Jump to content

firewire of usb

mart
 Share

Recommended Posts

Snelheid van USB (2.) en Firewire ontloopt elkaar heel weinig, theretisch gezien 480 Mbps tegen 440 Mbps volgens mij. FW neemt over het algemeen wat minder CPU belasting met zich mee en heeft minder overhead in de datastroom. Ik ben zelf een voorstander van FW, heb er eigenlijk nooit problemen mee, met USB soms wel. USB is overigens meestal goedkoper en vaker ondersteund.

Just my 2 cents,

Enno :)

Hoi Mart,

Als het om 44.1 kHz gaat maakt het niet uit. Op de wat duurdere Mac's zit standaard FW en op een PC USB. De meeste USB audiokaarten zijn overigens USB 1 maar dat is snel zat voor gewoon CD's afspelen. Ga je voor FW dan heb je voor een PC een extra FW kaartje nodig met de nodige drivers (en soms problemen). USB drivers zitten standaard al in Windows.

Het is wel zo dat de betere (semi)professionele kaarten steeds meer naar FW gaan.

;)

Hoi Mart,

Als het om 44.1 kHz gaat maakt het niet uit. Op de wat duurdere Mac's zit standaard FW en op een PC USB. De meeste USB audiokaarten zijn overigens USB 1 maar dat is snel zat voor gewoon CD's afspelen. Ga je voor FW dan heb je voor een PC een extra FW kaartje nodig met de nodige drivers (en soms problemen). USB drivers zitten standaard al in Windows.

Het is wel zo dat de betere (semi)professionele kaarten steeds meer naar FW gaan.

;)

Voor de volledigheid: een Mac heeft standaard Firewire 400 of 800 EN USB 2.0.

bedankt allen.

als ik het goed begrijp is FW sneller maar maakt dat voor een cd niet uit. Toch nog een paar vragen:

hoe kom ik erachter of ik USB 2 heb?

Ik wil dus van usb of FW van mijn laptop naar spdif om aan te sluiten op externe dac in mijn hifi systeem. Is elke spdif van gelijke kwaliteit? is de spdif uitgang van een soundblaster gelijk aan de spdif uitgang van een m-audio? of kan daar ook al iets fout gaan?

Mart

hoe kom ik erachter of ik USB 2 heb?

De meeste moderne moederborden ondersteunen dat. Maar alleen Win-XP ondersteunt het ook als OS. Maar nogmaals voor gewoon een stereo CD heb je het niet nodig. En zelfs 2 kanaals 24bit @ 96kHz gaat nog goed over USB1 als het alleen om afspelen gaat. Zelf heb ik goede ervaring met M-Audio waarvan de drivers vrijwel alle Win versies probleemloos ondersteunen.

;)

Snelheid van USB (2.) en Firewire ontloopt elkaar  algemeen wat minder CPU belasting met zich mee en heeft minder overhead in de datastroom.

Ligt ook helemaal aan de chipset. Sommigen doen een flink stuk in software, en dat kost je natuurlijk wat CPU power.

Ik zou de keuze in ieder geval niet laten afhangen van een van de twee. Zorg gewoon dat je een goede "kaart" koopt. Is belangrijker dan hoe die aangesloten wordt. In het geval van SPDIF hoeft het natuurlijk niet zo'n dure kaart te zijn aangezien je het analoge gedeelte toch niet gebruikt.

USB2 is rond 2001 op de markt gekomen, hoe oud is je notebook? Als je me merk/type doorgeeft kan ik wel even opzoeken welke usb-versie je hebt.

Ik gebruik met volle tevredenheid een externe usb-geluidskaart (SoundBlaster Audig 2 NX) op mijn pc met een toslink s/pdif naar mijn externe dac (Behringer UC).

Windows NT ondersteunt geen USB, latere versies wel.

Groeten Paul

Windows NT ondersteunt geen USB, latere versies wel.

Groeten Paul

Win2K ook geen USB2, wel USB1! Of het moet recentelijk ge-updated zijn.

;)

Usb2 is voor audio ook helemaal niet nodig

zelfs bij 24b 96khz heb je aan 10Mb/s genoeg.

Je ziet bij een hoop soundcards dat bij de 192khz samplerate de andere kanalen uitmoeten om binnen de 10mMb/s te blijven.

Voorop gesteld dat 192khz een optie is.

AC3 verbruikt al helemaal geen noemenswaardige datarate

448kb/s

De driver van de soundcard is van belang bij een vlekkeloze overdracht.

Die moet voldoende recources vrijhouden voor de audiostream.

Dus bij de keuze tussen FW vs usb is de snelheid weinig van belang.

Edit:

En dan te bedenken dat mp3 als een aanfluiting word gezien.

AC3 gaat daar enorm aan voorbij. :rolleyes:

Usb2 is voor audio ook helemaal niet nodig

zelfs bij 24b 96khz heb je aan 10Mb/s genoeg.

Klopt. Mijn M-Audio Transit en USB-Duo halen over USB1 24bit @ 96kHz, maar niet in full duplex. Het is of 2 in OF 2 uit, maar niet in en uit tegelijk. Bij 44,1 kHz en 48 kHz halen ze wel full duplex, zowel in 16 bits als 24 bits, gewoon met de standaard USB chip op het MoBo en dan blijft er nog zat CPU time (1,8 GHz Athlon) over voor mijn real time FFT software.

;)

Klopt. Mijn M-Audio Transit en USB-Duo halen over USB1 24bit @ 96kHz, maar niet in full duplex. Het is of 2 in OF 2 uit, maar niet in en uit tegelijk. Bij 44,1 kHz en 48 kHz halen ze wel full duplex, zowel in 16 bits als 24 bits, gewoon met de standaard USB chip op het MoBo en dan blijft er nog zat CPU time (1,8 GHz Athlon) over voor mijn real time FFT software.

Same here met Edirol UA-25 ;)

beschikbaar met SP4

Oh ja ???? Nou dat staat er bij mij toch al een tijdje op hoor maar USB2? Ho maar, nix, niente, naadje. Onder WinXP werkt het wel (met mijn CF lezertje/schrijvertje).

:rolleyes:

beschikbaar met SP4

Oh ja ???? Nou dat staat er bij mij toch al een tijdje op hoor maar USB2? Ho maar, nix, niente, naadje. Onder WinXP werkt het wel (met mijn CF lezertje/schrijvertje).

:rolleyes:

zoek n's op usbhub20.sys, is deel van de usb-stack.

'k geloof dat allen het nec spul actief ondersteund wordt. VIA zijn wel drivers voor maar alleen via MS in de SP4. Losse zijn "niet meer verkrijgbaar".

Afijn, heb er nu niet zoveel tijd ervoor. Ga er nog wel eens naar graven als ik het nodig heb. Bedankt alvast voor de tips.

succes, bij mij werkt het niet meer sinds ik de blue tooth stack van Belkin heb geinstalleerd...

back to topic, 'k heb al eens met een half oog naar een "Olive" gekeken, beetje prijzig enzo. Dacht toen, met neem een mini-itx of zelfs een nano en pruts daar wat mee inelkaar. Zie hier als idee een voorbeeld

Eigenlijk nog suboptimaal, zo'n ding verbruikt toch nog 't e&a en standaard grote harde schijven zijn niet echt stil. Een centrale server is misschien nog interessanter (ook voor video tv etc.). Maar dan zit ik met een vraag. Als je voor een externe DAC gaat, hoe lang kan de kabel zijn? USB zo'n meter of 10, maar hoeveel is dat voor een digitale uitgang op de geluidskaart?