Jump to content

Kistjes, kistjes en nog eens kistjes....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Nadat Toine algelopen woensdag wat kistjes (diffusers) had achtergelaten, ben ik daar eens wat mee aan het stoeien gegaan.

Zonder gebruiksaanwijzing.... zo van... probeer maar eens wat.... :huh:

Om even wat te noemen... Ik heb vier dikke (vanaf zo'n 500Hz) twee wat dunnere en 12 kleintjes (vanaf 900Hz??). Alle diffussers zijn zo'n 60 hoog. De kleinere zijn wat smaller dan de dikke.

In eerste instantie had ik twee dikke op het eerste reflectiepunt links en rechts naast de speakers op de vloer gezet. Hier twee middenmaat en vier kleintjes bovenop. De rest stond achter de speakers. De speakers stonden toen nog op hun plaats, redelijk ver van de muur.

Dit was niet wat ik verwachte. Er was welliswaar een kleine verbetering in het stereobeeld, maar niet om over naar huis te schrijven.

Hierna een setje van de zijwanden afgehaald en voor mijn "hoekabsorbers" gezet. Ik dacht dus dat daar wel eens veel midden energie in kon gaan zitten. M

Leuk je ervaringen te lezen Hans.

Ik wil zelf ook nog eens gaan experimenteren met diffusors. Met name de wand achter de luisterplek kan nog wat aankleding gebruiken. Ik heb op die plek al wel met absorbtie geexperimenteerd, maar dat was niet echt een succes; het geluid wordt er doods door. Mogelijk dat diffusie op deze plek dus the way to go is.

Houd ons op de hoogte!

Nadat Toine algelopen woensdag wat kistjes (diffusors) had achtergelaten, ben ik daar eens wat mee aan het stoeien gegaan. Zonder gebruiksaanwijzing.... zo van... probeer maar eens wat....

Niet te voorbarig conclusies trekken.

Eerst effe bij Toine te rade gaan voor wat plaatsingstips.

:)

Nadat Toine algelopen woensdag wat kistjes (diffusors) had achtergelaten, ben ik daar eens wat mee aan het stoeien gegaan. Zonder gebruiksaanwijzing.... zo van... probeer maar eens wat....

Niet te voorbarig conclusies trekken.

Eerst effe bij Toine te rade gaan voor wat plaatsingstips.

Och ik probeer maar wat.

Zoals het nu staat merk ik dat het middenprobleem (t

Nu staat er een "batterij" diffusers op het eerste reflectiepunt (een dikke en 6 dunne) en slechts twee (een dikke en een middelmaat per kant) erachter.

Klinkt zeker niet verkeerd.... Nu eens een tijd luisteren en dan de kistjes weer eens weghalen. Ik vrees dat ik ze zal missen.... :(

Nu staat er een "batterij" diffusors op het eerste reflectiepunt (een dikke en 6 dunne) en slechts twee (een dikke en een middelmaat per kant) erachter.

Klinkt zeker niet verkeerd.... Nu eens een tijd luisteren en dan de kistjes weer eens weghalen. Ik vrees dat ik ze zal missen.... :(

Als je tijd hebt kun je ook nog een vloerexperiment doen Hans!

Omdat ik zelf nog niet zoveel met vloerdiffusie heb ge

Nu staat er een "batterij" diffusors op het eerste reflectiepunt (een dikke en 6 dunne) en slechts twee (een dikke en een middelmaat per kant) erachter.

Als je tijd hebt kun je ook nog een vloerexperiment doen Hans!

Omdat ik zelf nog niet zoveel met vloerdiffusie heb ge

Ik denk dat ik dan voortaan zelf m'n zolder moet stofzuigen... :(

De Emits en Emims spreiden in de hoogte nauwelijks. Wanneer je gaat staan b.v. is het hoog en midden voor een belangrijk deel weg. Onder deze units zal het dus niet anders zijn.

Er komt dus geen midden en hoog op de vloer. Diffusie voor dit bereik daar gaan zoeken heeft m.i. dus weinig zin.

Met de diffusors achter de speakers hoorde ik wel een behoorlijk verschil. Deze trekken echt het stereobeeld in de breedte uit elkaar.

Stofzuigen, ach..... De lusten en de lasten van een hobby, ik neem ze allebei. :)

Het is ook maar een experiment met die vloerdiffusie, dat zei ik er nog bij. Alle theorie ten spijt denk ik dat proberen niet eens zoveel moeite hoeft te zijn. Het ging mij meer om te weten hoe vloerdiffusie bij jou gehoormatig uit zou pakken, omdat dit het enige oppervlak is waar ik nog weinig praktijkervaring met diffusie op heb kunnen doen buitenshuis.

Het is jammer dat het niet zomaar lukt om de diffusie achter de speakers hoger op te trekken vanwege de schuinstaande wand.

Je gaat het dus nog proberen op de zijwanden, begrijp ik dat goed?

Toine.

Naast elke speaker staat nu een "setje" van ca 1 m breed en 1,2 m hoog. Achter elke speaker een setje van ca 50 cm breed en 1,2 m breed.

De opstellingen zijn dus net zo hoog als mijn speakers. Bovenin is er weinig reflectie van midden en hoog door de plafondbekleding en de kleden.

In mijn idee "gebeurt" het dus allemaal op de onderste 1,2 m. Het klinkt dus een beetje als een kamer van 1,2 m hoog zonder dak....

Achter de luisterplaats bracht niet wat ik verwachtte (vrijwel niks). Aan de zijwanden achterin trouwens ook niet. Drie elementen op elkaar zetten bracht ook niet veel. Het best is het voorlopig zoals het nu staat.

Wat ik nu nog ga doen is.... alles eruit en dan nog eens luisteren. Wanneer het goed is moet ik dan alle "ellende" weer terug hebben... Ik ben benieuwd, maar het zal wel zondag worden.

PS.

(ik moet trouwens ook nog jouw kabeltjes solderen. Het vlechten is klaar en ik heb alle spullen. Komende week zeker klaar).

In mijn idee "gebeurt" het dus allemaal op de onderste 1,2 m. Het klinkt dus een beetje als een kamer van 1,2 m hoog zonder dak....

Wat ik nu nog ga doen is.... alles eruit en dan nog eens luisteren. Wanneer het goed is moet ik dan alle "ellende" weer terug hebben... Ik ben benieud, maar het zal wel zondag worden.

PS.

(ik moet trouwens ook nog jouw kabeltjes solderen. Het vlechten is klaar en ik heb alle spullen. Komende week zeker klaar).

Grappig omschreven -- een kamer van 1,2m hoog zonder dak. Ben benieuwd of je die signatuur weg zult krijgen. Ik blijf hier horen dat er sprake is van een driehoekige ruimte, ook een signatuur.

Ben ook benieuwd hoe je evaluatie is na de laatste A van deze A/B/A vergelijking.

De kabeltjes zijn heel welkom! :)

Ik kan hier pas serieus verder experimenteren als ik langere interlinkjes heb om de aparaten aan elkaar te hangen. Laat maar weten hoor, ik kom ze wel halen!

Interresant topic weer.

Net zo als die andere topic van Thingman over zijn bevindingen van de luisterruimte van Hans.

Helemaal ook ,daar ikzelf ook bezig ben in het nieuwe huis en dito eigen luisterruimte (zolder).

Ik herken sommige dingen wel .....ik constateer ook zoiets soortgelijks bij mij,kwa plaatsing en 3D geluidsbeeld.

En Hans....,

Ik ben ook zeer benieuwd als alles erweer uit is en je je oude opstelling hebt ,of je dan ook weer dezelfde tekortkomingen (of hoe je het noemen wilt) kunt horen cq opvallen.

