil, en dat is niets om je voor te schamen - er is niets mis met koperdraad - ga dan van het 'bespaarde' bedrag cd's kopen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerrit7548 Posted 3 september 2006 Author Report Share Posted 3 september 2006 Ik stel altijd voor om kabels ook 'blind' te testen.. Gebruik dan een 'dure' kabel en een gewone koperkabel van zeg 2.5mm^2. Je kan dat samen met een vriend doen, de 1 aan het luisteren en de ander aan het kabel wisselen; de luisteraar weet niet welke kabel er gebruikt wordt en er wordt b.v. 10x naar een fragment geluisterd. 5x kabel 1 en 5x kabel 2.. in willekeurige volgorde. Haal je de kabels er steeds weer uit en kan je de verschillen benoemen, maak dan je keuze. Hoor je geen verschil, en dat is niets om je voor te schamen - er is niets mis met koperdraad - ga dan van het 'bespaarde' bedrag cd's kopen! Ok dat is natuurlijk nieuws waar ik iets aan heb. Alleen vraag mij af met de set zoals ik beschrijf de betere kabel tot zijn recht komt, terwijl ik ook wel weet dat dit persoonlijk is maar hoor van velen dat je een bepaalde kabel niet tussen mijn set moet plaatsen, omdat die dan niet goed tot zijn recht komt. Zoals ik beschreef heb ik de Monster z2 beluisterd, omdat ik deze bij 2 verschillende hifi winkels achter de Denon met de Nautilus zag liggen. Vandaar ik denk dat dit wel een goede combinatie moet zijn. Mijn ervaring t.o.z. van de huidige ocos kabel klonk deze wel mooi strak, alleen bij sommige nummers ook wel iets te zwaar, maar voor mijn gevoel kwamen de stemmen iets meer op de achtergrond. Tussen de set heb ik icos kabels. Wie kan mij eens advies geven en zeggen dat ik dan die kabels nu maar eens moet gaan proberen en waarom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Ik proef in je verhaal een beetje het 'er vanuit gaan dat kabels verschillen maken'. Er is echter geen technische reden waarom kabels ECHT duidelijke verschillend zouden moeten klinken, en al helemaal geen reden dat een 'dure' kabel het beter doet dan een gewoon stukje koper. Er zijn wel een paar kabel tests gedaan en steeds lijkt 'gewone kabel' het net zo goed te doen als veel 'high end' kabels. Het is ook maar gewoon een lage wisselspanning, laagfrequent.. Daar draait geen kabel zich voor om. Met een blinde test kom je erachter of je het echt hoort of dat je het echt denkt te horen. Zo'n test is verdraaid lastig; grote verschillen worden ineens wel heeeel klein, als ze al op te merken zijn.. Na zo'n test weet je i.i.g. zeker dat je jezelf niet voor de gek aan het houden bent.. Een kabel is een heel eenvoudig onderdeel van een installatie. Mits versterker en speakers 'normaal' zijn maakt het amper uit wat je er tussen 'hangt'.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 Ik proef in je verhaal een beetje het 'er vanuit gaan dat kabels verschillen maken'. Er is echter geen technische reden waarom kabels ECHT duidelijke verschillend zouden moeten klinken, en al helemaal geen reden dat een 'dure' kabel het beter doet dan een gewoon stukje koper. Er zijn wel een paar kabel tests gedaan en steeds lijkt 'gewone kabel' het net zo goed te doen als veel 'high end' kabels. Het is ook maar gewoon een lage wisselspanning, laagfrequent.. Daar draait geen kabel zich voor om. Met een blinde test kom je erachter of je het echt hoort of dat je het echt denkt te horen. Zo'n test is verdraaid lastig; grote verschillen worden ineens wel heeeel klein, als ze al op te merken zijn.. Na zo'n test weet je i.i.g. zeker dat je jezelf niet voor de gek aan het houden bent.. Een kabel is een heel eenvoudig onderdeel van een installatie. Mits versterker en speakers 'normaal' zijn maakt het amper uit wat je er tussen 'hangt'.. Wat ben ik blij dat jij zaterdag naar John Picoso komt P.S. Vergeet niet een grote lijmklem en bretels mee te brengen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 Mits versterker en speakers 'normaal' zijn maakt het amper uit wat je er tussen 'hangt' Wat een gewaagde uitspraak. Toevallig was ik vandaag bezig met mijn single wire Symo LS4X ls kabel. Aan de speakerkant zitten bananen en aan de versterkerkant spades. Ik heb voortdurend problemen met die spades, want die krengen gaan maar nipt aan de Arcam. Daar komt bij dat ik de terminals van de Arcam dan donders vast moet draaien om het zaakje goed te laten klemmen. Ik dacht bij mezelf; Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 Geerdie, zijn de aders van de Symo gelakt? Zoniet kun je de "uitstekende draadjes" wegknippen met de zijkniptang. Anders kan ook. Het mooiste is krimpen met een huls die wel in de versterkeraansluiting past. Nog anders, die diametertwisten die wel in de aansluiting past. De rest wegknippen en dat vervolgens in de aansluiting schuiven. Het zijn niet moeders mooiste oplossingen, maar het werkt Vergeet niet het verschil wat we pasgeleden hoorden (bij de Bryston) toen de van Audiotruth naar de Symo gingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 Nauja gewaagd.. Verschillen worden VEEL minder gehoord als men niet WEET wat er 'speelt'. Bij kabels en MP3 zie je vaak mensen die denken dat het een peuleschil is maar zelden is dat het geval. Ik heb zin in zaterdag, altijd leuk om internetmensen te ontmoeten (tot dusver i.i.g. ) en eens een andere combinatie van apparatuur en akoestiek te horen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Geerdie, zijn de aders van de Symo gelakt? Gelukkig niet. Nog anders, die diametertwisten die wel in de aansluiting past. De rest wegknippen en dat vervolgens in de aansluiting schuiven.Het zijn niet moeders mooiste oplossingen, maar het werkt Da's een goed idee! Dat ik daar zelf niet opgekomen ben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts