Jump to content

de overtreffende trapte

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

de vraag blijft natuurlijk altijd hoe zoiets klinkt.

Tja... is dat eigenlijk niet het belangrijkst....

Van die overdreven uitvoerig van knopjes en andere elende voorziene apparaten uit de tachtiger jaren van vorige eeuw is ook niet veel meer over... :(

:)

• 3 weeks later...

Ik wens je veel succes met het ontwerp. :)

Maar zou het niet eenvoudiger zijn om een bestaande phonotrap uit te breiden met de door jouw gewenste mogelijkheden.

Je neemt dan een zo puur mogelijke voortrap (of een microfoonvoorversterker) en maak vervolgens alle in- en omstellingen in een voorzetkastje.

Je hebt dan in elk geval een goede basis. Een goede voortrap is n.l. best wel heel erg moeilijk ye ontwerpen.

Maar zou het niet eenvoudiger zijn om een bestaande phonotrap uit te breiden met de door jouw gewenste mogelijkheden.

Jawel,

Uit Kraus zijn stukje meen ik te begrijpen dat daar te weinig romantiek in zit: Wat je zelf maakt is altijd lekkerder.

;)

Persoonlijk zou ik het een von Bentinck noemen Kraus dat heeft toch iets sjieks. Ik zou er zeker een switchable SF op zetten. Ik vind dat je wat overdrijft met de vele instelmogelijkheden. Laat eens horen in een PB wie je dat karwij laat doen?

Waarom geen uitschakelbaar rumble filter Kraus als je het doet waarom dan niet goed? Overigens is me de bouwer nog niet duidelijk.

Groet en succes,

Ik wens je veel succes met het ontwerp.  :)

Naar die mogelijkheden heb ik voor de Array al wel eens ge

Ik vindt trouwens VU-meters op een phonopre behoorlijk overdreven. Zo'n phonopre krijgt op de ingang namelijk extreem kleine signalen. Die zou ik niet willen verstoren met onnodige magnetische velden.

Het ding bromvrij krijgen is trouwens ook 'n uitdaging....

Ik zie misschien iets te veel beren op de weg, maar ik heb dan ook het ontwerpen en de eerste prototype's van de Array van erg nabij mogen aanschouwen....

Ik vindt trouwens VU-meters op een phonopre behoorlijk overdreven. Zo'n phonopre krijgt op de ingang namelijk extreem kleine signalen. Die zou ik niet willen verstoren met onnodige magnetische velden.

VU-meters staan gewoon gezellig, die zwaaien altijd naar je als een plaatje draait :D

Btw Kraus, kun je er niet gelijk een scoop in laten bouwen? Ziet er ook wel gezellig uit.

B)

de Vu meters geven straks de signalen aan de uitgang van de phontrap aan; gaan de meters in het rood dan zit je precies op het ingangssignaal dat de voortrap nodig heeft.

Het is dus wel degelijk functioneel (en bovendien uitschakelbaar)

VU-meters geven een relatieve waarde aan t.o.v. 0 dB. Wat die 0 dB is is variabel. Dat kan 0,5V zijn, 0,7V, 1,5V, 2V etc. Dus voor jouw beoogd doel heb je er weinig aan.

;)

Pffft.... Kraus je lijkt wel een Japanner: Hoe meer knopjes en mogelijkheden hoe mooier :lol:

Zou er gelijk maar een cruise-control in laten bouwen dan .... :P

Maar ergens heb je ook wel gelijk, de meeste phono-pre's hebben veel te weinig gemakkelijke aanpassingsmogelijkheden voor de diverse elementen. Laat staan dat je er meerdere elementen tegelijk op aan kunt sluiten.

Overigens vind ik zelf VU-meters naast een LCD display een beetje een vlag op een modderschuit.

;)

Klankmatig neem ik een gok die volgens mij niet zo'n gok is. Hoe vind je ooit volgens de methode van trial & error de juiste trap?

Waarom een gok? Je kunt toch eerst de meest basic opzet van de schakeling beluisteren/beoordelen en tweaken tot die naar het zin is en pas dan alle mogelijke opties er aan hangen?

Klankmatig neem ik een gok die volgens mij niet zo'n gok is. Hoe vind je ooit volgens de methode van trial & error de juiste trap?

Waarom een gok? Je kunt toch eerst de meest basic opzet van de schakeling beluisteren/beoordelen en tweaken tot die naar het zin is en pas dan alle mogelijke opties er aan hangen?

Ik denk dat het beste ontwerp ook het best zal klinken. Beginnen met een simpel ontwerp en dat uitbouwen.... :huh: Ik gaat niet werken.

Maar om nu het beste ontwerp te maken of te kiezen... daar heb je dus heel veel kennis van electronica en van de effecten van een schakeling op het geluid, nodig.

Toch heeft Kraus de juiste instelling gewoon doen waar je zin in hebt. Ikzelf koop echter nooit iets wat ik niet 1 week heb gehoord tenminste. Maar goed de juiste trap heb ik nog niet gevonden.

Ik denk dat het beste ontwerp ook het best zal klinken. Beginnen met een simpel ontwerp en dat uitbouwen.... :huh: Ik gaat niet werken.

Wat ik bedoelde, Kraus' ontwerper/bouwer zal toch wel al een ontwerp riaa-versterker hebben, deze kan gebouwd worden zonder alle mogelijke opties. Aan de hand van deze "gestripte" uitvoering kan uitstekend de sound beoordeeld worden. Het gaat dus om de simpelste uitvoering van een al, of min of meer, bestaand ontwerp. Niet om het zoeken naar een nieuw best klinkend ontwerp.

Maar om nu het beste ontwerp te maken of te kiezen... daar heb je dus heel veel kennis van electronica en van de effecten van een schakeling op het geluid, nodig.

Kraus, ik vind het een mooi en moedig project. Ik ben benieuwd wat een "consument met kennis" voor product gaat neerzetten.

Bij Bluenote vertelde Maurizio dat het ontwerp de kern en het uitgangspunt was, maar nooit alles kon voorspellen over de uiteindelijke klank.

Natuurlijk is dit ook maar de visie van

Ik ben uiterst benieuwd wat dit dappere plan gaat brengen. Wanneer ik de foto's zie heb ik het vermoeden dat Kraus met een perfectionist te maken heeft. Dat maakt me nog benieuwder... :huh:

Guest tubejack

Hallo Medeforummers,

Voor mij is de overtreffende trapte, de comple ? phonotrap?

Een op maat gemaakte phonotrap, voor een bepaald element

Een ontwerpen dat in 5 minuten was bedacht, maar inmiddels een doorlooptijd

kent van meerdere jaren is de Friends. Gegroeid van versie 1.0 en samen met vrienden

doorontwikkeld t/m 2.2, waarbij de laatste variant speciaal op maat gemaakt was voor een Ortofon X5MC

Friends

Met mijn huidige riaa had ik vet mazzel, het kostte weinig moeite om hem voor een Benz Ace M

aan te passenen voor een zo goed mogelijk geluid.

Ik ga nooit over een nacht ijs en ook voor het volgende element ben ik nu al in gedachten

bezig met Friends versie 3.0 die 0,6milivolt moet versterken naar 2volt voor mijn buizenlijnamp.

Alleen al over elk component, weerstandje, condensatortje nadenken is leuk, dat is een traject

van maanden, tot soms meer dan een jaar voordat je alle onderdelen bijelkaar hebt

Daarna kan het feest dat bouwen heet beginnen :)

Maar eerst nog veel voorpret e.e.a. hoeft pas over 1... 2 jaar klaar te zijn. :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Jack

Hallo Medeforummers,

Voor mij is de overtreffende trapte, de comple ? phonotrap?

Een op maat gemaakte phonotrap, voor een bepaald element

Een ontwerpen dat in 5 minuten was bedacht, maar inmiddels een doorlooptijd

kent van meerdere jaren is de Friends.

Is dat dat beroemde ontwerp uit RB?

Guest tubejack

Kraus,

Iedereen is ergens goed in, dus waarom :angry: ???

Weet je..... ik ben van pure ellende zelf gaan bouwen omdat ik de kwaliteit die

ik graag wou, niet kon betalen.

Sommige van ons zijn weer goed in "geld verdienen" en

kan e.e.a. op maat laten maken.... zoveel verschil maakt dat niet toch?

In beide gevallen kun je er veel plezier van hebben en dat is waar het

m.i. in deze hobby omdraaid ...... genieten.

Met vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack

Is dat dat beroemde ontwerp uit RB?

Nee Bart, het is een eigen ontwerp met 10 buizen.

Voor versie 3 wordt dat 99% zeker 3x mustage met combi EF184/5691, EF184/12SX7 en

2x een EF184/ DHT 1G4 GT Gelijkrichter AZ1.

Passieve riaa over 2 trappen , inclusief de vaak vergeten 50khz

Voor de rest bijna alleen gematchde NOS onderdelen, weerstanden etc

Niet nabouwvriendelijk.

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. met dat "beroemde"ontwerp uit de RB speel ik nu, wel nabouwvriendelijk

voor de liefhebbers heb ik div tips.