Jump to content

B&W matrix 801mk3

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Hallo, mijn vraag is of het nut heeft om het filter van mijn B&W Matrix 801mk3 te gaan opwaarderen?

Is het dan beter om alles te vervangen, uit te zoek of andere waardes van onderdelen beter zijn?

Of dezelfde waarden behouden maar kwalitatief betere onderdelen te kopen?

Nou zitten er een aantal spoelen in maar daar kan ik niks op lezen wat de waardes zijn van deze. Hoe kom ik daar achter.

let wel ik kan solderen. Weet het filter b.v. schematisch na te bouwen door i.p.v. een print alles te verkabelen (weet ook weer niet of dat beter is). Maar, electro (meet) technisch ben ik weer niet.

Groet,

Andre

Hoi Arden, wat een mooi advies geef je. Eigenlijk wil zoiets graag en niet graag horen, als je begrijpt wat ik bedoel?

Ik geef toe dat de Luxmannen een redelijk ingetogen karakter hebben. Maar weet ook uit het verleden dat Luxman en Accuphase een heel goed huwelijk vormden met B&W. Eerlijk is eerrlijk, de Luxmannen zijn ondertussen al 18 jaar oud en beginnen toch hun slijtage "plekken" te krijgen.

Heb er eens een Vincent sv238 op gehad en die wist er wel raad mee. Vond dat toeneen mooie versterker maar had toen ook de tweede Lux nog niet (die optie was iets goedkoper). Daarnaast stond er toen ook een Audio Analogue Maestro bij. Had ik toen moeten kiezen was ik voor de Vincent gegaan, nu weet ik het niet. Ander huis andere woonkamer.

Wat je al eerder vertelde de mk3 heet 20 jaar ontwikkeling achter de rug. Maar daarentegen zijn we nu weer 10 jaar verder dan de mk3 en zijn bepaalde onderdelen toch ook verbeterd neem ik aan.

Was toch al een tijdje bezig met andere versterkers, maarja, het geld is een beetje op en moet nog wat doen in huis......

Leonardus! Jou was ik ook een beetje aan het zoeken. Ondanks het goede avdies van Arden wil ik jou ook vragen wat het tweaken jou toen gekost heeft. En heb je de spoelen van het laag ongemoeid gelaten.

ik weet ok niet of die onderdelen in de 801 en 802 hetzelfde zijn.

Hmmm en misschien moet ik mijn Monitor PC smoke luidspreker kabel eens vervangen, zijn ook al 15 jaar oud. Maar dan komen we weer op een andere topic wan dan wil ik weten hoe het (volgens sommigen) kan dat dikke kabels langzamer of slomer zijn.

Ik vind het maar moeilijk. Had ik maar een dikke beurs met geld........

was het nog moeilijker!!

Andre

De meeste winst zit in de spoelen, waarde voor waarde vervangen door luchtspoelen werkt goed (die verzadigen minder snel). De leverancier kan de waarde van de oude spoel meten (die moet er dan wel eerst uit). Die luchtspoelen zijn flink groter, dus reken erop dat het nieuwe filter niet meer in de kast zal passen. Kijk eens op http://www.htguide.com/forum/archive/index.php4/f-22.html

En heb je de spoelen van het laag ongemoeid gelaten.

Let op: wanneer je spoelen gaat vervangen op een basisontwerp moet je ze eigenlijk allemaal doen anders krijg je gaten / overlap in de cross-over frequenties

Hoi Andre,

Ik heb mijn spoelen niet verandert toen der tijd.

Omdat ik het principe niet wilde veranderen.

Alleen de condensatoren toen der tijd voor de zelfde waardes.

Voor de prijs kan je op internet de prijslijst down loaden bij speaker & co.

Bij mijn huidige magnepan het zelfde gedaan de verandering ervaar ik als het zelfde.

De prijs niet te vergelijken met andere dure tweaks. Resultaat veel meer.

Denk tussen de 100 en 200 euro.

succes.

Hoewel ik geen B&W 800 serie heb ,maar de DM600 serie (640-i).Ik heb destijd ook de crossover aangepakt en alles vervangen voor betere componenten,zoals MKP condensators (Audyn plus 800VDC en de gewone Audyn MKP 400 VDC) en de spoelen voor tritec (mid) en trafokern op het laag.Hierbij heb ik dezelfde waardes aangehouden en alles buiten de speaker gebouwd.

Kijk eens op onderstaande link.

modificatie B&W 640-i

Met groet,

:cool2:

• 2 weeks later...
Hallo, mijn vraag is of het nut heeft om het filter van mijn B&W Matrix 801mk3 te gaan opwaarderen?

Is het dan beter om alles te vervangen, uit te zoek of andere waardes van onderdelen beter zijn?

Of dezelfde waarden behouden maar kwalitatief betere onderdelen te kopen?

Nou zitten er een aantal spoelen in maar daar kan ik niks op lezen wat de waardes zijn van deze. Hoe kom ik daar achter.

let wel ik kan solderen. Weet het filter b.v. schematisch na te bouwen door i.p.v. een print alles te verkabelen (weet ook weer niet of dat beter is). Maar, electro (meet) technisch ben ik weer niet.

Groet,

Andre

Ik heb meer een vraag, waarom wil je zo graag deze prachtige speaker opwaarderen? Ik bedoel ik vermoed dat je al tevreden bent met die set speakers :)

Als je echt een groot essentieel iets, mist in je geluid momenteel, dan zou ik eerder overwegen ze te verkopen zegmaar. Dat trek je toch nooit meer recht met filtermods.

Her en der een beetje bijslijpen op hoog, ik noem maar iets is het, het overwegen waard ze temodden.

MVG Michel

• 2 weeks later...

Hoi Muziekfreak,

Sorry voor de late reactie. Waarom opwaarderen? Ze klinken goed. Maar we zijn ondertussen weer 12jaar verder en de tijd in ontwikkel land staat natuurlijk ook niet stil. De vraag is eigenlijk, heeft het nut om de huidige onderdelen te vervangen voor dezelfde maar dan beter, nieuwer....

Wat ik zelf als min punt in de kast zie is dat het filter er in zit. En niet in een aparte ruimte zoals mijn vorige, de matrix2s2 dat had.

De kast is overal verlijmd aan een matrix constructie behalve in de bodem. Dat wat dicht bij de grond staat en daardoor in mijn ogen voor dreun kan zorgen. Ik ben van mening dat als je de filter eruit haald en de bodemplaat aan de matrix constructie vast maakt het laag strakker en gedetaileerder wordt. Dit is gelukkig geen dure en niet perse een permanente oplossing.

Groet,

Andre

We gaan er blijkbaar vanuit dat door fabrikanten voortdurend gebruik gemaakt wordt van de nieuwste ontwikkelingen in techniek en de hieruit voortvloeiende prachtige componenten.

Een blik op een filter van een gemiddelde " kwaliteits " speaker zou deze gedachte direct doen verbleken.

Fabrikanten zullen de nadruk leggen op het economisch belang, en kiezen voor een component op basis van een kosten/baten analyse, upgraden is dus in het algemeen bijzonder simpel, componenten van een hogere kwaliteit toepassen heeft - bijna - altijd een positief effect.

:(

• 2 weeks later...