MeetingPeopleIsEasy Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 Beste Kraus, Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Het is trouwens wel zo dat de afsluitweerstand bij de Phono 1 custom made is en ik ga er vanuit dat het daarna door de fabrikant aangepast kan worden. Maar je kunt dus slecht expirimenteren. Ook de instelling van de gain is erg mager. Leuk dat je er al zo kritisch naar kijkt. Ik was eerst benieuwd hoe het zou klinken maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe je zo'n ding in kunt stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 Ook de optie om de trap af te laten regelen voor 1 bepaald element is in feite niks. Een behoorlijke/dure phonotrap moet je gewoon thuis, op het gehoor, optimaal kunnen inregelen op elk element Tot nu toe speel ik met de ingebouwde phono-pre van mijn vv en heb idd twee mogelijkheden: mm en mc. Tot nu toe heb ik geen instelproblemen gehad, maar zou je kunnen uitleggen wat ik al die jaren heb moeten missen? Tune je de gain voor iedere plaat even bij en zou je daarvoor het liefst een AB willen hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 Ik ben het zeer zeker met Kraus eens: een phonotrap moet goed klinken en flexibel zijn. Overigens als je de kap ervoor open zou moeten maken moet je er niet moeilijk over doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 Platendraaiers zijn bewuste luisteraars die gemiddeld ook nog eens veel meer geld besteden aan hun spullen dan de gemiddelde luisteraar. Daarbij passen geen kant-en-klare producten maar alleen individueel maatwerk. Je moet z Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 Gain mag van mij wat moeilijker, maar makkelijk wisselen van impedantie vind ik een noodzaak en wat denk je van een inschakelbaar SF. Daarnaast voor iemand die echt verslaafd is zoals Kraus (en ik )moet je naast de RIAA curve er toch nog wat mogelijkheden bij hebben. Ik ben het helemaal met Kraus eens veel keuze heb je niet op dit gebied. Die dure Blue amp heeft dat allemaal wel dacht ik maar die zou eigenlijk net zo duur moeten zijn als de goedkope standard (dan is die nog duur maar niet meer onbetaalbaar). Overigens zal Haudio het wel met me eens zijn want met een lagere prijs zou hij er veel meer verkopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 14 juli 2008 Report Share Posted 14 juli 2008 ...makkelijk wisselen van impedantie vind ik een noodzaak en wat denk je van een inschakelbaar SF Overigens zal Haudio het wel met me eens zijn want met een lagere prijs zou hij er veel meer verkopen. Noodzaak? Ik ben blij verlost van een bass- en treble regeling, maar een impedantie-knop is een noodzaak? Hoe kan zo'n knop noodzaak zijn? Heren, wilt u uitleggen waarom ik als pick-up liefhebber deze instelmogelijkheden nodig heb anders bega ik wellicht een vergissing door een knop-loze phono-pre te scoren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 14 juli 2008 Report Share Posted 14 juli 2008 ...makkelijk wisselen van impedantie vind ik een noodzaak en wat denk je van een inschakelbaar SF Overigens zal Haudio het wel met me eens zijn want met een lagere prijs zou hij er veel meer verkopen. Noodzaak? Ik ben blij verlost van een bass- en treble regeling, maar een impedantie-knop is een noodzaak? Hoe kan zo'n knop noodzaak zijn? Heren, wilt u uitleggen waarom ik als pick-up liefhebber dit nodig heb anders bega ik een grote fout door een knop-loze phono-pre te scoren! Ha die BellaVista, Fout ,fout, o jee, de Bluenote Phono II heeft een heel mooi uitzicht op veel knoppen , indien je hem openmaakt. Het is nog veel erger, binnenin kun je er ook nog eens, verschillende weerstanden inzetten , naar keus. MvG, Haudio PS het hoeft natuurlijk niet , dat losschroeven en dan zie je ze niet ; ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juli 2008 Report Share Posted 14 juli 2008 Tja, het optimaal afstellen van de afsluitimpedantie kan een verbetering geven. Maar meer dan een paar weerstandjes behelst dat niet. Kosten 1 euro. Weet niet meer welke pre het was, maar er is/was er 1'tje waar zo'n mooi klemmenstrookje daarvoor achterop zat. Haudio weet vast wel welke dat is. Zo'n strookje kost een tientje. Dus 10x over de kop (winst voor fabrikant en handelaar) en klaar ben je. Waarom dat dan duizenden euries moet kosten, mij een raadsel. Maar eigenlijk begrijp ik het wel ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeetingPeopleIsEasy Posted 15 juli 2008 Report Share Posted 15 juli 2008 Een paar jaar geleden stond ik met geld klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juli 2008 Report Share Posted 15 juli 2008 Vandaag nog even bij Henk (Haudio) geweest die ons even liet zien hoe zo'n Blue Amp er van binnen uitziet. Dat ding is waarschijnlijk volledig discreet opgebouwd met alles er dubbel in (gebalanceerd). Als dat allemaal handwerk is dan wordt de prijs toch wel wat meer verklaarbaar. Nog even http://www.blueamp.de/?page_id=4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 juli 2008 Report Share Posted 15 juli 2008 Nog even http://www.blueamp.de/?page_id=4 Hmm, geen binnenwerk te zien En ook nergens specificaties te vinden op die site. Maar ja, van een Rolls-Royce werden ook nooit specificaties opgegeven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juli 2008 Report Share Posted 15 juli 2008 Vandaag nog even bij Henk (Haudio) geweest die ons even liet zien hoe zo'n Blue Amp er van binnen uitziet. Dat ding is waarschijnlijk volledig discreet opgebouwd met alles er dubbel in (gebalanceerd). Als dat allemaal handwerk is dan wordt de prijs toch wel wat meer verklaarbaar. Nou, van een 'discrete, dubbele opbouw' wordt zo'n apparaat misschien wel 2 tientjes duurder om te produceren... Poeweezeg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 juli 2008 Report Share Posted 15 juli 2008 Met dank aan Hifi.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juli 2008 Report Share Posted 15 juli 2008 Vandaag nog even bij Henk (Haudio) geweest die ons even liet zien hoe zo'n Blue Amp er van binnen uitziet. Dat ding is waarschijnlijk volledig discreet opgebouwd met alles er dubbel in (gebalanceerd). Als dat allemaal handwerk is dan wordt de prijs toch wel wat meer verklaarbaar. Nou, van een 'discrete, dubbele opbouw' wordt zo'n apparaat misschien wel 2 tientjes duurder om te produceren... Poeweezeg! De prijs wordt in hoge mate bepaald door de produktie aantallen. Stel dat die meneer Bauer er twee dagen over doet dan kan hij er maximaal zo'n 150 per jaar maken. Op die beperkte stukaantallen moet je dan de ontwikkelingstijd afschrijven en de onderdelen van kopen. Als het inderdaad zo is dat dat allemaal exclusieve onderdelen zijn zal de prijs dito zijn. De oplossing is China maar dat moet je kunnen en leuk vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 15 juli 2008 Report Share Posted 15 juli 2008 ...dan kan hij er maximaal zo'n 150 per jaar maken... Dit is een aardige businesscase. Volgens de site zijn er ongeveer 12 dealers en dat maakt de aanname van 150 verkochte exemplaren realistisch. De omzet is 150 * 6600 (de gemiddelde prijs voor een pre) = 1Meuro, waarvan de helft voor het bedrijf. Medewerkers kosten gemiddeld 100.000 per jaar, dus er kunnen 2 medewerkers in dienst zijn. Voor de andere posten: 150keuro (materialen, investeringen, winst en overigen). De eigenaar gaat naar huis met de rest. Klopt 't? Misschien ben ik een postje vergeten, maar 't klinkt niet slecht. 't Wordt minder leuk als de verkoopcijfers teruglopen, of als de vaste medewerkers naar een andere baan gaan uitkijken... De relatief hoge prijs van zo'n bijzonder en exclusief product is dus verklaarbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juli 2008 Report Share Posted 15 juli 2008 Ik was inderdaad ook van die 12 dealers uitgegaan. Maar volgens mij praten we niet over 10 miljoen euro maar ongeveer 1 miljoen euro Bellavista. Ik schat in dat die Rolf pakweg 1 man in dienst heeft en zijn vrouw de administratie doet. IK denk dat hij het wel aardig doet zeker als hij nog wat andere activiteiten heeft. Het zij hem gegund ! Wat ik overigens niet begrijp is waarom hij geen ander ontwerpen maakt dan alleen phonotrappen. dat lijkt een beetje verspild talent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 ...dan kan hij er maximaal zo'n 150 per jaar maken... Dit is een aardige businesscase. Volgens de site zijn er ongeveer 12 dealers en dat maakt de aanname van 150 verkochte exemplaren realistisch. De omzet is 150 * 6600 (de gemiddelde prijs voor een pre) = 1Meuro, waarvan de helft voor het bedrijf. Medewerkers kosten gemiddeld 100.000 per jaar, dus er kunnen 2 medewerkers in dienst zijn. Voor de andere posten: 150keuro (materialen, investeringen, winst en overigen). De eigenaar gaat naar huis met de rest. Klopt 't? Misschien ben ik een postje vergeten, maar 't klinkt niet slecht. 't Wordt minder leuk als de verkoopcijfers teruglopen, of als de vaste medewerkers naar een andere baan gaan uitkijken... De relatief hoge prijs van zo'n bijzonder en exclusief product is dus verklaarbaar. Wat te doen als de situatie andersom is? Met een target van 6600 wereldwijd verkochte phono's van elk 150euro blijven de inkomsten gelijk. Meer en dus goedkopere medewerkers zijn nodig om de productie te halen, maar die ruimte is beperkt. Versimpelen van het ontwerp is onafwendbaar en maakt vergaande automatisering mogelijk. De productie naar een lagelonenland? Elke euro minder kosten tikt zwaar door. Een dergelijk product is zal niet de kwaliteiten hebben van het compromisloze, handgebouwde alternatief, maar er zijn natuurlijk ook opties die ergens tussenbeide zweven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Medewerkers kosten gemiddeld 100.000 per jaar,............... Bedoel je per stuk? Dat is dan een dik betaalde HBO'er/WO'er. Die heb je niet niet nodig voor assemblage en testen. Daar volstaan LBO'ers en die kosten ruim minder dan de helft. Als de CEO/directeur/eigenaar een bruto inkomen haalt van 100K/jaar doet ie het niet slecht. Het is niet slim om een bedrijf op slechts 1 product te laten draaien en voor kleine bedrijven in een luxe marktsegment ook niet eens in 1 marktsegment. Bij de minste geringste hoestbui van de conjunctuur valt zo'n bedrijf om. Maar dwalen we niet een beetje af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeetingPeopleIsEasy Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Ik verbaas mij erover dat hij het plastic om de condensatoren laat. Zo'n eenvoudige klankverbetering zou ik niet laten liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Ik verbaas mij erover dat hij het plastic om de condensatoren laat. Zo'n eenvoudige klankverbetering zou ik niet laten liggen. Moet je dan ook niet het plastic van je vinyl platen afhalen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Mooie foto Audiofreak. Thnx. Echt bijzondere of exotische componenten zijn daar niet te zien. Allemaal redelijk standaard spul. Maar het geheim zit hem waarschijnlijk in een goed doordachte schakeling. Iets wat je eigenlijk bij elk product van dit soort mag verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Ik weet niet meer waar ik die foto vandaan heb. Ik vond hem terug vandaag op mijn computer in een verkeerde map, maar ik heb hem ergens ooit van het internet geplukt. Trouwens de andere foto van de model 42 bedoelde ik ook. was dus op Hifi.nl. Hoe de voedingen eruit zien van beiden modellen weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Ja, dit had in die andere thread gekund over de prijs van phono voorversterkers. Maar de opbouw van dit product is wel even kwijlen.... Want? Ja, van een paar blote elco's krijgt de gemiddelde audiofiel al snel een harde plasser natuurlijk maar wat is er verder zo bijzonder aan de opbouw? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Ik verbaas mij erover dat hij het plastic om de condensatoren laat. Zo'n eenvoudige klankverbetering zou ik niet laten liggen. Het mag niet, wil je een CE gekeurd apparaat op de markt willen zetten. Aangezien dhr Rolf Becker gewoon in Duitsland produceert, zal hij zich tenminste aan de Europese normen moeten houden en ook aan de Duitse, die nog strenger zijn. Elco's pellen mag dan niet zo ver ik weet. Voor een gemiddelde hobbyist die puur voor zichzelf bouwt (en voor vrienden en kennissen), zal het worst wezen wat wel of niet mag. Daar komt toch geen keuringsinstantie naar kijken. Apropos keuringen. Als je je apparatuur commercieel op de markt wil zetten, dan moet je apparatuur gekeurd zijn. Dergelijke keuringen van en door diverse instanties lopen behoorlijk in de papieren. Als je niet al te veel afzet, dan slaan de kosten van de keuring door in de verkoopprijs en dat kan bij een kleine oplage een flinke marge zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 We moeten oppassen Roger anders gaat Rolf de prijs nog verhogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts