tompj Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Helemaal objectief zul je wel niet zijn als het om je eigen speakers gaat, je hebt er immers duur verdiende centen voor betaald. Ik wil jullie toch mijn ervaring met mijn laatste aanwinst niet onthouden. Hier volgt dan ook mijn eerste recensie op dit forum. -Zoeken naar een nieuwe speaker- Ik was best heel tevreden met mijn Chario Academy Millennium 2 speakers, maar na een verhuizing, mede ingegeven door een andere akoestiek, onstond de aandrang te gaan zoeken naar een nieuwe speaker. Een speaker die meer transparantie en 'stage' bood. Ik heb vanalles geluisterd vervolgens: Sonus Faber, Linn, Monitor Audio, Avalon (Symbol), Visonk, B&W, Totem en nog een paar passeerden de revue. Tesamen met hetgeen ik in het verleden al gehoord had, best een heel rijtje speakers. Uiteindelijk zijn het dus de Hyperions geworden. -Waarom Hyperion- Ik raakte op het spoor van Hyperion toen ik een artikel las in 'Hifi News' over de Hyperion HPS 938, de grote broer van de 906. De reviewer (David Allock) beschreef deze speakers als zo'n beetje het beste wat hij in zijn luisterkamer had gehad. Een direct vergelijk met de Wilson Watt Puppy 5.1 wist de Hyperion glansrijk te winnen. En dat terwijl deze speaker in Nedrland voor zo'n EUR 5500 wordt verkocht. Mijn interesse was gewekt. De 938 lag duidelijk boven mijn budget. De 906, met een aanschafprijs van EUR 2500 was wel binnen bereik. In essentie dezelfde speaker, maar dan zonder de laagunits van de 938. -De 906- De 906 is een tweewegspeaker die wordt geleverd met een soort 'console' die als stand dient. Ik heb ervoor gekozen de speaker op een B&W stand te gebruiken, waardoor hij er veel minder fors uitziet. De speaker klinkt bijna als een electrostaat. De mate van transparantie is bizar. Het hoog klinkt fris, helder en vooral heel gedetailleerd. Bijzonder is dat ondanks deze klankeigenschappen het hoog nooit ' hard' of scherp wordt. Na de inspeelperiode (die, hoewel ik de speaker bijna volcontinu laat spelen waarschijnlijk nog niet is afgerond) verwijnt alle scherpte, terwijl de detaillering en frisheid blijft. Zo heb ik het nog niet gehoord in een speaker. De gebruikte tweeter is een eigen ontwerp uitgevoerd met een soort kleine hoorn, die het rendement vergroot en positief werkt op de spreiding. Stel je voor, electristatisch hoog zonder dat je exact in de juiste luisterpositie moet zitten. Het middengebied is ook echt iets speciaals. De door Hyperion gepattenteerde techniek van ' spyderless' driver moet in theorie zorgen voor een snelle zeer vrije klank zonder kleuring. En voor een keertje klopt de theorie met de praktijk. Het midden klinkt schoon zoals ik het nog niet had gehoord en volledig ongekleurd. Stemmen klinken zoals ze zijn, niet aangedikt warm, maar helder. Bij complexere muziek blijft alles te onderscheiden; instrumenten vormen geen brei, maar blijven los van elkaar staan en toch harmonieus muzikaal klinken. Het laag is niet alleen strak meer ook' gelaagd' . Je onderscheidt verschillende laagfrequenties mooi van elkaar. Veel laag produceren deze monitoren echter niet. Een subwoofer zal in de toekomst wellicht een uitkomst moeten bieden. Het laag dat eruit komt is echter van zeer hoge muzikale kwaliteit. -Tenslotte- Uit het bovenstaande kun je wel opmaken dat ik zeer enthousiast ben over deze speakers, objectief of niet. De 906 wordt op dit moment niet meer geproduceerd. Hyperion gebruikt haar beperkte productiecapaciteit om de wachtllijst op de grotere 938 weg te werken. In Nederland zijn nog een paar paartjes te krijgen, dus als je in de markt bent voor iets nieuws.... Als je je de 938 kunt veroorloven zit je helemaal gebakken. Ook die heb ik gehoord. Even perfect, maar een subwoofer hoef je dan niet meer aan te schaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 september 2006 Report Share Posted 11 september 2006 Interssant verhaal, mooi verwoord. Saai op hear is het met al die lezenswaardige recensies zeker niet op het ogenblik. Ik zag een fotootje van de speakers en kan me wel voorstellen dat je andere stands hebt gekozen, de bijbehorende stands zijn niet ieders smaak met deze toch wat typische vormgeving. Ik las dat je ook monitor audio monitors hebt beluisterd. Dat vond ik indertijd ook heel fraaie, niet opdringerige luidsprekers. Ze spraken in eerste instantie niet zo aan maar er is me altijd van bijgebleven "ze doen niks fout" dat is toch vaak een hele goede aanbeveling. Wat was jouw ervaring met de Monitor Audio's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 11 september 2006 Author Report Share Posted 11 september 2006 Interssant verhaal, mooi verwoord.Saai op hear is het met al die lezenswaardige recensies zeker niet op het ogenblik. Ik zag een fotootje van de speakers en kan me wel voorstellen dat je andere stands hebt gekozen, de bijbehorende stands zijn niet ieders smaak met deze toch wat typische vormgeving. Ik las dat je ook monitor audio monitors hebt beluisterd. Dat vond ik indertijd ook heel fraaie, niet opdringerige luidsprekers. Ze spraken in eerste instantie niet zo aan maar er is me altijd van bijgebleven "ze doen niks fout" dat is toch vaak een hele goede aanbeveling. Wat was jouw ervaring met de Monitor Audio's? Inderdaad speakers die weinig fout doen die monitor Audios. Ik heb zelf ooit Studio 2 SE gehad (klein maar fijn). In tegenstelling tot wat sommigen misschien vinden klinken ze met buizenversterking op hun best. Een GR of GS 10 met een Prima Luna of iest dergelijks.....heel fraai. Ik heb de GR 20 beluisterd. Niet verkeerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts