MichelNL Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Hallo, Het instellen van de dwarsdruk compensatie op mijn TP16 MKII met TP16 arm baart mij enige zorgen. Het betreft hier een magnetisch systeem met draaiknop. Als deze op nul staat heeft de arm toch nog de neiging naar buiten te gaan. Ik verwacht bij nul geen response. Wel is het zo dat een hogere waarde meer kracht naar buiten uitoefend. Kan het zijn dat de nul instelling geen nul hoeft te zijn? Terzijde, dit vind ik (nog) nergens. Onder welke hoek moet de arm gemonteerd worden (en welke referentie hou ik aan). De arm is gedemonteerd geweest en hij zit prima maar of de hoek goed is??? grMichel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Naar mijn idee hoeft de 0-instelling niet 0 te zijn; misschien is dat met een magneetinrichting ook wel niet goed te realiseren. Zolang je maar voldoende regelbereik hebt is er weinig aan de hand, lijkt mij. Wel moet je er natuurlijk volkomen zeker van zijn dat de tafel volkomen vlak staat. Je overige vragen zijn meer iets voor de Thorenskenners, daar behoor ik absoluut niet toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Ik weet van mijn (voormalige) Thorens TD145mkII (met TP-16 mkII arm) dat de arm op de nulinstelling niet naar buiten ging maar juist bij vrij zweven recht bleef hangen (wat betreft het horizontale vlak) Voorwaarden om dit te bereiken zijn dat de draaitafel goed waterpas staat en de veren van het subchassis ook juist zijn afgesteld. Bij de mijne was dat het geval. Afgezien van een betere bodemplaat en een nieuwe interlink (beide zelf gedaan) was mijn Thorens geheel origineel en verder niets aan versleuteld. O.a. Sodejuu is erg thuis in de Thorensen, die kan je vast nog verder op weg helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 september 2006 Report Share Posted 10 september 2006 Er zijn er die nog veel meer van een Thorens afweten dan deze persoon Voor de duidelijkheid. De TP16Mk2 heeft een magnetische antskating regeling en zal in de 0-stand niet naar buiten mogen vallen. Doet ie dat wel, heb ik mijn twijfels opde de mate van waterpas staan van de draaitafel of de afstelling van de vering. Als het element aan de zware kant is, en de vering erg slap staat en bovendien nog scheef afgesteld staat, kan een arm naar buiten wegvallen. Naar binnen kan ook, dan staat de veer aan de armkant te hoog. als het toch allemaal goed zou staan en de arm blijft naar buiten vallen, is er iets raars aan de hand. Dat hoeft echter nog geen probleem te zijn. Als de beweging niet extreem is, zou je de draaitafel alsnog fatsoenlijk kunnen afregelen, maar dan is een scoop en meetplaat absoluut onontbeerlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 11 september 2006 Author Report Share Posted 11 september 2006 Antwoord is duidelijk. Mogelijk is de zaak niet waterpas genoeg . E.e.a. staat nog op de werkbank. Had ook niet verwacht dat e.e.a. zo erg gevoelig is. Toevallig vorige week een platenspeler waterpas besteld (met testplaat) zodat ik dit vast kan oplossen. Ik meld me dan wel weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 11 september 2006 Author Report Share Posted 11 september 2006 E.e.a. correct opgesteld maar de arm bleef naar buiten draaien in de nul stand. Bij toeval ondek ik dat de arm ook aan de andere zijde een magneet heeft die blijkbaar als functie heeft de nul stand in te stellen. Normaal is deze opening dicht (wat ik op foto's van deze arm zie) maar de mijne is open en ik trek er zo een klein magneetje uit. Ziedaar de arm beweegt nu veel minder snel naar buiten. De magneet er andersom inzetten en de arm zwaait naar binnen. Het lijkt er dus op dat er een dop/busje ontbreekt die deze magneet in de juiste positie houd. Weg laten van deze magneet zou kunnen en valt vermoedelijk binnen het regelbereik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 E.e.a. correct opgesteld maar de arm bleef naar buiten draaien in de nul stand.Bij toeval ondek ik dat de arm ook aan de andere zijde een magneet heeft die blijkbaar als functie heeft de nul stand in te stellen. Normaal is deze opening dicht (wat ik op foto's van deze arm zie) maar de mijne is open en ik trek er zo een klein magneetje uit. Ziedaar de arm beweegt nu veel minder snel naar buiten. De magneet er andersom inzetten en de arm zwaait naar binnen. Het lijkt er dus op dat er een dop/busje ontbreekt die deze magneet in de juiste positie houd. Weg laten van deze magneet zou kunnen en valt vermoedelijk binnen het regelbereik. Beste, Er niet uithalen ! en ook niet omdraaien ! Ook dat heb ik al een keer meegemaakt, Sodejuu was erbij dan heb je echt een scoop nodig want het magneetje moet echt op de juiste plaats terug en dan vastgezet worden. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Ik ken idd het fenomeen van de losse magneetjes. Dat is minder. Erin douwen en vastlijmen werkt niet optimaal, want beide magneetjes moeten op exact de zelfde afstand van de arm-as zitten om het nulpunt goed te krijgen. Bij de draaitafel waarbij ik de eerste keer zo'n los magneetje tegenkwam was ie aan de binnenkant los. Het magneetje kwam dan tegen de arm en als je een plaat draaide, kon ie hierdoor overslaan. Erg vervelend. Vastzetten op de juiste plaats was de enige oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 14 september 2006 Author Report Share Posted 14 september 2006 Middels een zojuist binnengekomen Turntable Spirit Level nogmaals afgesteld. Magneet correct Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts