Jump to content

Is het fijn om audiofiel te zijn?

MeetingPeopleIsEasy
 Share

66 members have voted

1. 1. Is het fijn om audiofiel te zijn?

• Het is fijn (JA)
      27
    • Ik ben geen audiofiel (NEE)
      7
    • Noem mij maar muziekliefhebber (GEEN MENING)
      20

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Ik hoop van harte voor iedereen op het forum dat zulks inderdaad het geval is. Om in de spiegel te kijken en elke keer te denken: "Wat een rotkop" is toch ook geen pretje. ;)

Ik zelf vind het erg fijn.

Mijn omgeving begrijpt er meestal geen moer van,

Altijd maar weer uitleggen waarom je geen 5 speakers hebt,niet alles van 1 merk,achterlijk dure aparaten hebt(en je hoort het niet eens!)

Vaak vreemde blikken naar de speakers,die vrij ver de kamer in staan..

''Draai jij nog platen?dvd is veel mooier!''en ''hoeveel watt zijn die boxen,zo te zien wel een paar duizend,de mijne zijn al 500''

En als je dan vertelt dat het niet om de ''watts''gaat,en de set ook niet bedoeld is om hard te beuken,dan spoor je al helemaal niet.

Maar voor mij is het geweldig,kijk er vaak weer naar uit om thuis te komen en heerliik te genieten van muziek die mijn setje ten gehore brengt.

Beide is waar,maar ik ben echt ook bezig met tweaken,kabels,filtering en modificeren,wat binnen mijn kunnen ligt.

Verder ben ik bijna altijd bezig met de set te verbeteren tbv afbeelding,klank,en kick op een compleet losstaand beeld,3d informatie,vloeiende weergave,en dit alles wat binnen mn budget ligt.

Ben altijd op zoek naar een nog betere realiteitsweergave,ook al zal dit nooit helemaal gehaald worden,en kan het ook altijd weer mooier..

Dus ik denk toch wel dat ik streef naar een audiofiele weergave en beleving van muziek.

Verder is de muziek zelf natuurlijk vooropstaand. ;)

Het is wel opvallend dat meer dan de helft van de mensen die in de poll hebben gestemd niet aangeven dat het fijn is audiofiel te zijn.  Ergens wringt dan toch de schoen?

???????????

Schoen,wringen?????????

Hoe kom je tot deze conclusie?

Als deze poll representatief zou zijn (is het niet) dan is ongeveer 50% audiofiel. Omdat audiofielen per definitie van muziek houden zijn het dus bijna alle stemmers muziekliefhebber :P

Lijkt me voorlopig een redelijk betrouwbare conclusie

Altijd maar weer uitleggen waarom je geen 5 speakers hebt,niet alles van 1 merk,achterlijk dure aparaten hebt(en je hoort het niet eens!)

''Draai jij nog platen?dvd is veel mooier!''en ''hoeveel watt zijn die boxen,zo te zien wel een paar duizend,de mijne zijn al 500''

En als je dan vertelt dat het niet om de ''watts''gaat,en de set ook niet bedoeld is om hard te beuken,dan spoor je al helemaal niet.

Maar voor mij is het geweldig,kijk er vaak weer naar uit om thuis te komen en heerliik te genieten van muziek die mijn setje ten gehore brengt.

Ik zou't ni beter kunnen zeggen ;)

:) mvg RastaPhil

(en je hoort het niet eens!)

Ben bang dat hier een belangrijk punt wordt aangeroerd, inderdaad leveren heel erg imposante installaties prestaties die niet tot enig enthousiasme aanleiding geven.

Op het moment dat er duidelijk hoorbaar op een " betere " manier muziek ten gehore wordt gebracht ontstaat er toch zeker enig begrip en is er zeker sprake van meer positieve belangstelling.

:rolleyes:

Overigens wens ik echt geen " audiofiel ' genoemd te worden :D

Het is wel opvallend dat meer dan de helft van de mensen die in de poll hebben gestemd niet aangeven dat het fijn is audiofiel te zijn. Ergens wringt dan toch de schoen?

Wat bedoel je hiermee? Wat zou er niet moeten kloppen dan?

Overigens wens ik echt geen " audiofiel ' genoemd te worden  :D

Echt wel :D

Zal maar aannemen dat je voor jezelf spreekt...............

B)

Als ik naar mijzelf kijk dan ontken ik vaak audiofiel te zijn. Het is een hokje waar ik niet graag in zit. Misschien zie ik dat wel terug bij meer mensen. Ik denk dat ik mij zelf weergavegeil ga noemen, dat klinkt een stuk frisser dan audiofiel. Maar ik spreek voor mijzelf, ik vind het vreemd dat op een audioforum, waar primair over weergave wordt gepraat, zoveel mensen zichzelf niet als audiofiel zien.

(en je hoort het niet eens!)

Ben bang dat hier een belangrijk punt wordt aangeroerd, inderdaad leveren heel erg imposante installaties prestaties die niet tot enig enthousiasme aanleiding geven.

Op het moment dat er duidelijk hoorbaar op een " betere " manier muziek ten gehore wordt gebracht ontstaat er toch zeker enig begrip en is er zeker sprake van meer positieve belangstelling.

:rolleyes:

Overigens wens ik echt geen " audiofiel ' genoemd te worden :D

Ik doel met ''je hoort het niet eens"'op mensen die vrijwel geen interresse hebben voor realiteits weergave van muziek op een audio installatie.

Ik krijg dan de reactie van,''bij mij komt er ook geluid uit mn 5.1 set overal om je heen..''

Als ik er dan op bezoek ben gaat de surround amp vol open,die de ruimte vult met rondom dof vervormende,zeg maar,muziek,en een bulderende soepwoofer als puntje op de I.

Er is volgens hen dan geen verschil.

Natuurlijk krijg ik ook vaak bezoek die het wel erg mooi vinden klinken,en die de meerwaarde wel begrijpen.

Er zijn zelfs enkele geweest die ik heb aangestoken met het hifi virus,en nu ook een mooie set hebben staan.

Als ik naar mijzelf kijk dan ontken ik vaak audiofiel te zijn. Het is een hokje waar ik niet graag in zit. Misschien zie ik dat wel terug bij meer mensen. Ik denk dat ik mij zelf weergavegeil ga noemen, dat klinkt een stuk frisser dan audiofiel. Maar ik spreek voor mijzelf.....

Ik vind weergavegeil ook een beetje ranzig en Talpa klinken, eerlijk gezegd. :D

Dit forum is werkelijk de enige plek in Nederland en de wijde omtrek waar de term "audiofiel" een soort scheldwoord is geworden en een beetje een debiele bijklank heeft gekregen.

In de echte wereld om ons heen betekent de toevoeging "fiel" nog steeds hetzelfde als in andere samentrekkingen, namelijk zoiets als "liefhebber met een zekere kennis" over het woord of begrip dat dan voor "fiel" wordt genoemd.

Als ik naar mijzelf kijk dan ontken ik vaak audiofiel te zijn. Het is een hokje waar ik niet graag in zit. Misschien zie ik dat wel terug bij meer mensen. Ik denk dat ik mij zelf weergavegeil ga noemen, dat klinkt een stuk frisser dan audiofiel. Maar ik spreek voor mijzelf, ik vind het vreemd dat op een audioforum, waar primair over weergave wordt gepraat, zoveel mensen zichzelf niet als audiofiel zien.

Het feit dat je zelf op dit forum zit had toch wel een beetje de uitslag kunnen voorspellen? Je bent zelf niet audiofiel (whatever that may be) zeg je maar je verwacht hier wel enkel audiofielen. Is deze gedachte enkel daarom al niet merkwaardig?

• 2 weeks later...

Ik zou't ni beter kunnen zeggen ;)

:) mvg RastaPhil

Jezelf apart / niet begrepen en bijzonder vinden is zonder meer een belangrijk aspect van de audiofiel. Zodanig dat ik vermoed dat het voor sommigen zelfs een doel op zich is....