GROET,

:cool2:

Toine dingemans is een tevreden man zo tezien..Ik kan me niet voorstellen dat het tegenvalt als je daar binnenkomt. :D

Nee, maar audiofiele rust heerst er toch ook nog steeds niet. Ik dacht weer even klaar te zijn na de verbouwing, maar een nieuwe eindversterker zette de boel weer helemaal op z'n kop.....

Van mij mag het onderhand wel wat stabieler worden met m'n eigen set hoor; ik heb naar een vorige set 10 jaar geluisterd zonder de wens iets te veranderen en ik wil maar wat graag weer zo snel mogelijk terug naar zo'n situatie.

Toine.

Wat ik nu nog ga doen is.... alles eruit en dan nog eens luisteren. Wanneer het goed is moet ik dan alle "ellende" weer terug hebben... Ik ben benieud, maar het zal wel zondag worden.

PS.

Grappig omschreven -- een kamer van 1,2m hoog zonder dak. Ben benieuwd of je die signatuur weg zult krijgen. Ik blijf hier horen dat er sprake is van een driehoekige ruimte, ook een signatuur.

Ben ook benieuwd hoe je evaluatie is na de laatste A van deze A/B/A vergelijking.

De kabeltjes zijn heel welkom! :)

Ik kan hier pas serieus verder experimenteren als ik langere interlinkjes heb om de aparaten aan elkaar te hangen. Laat maar weten hoor, ik kom ze wel halen!

Ik heb vanavond een natte rug gehaald..... :(

Eerst geluisterd. Daarna alle diffusers eruit.... en ja hoor m'n oude sound was weer terug. Iets wat ik mistte met al die diffussors was terug (hoog). Maar tegelijk was ook het stereobeeld een stuk platter.

Dus nog maar eens wat proberen.

Nu staan 8 kleintjes op de overloop. Links en rechts een dikke met een middelmaat erop. Erachter onder dikke waarop elk twee kleintjes.

Het laag in de stem van Cohen is nu veel beter verstaanbaar. Het stereobeeld is beter dan het ooit was en het hoog is mooi dynamisch en open.

Morgen eens verder luisteren met "de meester" erbij. Als derde luisteraar komt Hansko ook nog. Ik ben benieuwd wat ze er nu van vinden...

Hoi Hans,

Verdomd interessant om te lezen, allemaal.  :)

Denk je wel aan het nemen van foto's van de verschillende opstellingen?  ;)

Met  :)  groet,

Erjee.

Nee... omdat het zomaar probeersels waren, maar ik denk dat we vanavond nog wel wat verder komen.

Toine vond het eigenlijk wel prima zo.... Toch vond hij 't beter klinken wat verder van de speakers.

Voor mij is het stereobeeld dan te wazig en het (diepe) laag te piekerig.

Toine vond het eigenlijk wel prima zo.... Toch vond hij 't beter klinken wat verder van de speakers.

Voor mij is het stereobeeld dan te wazig en het (diepe) laag te piekerig.

Dat van het laag kan ik wel beamen. Het ruimtelijke beeld vond ik er zelf bepaald niet waziger op worden op de tweede rij, maar het klopt wel dat ik graag wat verder weg ga zitten. De luisterafstand is in de recensie "meten met twee maten" wel voldoende besproken en ik had de keerzijde van een minder goed laag er deze avond wel voor over om wat verder naar achter te zitten.

Overigens vond ik de ruimtelijke verbeteringen ook op de eerste rij vrij duidelijk. Het podium is breder geworden en de plaatsing op dat podium is ook meegegaan in de breedte. De opstelling was enigszins anders: iets verder uit elkaar en iets verder naar achteren.

De vergelijking cd versus draaitafel is opnieuw gemaakt. Daar was toch wel weer dezelfde indruk; met de cd-speler is inderdaad niks mis en die doet precies wat de draaitafel ook doet: beide klinken behoorlijk fris en pittig. E