Jump to content

kijkafstand tv

audiofreak
 Share

Recommended Posts

Ha die Audiofreak,

Vroeger tot nu was er een regel dat 5 keer het beelddiagonaal de kijkafstand is/was.

Dit is gebaseerd op de eventuele vergrotingsfactor en onscherpte van het beeld van een ktv van 4:3.

Nu hebben veel mensen een 16:9 beeld en het beeld kan veel groter door de huidige techniek, ook is het oplossend vermogen toegenomen en kan dus de vergroting groter zijn dan voorheen omdat de onscherpte niet zo'n grote rol meer speeld.

Dat zul je vooral kunnen merken met HDTV , in feite kun je dus nu kiezen voor wat voor jou acceptabel is.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Ha die Audiofreak,

Vroeger tot nu was er een regel dat 5 keer het beelddiagonaal de kijkafstand is/was.

Dit is gebaseerd op de eventuele vergrotingsfactor en onscherpte van het beeld van een ktv van 4:3.

Nu hebben veel mensen een 16:9 beeld en het beeld kan veel groter door de huidige techniek, ook is het oplossend vermogen toegenomen en kan dus de vergroting groter zijn dan voorheen omdat de onscherpte niet zo'n grote rol meer speeld.

Dat zul je vooral kunnen merken met HDTV , in feite kun je dus nu kiezen voor wat voor jou acceptabel is.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste,

Wij hanteren voor 16:9 toestellen altijd 3

Heb net even opgemeten: een 28" (70cm.) 4:3 CRT TV van Philips heeft een hoogte van 41,5 cm, terwijl een willekeurig 32" (81cm) 16:9 LCD-toestel een hoogte heeft van 39,8 cm.

Tel uit!

Beste Eric,

Dit is een onzinnge meting. De hoogte van de kast heeft nl niet alleen te maken met de beeldbuis, maar ook met de opstelling intern. Ik heb hier thuis 2 stuks 28" breedbeelders (CRT) staan. Een ouwe Philips en een behoorlijk jonge Loewe. De beeldbuizen zijn even groot, toch is de Loewe qua formaat wel een beetje meer dan een klein beetje groter. Eea heeft te maken met de interne opbouw en de plaatsing en formaat van de speakers in de kast. De Philips heeft trouwens meer speakerunits aan boord en is toch compacter.

De kast vand e Loewe is wel een heel stuk stabieler. Als je een beeldbuis gebruikt, zit je aan een stevige constructie vast die in het algemeen ook groter uitvalt. Demassa van een LCD is veel lager dan die van een CRT. Je kan dus minder stabiel bouwen, waardoor de kast kleiner kan.

Als je nou eens enkel de hoogte van beide beeldbuizen/zichtvlakken meet, denk ik dat je een relatief correcter beeld kan geven.

Vroeger had je een handig hulpmiddel om je kijkafstand te bepalen.

Het doel van het definieren van de kijkafstand is om de kijker het zelfde perspectief op het geschoten plaatje te geven als de camera man. De kijkafstand wordt als volgt bepaald:

vergroting x brandpuntsafstand lens

als we dus een lens van 35 mm gebruiken en een foto 10x vergroten wordt de kijkafstand 35 cm.

In de bioscoop kun je daaom het beste in het midden van de zaal zitten, een standaard lens voor (35mm) film is 50 mm, er wordt met 100mm geprojecteerd. Als er met 50 mm geprojecteerd zou worden zou de operator de beste plek hebben.

Omdat bij televisie de kijkafstand veel groter dan ideaal is zou je bij opnamen voor TV een veel langere lens moeten gebruiken.

om practische en soms esthetische redenen is dit natuurlijk geen wet van meden en perzen, denk aan macro fotografie of het gebruik van fisheye lenzen. Je zou je oogbol tegen het scherm moeten drukken.

Als je spierpijn in je nek krijgt van het van links naar rechts kijken,

zit je er te dicht op  ;)

Beste Pietje,

Een echt pietje bell grapje.Kwajongen... ;)

Ik dacht al wat is mijn tv in ene groot geworden zeg !! :D:lol:

Toch is de opmerking van Pietje wel terecht als ik zie hoe sommigen voor hun plasma schilderij zitten.

Die regel van 5x de beeld diagonaal was overigens de MINIMALE afstand. Was ook gebaseerd op het gegeven dat daarbij de 2 halve beelden van het interlaced beeld van een beeldbuis netjes in elkaar overvloeien zonder vermoeiend te zijn. Maar ik heb ook wel adviezen gezien van 8x de beelddiagonaal (in de handleiding van een TV).

;)

Als ik even mag mierenneuken.

Alleen de pixel groote is van belang.

Die worden echter bij tv niet opgegeven (je zou er van schrikken zo krankzinnig groot die pixels zijn)

Je moet zo ver van je tv af zitten dat de pixels niet herkenbaar meer zijn.

Dus koop een lekker klein tv-tje dan mag je tenminste dichtbij zitten!

Vergeet het hele beeld diagonaal gebeuren. 't betekend helemaal niets!

Zeker bij beeldschermen voor computer gebruik

een 15" monitor en een 21" monitor kunnen het zelfde pixel oppervlak hebben.

Een beetje zonde van het geld als je een 21'' scherm koopt en er achter komt dat ie maar 1024*768 kan.

Zelfde voor plasma! Lullig als je een muur moet gaan uitbreken om de postzegel grote pixels niet meer als storend te ervaren :rolleyes:

Die worden echter bij tv niet opgegeven (je zou er van schrikken zo krankzinnig groot die pixels zijn)

Dat is officieel 575 x 768 pixels :D maar in de praktijk zit je op ongeveer 500 x 700 door het wegvallen van de randen bij een beeldbuis TV. Een goedkoop TV'tje haalt horizontaal die resolutie niet eens maar dat zie je dan niet als blokjes.

Overigens is dat de zwart/wit resolutie. De kleurresolutie ligt horizontaal een factor 3 lager.

Verder ben ik het wel met je eens, een echte regel voor de afstand is er niet. Het moet minimaal zover zijn dat je de losse lijnen of pixels niet meer kan onderscheiden.

;)

Hoi Audiofreak,

Het is allemaal niet zo eenvoudig, maar eigenlijk toch wel (lijkt wel Haudiaans :P:D )

Als je nu een 55cm tv hebt (4:3) en je wil eenzelfde in breedbeeld (maakt ff niet uit of het CRT, LCD of Plasma is), heb je voldoende aan een 26" toestel.

Die is blijkbaar nu te klein. In oude maten ging je dan naar een 63cm beelddiagonaal, overeenkomstig met een 28" breedbeeld.

Ik ken je vorige en huidige situatie niet, maar ik schat dat je eerst zo'n 2

De minimale kijkafstand hangt af van de signaalkwaliteit en de pixelgrootte. Ik heb hier een 42" plasma. Met een goed signaal (DVD of HDTV) is 2 meter heel goed te doen, met digitale TV zit ik liever wat verder weg (3 tot 3,5 meter) omdat er dan compressieverschijnselen zichtbaar zijn. Ik zit nooit verder weg dan 3,5 meter omdat dat niet nodig is. Hoe hoger de resolutie, des te dichter bij kun je gaan zitten.

De minimale kijkafstand hangt af van de signaalkwaliteit en de pixelgrootte.

Er is geen minimale kijkafstand. Er is slechts een optimale kijkafstand, die bepaald wordt op de wijze die ik al eerder in deze draad heb gegeven. Deze methode is al een eeuw oud en voldoet uitstekend, ze is ook onafhankelijk van de beeldverhouding. Aan de opname kant van de keten wordt hier ook rekening mee gehouden.

Als een weergavemiddel (foto, filmprojector, LCD, beeldbuis, plasma, diaprojector etc.) op deze kijkafstand niet voldoende resolutie heeft is het weergavemiddel domweg niet van voldoende kwaliteit.

De minimale kijkafstand hangt af van de signaalkwaliteit en de pixelgrootte.

Er is geen minimale kijkafstand. Er is slechts een optimale kijkafstand, die bepaald wordt op de wijze die ik al eerder in deze draad heb gegeven. Deze methode is al een eeuw oud en voldoet uitstekend, ze is ook onafhankelijk van de beeldverhouding. Aan de opname kant van de keten wordt hier ook rekening mee gehouden.

Als een weergavemiddel (foto, filmprojector, LCD, beeldbuis, plasma, diaprojector etc.) op deze kijkafstand niet voldoende resolutie heeft is het weergavemiddel domweg niet van voldoende kwaliteit.

Welja, zo kun je bananen ook recht lullen. Het is niet het beeldmateriaal wat de kijkafstand bepaalt. Je kunt wel met je neus tegen het scherm willen zitten omdat er een groothoeklens gebruikt is en omdat jouw optimale theoretische kijkafstand dan 50 cm is, als je in de praktijk draaierig wordt van het staren naar een pixelraster of een blokkerig gecomprimeerd signaal, dan is dat niet bijster optimaal en dan ligt de (minimale) kijkafstand dus een stukje achter je. Als het je nog niet opgevallen is: de kwaliteit van dat weergavemiddel wordt grotendeels bepaald door de resolutie.

:blink: Goh,ik wist niet dat er zoveel verschillende reacties zouden komen op zo'n simpele vraag,althans dat dacht ik.

Nu gezien de verschillende antwoorden is het er niet eenvoudiger op geworden.

Pixels ,diameter,effectieve diameter,minimale kijkafstand,optimale kijkafstand,maximale kijkafstand, enz enz.

Inmiddels ben ik er wel achter gekomen,kwestie van tussen de regels doorlezen en vooral uit proberen.

Het is net als met opstellen van speakers.Kwestie van schuiven en in dit geval kijken.

Nu heb ik de goede opstelling gevonden (antwoord Haudio)en ik ben flabbercasted van de diepte,de scherpte,de breedte en de kleuren ( ;):lol: ) .

Tis net als Audio,gewoon ff tweaken en blijven tweaken. :P:lol:

Als ik nu maar geen tvfreak ga worden zei mijn lievie nog waarschuwend,maar het was al te laat. :):rolleyes:

met :D groet,

:cool2:

Bij de CRT is bekend dat je er de verschrikkelijkste ziektes van krijgt als je veel te lang, veel te dicht opzit.

De fabrikanten zijn begonnen met minimale afstanden,

het verhaal van de brand afstanden van lenzen is de meest logiese versie.

Met de nieuwe platte-schermen moet je gewoon zelf kijken wat jij prettig vindt.

ik wil me niet aan de pixels storen en ga dus op die afstand zitten dat het net niet meer te zien is, ga bij het kijken naar een nieuwe tv, steeds van die afstand uit en je vind jou maat vanzelf.