Jump to content

Meettechnische recentie John Picoso II

dekkersj
 Share

Recommended Posts

VerschilTOVsupernova_Layer%201.gif

Het lijkt wel duidelijk te zijn: Visaton is de beste van deze drie!

(Maar dat zullen Mensen Met Smaak waarschijnlijk niet met mij eens zijn... :unsure: )

Inderdaad, dat klopt. Doe mij die van Hans maar. Er speelt immers wel iets meer dan enkel het lezen van een meetcurve voor het beoordelen van "goed, beter, best". :)

Toine

kabel = serieweerstand

belasting = luidspreker die qua impedantie niet constant is

Waarom zou je een kabel enkel als een serieweerstand modeleren? Dat ding heeft toch ook gewoon een impedantie en zelfinductie ?

"Modelleren" is misschien een verkeerde term, je "moduleert" ook. De kabelimpedantie wijzigt afhankelijk van het signaal.

@ Jacco,

Ik krijg binnenkort een berekening betreffende de de berekening van hoe de dempingfactor van 'n versterker venield kan worden door een slechte speakerkabelimpedantie (ik hoop dat ik het goed schrijf).

Wanneer ik die heb, wil ik die wel doormailen. Ik ben benieuw wat jij van die berekening vindt. Hij is gemaakt door een hoogleraar van de TUE. Wanneer hij hierin kan bewijzen dat dit de oorzaak is van klankverschillen, dan is er veel onduidelijkheid de wereld uitgeholpen.

:)

(Maar dat zullen Mensen Met Smaak waarschijnlijk niet met mij eens zijn... :unsure: )

Wanneer je goed kijkt staat er... T.o.v. de van den Hul kabel.

Misschien is de MIT wel recht....??? Dan is de rest fout... :(

Je weet het niet... :unsure:

Het laatste waar ik mee worstel, is de grootte van het hoorbare. Hoeveel dB verschil kun je nog horen in een dergelijke test.

Bij lange kabels is dat niet zo moeilijk. Ik heb laatst LS kabel gekocht en die bleek 0.24 Ohm aan serieweerstand te hebben en dat moet je kunnen horen.

HIER beweer je nog van niet... :huh:

Het laatste waar ik mee worstel, is de grootte van het hoorbare. Hoeveel dB verschil kun je nog horen in een dergelijke test.

Bij lange kabels is dat niet zo moeilijk. Ik heb laatst LS kabel gekocht en die bleek 0.24 Ohm aan serieweerstand te hebben en dat moet je kunnen horen.

HIER beweer je nog van niet... :huh:

Jawel, binnen de hoorbare grens is bij mij dat je het moet kunnen horen.

Groet,

Jacco

Oh oepsie... ;):D

Wanneer je goed kijkt staat er... T.o.v. de van den Hul kabel.

Misschien is de MIT wel recht....??? Dan is de rest fout... :(

Je weet het niet... :unsure:

Sorry Hans: ik had weer eens niet goed gelezen.

Van den Hul-kabels beschouw ik absoluut niet als De Norm!

De ideale kabel "klinkt niet", want heeft nauwelijks invloed op de luidheid, noch op de frequentie/amplitudekarakteristiek, en veroorzaakt ook vrijwel geen faseverschuiving.

Zoals bij de meeste goede & goedkope kabels het geval is (Monacor, Vivanco, Conrad, Gamma, ElectroBoer, Expert enz.), hetgeen elke blindproef overtuigend bewijst.

Jacco,

Heb je eigenlijk ook gemeten aan de LCR van de diverse kabels?

Aan de resultaten te zien heeft het vlechtwerk van Hans de miste afval in het hoog. Ik zou juist hebben verwacht dat deze kabel meer hoogafval heeft dan de anderen omdat ik vermoed dat deze kabel een hoge capaciteit heeft (t.o.v. de andere kabels in de test). Maar is dat ook zo?