Jump to content

Dempingsfactor voor meer controle?

Seed7
 Share

Recommended Posts

Getriggert door Kraus' queeste naar meer controle,

stel, we ontwikkelen een theoretische luidsprekerkast voor een 8 Ohm lage tonen speaker, zodanig dat Qt netjes 0.707 is. De versterker die we bij het ontwikkelen en meten gebruiken heeft een uitgangsimpedantie van 0 Ohm en een oneindige dempingsfactor, minder theoretisch, denk aan zoiets als een Abacus Rieder.

Nu hang ik aan deze luidspreker een zwak buizenbakje, dempingsfactor 20. Wat wordt de Qt? hoe anders ziet daarmee de frequentiecurve van de speaker er uit.

Wat bij een versterker met een dempingsfactor van 200. Wat bij een versterker met een uitgangsimpedantie van 0.4 Ohm?

Ik weet dat hiermee lang niet voldoende parameters zijn gegeven, maar ik zou toch eens een simulatie (plus de wiskunde) hiervan willen zien.

Hallo Seed7,

Denk dat je in de verkeerde hoek zoekt. Dempingsfactor van een versterker is maar heel weinig van invloed op de Q van een box tenzij je naar waarden van zeg <10 gaat.

Dempingsfactor zegt eigemlijk meer iets over hoe goed een versterker de uitgangsspanning onder controle houdt bij verschillende soorten belasting en fasehoeken tussen stroom en spanning.

;)

Hallo Seed7,

Denk dat je in de verkeerde hoek zoekt. Dempingsfactor van een versterker is maar heel weinig van invloed op de Q van een box tenzij je naar waarden van  zeg <10 gaat.

Ik dacht dat dempingsfactor gerelateerd is aan de uitgangsimpedantie van een versterker. Deze laatste heeft toch wel invloed op de Q van een speaker?

Zoniet, wat van de versterker heeft dan wel invloed op de Q van een speaker? In het verleden heb ik metingen Q metingen aan diverse chassis gedaan met via verschillende versterkers. Verschillende versterkers gaven daarbij kleine verschillen in resultaat bij het zelfde chassis.

Ik dacht dat dempingsfactor gerelateerd is aan de uitgangsimpedantie van een versterker. Deze laatste heeft toch wel invloed op de Q van een speaker?

Kleine correctie, het gaat natuurlijk om de Q van het totale systeem, niet alleen die van de speaker.

http://www.audioholics.com/techtips/audiop...s/dampingfactor

Interessant artikel gevonden dat mijn idee min of meer bevestigd, er zijn verschillen maar die zijn niet relevant voor het acoustische resultaat.

Nu ga ik mij nog meer afvragen waarom Kraus naar zo'n kanon op zoek is als het in "zijn probleemgebied niets doet".

Mijn persoonlijke gevoel is dat er in dit soort situaties met de verkeerde middelen getracht wordt een probleem op te lossen. Een probleem dat m.i. inherent is aan het te ver doorvoeren van de hier gevolgde filosofie van luidspreker ontwerp.

Mijn persoonlijke gevoel is dat er in dit soort situaties met de verkeerde middelen getracht wordt een probleem op te lossen.

Vrij veel voorkomend verschijnsel................... :huh:

Guest Kraus vonBentinck

Inhoudelijk heb ik totaal geen commentaar op je posting maar ik kan me niet direct herinneren dat ik mijn "probleem" (laagcontrole) heb geformuleerd op de wijze zoals je hier zegt.

Ik heb een tijdje gemeend de speakers te vervangen en toen monitors met een 17cm-woofer hier in huis gehad. Die bevielen niet echt en brachten niet wat ik er van verwachtte. Ook was ik niet zo gecharmeerd van het veel duidelijker aanwezige laag.

Ik heb het idee dat de speakers nog niet zo gek zijn voor de ruimte waar ik draai en ook spelen ze al bijna 8 jaar tot veel genoegen.

Op een monitordag bij Kermit vond ik ze weliswaar niet de beste (de 2x zo dure JK monitors waren echt wel een stuk beter) maar wel de plezierigste.

Over de eindversterkers zou ik een heel verhaal kunnen ophangen. De MF XA200 tonnetjes zijn al een keer door Bas behandeld voor een betere laagcontrole maar definitief is daarmee het zwakke punt nog niet opgelost.

Luister ik via koptelefoon vanaf de voorversterker dan heb ik een veel levendiger en minder wollig beeld dan via de eindversterkers, daarmee verlies ik het een en ander aan helderheid en definitie.

Op andere eindversterkers (Quad 606 en Krell 250) deden de Chario's het echt beter.

Zonder nu direct te beslissen dat er een andere eindversterker moet komen, wil me daarop toch eens richten. Ik denk dat de Chario's nog wel iets meer kunnen dan ze via de XA200's laten horen.

Misschien vallen de resultaten tegen en dan moet ik het ergens anders zoeken.

Ik ben ook twee keer op een sessie geweest met eindversterkers en de opmerking dat alle versterkers hetzelfde klinken, die kan ik niet onderschrijven. Dus een andere versterker lijkt me het proberen waard.

Ik hoop overigens binnenkort de Chario's mee te kunnen nemen om te beluisteren op ASR-emitters en ben benieuwd hoe ze dan presteren.

Dat er wat te winnen valt met de vervanging van de NF's, dat denk ik wel. Of het op de Chario's de moeite en het geld waard is, dat moet blijken.

Volgens de fabrikant en de verschillende testers presteren de Chario's het beste met een redelijk krachtige versterker (>50 W) met een middelmatige dempingsfactor.

we zullen zien.

Inhoudelijk heb ik totaal geen commentaar op je posting maar ik kan me niet direct herinneren dat ik mijn "probleem" (laagcontrole) heb geformuleerd op de wijze zoals je hier zegt.

[...]

Kraus,

het was niet geheel voor niets dat ik " ...jou probleem..." tussen aanhalingstekens had gezet. Maar ik geef toe dat de diverse draden en auteurs daarin in mijn hoofd enigzins doorelkaar zijn gaan lopen. Sorry.

Jou "kwestie" of eigenlijk de reacties daarop waren slechts een trigger om ergens achter te komen. Ik wil je helemaal geen andere versterker afraden, de jacht is veel te leuk. Ik wil je ook helemaal geen andere luidsprekers aanraden, ondanks .... ;)

Happy Hunting!

P.s. Wel eens naar de MF F16/19 geluisterd? M.i. de laatste 'echte' MF's, waar nog iets van de spirit van de oude A10/100's in zit.

Als je het mij vraagt is het laag bij Kraus niet fout qua hoeveelheid, maar wel qua definitie. Het lijkt een beetje kunstmatig en "in elkaar gedrukt". Het speelt iig niet lekker los. Met de Krell van Djohn erop, was dat wel het geval. Met de MF X-200 lukt het helaas niet. Vandaar dat er om controle gevraagd wordt.

Met het midden en hoog is het prima voor elkaar. Kraus kwam op de UC dag met de kreet dat hij de Chario's wilde vervangen. Er waren een aantal personen die 'm vertelden dat dat echt niet hoeft. Die dingen zijn echt goed. M.i. kun je met een andere eindtrap en evedntueel wat bekabeling het wel voor elkaar krijgen.

Kleine speakers hebben vaak het nadeel dat ze een laag rendement hebben en op eoa manier lastiger aan te sturen zijn dan hun grotere broertjes. Ik heb dat bij mijn CDM1 ook ervaren. Met een Minicrescendo ging het wel, maar echt goed is anders. Met een ouwe Bryston 4B lukt het zonder problemen. Nu worden ze aangestuurd (1 paar) met een Linn LK280 en dat werkt ook erg goed. Die Linn is echt een kleine krachtpatser. Hij verdubbelt zijn vermogen ook als je de load halveert.

Ik haal eind deze week een nieuwe amp op. Een zelfbouw ding met maar 12W in klasse A. Ik weet zeker dat die de Chario's ook kan laten schitteren.

Ik haal eind deze week een nieuwe amp op. Een zelfbouw ding met maar 12W in klasse A. Ik weet zeker dat die de Chario's ook kan laten schitteren.

Sodejuus nu ook in de handel? :o

echt niet.

Geloof je op je rollende ogen. :rolleyes:

Ik zal het gelijk uit de doeken doen wat ik bedoel. Een ex-collega van mij heeft een eindversterker ontworpen. Die wilde ik ook gaan bouwen, maar dat hoeft niet meer. Hij verkoopt zijn creatie aan mij en gaat zijn eerder ontwerp aanpassen, zodat deze identiek is. Het is een voor mij nieuw concept dat werkelijk prima klinkt en ook meet (0 harmonischen). Ik heb 'm in zijn set beluisterd, maar weet nog niet wat ie op mijn speakers doet. Die zijn nl een stuk lastiger aan te sturen. Ik heb er echter het volste vertrouwen in dat dit goed zal gaan.

Ik zou het best wereldkondig willen maken, maar het is niet aan mij en hij ziet er geen brood in. Het project zou te duur worden als je het commercieel gaat maken. Ik heb daar mijn vraagtekens bij. Het is idd maar een 12W klasse A ontwerp met een single paar eindtorren en een bezopen demping bij 20Hz. Foto's volgen binnenkort in een ander topic ;)

Tja Sodejuu,

Kan ik mij wel voorstellen. Zo zijn er heel wat knutselprojecten. 12W klasse-A met heel weing vervorming is niet zo'n kunst en het is niet iets om je brood mee te verdienen.

Dat kan alleen binnen de kring van kennissen want om het officieel op de markt te zetten ben je een kapitaal aan CE testen kwijt. Moet je er toch heel wat van gaan verkopen.

;)

Sodejuus nu ook in de handel? :o

echt niet.

Geloof je op je rollende ogen. :rolleyes:

Ik zal het gelijk uit de doeken doen wat ik bedoel. Een ex-collega van mij heeft een eindversterker ontworpen. Die wilde ik ook gaan bouwen, maar dat hoeft niet meer. Hij verkoopt zijn creatie aan mij en gaat zijn eerder ontwerp aanpassen, zodat deze identiek is. Het is een voor mij nieuw concept dat werkelijk prima klinkt en ook meet (0 harmonischen). Ik heb 'm in zijn set beluisterd, maar weet nog niet wat ie op mijn speakers doet. Die zijn nl een stuk lastiger aan te sturen. Ik heb er echter het volste vertrouwen in dat dit goed zal gaan.

Ik zou het best wereldkondig willen maken, maar het is niet aan mij en hij ziet er geen brood in. Het project zou te duur worden als je het commercieel gaat maken. Ik heb daar mijn vraagtekens bij. Het is idd maar een 12W klasse A ontwerp met een single paar eindtorren en een bezopen demping bij 20Hz. Foto's volgen binnenkort in een ander topic ;)

De Sound Practice ( helaas ter ziele ) stond vroeger bol van dit soort ontwerpen.

Misschien is dit iets leuks voor Pjotters doehetzelfforum.