dekkersj Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 [...]@ Jacco een AD converter zat oorspronkelijk in mijn wensenlijstje, afgekeken van Accuphase die zo'n soort inplugmodule kent voor zijn voorversterkers. Het is mij echter ten stelligste ontraden door de man die het gaat bouwen om zoiets in de pre zelf te bouwen. Dat is ook de bedoeling trouwens, dat ik niet zo maar overal mijn zin in krijg. Waarom raadt hij het ten stelligste af? Ik zou me niet zo snel van de wijs laten brengen. Maar ik geef toe dat het een andere discipline is. Zo snel mogelijk digitaal zeg ik altijd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Beroemd, RB ??????? Radio Bulletin Klopt op www.jogis-roehrenbude.de Kun je onder het kopje :R Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 [...]De bouwer wil best een AD converter voor me maken maar hij wil het niet inbouwen. Oke, maar ik snap nog steeds niet waarom niet. Kijk, ik zie het zo. Een goede ADC heeft een dynamisch bereik van pak-hem-beet 120 dB. Dit heb je bij lange na niet nodig bij vinyl en zeg dat je er 16 van gebruikt. Dat scheelt toch zo maar 20 a 30 dB aan gainstages die je niet nodig hebt. Hoe minder in de signaalweg, hoe beter is mijn filosofie. Waarom zou je het eerst naar lijnniveau brengen en daarna digitaliseren en vervolgens 8 bits weggooien. Water naar de zee brengen, zou ik zeggen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Jacco, ik snap zowiezo niet waarom je iets zou willen digitaliseren. Elke conversie hoe goed, ook kost resolutie. Geef mij maar een vette ampex tape en daarna een vinlymaster. Analoger kan niet. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Jacco, ik snap zowiezo niet waarom je iets zou willen digitaliseren.Elke conversie hoe goed, ook kost resolutie. Geef mij maar een vette ampex tape en daarna een vinlymaster. Analoger kan niet. Met vriendelijke groet, Jack Ik zie dat je al aardig verdwaald bent, maar je blaast een leuk deuntje filosofie. Digitaliseren is het mooiste wat er is: het product daarna slijt niet etc etc. De resolutie die je kwijtraakt is willekeurig klein te krijgen, dat geldt voor elke omzetting. Als een signaal analoog verwerkt wordt, wordt het in feite ook omgezet. Spanning in stroom of omgekeerd en dat allemaal door bijzonder niet lineaire componenten. Dat is ook een verlies en bovendien eentje die gewaardeerd wordt. Door jezelf bijvoorbeeld, je hebt het over een vette ampex tape en daarna een vinylmaster. Je moest een weten hoeveel resolutie je dan inmiddels al bent kwijtgeraakt! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Ik zie dat je al aardig verdwaald bent, maar je blaast een leuk deuntje filosofie. Digitaliseren is het mooiste wat er is: het product daarna slijt niet etc etc Ah, de grote wegwijzer aan het woord De resolutie die je kwijtraakt is willekeurig klein te krijgen, dat geldt voor elke omzetting. Als een signaal analoog verwerkt wordt, wordt het in feite ook omgezet. Spanning in stroom of omgekeerd en dat allemaal door bijzonder niet lineaire componenten. Dat is ook een verlies en bovendien eentje die gewaardeerd wordt. Door jezelf bijvoorbeeld, je hebt het over een vette ampex tape en daarna een vinylmaster. Je moest een weten hoeveel resolutie je dan inmiddels al bent kwijtgeraakt! Bitjespraat Weet jij dan wel hoeveel resolutie je kwijt raakt? En hoe zou je dat moeten meten? In microjacco's ofzo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 [...]Weet jij dan wel hoeveel resolutie je kwijt raakt? En hoe zou je dat moeten meten? In microjacco's ofzo? Dat kan. Het begrip resolutie is abstract bedoeld, ik dacht: "we zijn toch aan het filosoferen, laten we dan maar gewoon doorgaan met abstracte begrippen". Ik refereerde meer aan de termen "vet" en dat het daarna een vinylmaster moet worden. Stereobreedte beperking tot 25 a 30 dB dus en een dynamisch bereik van 40 dB? Dan mis ik tov die Ampex 50 dB aan resolutie (scheelt 7 bits) en die Ampex miste al 30 dB. Die Ampex (ik denk dat ik wel weet welke bedoeld wordt) is niet recht in zijn frequentiekarakteristiek en daar mis je dus tonaal balans. Mag dat ook een vorm van resolutie zijn? Maar goed, ieder zijn heug hoor. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Hallo Jacco, Het is altijd leuk, om met jouw te discuseren en het is net wat je zegt iedereen mijn meug Verdwalen? zoveel keuze is er ook niet, allen met voor en nadelen. Even offtopic: Bijna niets is perfect, vinly zeker niet, digitaal beeld en geluid kent ook zo zijn problemen, probeer maar eens een gebrand CDtje langer dan 5 jaar te bewaren. Af en toe heb ik zelfs al spijit van dat ik digitaal fotografeer.... om de een of andere reden raak je altijd bitjes kwijt Ontopic, wat heeft een kanaalscheiding van 100db of meer voor nut? Het zijn m.i. volkomen zinloze spec's als de bandleden 2 meter uitelkaar staan. Zelfde geldt voor veel dynamiek, alles wordt tegenwoordig vlak en hard mogelijk afgemixed het hele dynamische bereik en daarmee het medium CD is verkloot door HH technici Tot nu toe, Na live kwam het mooiste geluid, dat ik tot nu toe heb mogen ervaren van een LP Eva Cassidy via een topset van Henk Nieumeijer, daarvoor was het een SACD van Blof. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Goedemorgen Jack, Ik vind het ook altijd leuk om met jou te discussieren en ik zat je maar wat te stangen. 100 dB aan kanaalscheiding is ook nergens voor nodig. Waarschijnlijk is 70 dB meer dan genoeg. Ik bemerk de "beperking" van vinyl als ik het in surround probeer te pannen. Dat gaat namelijk niet, daar is het geluid te homogeen qua kanaalscheiding voor. Je kunt die kanalen niet mooi uit elkaar trekken. Waar je terecht een opmerking over maakt is de abominabele manier van mixen en masteren van cd's. Dat is de valkuil van "digitaal", je kunt er bijna alle kanten mee op. Dat is bij vinyl wel anders geregeld. Houd je van klassiek? Ik heb laatst op sacd het eerste pianoconcert van Chopin gekocht: In multichannel beluisterd en werkelijk subliem. Er staan 2 disciplines op: live registratie en een studio achtige opname. Bij die laatste zie je de resonanties zo door die Steinway gaan (je hoort ze natuurlijk, maar as a figure of speech). Rillingen over de rug en tranen in de ogen...Dat laat je even vergeten dat moderne pop albums afgemixt worden als was het ruis. Voor wat betreft die digitalisatie: je kunt er niet snel genoeg mee beginnen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Ik refereerde meer aan de termen "vet" en dat het daarna een vinylmaster moet worden. Stereobreedte beperking tot 25 a 30 dB dus en een dynamisch bereik van 40 dB? Dan mis ik tov die Ampex 50 dB aan resolutie (scheelt 7 bits) en die Ampex miste al 30 dB. Die Ampex (ik denk dat ik wel weet welke bedoeld wordt) is niet recht in zijn frequentiekarakteristiek en daar mis je dus tonaal balans. Mag dat ook een vorm van resolutie zijn? Maar goed, ieder zijn heug hoor. Groet, Jacco Leuk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Nog een paar getalletjes: * (ruis)diepte wat we kunnen horen tov normaal luisterniveau: 80 a 85 dB (=15 bits) * (ruis)diepte van een excellente microfoon: 130 dB (=22 bits) * (ruis)diepte van een excellente analoge mengtafel: 120 dB (=21 bits =referentie sacd) * ruisniveau van een 1 Ohm weerstand bij 16.85 C en 20 kHz aan bandbreedte: -155 dBV (=26 bits bij 1V referentie) Misschien weet jij er nog meer? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 oktober 2006 Report Share Posted 6 oktober 2006 Hallo Jacco, Ik heb geen meerkanaals SACD, 2 grote boxen met een zeer lage WAF kunnen de 3 vrouwen hier net aan Ik heb wel jaren terug quadrafonie gehad en ondanks de beperkingen toen was het effect heel aardig. Zelf ben ik, met klassieke muziek opgegroeid, maar ik vind het niet altijd even toegankelijk. Neemt niet weg, dat ook ik regelmatig tranen in mijn ogen heb en absoluut kippenvel kan krijgen van een mooi stuk muziek. Anna Marie Jopek Vooral deze CD is een aanrader ....... jahaha het kan heus goed CD Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 oktober 2006 Report Share Posted 6 oktober 2006 Nog een paar getalletjes: * (ruis)diepte wat we kunnen horen tov normaal luisterniveau: 80 a 85 dB (=15 bits) * (ruis)diepte van een excellente microfoon: 130 dB (=22 bits) * (ruis)diepte van een excellente analoge mengtafel: 120 dB (=21 bits =referentie sacd) * ruisniveau van een 1 Ohm weerstand bij 16.85 C en 20 kHz aan bandbreedte: -155 dBV (=26 bits bij 1V referentie) Misschien weet jij er nog meer? Groet, Jacco Veel CD's hebben een dynamisch bereik van slechts enkele dB's... Dus... waar hebben we het over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 oktober 2006 Report Share Posted 6 oktober 2006 Veel CD's hebben een dynamisch bereik van slechts enkele dB's... Dus... waar hebben we het over. Simpel, de krenten uit de pap halen m.a.w. goede opnames/uitzendingen , het gebruikte medium maakt bij mij inmiddels vrijwel niets meer uit. Het kan allevijf slecht of goed klinken met allerlei gradaties daar tussen, onder en boven. Voor mij is de hele discussie digitaal <==> analoog zinloos. Momenteel Tracy Chapman op Sky..... klinkt fijn. BNN op radio 2 was tussen 22.00 en 23.00 ook leuk.. en mooi uitgezonden. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 oktober 2006 Report Share Posted 6 oktober 2006 Hallo Kraus, Ik heb dit hele topic vanaf het begin nog een keer doorgelezen. En heb begrepen dat e.e.a. zelfs ROHS compatlble is ...... Maar kun je iets vertellen over de gebruikte techniek? Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 oktober 2006 Report Share Posted 7 oktober 2006 Het idee van high End is overdimensioneren. Dus naar al die "betweterjes" die precies weten wanneer iets hoorbaar is of niet vooral niet luisteren. Als je daaraan begint kan je net zo goed een phonotrap van de Conrad kopen. Ga zo door Kraus, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 oktober 2006 Report Share Posted 7 oktober 2006 Ik weet niet of "RoHS compatible" wel zo uitgedrukt wordt, maar RoHS betekend zoveel dat het aan de laatst milieunormen van de EU voldoet. Er worden dus geen loodhoudende componenten en soldeer gebruikt. Vanaf 1 Juli van dit jaar moet elk commercieel product hieraan voldoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 Met regelbare ingang bedoel je de afsluitimpedantie van het element? Als je een element gekozen hebt, hoeft dat niet meer regelbaar te zijn. Die regel je een keer af op maximale bandbreedte of meest vlakke curve en dan is het goed. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 Met regelbare ingang bedoel je de afsluitimpedantie van het element? Als je een element gekozen hebt, hoeft dat niet meer regelbaar te zijn. Die regel je een keer af op maximale bandbreedte of meest vlakke curve en dan is het goed. Groet, Jacco precies... Je weet n.l. exact wat het best klinkt en koopt toch nooit meer een ander element... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 Met regelbare ingang bedoel je de afsluitimpedantie van het element? Als je een element gekozen hebt, hoeft dat niet meer regelbaar te zijn. Die regel je een keer af op maximale bandbreedte of meest vlakke curve en dan is het goed. Groet, Jacco precies... Je weet n.l. exact wat het best klinkt en koopt toch nooit meer een ander element... Een beetje element gaat heeel lang mee en mocht je ooit een ander element kopen, dan regel je hem opnieuw af. @Kraus, Oh, je bedoelt ingangsgevoeligheid. Tja, dat is eigenlijk hetzelfde laken en pak. Een keer afregelen en daarna vanaf blijven. Is eigenlijk dezelfde procedure maar dan elders in het circuit. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 november 2006 Report Share Posted 12 november 2006 Indrukwekkend ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 10 december 2006 Report Share Posted 10 december 2006 Beste Kraus, Ik ben er heel erg nieuwschierig naar en zou als hij klaar is hem wel willen beluisteren. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 december 2006 Report Share Posted 24 december 2006 Het zou er mooi uit kunnen zien.... Helaas is dat zo moeilijk te beoordelen... Ik ben erg benieuwd.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 En hoe gaat het nou klinken, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Nee, over een recht van retour is nooit gesproken. Dat kan volgens mij ook niet. Het is net als bij een driesterrenrestaurant. Je kunt achteraf niet zeggen ik vond het niet zo lekker en ik betaal dus niet.Maar bedorven eten of wijn met kurk, dat stuur je gewoon terug. Voorlopig heb ik er ale vertrouwen in en ga ik ook uit van de mooie stelling: "You can gamble for matchsticks, you can gamble for gold, But if you haven't gambled for love in the moonlight,' Then you haven't gambled at all!" Dus wat is nou helemaal de gok? Het gaat nu om het resultaat natuurlijk maar ik moet zeggen dat de hele gang van zaken me toit nu toe geweldig is bevallen. Ik heb inmiddels een heel goed en leuk contact met de bouwer, de inspanning van het overleggen en bedenken, de sensatie van het niet meer terug kunnen als je bepaalde onderdelen bestelt, de kriebels die je krijgt als je enkele duizenden eurootjes wegstuurt tegen niets anders dan een paar e-mailtjes en wat wazige foto's, my name on the front-cover, iets naar eigen ontwerp. Ach wat kan er nou eigenlijk misgaan De opzet is voor een gedeelte afgekeken van de Array en van nog een apparaat waarvan ik de naam alweer vergeten ben. Er wordt gestreefd naar een versterker die neutraal en eerlijk is, een prima dynamiek vertoont en niet na 1 week weer in elkaar stort en met elk element overweg kan. Doet-ie dat allemaal niet naar behoren dan, ja wat dan? Dan komt er voor het ene ding weer een ander ding. Het is tenslotte maar een ding. Je hebt gelijk. Wie niet waagt die niet wint. Ben erg benieuwd hoe het klinkt. Leuk om ook eens te vergelijken met mijn array phono. Als je bij mij bent geweest met de vv dan een keertje bij jou de phono vergelijken als hij (denk meer dat het een zij is trouwens) goed is ingespeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts