Guest Kraus vonBentinck Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Omdat het wachten is op de verslagen van de bijeenkomst bij Picoso hier alvast een klein beetje leesvoer om het wachten te bekorten. Het hoort eigenlijk niet in recensies maar staat ook elders niet op zijn plaats. Vooruit dus maar. Mijn moeder had een hoop broers en zusters Mijn grootvader bezat een huis in Apeldoorn met een enorme lap grond er bij. Hij was net als vele anderen in die tijd boerenzoon maar in de fabriek terecht gekomen. Hij trouwde met een roodharig mosterdmeisje, net als hij gewend aan hard werken en een leven met heel weinig luxe. Mijn opa was een man van weinig woorden en veel zorgen voor het op tafel brengen van het dagelijks brood. Daartoe was, met een groot gezin, het enorme stuk land achter het huis de oplossing. Mijn opa had een enorme moestuin waar groenten ( bonen, bonen en nog eens bonen) en ook veel fruit werd verbouwd. Voor mijn tijd was er meen ik ook nog een koe, maar ik herinner me alleen de kippen en het gegriezel van de kleinkinderen als opa twee gaatjes tikte in een ei en dat rauw leeg zoog. Werd er een kip de nek omgedraaid, dan moesten wij altijd de klompen uit en naar binnen in de bijkeuken. Mijn oma was eeuwig Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Kraus wat een prachtig "epos" en waar stond dat huis in apeldoorn? heb een hele boel boeken over de veluwe en hun plaatsen voor onder dus ook apeldoorn...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Dat huis stond aan de Schaarweg, nummer 5. De Schaarweg was een zijstraat van de Eendrachtsweg en er stonden allemaal vrijstaande huizen. Het was een ongeplaveide weg. Aan de overkant stond de timmerfabriek van Daamen (ook heerlijk toeven tussen de houtsnippers en het zaagsel) Het huis van mijn oma staat er al een tijd niet meer. Het was een huis met een "gebroken kap" en hetmoest door de gemeente per se afgebroken worden omdat er een nieuwe wijk gebouwd moest worden op de moestuin van mijn opa. De wijk is gebouwd, mijn opa was toen gelukkig al dood en mijn oma en de rest van de familie heeft tranen met tuiten gehuild om het verlies van de ouderlijke woning. Heel erg vonden we achteraf allemaal dat het huis toch had kunnen blijven staan. Nu staat er aan de Schaarweg nog de kerk en het huis van de toenmalige buren. Het lijkt allemaal in niets meer op vroeger. Van de Schaarweg kwam je uit op het Oogstpad en het geluid van de knerpende fietsbanden op de sintels wanneer de hele familie op hun Junckers 's Zondags naar Radio Kootwijk fietste, dat herinner ik mij ook nog als de dag van gisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 grappig het oogstpad is dus autentiek gebleve de rest van de name zijn dus op de schop gegaan http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr...y=285&x=25&y=15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
aufiodiel Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 alleen op dit forum is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 alleen op dit forum is Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Wat een heerlijk verhaal, Eric!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Ik sluit me aan bij een eerdere opmerking van Thingman: alleen op dit forum is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Ha, Eric! Geweldige tekst! ik begrijp die melancholie wel, hoor! Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Ik vind het maar een eng woord. Audiofiel. Brrr. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Ik vind het maar een eng woord. Audiofiel. Brrr. Hubertinus Ben jij audiofoob dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Prachtige verhalen... dat van Kraus met een hoog "slagerij J.v.d.Ven gehalte". Dat van Thingman meer "uit de stad"... Ik hoop dat er nog wat volgen... Ik ga er zeker ook een schrijven. Dat zal er meer een zijn van "een dorp bijna onder de rook van Eindhoven" Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Prachtige verhalen... dat van Kraus met een hoog "slagerij J.v.d.Ven gehalte". Dat van Thingman meer "uit de stad"... Meer "van het internaat", zeg maar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
aufiodiel Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 alleen op dit forum is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Dat verhaal raakt me, Kraus. Ik ben dan van een iets later "bouwjaar" maar ik heb dezelfde evolutie doorgemaakt. Ook ik heb Plips Hifidelietie gehad. Cassettedecks, tapedeck, versterker en speakers. Leuk. Totdat ik een oude zelfgebouwde buizenradio van m'n vader op zolder vond. Volgens hem was dat ding kapot. Er zat echter alleen maar een draadje voor de speakeraansluiting los... Maar toen dat ding speelde, deed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Ach Geerdie, Ik ben jaloers dat jij woont waar het nog goed toeven is. Elke keer als ik de familie ontmoet dan begrijp ik wat er allemaal mis is gegaan in het westen van Nederland. Al die pretenties, die schijn die per se omhoog gehouden moet worden. Jij hebt de 1 na jongste zus van mijn moeder ontmoet ( lijkt in niets op mijn moeder overigens). Ik ga gauw weer eens langs en hoop het te combneren met een bezoekje aan jou. Jij hebt (samen met RneN) nog een DAT bandje in CD-vorm tegoed. Ik hoop het binnenkort eens te kunnen komen brengen. Zo weinig tijd, zoveel te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 De deur staat altijd voor je open. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Hoi Kraus, Wat een pracht verhaal en zo herkenbaar. Ik stam ongeveer uit dezelfde tijd als jij denk ik. Dat draadje uit de muur ken ik wel,hadden wij thuis ook en heten toen draadomroep. Later had mijn vader een zelfbouw Philips versterker met dito philips pick-up met plastic arm en zo'n omkeerbare naald (78 en 33/45 toeren).Weer later werd dat een Grundig reciever met grundig boxen en een dual pick-up (1019).Daar heeft mijn vader wel een jaar of 20 meegespeeld. Zijn oude philips en zo kreeg ik toen en met dat setje is mijn hobby begonnen. Ik was toen een jaar of 10.Later toen ik de Tuinbouwschool had afgemaakt kreeg ik van mijn ouders een nieuwe installatie .Een Aristona reciever (type weet ik niet meer) met een Lenco pick-up en Hilo speakers.Hier heb ik ook jaren meegedraaid totdat ik dienst moest en in Duitsland werd gestationeerd en daar in het (belastingvrije) paradijs terecht kwam en in aanraking kwam met merknamen waar ik nog nooit had van gehoord en daar een vriendelijke importeur ontmoette die mij de 1e begindselen heeft geleerd op hifi gebied.Vanaf dat moment werd de hobby echt serieus en werd ik ziek.Ziek van een virus wat HIFI heet.Later werd de ziekte steeds erger en werd het zelfs audiofiel.Een besmetting waar je nooit meer vanaf komt ( ). Nog een klein verhaaltje uit de oude doos. Mijn Opa en Oma uit Schiedam hadden een oude buizenradio en als we erop bezoek waren vroeg ik altijd aan mijn opa of hij dat apparaat wilde aanzetten,vanwege het mooie kleurtje en het gloeien van dat magische groene lampje (bleek later een buis te zijn,wist ik veel toen).Wat hij dan steevast voor mij deed.Ik keek altijd naar dat groene lampje en had een ongeloofelijke aantrekkingskracht op mij. Een poosje later (zal wat jaren tussen zitten denk ik) luisterde ik met mijn opa en mijn zus naar Radio Veronica op die buizenradio en hier heb ik werkelijk echt hele leuke herinneringen aan.Zo knus en veilig,samen met je opa luisteren.Ik weet ook nog dat ik weleens samen met mijn opa alle zenders die op die grote schaalverdeling stonden probeerde te ontvangen en hetgeen niet bij alle zenders lukte.Mijn opa zei dan dat het kwam door de weersomstandigheden en ik diep teleurgesteld was.Als we dan weer eens naar mijn oma en opa gingen in Schiedam, dan was ik de dag ervoor al heel opgewonden (lees zenuwachtig) of we de zenders dan wel konden ontvangen.Ik heb wat uurtjes met mijn opa voor die buizenradio doorgebracht en zelfs nu nog als ik weer een buis zie met dat gloeien moet ik altijd even aan die tijd met mijn opa denken. Pracht herinneringen en daarom zo herkenbaar het verhaal van Kraus. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Zo heeft iedereen wel zijn herinneringen. Ik op het internaat in Amersfoort met zijn allen rond de grote radio luisterend naar "maikola de modeshow hallelujah". De interesse voor audio heb ik waarschijnlijk van mijn vader die elk half jaar een nieuwe TV had met elk moment een nieuwe antenne. En dan mijn studentenkamer met de Pioneer SA 500, de Marantz boxen en de Dual 1219. I Ik heb niet zoveel gewisseld als de meesten van jullie maar wel heel bewust (compromisloos) gekocht Nu nog een phonotrap, een super element en misschien nog een nieuw huis en dan uiteindelijk de Quad ESL? Sinds Jacco overtuigd is van het verschil tussen kabels kan weer alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Zoals al verteld heb ik heel m'n leven in hetzelfde dorp gewoondt. Toen waren hier alleen een kousen- een kaarsen- en verschillende klompenfabrieken ( de 3 k's). De verhalen die over deze bedrijven rond gingen deden mij besluiten toch maar iets anders te gaan zoeken. Philips was natuerlijk nooit ver weg. Er werkte verschillende familieleden en die waren allemaal behoorlijk tevreden (dat zou later wel over gaan). Ik besloot dus om mijn "carriere" maar bij Philips te starten. V Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Eigenlijk moet ik nu maar gaan stoppen met die hobby... het is n.l. altijd het best om op het hoogtepunt te stoppen. wink.gif[ Leuk voor je vrouw zeg. De hele dag in de woonkamer en altijd thuis. Zou eerst maar even met haar overleggen of stoppen wel de bedoeling is Off topic: Als je nog drie versies array phono's wilt vergelijken kan ik deze week alleen op woensdag avond. stuur me even een PB of dit uitkomt. Groet hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 september 2006 Report Share Posted 13 september 2006 Eigenlijk moet ik nu maar gaan stoppen met die hobby... het is n.l. altijd het best om op het hoogtepunt te stoppen. wink.gif[ Leuk voor je vrouw zeg. De hele dag in de woonkamer en altijd thuis. Zou eerst maar even met haar overleggen of stoppen wel de bedoeling is . . Groet hansko Voorlopig zou ze dat niet echt erg vinden..... Altijd thuis zit er eigenlijk toch niet in... 't duurt nog 'n aantal jaren voor ik met pensioen mag.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 13 september 2006 Report Share Posted 13 september 2006 Tjonge Kraus, ik vind het jammer de persoon achter je alias niet persoonlijk te kennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 14 september 2006 Report Share Posted 14 september 2006 Wat een prachtige verhalen! Mooi om te lezen. En fijn om het begrip "audiofiel" weer wat terug te zien keren naar de wat genuanceerdere regionen. Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 september 2006 Report Share Posted 15 september 2006 Ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts