Guest Kraus vonBentinck Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 In de meeste (nieuwe) huizen zit voor keukenapparatuur en een wasmachineaansluiting een aparte stroomgroep in de meterkast. Het is toch geen gekke gedachte om bijv. de wasmachineaansluiting te gebruiken voor de audio? De wasmachine wordt toch maar incidenteel gebruikt en je hebt dan in feite een aparte stroomgroep voor de audio. Of mankeert er iets aan die gedachte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Sterker nog, bij ons zittten er 2 aparte groepen naar het washok. 1 apart voor de wasmachine en 1 apart voor de wasdroger. Een wasdroger hebben we niet, maar om nu weer een kabel apart van boven naar beneden te gaan trekken? En idd in de keuken zitten 3 aparte groepen aangelegd: 1 voor het fornuis, 1 voor de vaatwasser en 1 voor een close-in boiler. De rest van het huis (stopcontacten + verlichting) moeten het met de overgebleven 3 groepen doen van 8 in totaal. Hoewel het allemaal groepen van 16A zijn kun je niet alles tegelijk aanzetten want de hoofdautomaat is, raar genoeg, maar 40A. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Het maakt opzich niet zoveel uit welke groep je gebruikt. Ze zitten namelijk allemaal (meestal) op dezelfde fase. Dus als je een storend apparaat in huis hebt, stoort die op elke groep. Ook op een groep waar verder niks anders op zit dan je audioset. Het kan wel zijn dat die storing wat gedempd wordt door de hoeveelheid kabel die er tussen het storende apparaat en je set zit. Al is dat (voor installatietechnische begrippen) bijna altijd heel weinig in een doorsnee huis. Misschien enkele tientallen meters kabel? Das een peuleschil. Zorgt nauwelijks voor demping van de 'storing'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 [...] je hebt dan in feite een aparte stroomgroep voor de audio.Of mankeert er iets aan die gedachte? Ja. Het is geen andere fase en al zou dat wel zo zijn, het komt allemaal van dezelfde trafo af. Allemaal 1 pot nat, zogezegd. Het enige is dat ie apart beschermd is, niet dat er andere spanning op staat. Die is gewoon hetzelfde. Bij de buurman ook trouwens. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Mijn vraag is een beetje: is zo'n groep nu volkomen gelijkwaardig aan wat sommigen (laten) doen bij het aanleggen van een aparte groep voor de audio of bijv. wat Kemp aanbiedt om te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Hallo Henrie, Uit eigen ondervinding kan ik je wel zeggen dat het wel uitmaakt. In mijn vorige huis zaten mijn audiospulletjes op dezelfde groep als de 25 jaar oude koelkast en dat stoorde behoorlijk bij aanslaan van de koelkast. De audio op een andere groep aansluiten verhielp die storing toch in zijn geheel. (Moderne koelasten storen overigens niet meer op die manier). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Hoewel het allemaal groepen van 16A zijn kun je niet alles tegelijk aanzetten want de hoofdautomaat is, raar genoeg, maar 40A. Dat is niet zo vreemd hoor... 40A is misschien een beetje weinig voor 8 groepen, maar dat de hoofdschakelaar niet 8x 16A is, vind ik niet zo vreemd. Dat zou namelijk tot erg grote schakelaars/zekeringen leiden, in bijvoorbeeld een trafohuisje. Nou zitten daar ook wel forse jongens in, maar als elk huis 8 groepen van 16A heeft, en elk huis heeft een hoofdschakelaar van 8 x 16 = 108A (niet leverbaar; wordt daarom 100 of 125A), dan zouden er in een trafohuisje zekeringen van een paar duizend, misschien wel enkele tienduizenden Amperes moeten zitten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Hallo Henri, Uit eigen ondervinding kan ik je wel zeggen dat het wel uitmaakt. In mijn vorige huis zaten mijn audiospulletjes op dezelfde groep als de 25 jaar oude koelkast en dat stoorde behoorlijk bij aanslaan van de koelkast. De audio op een andere groep aansluiten verhielp die storing toch in zijn geheel. (Moderne koelasten storen overigens niet meer op die manier). Een verlengsnoer had waarschijnlijk ook geholpen. Om die spikes met hoogfrequente inhoud te dempen. Had je er een uit het voormalig Oostblok? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Hallo Henrie, Uit eigen ondervinding kan ik je wel zeggen dat het wel uitmaakt. In mijn vorige huis zaten mijn audiospulletjes op dezelfde groep als de 25 jaar oude koelkast en dat stoorde behoorlijk bij aanslaan van de koelkast. De audio op een andere groep aansluiten verhielp die storing toch in zijn geheel. (Moderne koelasten storen overigens niet meer op die manier). Mijn oude koelkast stoort (gelukkig) ook niet. Nooit gemerkt in ieder geval... Maar kennelijk was bij jou de demping van de kabels genoeg. Of je zat op een andere fase, maar dat is vaak niet het geval (meestal komt er maar 1 fase binnen in een woning)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Hallo Henri, Uit eigen ondervinding kan ik je wel zeggen dat het wel uitmaakt. In mijn vorige huis zaten mijn audiospulletjes op dezelfde groep als de 25 jaar oude koelkast en dat stoorde behoorlijk bij aanslaan van de koelkast. De audio op een andere groep aansluiten verhielp die storing toch in zijn geheel. (Moderne koelasten storen overigens niet meer op die manier). Een verlengsnoer had waarschijnlijk ook geholpen. Om die spikes met hoogfrequente inhoud te dempen. Had je er een uit het voormalig Oostblok? Groet, Jacco Dat bedoel ik dus. Als je maar genoeg kabel tussen de stoorbron en je audioset knoopt, dan heb je geen last meer van de storing. Die wordt dan gedempt door de weerstand van de kabel... Kan best zijn dat als je in huis op een andere groep gaat zitten, je genoeg kabel tussen de stoorbron en je set hebt gecreeerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 6 september 2006 Report Share Posted 6 september 2006 ik heb drie fasen in mijn woning en de audio op een aparte fase, toch stoort de afzuigkap nog op mijn installatie bij het aanzetten, tevens bromt de trafo van mijn cd speler als een gek, terwijl hij dat bij mijn ouders thuis (100km verderop) niet doet. Ik heb contact met de nuon hierover gehad, binnenkort moet ik de cd speler aansluiten bij de buren, kijken of hij daar bromt. Zo nee dan komen ze meten. Zelf denk ik aan een slechte aarde, volgens de nuon niet hun verantwoordelijkheid... Groet Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 september 2006 Report Share Posted 6 september 2006 Mijn vraag is een beetje: is zo'n groep nu volkomen gelijkwaardig aan wat sommigen (laten) doen bij het aanleggen van een aparte groep voor de audio of bijv. wat Kemp aanbiedt om te doen. Ja, alleen gebruikt Kemp andere kabel natuurlijk. Ook willen ze best een "audiofiele zekering" installeren, maar jouw vraag ging enkel over de gelijkwaardigheid qua aansluiten denk ik. Dus: ja. Afgezien daarvan lijkt het concept mij hetzelfde. Bij mij thuis is geloof ik welbewust hiervoor de andere fase gebruikt, zei de electricien die de persoonlijk door mij doorboorde leiding onlangs kwam herstellen. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 7 september 2006 Report Share Posted 7 september 2006 ik heb drie fasen in mijn woning en de audio op een aparte fase, toch stoort de afzuigkap nog op mijn installatie bij het aanzetten, tevens bromt de trafo van mijn cd speler als een gek, terwijl hij dat bij mijn ouders thuis (100km verderop) niet doet. Ik heb contact met de nuon hierover gehad, binnenkort moet ik de cd speler aansluiten bij de buren, kijken of hij daar bromt. Zo nee dan komen ze meten. Zelf denk ik aan een slechte aarde, volgens de nuon niet hun verantwoordelijkheid... Groet Frans 3 fase of 3 zekeringen? Ik 2 maanden terug geinfomeerd, je krijgt bij iedere extra fase een extra meter in de kast die dan ook apart moet worden gehuurd. 3 aparte fase mogen elkaar niet (zo erg) beinvloeden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoda Posted 7 september 2006 Report Share Posted 7 september 2006 Ik heb een tijdje terug op hifi.nl gelezen dat, ik dacht Jan de Jeu, echt een compleet aparte groep heeft laten aanleggen met eigen aarde: een (koperen?) staaf van 10 of 15 meter de grond in. Maar ik kan me voorstellen dat je dan nog iets moet hebben wat de hifi-groep "isoleert" van de andere groepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 september 2006 Report Share Posted 9 september 2006 Ik heb een tijdje terug op hifi.nl gelezen dat, ik dacht Jan de Jeu, echt een compleet aparte groep heeft laten aanleggen met eigen aarde: een (koperen?) staaf van 10 of 15 meter de grond in. Maar ik kan me voorstellen dat je dan nog iets moet hebben wat de hifi-groep "isoleert" van de andere groepen. Afhankelijk van de lokatie kunnen er tot wel zes van die pennen de grond in moeten om een voldoende lage weerstand te krijgen, heb ik me laten vertellen door iemand die dat heeft ondervonden. De hifi-groep scheiden van de andere groepen: bij mij komt dan het idee van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts