s0000884 Posted 21 september 2006 Report Share Posted 21 september 2006 Tjah, ik volg al enkele decennia de ontwikkelingen op Hifi gebied en ik heb nooit de logica begrepen van een enkele (sub) speaker ergens in de ruimte te deponeren, zelfs al is het maar voor het uiterste laag, en dan nog te beweren dat je het stereobeeld zoals het bedoeld is in de opname, niet verandert. Dat komt dat waarschijnlijk omdat je de regeltjes over akoestiek niet kent. Stereoweergave in het laag slaat nergens op in een woonkamer - afmeting. De staande golven halen in het laag iedere richting-informatie weg onder een bep. frequentie (afhankelijk v/d ruimte maar 100-80 Hz kan goed). Een enkele baskast hier inzetten verandert de klank tov stereo-laag vanwege de andere afstraling (knopen / buiken komen ergens anders te liggen), maar stereo informatie heb je met stereo-laag net zo goed als met een enkele sub. Totaal niet namelijk. Het stereo-beeld verandert dus totaal niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 21 september 2006 Report Share Posted 21 september 2006 PA-merken maken heel wat meer dan alleen subs, maar die zijn dan ook gelijk een stuk beter qua prijs/kwaliteit dat de commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 21 september 2006 Report Share Posted 21 september 2006 Ongetwijfeld prima spul, maar je betaalt er wel de hoofdprijs voor. Je vat het probleem hiermee prima samen. Ik zal eens een voorbeeld van JBL (klikbaar) geven. Doet echt niet onder voor velodyne. Zo zijn er talloze oplossingen in de PA wereld. Van perfecte kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 22 september 2006 Report Share Posted 22 september 2006 Hoi, Ik heb deze week 2 Tannoy Arena subjes gekocht ter aanvulling van mijn Impulse Aria's. En na een paar dagen met eentje (de ander komt volgende week pas) gespeeld te hebben, kan ik mij goed voorstellen dat mensen een afkeer krijgen van "2.1" systemen, de sub staat snel te hard, en dan vernachel je meteen het geluid van je hoofdluidsprekers. Bij een correcte plaatsing en afstelling (liever iets te zacht dan iets te hard) is het echter een erg fijne aanvulling, die een stukje rust en controle in je systeem introduceert dat je met kabels en andere tweaks niet voor elkaar krijgt. Groetjes, Gideon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 22 september 2006 Report Share Posted 22 september 2006 Ik zal eens een voorbeeld van JBL (klikbaar) geven.Doet echt niet onder voor velodyne. Zo zijn er talloze oplossingen in de PA wereld. Van perfecte kwaliteit. Je aangedragen voorbeeld is interessant, maar gaat helaas mank; met "vreemde" speakers kun je geen gebruik maken van, onder meer, hun Room Mode Correction! En dat kan de SPL-R en nog beter de DD-serie wel. Doet dus uit principe erg onder voor Velodyne. ps: kost die JBL eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 23 september 2006 Report Share Posted 23 september 2006 Ongetwijfeld prima spul, maar je betaalt er wel de hoofdprijs voor. Je vat het probleem hiermee prima samen. Ik zal eens een voorbeeld van JBL (klikbaar) geven. Doet echt niet onder voor velodyne. Zo zijn er talloze oplossingen in de PA wereld. Van perfecte kwaliteit. Is goed S, je bent lief, nu vlug weer met je metertjes gaan spelen en de grote jongens even met rust laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 september 2006 Report Share Posted 23 september 2006 Ongetwijfeld prima spul, maar je betaalt er wel de hoofdprijs voor. Je vat het probleem hiermee prima samen. Ik zal eens een voorbeeld van JBL (klikbaar) geven. Doet echt niet onder voor velodyne. Zo zijn er talloze oplossingen in de PA wereld. Van perfecte kwaliteit. Is goed S, je bent lief, nu vlug weer met je metertjes gaan spelen en de grote jongens even met rust laten. Sjonge wat een badinerende toon... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Is goed S, je bent lief, nu vlug weer met je metertjes gaan spelen en de grote jongens even met rust laten. [offtopic en net zo kinderachtig] Het is wel alsof de audiofielletjes expres proberen om zo kinderachtig mogelijk te zijn. Immers dat zijn "de grote jongens" en daar snappen de meet-nerds niets van. Vertel eens, Pietje het kinderachtige *ik-koop-dure-merken-want-mijn-testosteron-zegt-dan-dat-ik-stoer-ben-en-ik-kan-daarmee-indruk-maken-op-andere-audiofielen-en-op-de-buurman* audiofielletje, waarom post je dit? [/offtopic en net zo kinderachtig] Je denkt toch niet serieus dat die audiofiele merken die consequent tussen de 3 en 10 keer meer vragen voor hun product dan dat het waard is ((k)rell, velodyne enz) met hun subs ook maar op enig punt beter scoren dan een goede PA-sub? Dat is zeker een grapje. Over het algemeen heeft een PA sub andere aansluitingen, meer configuraties, *veel* meer instellingen, *extreem veel* betere documentatie (vervorming tegen druk, compressie, afstralingplots enz, ipv een playboy achtige handleiding die bij REL zit over "revolutionaire technologie Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Sjonge wat een badinerende toon... Audiofielen kunnen slecht tegen hun verlies, en dat laten ze graag blijken met zaken als: 1. Slechte ironie; 2. Op de man spelen, gaan schelden en daarmee dus *als eerste* offtopic te gaan; 3. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 "vreemde" speakers kun je geen gebruik maken van, onder meer, hun Room Mode Correction! 1. Vreemde speakers, wat bedoel je daarmee? 2. Die JBL heeft z'n eigen room correction en actieve filtering. Doet dus uit principe erg onder voor Velodyne. Leuk, zo'n vooringenomen standpunt, terwijl ik altijd juist van het andere kamp te horen krijg "je moet eerst luisteren". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 "vreemde" speakers kun je geen gebruik maken van, onder meer, hun Room Mode Correction! 1. Vreemde speakers, wat bedoel je daarmee? 2. Die JBL heeft z'n eigen room correction en actieve filtering. Doet dus uit principe erg onder voor Velodyne. Leuk, zo'n vooringenomen standpunt, terwijl ik altijd juist van het andere kamp te horen krijg "je moet eerst luisteren". Niet "vooringenomen" @ 1 + 2: Staat allemaal uitgelegd op pagina 44 van de handleiding van het ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 pagina 44 Daar staat: Digital Audio ConnectionsAlways use high-quality cable designed for use with digital equipment. We recommend the use of 110 ohm balanced cabling for AES/EBU connections, with a maximum cable length of 100 meters (approximately 330 feet). 75 ohm cabling should be used for S/PDIF connections, with a maximum cable length of 10 meters (approximately 33 feet). Ik weet niet wat je bedoelt met "vreemde speakers". Ergens anders in de handleiding? (niet dat het relevant is, je kunt zo nog 10 andere woofers vinden op het net). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 25 september 2006 Report Share Posted 25 september 2006 Voor Snulletjes in hapklare brokken dan maar: However, the following advanced features will not be functional when the LSR4312SP is used with speakers other than LSR4326P and LSR4328P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 september 2006 Report Share Posted 25 september 2006 Voor Snulletjes in hapklare brokken dan maar: Laat ik even hier duidelijk over zijn. Ik heb de eerste de beste PA sub gepakt die ik vinden kon. Voor die JBL 20 anderen met roomcorrectie. Ik weet niet precies hoe ik hetgeen je gequote hebt moet interpreteren, maar in het ergste geval gaat het dan hier over een systeem dat slechts als geheel te calibreren is. Big deal. Dan pakken we toch een andere. In ieder geval geen velodyne o.i.d. daar betaal je 10 keer teveel voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 25 september 2006 Report Share Posted 25 september 2006 Beste S0000884, Mijn excuses voor mijn vervelende woordkeuze. Was misschien wat misplaatst. Ik zie je andere alterantieven op Velodyne heel graag tegemoet! Maar dan wel graag subs die dezelfde (of meer) flexibiliteit bieden als de SPL-Rs. OK? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 september 2006 Report Share Posted 25 september 2006 Ik zie je andere alterantieven op Velodyne heel graag tegemoet!Maar dan wel graag subs die dezelfde (of meer) flexibiliteit bieden als de SPL-Rs. OK? Sn0 doelt op PA-subs. Blazen, weet je wel, daar zegt hij van te houden. Laatst ben ik samen met mijn neefje ook zo'n DSP-gestuurde PA-set wezen kopen voor zijn drive-in discotoestanden. Daar hoorde ook een sub bij van het type waar Sn0 op doelt en ik moet zeggen, daar komt me toch een bult waai uit!!! Prachtig spul, compleet met ingebouwde Klasse-D versterkers en een mooi mengpaneeltje, als set te koop voor een bedrag waar je vroeger nog geen fatsoenlijke passieve PA-set voor kocht. Voor discotheekachtige omstandigheden is het helemaal geweldig, vooral met sub. We hebben 'm voor de lol ook even bij mij op zolder gehad en het is allemaal net wat groffer en rauwer dan je als echte muziekliefhebber zou willen. Maar volgens mij zou het voor filmtoestanden helemaal geweldig kunnen zijn. Was trouwens een leerzaam middagje toen. We hebben heel wat van dergelijke setjes beluisterd en allemaal produceren ze een geluidsdruk die ruim boven 100dB uitkomt in niet al te kinderachtige ruimtes. Als ze dat in mijn puberteit ook hadden gehad wist ik wel wat ik toen had gekocht..... Dus, als je eisen niet zo hoog zijn en/of je bent in de puberteit blijven hangen hoef je beslist niet naar Velodyne te gaan kijken, of naar REL of SNS of zo. Dan koop je voor 800 euro een actieve 15' of 18' sub met ingebouwde DSP-equalisatie bovendien! Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 september 2006 Report Share Posted 25 september 2006 Blazen, weet je wel, daar zegt hij van te houden. Je bewijst hiermee in een ultieme manier wat voor puber jezelf bent. PA, dat is niet voor de groten tenslotte! Dat is allemaal rommel waar hard mee kunt blazen maar geen echte audiofiele kwaliteit! Het slaat echt nergens op. Afgezien van het feit dat je helemaal geen argument noemt over wat er dan wel niet fout is aan een PA, noem je alleen maar (en misbruik je) de vooroordelen over PA, en dat vind ik laf. Het getuigt juist van puberaal gedrag en absolute on-kennis om niet te accepteren dat in bijv. het veel goedkopere PA wereldje het wel eens net zo goed zo niet beter kan zijn dan in het audiofiele wereldje. Tenslotte gaat dan dat elitaire kroontje er af bij de audiofiel, en dat is heel belangrijk voor hem. Puur testosteron. Technisch slaat het nergens op. Nogmaals: een goede PA sub (dus niet van die rommel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 september 2006 Report Share Posted 25 september 2006 flexibiliteit Even een voorbeeldje: DSP van QSC. Dit prop je tussen versterker en baskast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 september 2006 Report Share Posted 25 september 2006 Je bewijst hiermee in een ultieme manier wat voor puber jezelf bent. PA, dat is niet voor de groten tenslotte! Dat is allemaal rommel waar hard mee kunt blazen maar geen echte audiofiele kwaliteit! Het slaat echt nergens op. Afgezien van het feit dat je helemaal geen argument noemt over wat er dan wel niet fout is aan een PA, noem je alleen maar (en misbruik je) de vooroordelen over PA, en dat vind ik laf. Het getuigt juist van puberaal gedrag en absolute on-kennis om niet te accepteren dat in bijv. het veel goedkopere PA wereldje het wel eens net zo goed zo niet beter kan zijn dan in het audiofiele wereldje. Tenslotte gaat dan dat elitaire kroontje er af bij de audiofiel, en dat is heel belangrijk voor hem. Puur testosteron. Technisch slaat het nergens op. Nogmaals: een goede PA sub (dus niet van die rommel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr toast Posted 3 oktober 2006 Report Share Posted 3 oktober 2006 Ik ben het met S eens dat hier een behoorlijk aantal mensen zitten die zichzelf ophemelen met de meest exoische producten. Niet erg, maar ik heb al vaker gezien dat een aantal daarvan mensen gaan afkraken omdat ze iets anders hebben, wat in hun ogen dan minder is. Ik luister nu al jaren met een bij elkaar geraapt setje van Technics speakers en een rotel versterker, met een sony dvdspeler en een PC. Ik geniet hiervan, het hoeft niet beter. Maar hoeveel mensen nemen je nou serieus op dit forum met zon setje? (hoewel dit op het hifi.nl forum nog erger was). net als S kan ik genieten van een goed PA systeem, ik heb er niet echt verstand van, maar een lekker grote set met een flinke geluidsdruk weet bij mij ook kippevel te bezorgen. En dan zeg ik het zelf ook maar even: ik hou er dan ook wel van om even lekker te blazen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 3 oktober 2006 Report Share Posted 3 oktober 2006 Ik ben het met S eens dat hier een behoorlijk aantal mensen zitten die zichzelf ophemelen met de meest exoische producten. Niet erg, maar ik heb al vaker gezien dat een aantal daarvan mensen gaan afkraken omdat ze iets anders hebben, wat in hun ogen dan minder is. Ik luister nu al jaren met een bij elkaar geraapt setje van Technics speakers en een rotel versterker, met een sony dvdspeler en een PC. Ik geniet hiervan, het hoeft niet beter. Maar hoeveel mensen nemen je nou serieus op dit forum met zon setje? (hoewel dit op het hifi.nl forum nog erger was). net als S kan ik genieten van een goed PA systeem, ik heb er niet echt verstand van, maar een lekker grote set met een flinke geluidsdruk weet bij mij ook kippevel te bezorgen. En dan zeg ik het zelf ook maar even: ik hou er dan ook wel van om even lekker te blazen! Om te blazen heb je geen PA-spul nodig lijkt me. Natuurlijk is het genieten als er voor de verandering een keer ergens een PA-set of feesttoeterset lekker klinkt! Niks mis mee. Zo te lezen draai jij het weer om: S-nul beweerde namelijk eerder dat je geen audiofiel spul nodig hebt en dat je gewoon met ConradPA-spullen het onderste uit het kannetje haalt. Dat lijkt mij toch vooral minachting naar de audiofiele beleving toe in plaats van andersom. En Snul begon zelf over "blazen man", daarmee zijn prioriteiten onthullend. Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 3 oktober 2006 Report Share Posted 3 oktober 2006 2 punten: 1. Onder blazen versta ik niet "hard geluid maken" maar "kwalitatief goed geluid maken". 2. Ik heb het niet over conrad-spul. Ga eens langs bij een PA-beurs of een speciaalzaak voor studioapparatuur. PA is heel breed. Het omvat ook apparatuur die gemaakt is om tegen lage kosten zo goed mogelijk geluid te produceren. De doelgroep is muzikanten en technici die veel meer kennis hebben dan audiofielen, en zodoende is de documentatie, afstelmogelijkheid en inzetbaarheid van de apparatuur veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 3 oktober 2006 Report Share Posted 3 oktober 2006 S-nul beweerde namelijk eerder dat je geen audiofiel spul nodig hebt Audiofiel spul heeft als bestaans-essentie geld verdienen van audiofielen. Daarbij komen wat voordelen: 1. Redelijk goede kwaliteit goed verkrijgbaar bij een winkel bij jou in de buurt (je hoeft niet naar een speciaalzaak of webwinkel). 2. Afstemming van luidsprekers meestal wel een slimme trade-off tussen WAF en huiskamer-afstemming. 3. Vaak wordt goede garantie gegeven en is er mogelijkheid tot ruilen, uitproberen enz. Nadeel is de (vaak meer dan 10 keer te hoge) prijs die je betaalt. Voor maximale geluidskwaliteit hoef je echter niet bij audiofiel spul uit te komen (ook al kun je wel prima spul krijgen voor de prijs van een ferrari). De (net zo goede) alternatieven weet jij niet, dus dan kom je met foute conclusies (en zodoende lees je weer eens woorden in mijn posts die er niet staan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr toast Posted 3 oktober 2006 Report Share Posted 3 oktober 2006 Ik ben het met S eens dat hier een behoorlijk aantal mensen zitten die zichzelf ophemelen met de meest exoische producten. Niet erg, maar ik heb al vaker gezien dat een aantal daarvan mensen gaan afkraken omdat ze iets anders hebben, wat in hun ogen dan minder is. Ik luister nu al jaren met een bij elkaar geraapt setje van Technics speakers en een rotel versterker, met een sony dvdspeler en een PC. Ik geniet hiervan, het hoeft niet beter. Maar hoeveel mensen nemen je nou serieus op dit forum met zon setje? (hoewel dit op het hifi.nl forum nog erger was). net als S kan ik genieten van een goed PA systeem, ik heb er niet echt verstand van, maar een lekker grote set met een flinke geluidsdruk weet bij mij ook kippevel te bezorgen. En dan zeg ik het zelf ook maar even: ik hou er dan ook wel van om even lekker te blazen! Om te blazen heb je geen PA-spul nodig lijkt me. Natuurlijk is het genieten als er voor de verandering een keer ergens een PA-set of feesttoeterset lekker klinkt! Niks mis mee. Zo te lezen draai jij het weer om: S-nul beweerde namelijk eerder dat je geen audiofiel spul nodig hebt en dat je gewoon met ConradPA-spullen het onderste uit het kannetje haalt. Dat lijkt mij toch vooral minachting naar de audiofiele beleving toe in plaats van andersom. En Snul begon zelf over "blazen man", daarmee zijn prioriteiten onthullend. Loes. Wat is audiofiele spul dan....is dat een kabeltje met een krokant gouden laagje die 3 jaar alleen maar op de meest zuivere signalen heeft gespeeld, waardoor er alleen de beste signalen doorkomen? Ik denk dat ik S wel begrijp. Waar heb je al die zogenaamde poespas voor nodig? /lastig uit te leggen mode ON Kijk, als ik nou een subwoofer koop van het zeer exlusieve merk A, en daar zit zoveel gepatenteerde techniek op dat het water je in de mond loopt. Design is top, mooie manual en vergeet niet dat het ding zelfs koffie voor je kan zetten. Maar dat ding is wel ff 5000 euro. Of ik koop een PA sub, die in een normale doos zit en waarbij de manual uit het japans vertaald is naar het nederlands, maar kost 1000 euro. het is de beleving van de klant die ook wat kost. PA zit op een compleet ander markt. Er worden hele andere eisen gesteld aan het product (niet aan de geluidskwaliteit!). (Nu niet gaan zeiken over goedkope PA systemen met knipperende LEDjes in de conus, want die zijn er ook in micro torentjes). Je moet wel appels met appels vergelijken Zoek het begrip kwaliteit eens op...ik meen het! Een fiat cinquecento kan kwalitatief beter zijn dan een S650 van mercedes. het ligt eraan wat je wensen zijn van het product. /lastig uit te leggen mode OFF ben hier niet om iemand af te zeiken, maar om eens lekker te discusieren Ik kan prima tegen kritiek, ik zou zeggen schop em onderuit Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 3 oktober 2006 Report Share Posted 3 oktober 2006 Ik kan prima tegen kritiek, ik zou zeggen schop em onderuit Veel is hier niet aan onderuit te halen. Een paar zaken zijn wel toe te voegen. Ten eerste is het veel makkelijker om bij jou in de buurt aan goed spul te komen in het audiofiele segment dan in het PA segment. Zodoende is er veel minder weet van wat er allemaal te koop is in de PA wereld. Kijk eens bij www.qscaudio.com naar roomcorrectors, versterkers. jblpro.com verkoopt uitstekende monitoren en surround systemen. www.auralex.nl heeft akoestieke materialen in allerlei soorten en maten, met verschillende karakteriestieken, die er ook nog eens mooi uitzien (doch is het wel duur). De gemiddelde audiofiel weet nul komma nul van het bestaan van deze producten. Een belangrijke reden hiervoor is dat je met al die audiobladen / verkopers / hifi.nl / Rene van Es wordt wijsgemaakt dat dat audiofiele spul the only way is. Een goedkope zelfbouwversterker werd op die site ongenadig afgekraakt. De 'bestenliste' van het duitse blad AUDIO is eigenlijk een gerangschikte prijslijst, het duurste presteert altijd het beste, en aflopend de prijs, aflopend de beoordeling. Ooit wel eens een PA set gereviewd gezien in een audiofiel-tijdschrift? Geen toeval hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts