mordante Posted 13 september 2006 Report Share Posted 13 september 2006 Ik zit wel eens te kijken/luisteren naar subs en er is altijd 1 ding wat ik mij afvraag. Bij een downfire sub zit de woofer best dicht bij de grond, heeft weinig ruimte om vrij de lucht in beweging te brengen. Heeft dit geen negative gevolgen voor de kwaliteit van het geluild? En is er een minimale/maximale afstand tot de vloer voor de woofer of maakt het niet uit of het 3 of 30cm is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 13 september 2006 Report Share Posted 13 september 2006 ik gebruik een rel stadium II en die staat op 5 cm pootjes je kan er ook spikes in schroeven en dan staat de sub 8 cm vd vloer Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 13 september 2006 Author Report Share Posted 13 september 2006 en maakt dat nog uit in het geluid 5 of 8cm? Of maakt die 3 cm niet uit maar zijn het de spikes die dan eventueel voor een "ander" verantwoordelijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 september 2006 Report Share Posted 13 september 2006 Ik zit wel eens te kijken/luisteren naar subs en er is altijd 1 ding wat ik mij afvraag. Bij een downfire sub zit de woofer best dicht bij de grond, heeft weinig ruimte om vrij de lucht in beweging te brengen. Heeft dit geen negative gevolgen voor de kwaliteit van het geluild? En is er een minimale/maximale afstand tot de vloer voor de woofer of maakt het niet uit of het 3 of 30cm is? Ja, het maakt wel degelijk uit. Bij een goed downfiring ontwerp is hier rekening mee gehouden want de MMD (dynamische bewegende massa) neemt toe. Dat is op zich geen voor- of nadeel, maar wel een aandachtspunt voor de ontwerper. Er is een eenvoudige formule om deze toename van de MMD in relatie tot de afstand tot de vloer mee te nemen in de berekeningen. Wanneer de afstand boven een bepaalde waarde komt verandert de MMD niet meer. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 13 september 2006 Report Share Posted 13 september 2006 Daarnaast zorgt het downfiring concept ook voor een soort extra low pass filter. Te laag bij de grond kan soms nogal boomerig gaan klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 14 september 2006 Author Report Share Posted 14 september 2006 Ik zit wel eens te kijken/luisteren naar subs en er is altijd 1 ding wat ik mij afvraag. Bij een downfire sub zit de woofer best dicht bij de grond, heeft weinig ruimte om vrij de lucht in beweging te brengen. Heeft dit geen negative gevolgen voor de kwaliteit van het geluild? En is er een minimale/maximale afstand tot de vloer voor de woofer of maakt het niet uit of het 3 of 30cm is? Ja, het maakt wel degelijk uit. Bij een goed downfiring ontwerp is hier rekening mee gehouden want de MMD (dynamische bewegende massa) neemt toe. Dat is op zich geen voor- of nadeel, maar wel een aandachtspunt voor de ontwerper. Er is een eenvoudige formule om deze toename van de MMD in relatie tot de afstand tot de vloer mee te nemen in de berekeningen. Wanneer de afstand boven een bepaalde waarde komt verandert de MMD niet meer. Toine. Weet jij die formule mischien, en vanaf welke afstand de MMD niet niet meer verandererd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 14 september 2006 Report Share Posted 14 september 2006 Ik zit wel eens te kijken/luisteren naar subs en er is altijd 1 ding wat ik mij afvraag. Bij een downfire sub zit de woofer best dicht bij de grond, heeft weinig ruimte om vrij de lucht in beweging te brengen. Heeft dit geen negative gevolgen voor de kwaliteit van het geluild? En is er een minimale/maximale afstand tot de vloer voor de woofer of maakt het niet uit of het 3 of 30cm is? Ja, het maakt wel degelijk uit. Bij een goed downfiring ontwerp is hier rekening mee gehouden want de MMD (dynamische bewegende massa) neemt toe. Dat is op zich geen voor- of nadeel, maar wel een aandachtspunt voor de ontwerper. Er is een eenvoudige formule om deze toename van de MMD in relatie tot de afstand tot de vloer mee te nemen in de berekeningen. Wanneer de afstand boven een bepaalde waarde komt verandert de MMD niet meer. Toine. Weet jij die formule mischien, en vanaf welke afstand de MMD niet niet meer verandererd? Het lijkt mij dat het afhankelijk is van meerdere factoren en, sub afhankelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 14 september 2006 Report Share Posted 14 september 2006 Van dat MMD verhaal heb ik nog nooit gehoord. Echter zit er wel wat in. Het is verder wel zo dat een downfiring sub wat "doorhangt" waardoor de lineare uitslag wat minder wordt. Dit kun je gewoon berekeken als je de specs van de woofer hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 14 september 2006 Author Report Share Posted 14 september 2006 Zou iemand, een keer zijn of haar sub naar mij toe willen mee nemen zodat ik kan luisteren hoe/of een sub in mijn set past, of het mij bevalt. Ja ik weet dat je niet af moet gaan op 1 beoordeling maar ik ben wel nieuwschierig hoe een sub bij mij thuis zou klinken. Ik wil de sub gebruiken voor muziek en niet voor film. Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten systeem, maar een sub met een passieve radiator of een bas reflex sub is ook prima. Ik woon in Zoetermeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 14 september 2006 Report Share Posted 14 september 2006 http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49328.0 misschien is dit iets om te beluisteren, ik wil er wel mee langskomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 september 2006 Report Share Posted 14 september 2006 Weet jij die formule mischien, en vanaf welke afstand de MMD niet niet meer verandererd? Nee, ik kon de formule zelf niet meer terugvinden (heb er wel twee boeken voor doorgespit waaruit ik stellig dacht dat ik het had gehaald). Het gegeven is dat de meetrillende luchtmassa (Air Load) bij een ingesloten opstelling (zoals downfiring) een veelvoud kan zijn van de Air Load bij vrije opstelling (frontfiring). Het punt daarbij is dat een verhoging van de Air Load een verhoging van de Mmd (dynamische bewegende massa) van de luidspreker, ingebouwd of uitgebouwd, veroorzaakt. En een verhoging van de Mmd voert op zijn beurt tot een verlaging van de resonantiefrequentie Fc en dat is waarom het principe commercieel en praktisch kan worden toegepast. Het kan namelijk ook een manier zijn om te besparen Een manier om met een goedkoper product toch een lagere Fc te realiseren en daarmee dus een lager liggend -3dB punt. Dat het systeem ook werkelijk trager gaat klinken door een extern verhoogde Mmd doet even niet terzake; het -3dB punt ligt lager en dat bekt wel lekker in de specs.... De formule die ik zocht maakte het mogelijk om de verhoging van de Air Load als gevolg van een opgesloten opstelling zoals downfiring te verrekenen in de door de fabrikant van de luidspreker verstrekte parameter Mmd. Die vormt voor Q- en compliantie-gerelateerde berekeningen aan een luidspreker een onmisbare parameter. De Mmd die de fabrikant van een losse luidspreker opgeeft is vaak de louter fysieke Mmd (gewicht conus, spreekspoel en ophanging), soms ook met Air Load in de vrije lucht. We hebben het bij downfiring over meer dan 10 gram toename bij een 30cm conus en dat zou je eigenlijk moeten meeberekenen want dat zit niet in Mmd van de fabrikant. De resonantiefrequentie Fc kan uiteindelijk zomaar 10-15% zakken door een verhoging van de Air Load bij downfiring en daarom wil een fabrikant dit gegeven kunnen meenemen in de rekenmodellen van zijn luidsprekerontwerp en ofwel commercieel, ofwel praktisch uitbuiten, ofwel allebei. Ik zou eerder kiezen voor een unit die zonder downfiring het gewenste -3dB punt heeft, al kost dat wellicht wat meer geld. Je kunt eens voor de lol 30 gram aan gewichtjes symmetrisch op je 30cm conus plakken bij een Q=0,7 systeem en dan gaan luisteren hoe een onbedoelde toename van Mmd klinkt. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 15 september 2006 Report Share Posted 15 september 2006 Zou iemand, een keer zijn of haar sub naar mij toe willen mee nemen zodat ik kan luisteren hoe/of een sub in mijn set past, of het mij bevalt. Ja ik weet dat je niet af moet gaan op 1 beoordeling maar ik ben wel nieuwschierig hoe een sub bij mij thuis zou klinken. Ik wil de sub gebruiken voor muziek en niet voor film. Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten systeem, maar een sub met een passieve radiator of een bas reflex sub is ook prima. Ik woon in Zoetermeer. ik zou als ik jou was de oplossing niet zoeken met een subwoofer De Impulse Aria SE lijken mij een te serieus ontwerp, daar kan je niet ff een subwoofer naast zetten, dat is een belediging voor de ontwerper.... ik zou als ik zou was het meer zoeken in plaatsing, bekabeling e.d. voor mijn part een equalizer (IEL..IEL!!!) subwoofers zijn meer voor 5.1 HT-opstellingen.... chockeer ik je nu ?? hoeveel serieuse 2.1 systemen zijn er op de markt denk jij ??? de handel zal het een zorg zijn, voor hen is het veelal enkel omzet !! Bij de PelgrimsHoeve staat voor weinig een fraaie equalizer (kenwood), dinsdagavond ff ophalen) , zijn de best bestede 15 euro !!! val je geen buil aan ! Alex Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 15 september 2006 Author Report Share Posted 15 september 2006 Zou iemand, een keer zijn of haar sub naar mij toe willen mee nemen zodat ik kan luisteren hoe/of een sub in mijn set past, of het mij bevalt. Ja ik weet dat je niet af moet gaan op 1 beoordeling maar ik ben wel nieuwschierig hoe een sub bij mij thuis zou klinken. Ik wil de sub gebruiken voor muziek en niet voor film. Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten systeem, maar een sub met een passieve radiator of een bas reflex sub is ook prima. Ik woon in Zoetermeer. ik zou als ik jou was de oplossing niet zoeken met een subwoofer De Impulse Aria SE lijken mij een te serieus ontwerp, daar kan je niet ff een subwoofer naast zetten, dat is een belediging voor de ontwerper.... ik zou als ik zou was het meer zoeken in plaatsing, bekabeling e.d. voor mijn part een equalizer (IEL..IEL!!!) subwoofers zijn meer voor 5.1 HT-opstellingen.... chockeer ik je nu ?? hoeveel serieuse 2.1 systemen zijn er op de markt denk jij ??? de handel zal het een zorg zijn, voor hen is het veelal enkel omzet !! Bij de PelgrimsHoeve staat voor weinig een fraaie equalizer (kenwood), dinsdagavond ff ophalen) , zijn de best bestede 15 euro !!! val je geen buil aan ! Alex Ben het in grootte lijnen wel met je eens maar ik ben ook nieuwschierig. Zou het inderdaad niet goed gaan, waar ik wel bang voor ben of................. Wil het liefst ook iemand met een Behringer Ultracurve SE uitnodigen om te zien hoe dat werkt en of dat mij beter zal bevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 15 september 2006 Report Share Posted 15 september 2006 Zou iemand, een keer zijn of haar sub naar mij toe willen mee nemen zodat ik kan luisteren hoe/of een sub in mijn set past, of het mij bevalt. Ja ik weet dat je niet af moet gaan op 1 beoordeling maar ik ben wel nieuwschierig hoe een sub bij mij thuis zou klinken. Ik wil de sub gebruiken voor muziek en niet voor film. Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten systeem, maar een sub met een passieve radiator of een bas reflex sub is ook prima. Ik woon in Zoetermeer. ik zou als ik jou was de oplossing niet zoeken met een subwoofer De Impulse Aria SE lijken mij een te serieus ontwerp, daar kan je niet ff een subwoofer naast zetten, dat is een belediging voor de ontwerper.... ik zou als ik zou was het meer zoeken in plaatsing, bekabeling e.d. voor mijn part een equalizer (IEL..IEL!!!) subwoofers zijn meer voor 5.1 HT-opstellingen.... chockeer ik je nu ?? hoeveel serieuse 2.1 systemen zijn er op de markt denk jij ??? de handel zal het een zorg zijn, voor hen is het veelal enkel omzet !! Bij de PelgrimsHoeve staat voor weinig een fraaie equalizer (kenwood), dinsdagavond ff ophalen) , zijn de best bestede 15 euro !!! val je geen buil aan ! Alex Ben het in grootte lijnen wel met je eens maar ik ben ook nieuwschierig. Zou het inderdaad niet goed gaan, waar ik wel bang voor ben of................. Wil het liefst ook iemand met een Behringer Ultracurve SE uitnodigen om te zien hoe dat werkt en of dat mij beter zal bevallen. even historie: eind jaren 70 waren subW'rs vloeken in de kerk. onderbouwing was : geen richtinginformatie op de lage frequenties, oorzaak: analoge LP had beperkingen, daarom waren sublaag uit fase en mono op de plaat gezet... bij de komst van de digitale CD waren deze feiten Historie (net als die enkele SubW systemen)! Het is dat de firma Bose (met melkpakken en die SubWoofer) in 1988 op aggressieve de markt preneteerde met dit soort sytemen, anders hadden we er nu nog meer iets van gehoord .... de grootste reden dat we met subwoofers van doen hebben is de WAF-factor... had je als lullo/echtgenoot eindelijk een GO voor nieuwe speakers, vrouwlief had dan wel wat voorwaarden in te brengen ..... en weet wel, dat 85% van de huishoudens nul/nakkio idee heeft wat Hifi is, dus een mooi lul/verkoop verhaal ging er altijd goed in.. (vraag: waarom word BOSE nooit met andere merken gedemonstreerd ? waarom altijd eigen demo ver weg van de concurrentie ??) feit is dat BOSE een groot markt aandeel had in die tijd echter de serieuse hifi-lover trapte er niet in... de handel wilde eerst ook niet, maar ach, nu verkocht je 6 speakers ipv 2 .... handel/omzet dus !!!! mijn mening... met een SubW ga je ingrijpen in het oorspronkelijk ontwerp, en dit vaak zonder enige audio-technisch bagage .... een subwoofer systeem moet 2 satelieten heben die snel afvallen op de kantelfrequentie, ander ga je luisteren naar laagweergave vanuit 3 speakers met 2 verschillende klankkarakters/3 posities, met daarbij fase-verschillen / looptijdverschillen ..... dus full-range speakers aanvullen met een subwoofer , dat geeft zelden goede resultaten ik heb nog nooit een fraai 2.1 systeem (want dat ga je ervan maken) gehoord ! Alex Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 15 september 2006 Report Share Posted 15 september 2006 er zijn dus echt wel betere subs als die van bose rel, mj acoustics, velodyne en svs om er een paar te noemen bedrijven die niets anders dan subs maken en die alom hoog aangeschreven staan, voor iedere ruimte een sub die past Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 15 september 2006 Report Share Posted 15 september 2006 er zijn dus echt wel betere subs als die van bose rel, mj acoustics, velodyne en svs om er een paar te noemen bedrijven die niets anders dan subs maken en die alom hoog aangeschreven staan, voor iedere ruimte een sub die past ok, Bose is maar 1 ding goed, en dat is het VERKOPEN van middelmatige speakers en van grote lulverhalen. Het idee om je SubW maar ergens neer te plempen komt ook van hun .... hoezo looptijdverschillen ?? hoeze fase verschillen ?? hoezo fout om te wisselen op 220 Hz ? SubW werken prima in een HT opstelling maar in een stereo-opstelling waarbij kritisch word geluisterd vind ik het een crime Ik ken niemand die 2 speakers van merk A aankoopt en hierbij meteen een Subw van merk B aanschaft.... het is vaker achteraf tekortkomingen proberen weg te werken .... en geloof me, er zit wel degelijk stereo-informatie in lage frequenties, ook dit is een fabel die de fiorma BOSE de werled in heeft geschoten .... maar goed, geluiid is een persoonlijke beleving, dus als er mensen zijn die helemaal gelukkig zijn met hun 2.1 systeem, vooral zo houden en genieten maar . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 september 2006 Report Share Posted 15 september 2006 Je kunt toch ook 2 subwoofers kopen, als je dat nodig acht? Ik zie niet in waarom dat niet goed zou kunnen klinken. Je moet alleen wel zorgen dat je ze qua frequentie en fase goed laat aansluiten op je speakers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 15 september 2006 Report Share Posted 15 september 2006 kijk bv eens naar de afregel mogelijkheden van velodyne subs, met microfoon en dsp perfect aan de ruimte en andere speakers aan te passen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 september 2006 Report Share Posted 17 september 2006 een subwoofer systeem moet 2 satelieten heben die snel afvallen op de kantelfrequentie, ander ga je luisteren naar laagweergave vanuit 3 speakers met 2 verschillende klankkarakters/3 posities, met daarbij fase-verschillen / looptijdverschillen .....dus full-range speakers aanvullen met een subwoofer , dat geeft zelden goede resultaten ik heb nog nooit een fraai 2.1 systeem (want dat ga je ervan maken) gehoord ! Alex Een basreflex systeem valt met 24 db/octaaf af onder zijn F3, steiler dan menig huiskamer 3 weg systeem dus (bv Dynaudio met zijn 1e orde filters). Natuurlijk kun je met een sub problemen veroorzaken, maar als je hem goed afsteld, onder de natuurlijk afval van een monitor (zeg rond 50 hz), dan ga je hem echt niet apart horen. Dat tonen onder de 100 hz nauwelijks richting gevoel geven klopt volgens mij gewoon, maar zeker onder de 60 hz. Je betaalt dan wel vrij veel geld voor een klein deel van het frequentie bereik (bv. 25-50 hz). Kunst is gewoon om het nivo goed in te stellen. Fasegedrag, ach bij golflengten van enkele meters valt dat allemaal wel mee. Bovendien, het leuke van een actieve sub is dat je hem uit kunt zitten als je denkt dat het niets toevoegd en aan kunt zetten bij muzike die baat heeft bij dat extra laag. Natuurlijk als je hoofdspeakers al makkelijk 30 a 40 hz weergeven, heb je voor normale muziek eigenlijk niets extra's nodig. Vervelend puntje is overigens wel dat veel subs onnauwkeurige info geven wat de afkap frequentie is (schaalloze draaiknop van 50-150 hz ofzo). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 17 september 2006 Report Share Posted 17 september 2006 Tjah, ik volg al enkele decennia de ontwikkelingen op Hifi gebied en ik heb nooit de logica begrepen van een enkele (sub) speaker ergens in de ruimte te deponeren, zelfs al is het maar voor het uiterste laag, en dan nog te beweren dat je het stereobeeld zoals het bedoeld is in de opname, niet veranderd. Ik vind daarom twee subs, onder de topkasten, veel logischer. Nu kan ik niet uit ervaring praten (wel met stereo-subs) want ik ben nog nooit kritisch wezen luisteren naar een goede installatie met een goed opgestelde sub. Dus als er mensen zijn met w Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 september 2006 Report Share Posted 17 september 2006 http://www.soundfountain.com/amb/activsys1.html geeft wel leuke informatie over subwoofers. Jammer dat er geen goede bouwtekening bij zit van de bandpass want dat had zelfs ik wel willen proberen met zo'n Tomessen module. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harman Karton Posted 21 september 2006 Report Share Posted 21 september 2006 Ik heb ook een enigzins serieuze set - primaluna buizen (voor/monoblokken) en sonus faber cremonia auditors. Echter oei, ik heb ook nog even een REL-sub meelopen. In mijn oren levert het echt wat op, zonder dat ik het idee heb dat het stereobeeld sterk wordt beinvloed. Ik heb trouwens een enorme hekel aan opnames met laag of stemmen in 1 kanaal, ik vind dat geen prettig stereobeeld om naar te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 21 september 2006 Report Share Posted 21 september 2006 leuke set , welke rel sub gebruik je als aanvulling op de sonus fabers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harman Karton Posted 21 september 2006 Report Share Posted 21 september 2006 stampede. Is wel een heel kort antwoord, maar het is zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 21 september 2006 Report Share Posted 21 september 2006 er zijn dus echt wel betere subs als die van bose rel, mj acoustics, velodyne en svs om er een paar te noemen bedrijven die niets anders dan subs maken en die alom hoog aangeschreven staan, voor iedere ruimte een sub die past Ze doen nog iets; marketen met dit soort toch niet al te sterke argumenten. PA-merken maken heel wat meer dan alleen subs, maar die zijn dan ook gelijk een stuk beter qua prijs/kwaliteit dat de commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts