kahuna Posted 7 september 2006 Report Share Posted 7 september 2006 Na wat jaren te hebben geluisterd naar een redelijke mini set en wat oude gekregen technics versterkers is voor mij nu de tijd gekomen om een "serieuze" set aan te schaffen om beduidend meer van muziek gaan te genieten. Audiofiele kennis heb ik dus totaal niet, maar doordat ik al enige jaren gitaar speel en ook redelijk wat ervaring heb met verschillende gitaarversterkers kan ik wel redelijk beoordelen of iets naar mijn idee goed of lekker klinkt. De mogelijkheid is er om een DENON PMA 1560 aan te schaffen. Dit lijkt mij op het eerste gezicht een prima versterker. Iemand hier ervaring mee? Een eis voor de versterker is dat er twee kanalen op moeten zitten welke apart aangezet moeten kunnen worden. Mijn kamer is namelijk een studentenkamer van ongeveer 20 m2 en staat dus redelijk vol (bed, bank, boekenkast e.d.) Ik ben van plan om 1 setje speakers welke ik nog heb naast of op mn bureau te zetten en 1 set in de hoek om vanaf de bank relaxed naar te luisteren, vandaar de benodigde twee kanalen. Hierbij mijn volgende vraag: het tweedehands aanbod van speakers is vrij groot. Ik heb voor mezelf de keuze beperkt tot tweedehands B&W tot ongeveer 350 euro. De motivatie hierachter is dat ik deze een keer bij een vriend heb gehoord en hier best wel onder de indruk van was. Niet echt een gefundeerde afweging, maar anders wordt het aanbod te overweldigend en de keuze vrijwel onmogelijk. Het aanbod van tweedehands B&W spreidt zich uit van wat kleinere zoals de DM 220 en 330 en de wat nieuwere 602 tot de grotere zoals de 580, 630 en 640. Ook kan ik een oude set DM6 kopen die net binnen het budget vallen. Al met al een uitgebreid verhaal, hierbij de concrete vragen: Is de genoemde versterker een goede keuze, of de combinatie DENON en B&W succesvol zal zijn en welke type luidsprekers het beste tot hun recht komen in de beschreven ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoda Posted 7 september 2006 Report Share Posted 7 september 2006 Persoonlijk zou ik voor de versterker bijvoorbeeld liever kijken (luisteren ) naar het instaptype van Naim of ander 'audiofiel' merk. Ik heb wel eens die Denon thuis gehad, maar de definitie van het geluid en de 'strakheid' van het laag kan nog wel een stukje beter. Maar e.e.a. hangt natuurlijk ook af van je budget. Misschien is het verstandig om gewoon eens een hifi zaak binnen te stappen en binnen je budget wat te gaan luisteren. Dan hoor je zelf de verschillen en kan je voor jezelf bepalen of dat de (extra) investering waard is. En in een kamer van 20m2 oppassen dat je niet teveel aan lage tonen gaat krijgen. Je speakers zullen misschien al verplicht een beetje in de hoeken komen te staan, dus kies er eentje die (in de winkel / andere -grotere- huiskamer) eerder ietsje te licht, dan te zwaar in het laag klinkt. Dat in combinatie met een versterker die de boel onder controle houdt moet een plezierig en luisterbaar resultaat opleveren. Suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 7 september 2006 Report Share Posted 7 september 2006 Die Pma 1560 was destijds het topmodel van Denon meen ik. Ik heb er ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahuna Posted 7 september 2006 Author Report Share Posted 7 september 2006 Soundwave said: Als de vraagprijs goed is en het geluid je aanstaat is het wellicht wat. De vraagprijs is 325. Is dit redelijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 7 september 2006 Report Share Posted 7 september 2006 Daar durf ik geen uitspraak over te doen. Ik kan alleen zeggen dat ik de versterker 3 jaar geleden ingeruild heb op een andere versterker. Ik kreeg er toen 250 euro voor weer. 2 a 3 jaar daarvoor heb ik hem aangeschaft voor 900 gulden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts