Hans van Liempd Posted 16 september 2006 Author Report Share Posted 16 september 2006 Het echte kippenvel was er trouwens bij een cd-track! Om over de traploos afstembare breedbandabsorbers maar te zwijgen -- die zijn werkelijk uniek! Die zou je los moeten kunnen aanschaffen..... Een idee dat ik nog met de diffusers heb is niet snel uitvoerbaar; er moet voor geschroefd worden, maar ik zie er wel een paar hangen op de schuine wand achter de luisteraar. Dat doe je waarschijnlijk niet. Voor de rest vertrouw ik er wel op dat jij in de afgelopen weken van alles hebt uitgeprobeerd. Het resultaat is in elk geval merkbaar op het punt van met name ruimtelijkheid. De tonale verandering tov de vorige luistersessie is mij in feite ontgaan, als die er is. Daarvoor ken ik het geluid dan weer niet genoeg; het lijkt iets frisser te klinken dan een paar weken geleden, maar dat weet ik dus niet zeker. Maar ruimtelijk is het er wel op vooruit gegaan. Tja... die dak ramen.... Mbt dat schuine vlak ga ik dat toch niet proberen (voorlopig) het ligt zover achter m'n luisterplaats dat ik met geen mogelijkheid de speakers zou zien wanneer ik er spiegel tegenaan houd. Nu de opstelling weer iets veranderd. het oog wil ook wat natuurlijk. Ik vond die diffusers voor de ramen wat rommelig. Dus ik heb nu twee dikke aan elke kant links en rechts staan. Achter de speaker ligt nu aan beide kanten de middelmaat, met drie staande dunne daarboven op.Nu komen ze ongeveer gelijk met de vensterbank... iets lager dus, maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 september 2006 Author Report Share Posted 23 september 2006 Het is uiteindelijk op een variant van bovenstaande blijven steken. Alle dikke en dunne diffusers zijn terug naar Toine. Daarvoor in de plaats kwamen 6 extra middelmaat. Er staan er nu links Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 oktober 2006 Author Report Share Posted 24 oktober 2006 Het is uiteindelijk op een variant van bovenstaande blijven steken. Alle dikke en dunne diffusers zijn terug naar Toine. Daarvoor in de plaats kwamen 6 extra middelmaat. Er staan er nu links Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 oktober 2006 Report Share Posted 24 oktober 2006 Erg interessant en heel leuk om te volgen! Als mijn lattenabsorber-hoofdstuk is afgewerkt & afgerond, zal ik me ook aan de kissies wagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 november 2006 Author Report Share Posted 3 november 2006 Gisteravond hebben we de diffusors eens in de luisterkamer van Hansko gezet. Hij heeft nadat ik de laatste keer daar was, enkele wijzigingen uitgevoerd. De eindversterkers staan nu op zandgevulde plateau's, een interlink is vervangen door een Jan van Gent en er zijn diverse absorbers aangebracht. Bovendien is de computer met tafeltje verwijderd en heeft een boekenkast een andere plaats gekregen. Hierdoor is de kamer in elk geval optisch langer geworden. Het eerste wat mij opviel was de rust die nu in de ruimte heerste. Het galmachtige karrakter van de ruimte evenals de flutterecho's zijn geheel verdwenen. Bij het luisteren viel op dat de overdreven warme karakter nu geheel verdwenen was. Alles klonk nu natuurlijker en vooral dynamischer. Toch vond Hansko het een beetje sloom (traag) geworden. De binding met de muziek is ook wat minder. Je merkt dat omdat je gemakkelijker door de muziek gaat praten. Ook trekt het geluid naar rechts. Hier is n.l. geen absorbtie aangebracht omdat daar de CD wandplanken hangen. Reden om de diffusers te plaatsen. In eerste instantie hebben we links vier diffusers geplaatst om tegenwicht te bieden aan de CD kast. Achter de speakers staan aan elke kant twee diffusers op elkaar. Nog maar eens luisteren.... Heee het staat nu weer daar waar het hoort. Een stem die normaal uit het midden kwam (en tussentijds rechts van het midden) staat nu ook weer in het midden. Ook is het stereobeeld breder en zijn de instrumenten kleiner. Toch is er nog een zekere onrust in het geluidbeeld wat niet helemaal thuis is te brengen. Hierna hebben we de diffusers achter de spekers verder naar het midden geplaatst (eerste reflectiepunt) en twee diffusers van links naar recht (voor het CDmeubel) gezet. Ook hier op de eerste reflectiepunten. Ook hebben we achter de luisterstoel twee grote absorbers op de eerste reflectiepunten geplaatst. Nu valt er plotseling veel op z'n plaats. Een kamerbreed stereobeeld en veel meer binding met de muziek. Omdat ik ook m'n RTA-Behringer mee had genomen hebben we ook nog even naar het klankbalans gekeken. Het blijkt dat de kleine monitors toch in staat zijn een mooi rechte frequentiekarakteristiek te produceren. Het blijft in elk geval redelijk recht tot 40 Hz. Onder de 40Hz zakt het wel, maar de 20 Hz komt toch nog op 'n -15dB op het scherm. Wel is er een kleine verhoging van enkele dB's rond de 100 Hz. De rest is gewoon extreem recht met een afwijking van hooguit plus of min 3 dB. Dit alles op de luisterplaats gemeten. Heel mooi dus. Toch hebben we de luisterstoel iets naar voor geplaatst. Hierdoor is de verhoging enkele dB's lager en klinkt het nog iets ongeremder (lees meer open). Ik denk dus dat Hansko binnenkort bij Thingman gaat aankloppen.... Kortom... het was weer een gezellige, maar eigenlijk te korte avond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Even een vraag aan Toine: Heb je al eens een ruimte met meerkanaals weergave behandeld of een advies uitgebracht? Ik denk dat je bijv. met rear speakers extra 1e reflectiepunten krijgt en ook met een center speaker is dat het geval, echter in het laatste geval gaat het om het plafond en de vloer Binnenkort kan ik gaan experimenteren met 2 Infinity Kappa video center speakers, die eventueel als rear speakers kunnen functioneren. De center wordt dan een fantoom versie, de frontspeakers geven dit kanaal weer. Deze fantoom center gebruik ik nu ook al, maar ik wil graag weten of de impact met center speakers groter is (lijkt mij wel eigenlijk). Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Mooi, dan heb ik nu wel een idee van wat er hier moet gebeuren Ik speel nog met de gedachte om in de diffusorpanelen cd/dvdrekken te integreren, zodat de beschikbare ruimte goed benut wordt. Echter lees ik in dit topic ook dat alleen cdrekken kennelijk weinig doen als diffusor, de mix zou dan qua oppervlakte in het voordeel van 'echte' diffusors moeten uitvallen. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 Leuk om dit te lezen, vooral n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 augustus 2007 Author Report Share Posted 30 augustus 2007 je kunt er een luidsprekerdoekje omheen spannen en boven (en onder) een plankje van mooi hout op schroeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 30 augustus 2007 Report Share Posted 30 augustus 2007 Hans, Zijn ze al geschilderd en met welke verf heb je daarvoor gebruikt ? Zijdeglans op hoogglans of lak enz? Ik wil mijn kistjes ook gaan schilderen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 augustus 2007 Author Report Share Posted 30 augustus 2007 De mijne staan nog prachtig naturel te zijn.... Ik mijn luisterhok is het meestal donker... verkleuren doen ze dus niet. Ik heb wel eens aan doek gedacht. Het is er alleen nog niet van gekomen. Toine waarschuwt overigens voor te dik doek... Kennelijk werken ze daarmee meer als demper voor het hoog... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 augustus 2007 Author Report Share Posted 30 augustus 2007 Nou we toch over akoestische aanpassing bezig zijn... Ik meet met een sinussweep in mijn ruimte een piek van 5 db op 60 Hz, een dip van -13 dB op 70 Hz en weer 0 dB op 80 Hz op 95 Hz weer op -7 DB... Onder de 60 Hz wordt het redelijk rustig. 20 Hz wordt zelf maar op - 1 DB weergegeven. Nou weet ik dat met een sinus pieken van soms wel 20 of meer dB's gehaald worden. Ik sta hier dus helemaal niet van te kijken. Met toonburst is het allemaal veel rechter (binnen 5 dB). Ik zou die 60 Hz dus wat willen dempen, en de 70 Hz en eventueel de 95 Hz ophalen... Maar aan de rest mag niks veranderen. Is dat denkbaar... en belangrijker... HOE..??? (ps... geen UC.. of andere electronische "roomcorrectie") Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 augustus 2007 Report Share Posted 30 augustus 2007 Een Tact. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 augustus 2007 Author Report Share Posted 30 augustus 2007 Nou we toch over akoestische aanpassing bezig zijn... Ik meet met een sinussweep in mijn ruimte een piek van 5 db op 60 Hz, een dip van -13 dB op 70 Hz en weer 0 dB op 80 Hz op 95 Hz weer op -7 DB... Onder de 60 Hz wordt het redelijk rustig. 20 Hz wordt zelf maar op - 1 DB weergegeven. Nou weet ik dat met een sinus pieken van soms wel 20 of meer dB's gehaald worden. Ik sta hier dus helemaal niet van te kijken. Met toonburst is het allemaal veel rechter (binnen 5 dB). Ik zou die 60 Hz dus wat willen dempen, en de 70 Hz en eventueel de 95 Hz ophalen... Maar aan de rest mag niks veranderen. Is dat denkbaar... en belangrijker... HOE..??? (ps... geen UC.. of andere electronische "roomcorrectie") Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 augustus 2007 Report Share Posted 30 augustus 2007 Jammer, want dat is echt de eenvoudigste manier. In meerdere opzichten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 augustus 2007 Author Report Share Posted 30 augustus 2007 Jammer, want dat is echt de eenvoudigste manier. In meerdere opzichten. Groet, Jacco Niet mee eens. Je lost het probleem op een plaats op en andere verpest je het helemaal... En wanneer je het in de hele kamer "optimaliseerd", ben je weer net zover als zonder correctie. Bovendien krijg je van al die electronica echt niet minder vervorming... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 augustus 2007 Report Share Posted 30 augustus 2007 Jammer, want dat is echt de eenvoudigste manier. In meerdere opzichten. Groet, Jacco Niet mee eens. Je lost het probleem op een plaats op en andere verpest je het helemaal... Nee hoor. Dat valt reuze mee. En die lage frequenties krijg jij niet 1-2-3 vlak gemept. Daar zijn ze veuls te laag voor. Bovendien krijg je van al die electronica echt niet minder vervorming... Onzin. Die Tact die ik bij Zee gemeten heb vervormt minder dan jouw Array, Hans. Die heb je dan ook gelijk helemaal niet meer nodig Strikt gesproken ga je er op vooruit. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 augustus 2007 Report Share Posted 30 augustus 2007 Een probeer mogelijkheid is om (Jacco kan dat wel voor je doen en wil het misschien ook wel) om van enkele tracks in een wave-editor mbv nauwkeurige filtering precies de correctie toe te passen en van die paar tracks een nieuwe CD te bakken. (dus de gefilterde versie en de originele track naast elkaar op de CD) Je kunt dan direct vergelijken met het origineel en vrijwel gratis bekijken of die elektronische filtering toch iets zou kunnen zijn. Helemaal eerlijk is het als je de CD op shuffle zet, display uit en kijken wat het best bevalt. Of Jacco geeft je een CD waar je niks van afweet! Helemaal kras. ABX etc . Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 augustus 2007 Report Share Posted 30 augustus 2007 Lijkt me leuk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts