John Picoso Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Beste, Bij deze wil ik het topic openen van de tweede luistersessie bij mij aan huis. Opnieuw is daar geluisterd, maar ook zeer uitgebreid gemeten aan mijn systeem en diverse - in subjectieve beleving - erg van elkaar verschillende luidsprekerkables. Wat was er veranderd aan mijn systeem t.o.v. de vorige keer - ik heb de ruimte tussen de laagunits en de marmerenplateau's opgevuld met dempingsmateriaal - dit reduceert -zo lijkt het- een stukje kleuring en het de vorige keer opgemerkte 'boomstamlaag' - subjectief is er meer 'tight control' m.n. in het laag. Verder heb ik een nieuwe luidsprekerkabel, al mis ik daarvan nog een deel voor de Ref2: de VDH Supernova speelt biwire op de Ref1 en een dubbele VDH Inspiration neemt nog even waar totdat ik ook daar de Supernova tussen kan schroeven. Als deelnemers kijken we terug op een geslaagde evenement. Het meten heeft vooral betrekking gehad op de luidsprekerkabels. Als gastheer moet je vooral heen en weer sprinten tussen de keuken, de apparatuur en je gasten. Dus heel veel structurele luistermomenten heb ik niet meegemaakt. Ik wil vooral mijn gasten bedanken voor de energie die ze erin gestoken hebben, alleen al om de reis naar het Hoge Noorden te maken. Een grote hoeveelheid kabel, en deze keer ook: meetapparatuur, hebben de vloer hier gevuld. En niet te vergeten een zeer vullende vlaai van hoge kwaliteit - in vele opzichten was het een snoepdag! De eerste gasten arriveerden rond 12:15 uur. De sessie heeft tot bij 19:00 uur geduurd. Wij misten ene Berend en Niels, die ook later niet meer kwamen opdagen, maar hun berichtjes via mail en PB hebben me in goede orde bereikt. Niels, de catering hebben we met 5 man stevig aangesproken, en verder heeft de vriezer een hele grote mond en een voldoende lege maag om te voorkomen dat we het goede leven zo maar in de afvalbak schuiven. Jerry was helaas ook verhinderd i.v.m. ziekte in de thuissituatie. Aan de luidsprekerkabel is vooral gemeten, en we hebben nog verder geluisterd naar de kabel waar het de vorige keer mis ging: Audiotruth (Audioquest) Forest. Een opmerkelijk fraai klinkend resultaat met deze groene, vrij stugge draad op de Reference 1 van JK acoustics. We hebben tijdens deze sessie de Reference 2 dus opnieuw niet gebruikt. Ik bedenk nu achteraf dat we de JK Type III in het hele proces niet meegenomen hebben. Was misschien interessant geweest omdat deze kabel ook intern in de Ref 1 zit. De opstelling van meten laat ik graag aan Jacco over. De metingen zelf idem-dito. En de analyse mogen de insiders zich mee bezig houden. De meetresultaten van het hele systeem verneem ik graag - ik hoop dat ik er enige chocola van kan maken. Na de luidsprekers zijn we nog wat gaan spelen met een ipod van Jacco - met daarop ongecomprimeerde bestanden - via de optische uitgang op de DAC, via een mooie fiberglass, behorend bij mijn DCC170 van Philips. We hebben o.a. delen uit het Requiem van Mozart beluisterd in diverse uitvoeringen en eenzelfde uitvoering vanaf CD, LP en vanaf de ipod. Met een groot verschil in weergave - ra-ra hoe kan het? Mogen de technici zich weer over buigen. Het enige was ik kan bedenken t.a.v. de verschillen in CD/ipod weergave is 'verliezen' bij de omzetting van optisch>elektrisch. Tot slot zijn we interlinks gaan vergelijken tussen de pre en eindtrap. Daarvoor moest ik het frontend verplaatsen naar de positie tussen de luidsprekers. Gelukkig is het daarbij gelukt ook een interlinkset van Hans van Liempd te betrekken. We hebben zodoende enige vergelijking kunnen maken tussen 'korte' en 'lange' interlinks - Type II van JK. Hans van Liempd hoort een verschil. Ik durf het niet goed te zeggen - de JK Ultimate Pre stond nu niet op een netfilter, dus ook daar was nog weer een extra variant. Dat er tussen eind en pre nog verschil zit in interlinks als je Type II, Van Liemp, Wiregold Eclipse Gold III + er tussen hangt, dat is dan wel duidelijk. Ik vind dat mijn setje lange interlinks van JK prima voldoet . Rest mij slechts te melden dat alles hier heel is gebleven - audioset en ook de ruiten in de sponningen. Het nadeel als gast is dat je de aandacht wat moet verspreiden tussen het gastheerdeel en het audio-hobby-deel. Maar gezellig was het in ieder geval. Terwijl de Hanzen & Roger nog wat muziek luisterden, hoorden wij vanuit de hoek van de kamer naar de keuken wat vreemde geluiden, verbazing, verrukking, geluk, de inhoud was niet helemaal duidelijk - maar het was wel iets 'boven verwachting' - ze kwamen van Jacco, die de eerste analyses grafisch aan zich voorbij zag trekken op zijn PC. Er blijkt in mijn systeem ook iets te extreem te 'zwabberen'. Maar het staat mijn genieten van mijn systeem niet in de weg. Of zou Jacco een JK-acoustics geheim ontrafeld hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Mooi relaas John, heerlijk om te lezen. De laatste alinea verontrust mij echter wat, ik hoop niet dat je de Ghostbusters moet gaan inhuren: Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Mooi relaas John, heerlijk om te lezen. De laatste alinea verontrust mij echter wat, ik hoop niet dat je de Ghostbusters moet gaan inhuren: Pjotr, Kijk hear eens: overdracht systeem Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Pjotr, Kijk hear eens: overdracht systeem Groet, Jacco Hetgeen de vraag oproept of er spoken in de set van John zitten of in jouw meetopstelling/methode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Pjotr, Kijk hear eens: overdracht systeem Groet, Jacco Hetgeen de vraag oproept of er spoken in de set van John zitten of in jouw meetopstelling/methode. Toon maar aan dat die ripple er niet in zit. Die meetmethode gebruik ik al heel lang en ripples van 0.004 dB zijn er mee uit te halen. De data is door twee software pakketten geprocessed: zelfde resultaat. Ik weet zeker dat het niet anders is... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Beste lezer, Hierbij mijn relaas van de tweede luister/meetsessiebij Picoso. Hans in de eerste plaats bedankt weer voor de uitstekende verzorging en de gastvrijheid. Zonder probleem en zonder een spier te vertrekken (of zag ik je toch iets wit wegtrekken af en toe) je hele set verplaatsen en aanpassen is gezien de ervaring van de afgelopen keer geen kleinigheid. Voor mij als a-techneut was het eerste deel toch een wat vreemde sessie. Luidspreker kabels vergelijken met blokgolven, sweeps en witte ruis (dacht dat dat een ernstige oorziekte was!). Niet luisteren, maar stil zitten en vingers in de oren omdat anders de oren zouden beschadigen. Zou dit nu de echte audiofiele hobby zijn? Ik hoop dat Jacco, die een zeer bekwame indruk maakt, in staat is de conclusies ook vcoor een a-techneut begrijpelijk te maken. Gelukkig hebben we ook naar veel muziek kunnen luisteren, hoewel? Bij het vergelijken van de kabels steeds naar hetzelfde stukkie te moeten luisteren is wel afzien! Voorlopig even geen gitaarmuziek meer. De vergelijking met de interlinks ging alleen over de interlink tussen voorversterker en eindtrap en gezien de daarvoor benodigde lengte een vergelijking met 4 merken. De JvG zilver, De verzilverde JK acoustics type 2, Hans van Liempd zijn Array kloon en een Wiregold???. Die laatse klonk nogal wollig en was m.i. de minste. De JK em de JvG ontliepen elkaar niet veel, de JvG was iets strakker in de basweergave. De Array kloon gaf de meeste detail, maar klonk ook wat extremer in het het hoog en daar moet je van houden nietwaar Hans? De verschillen bij de vorige sessie tussen de ls kabels waren veel groter. Uit de eerste analyse van Jacco blijkt dat ook, hoewel alleen de "dunne Hans van Liempd" en de Mit dezelfde kabels waren en vergelijking tussen meten en horen alleen voor die kabels geldt. De suffige Mit en de felle Hans van Liempd toen duidelijk twee tegenpolen. Blijkt geloof ik ook uit de meetresultaten. Conclusie: Erg gezellig, interessant en Jacco is een echte meetfanaat, maar ook zeker iemand die graag zijn oren gebruikt om te concluderen. kunnen andere "meters" nog wat van leren! Op de terugweg ook nog een enorme varkensrib gegeten, dit samen met de enorme punt christoffel vlaai maakte van deze dag niet alleen een luisterijke maar ook callorierijke dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Conclusie: Erg gezellig, interessant en Jacco is een echte meetfanaat, maar ook zeker iemand die graag zijn oren gebruikt om te concluderen. kunnen andere "meters" nog wat van leren! Wel jammer, dat je als conclusie, gezien je positieve ervaring met een "meter", weer zo nodig moet sneren naar de andere mensen die ook wel eens meten. Haalt gelijk je verder leuke stukje omlaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Het zou inderdaad heel jammer zijn als het heuglijke feit dat de soms omstreden hoorbare verschillen tussen kabels nu in overeenstemming zijn met meetresultaten, opnieuw zou uitmonden in de geforceerde tegenstelling tussen meters en luisteraars. Het is zeker zo dat de "luisteraars" een gat in de lucht springen als zij van de "meters" hun gelijk zouden krijgen. Maar het is nog veel te vroeg om te juichen. Jacco moet ongetwijfeld nog met de billen bloot wat betreft de gevolgde methode, de apparatuur en zijn analyses. Bovendien loopt het met de verslagen niet zo'n vaart en het is nog maar de vraag of de gemeten verschillen nu in overeenstemming zijn met wat de luisteraars hebben gehoord. Dat heb ik nog niet kunnen lezen. Wel heb ik het idee dat de metingen overeenstemmen met de conclusies van de vorige sessie. Ook lijkt aardig te kloppen dat de meetbare verschillen klein zijn maar dat de hoorbare verschillen door de luisteraars bij de vorige sessie behoorlijk significant werden gevonden. Er is stof genoeg voor nieuwe discussie en geen enkele noodzaak om in herhaling van zetten te vervallen. Ik wacht met spanning op de verdere verslagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Ik vind het jammer dat er nu 2 topics zijn. Ik weet nl niet waar ik mijn reactie moet plaatsen. Ik neem daarom maar aan dat we in het topic van John Picoso gewoon een aantal ervaringen deponeren en in het topic van Jacco in gaan op de meetgegevens en conclusies Zaterdag vroeg op, zoals gewoonlijk als ik naar een meeting ga. Ik woon nu eenmaal en beetje uit de buurt. John ook, zodat het eigenlijk een dubbele reis is. Er was afgesproken dat ik om 9 uur bij Hans van Liempd zou zijn. Dat lukte maar net (of net niet) en het wachten was op SOTA Jerry. Maar die had afgebeld omdat zijn vriendin ziek was, zodat we maar gelijk vertrokken om Hansko op te halen. Tijdens de reis werd er weer het nodige gebabbeld. Over kabels, apparatuur en aanverwante artikelen. Om kwart over twaalf waren we op de plaats van bestemming. Na de vriendelijke ontvangst door John en een lekkere kop koffie, kwam Jacco ook binnen met een hele karrenvracht aan spullen. Er werd al voorzichtig een plan bedacht hoe de meting aan de kabeltjes moest gebeuren en hoe eea aangesloten moest worden. Intussen wachtten we op Niels (en daar bleven we op wachten ). Omdat Niels bleeft schitteren door afwezigheid, zijn we maar begonnen. Qua luisteren kwam er in de meetsessie weinig van, zoals Hansko al heeft opgemerkt. Ik vond dat wel een beetje jammer, om dat we telkens maar op een kanaal van LS kabel wisselden. Er was afgesproekn dat we de meest extreme kabels voor de meettest gebruikten. De resultaten staan elders in een ander topic. Daarna werd er geluisterd. De kabel die vorige keer voor vuurwerk zorgde, werd aangesloten. En alweer zorgde dit snoer voor vuurwerk, maar deze keer in positieve zin. De muziek spetterde uit de monitoren. Dit was echt mooi en compleet. Vergelijk was echter moeilijk (of niet te doen), omdat daarvoor met baskasten erbij werd gespeeld. Daarna wer de Supernova aangesloten, zonder baskasten. Er was wel een verschil met de Audiotruth. De Supernova klinkt iets minder open dan de Audiotruth. De soep en broodjes werden genuttigd en er werd een start gemaakt met het interlinkvergelijk. Omdat de afstand tussen voor- en eindtrappen nogal groot was, moest er eerst nog een kleine verbouwing gdaan worden. Maar ook daarna konden alleen maar de wat langere interlinks aangesloten worden. De verschillen waren minder groot dan vorige keer bij het LS kabel vergelijk. De Wireworld klonk nogal "dik" en "sloom" tov de JvG. De JvG leek tamelijk veel op de JK die John normaal in de set gelust heeft. Het vlechtwerk van Hans was toch anders dan de rest. Ook met deze kabel werd het hoog frisser. Het laag leek op dat van de Wireworld, dus erg diep maar dan strakker. Om kwart over 7 werd de reis naar huis ingezet. Bij HaJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Ik vind het jammer dat er nu 2 topics zijn. Ik weet nl niet waar ik mijn reactie moet plaatsen. Ik neem daarom maar aan dat we in het topic van John Picoso gewoon een aantal erbaringen deponeren en in het topic van Jacco in gaan op de meetgegevens en conclusies [...] Zie je wel, je snapt het gewoon! Dat is ook de bedoeling. Bespreken van meetgegevens bij de technische draad en de ervaringen in deze draad. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Moest de wereld bevolkt zijn door slechts meters en luisteraars, was er hear een belangrijke stap tot vrede ingezet! Helaas zijn wij slechts een kleine minderheid tov de rest vd wereldbevolking Leuk relaas: hear lijkt wel een echt professioneel hifi blad geworre! Recentie op pag. 1 , meetresultaten op pag. 2! Rasta"wat is het leuk om audiofiel te zijn" Phil Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Conclusie: Erg gezellig, interessant en Jacco is een echte meetfanaat, maar ook zeker iemand die graag zijn oren gebruikt om te concluderen. kunnen andere "meters" nog wat van leren! Wel jammer, dat je als conclusie, gezien je positieve ervaring met een "meter", weer zo nodig moet sneren naar de andere mensen die ook wel eens meten. Haalt gelijk je verder leuke stukje omlaag. Jammer, niet zo bedoeld. Juist een compliment aan Jacco die zich kwetsbaar opstelt en vanuit een zeer meettechnische benadering toch ook openstaat voor de luisteraars. Een wens is dat ook anderen zich zo opstellen dan raak ik ook meer geinteresserd in meetconclusies. (mits op leken niveau uitgelegd) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Na alle trubbels weer even tijd om m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Hoi Hans, Heb je jouw gevlochten interlinks ooit ook in een gebalanceerde uitvoering gebouwd en getest? Ik zou wel benieuwd zijn hoe zoiets in mijn set tussen DAC en preamp zou presteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Hoi Hans,Heb je jouw gevlochten interlinks ooit ook in een gebalanceerde uitvoering gebouwd en getest? Ik zou wel benieuwd zijn hoe zoiets in mijn set tussen DAC en preamp zou presteren. Ik heb er Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Jaja, er zijn ook foto's gemaakt die dag: De eindversterker en luidsprekers zien er zo uit (let ook op de lekkernijen...): (of hear in original size) De groep die blootgesteld werd aan de meetsignalen en natuurlijk de muziek (en wie zit er in het midden?): (of hear in original size) En last but not least, de interlink vergelijkende testopstelling (kamer half verbouwd...): (of hear in original size) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 (en wie zit er in het midden?) Speedy Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 (en wie zit er in het midden?) Speedy Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Leuke foto's Jacco, voor het eerst dat men op zo'n fpto kan lachen. Meten maakt gelukkig zoals je ziet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Leuke foto's Jacco, voor het eerst dat men op zo'n fpto kan lachen. Meten maakt gelukkig zoals je ziet Volgens mij was dat voor de reeks meetsignalen... Maar daarna is er ook veel gelachen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts