Jump to content

stroom filter

fransv
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Iemand heeft mij deze stroom filter aangeboden .

Deze is afkomstig uit een ziekenhuis en werd gebruikt op medische apperatuur op aan te sluiten.

Deze stroomfilter filtert alle "troep" (storingen etc. )van stoomnet.

Mijn vraag is : zou deze ook geschikt zijn voor audio en tv op aan te sluiten ?

foto:

http://frablo.50megs.com/DSCF0017-1.jpg

het apparaat weegt 50 kilo.... enorme zware wikkelingen.

en wat mag zo iets kosten vraag prijs is

Je moet wel opletten hoeveel vermogen zo'n trafo kan leveren.Voor een beetje audioset is het het beste als hij flink overbemeten is.Zo'n 2000 VA moet hij wel kunnen leveren,anders krijg je een beperking in de dynamiek (als je je versterker er op aan sluit).Ikzelf heb een soortgelijk apparaat,de Qube van Isotek.Deze geeft hele goede resultaten.En dit beestje moest nieuw maar liefst 2500 euro kosten.....Dus als je zoiets kan krijgen voor 90-altijd doen!En als je een beetje handig ben, kan je er nog een mooie behuizing omheen maken.

Zorg trouwens wel dat hij geaard wordt!

Je moet wel opletten hoeveel vermogen zo'n trafo kan leveren.Voor een beetje audioset is het het beste als hij flink overbemeten is.Zo'n 2000 kVA moet hij wel kunnen leveren,anders krijg je een beperking in de dynamiek (als je je versterker er op aan sluit).

Ik denk dat 2000VA ook wel voldoende is hoor ;) Kost ook wat minder ruimte... :D

Ze staan op marktplaats genoeg te koop voor weinig. meestal 1600va, is dit voldoende voor mijn set met een sonneteer campion van 2 x 30 watt een Teac VRDS, sonneteer DAC, sonneteer sedley phono en een plaatendraaiert?

Ben ik dan ook van de brom op mijn trafo's af en andere storingen?

Zie ander topic waar ik deze vraag stel:

ik heb drie fasen in mijn woning en de audio op een aparte fase, toch stoort de afzuigkap nog op mijn installatie bij het aanzetten, tevens bromt de trafo van mijn cd speler als een gek, terwijl hij dat bij mijn ouders thuis (100km verderop) niet doet. Ik heb contact met de nuon hierover gehad, binnenkort moet ik de cd speler aansluiten bij de buren, kijken of hij daar bromt. Zo nee dan komen ze meten. Zelf denk ik aan een slechte aarde, volgens de nuon niet hun verantwoordelijkheid...

Groet Frans

Ik heb net nog even naar de specs van de Qube gekeken.Hij is opgegeven als 2000 VA,het maximum wat hij kan leveren is echter 4000 VA.Terwijl wordt aanbevolen er niet meer dan 1000 VA uit te trekken.Weet niet of hij te vergelijken met die medische scheidingstrafo's,maar gezien dit lijkt 1600 VA me aan de krappe kant.Die hele grote overcapaciteit is bewust gekozen door de fabrikant om te voorkomen dat de trafo de dynamiek van de versterker om zeep helpt.

Brom op trafo's en andere storingen gaat hij waarschijnlijk niet helemaal oplossen.Is bij mij ook niet gebeurd.De stoorpieken zijn zo groot,dat ze haast overal doorheen gaan.Ze kunnen ook van de aarde afkomen.

Is je cd-speler geaard?Sluit hem eens aan zonder randaarde,kijk of dan de brom van de trafo weg is.

zal ik eens proberen, overigens heb ik het vermoeden dat de aarde van mijn woning niet al te best is. Ik heb al problemen met mijn droger gehad, die liet de aardlek telkens klappen, nadat ik onder de vloer de aardklemmen flink had vastgedraaid was dit over. Kan brom ook met een slechte aarde te maken hebben?

Groet Frans

Woon je in een wat ouder huis?Dan is het heel goed mogelijk dat alle aansluitingen die in de aardleiding zitten gecorrodeerd zijn.Om het te verhelpen zal je iedere aansluiting los moeten maken en de contacten schoon moeten maken.

Dat probleem met je droger duid m.i. op een probleem met de aardleiding

zal ik eens proberen, overigens heb ik het vermoeden dat de aarde van mijn woning niet al te best is. Ik heb al problemen met mijn droger gehad, die liet de aardlek telkens klappen, nadat ik onder de vloer de aardklemmen flink had vastgedraaid was dit over. Kan brom ook met een slechte aarde te maken hebben?

Groet Frans

Frans ,

je moet eens bij AH! kijken die hebben zo'n ontbromer in het paket,

de Offsetkiller vanaf 200 euro.

staan best vaak op 2e hands, of dat dan weer een goed teken is.... :unsure:

Ik heb een Supra Lo Rad omdat dat A: in de buurt te verkrijgen was en B: nog ietwat betaalbaar was! (had liever een HMS energia active gehad maar dat kostte evenveel als mijn amp

Je moet wel opletten hoeveel vermogen zo'n trafo kan leveren.Voor een beetje audioset is het het beste als hij flink overbemeten is.Zo'n 2000 VA moet hij wel kunnen leveren,anders krijg je een beperking in de dynamiek (als je je versterker er op aan sluit).Ikzelf heb een soortgelijk apparaat,de Qube van Isotek.Deze geeft hele goede resultaten.En dit beestje moest nieuw maar liefst 2500 euro kosten.....Dus als je zoiets kan krijgen voor 90-altijd doen!En als je een beetje handig ben, kan je er nog een mooie behuizing omheen maken.

Zorg trouwens wel dat hij geaard wordt!

Hallo, Heb even naar de spec. gekeken daar staat

primair 220 v 50 hz 1 fase

secundair 220v 3500 VA-IO - 100%

Type lr 35 tr 146 66 belpa

Er zijn e.vt. nog 2 verkrijbaar.....

Frans.

Ik heb een tweetal van dit soort 'medische' filters geprobeerd, maar in beide gevallen deden ze aanzienlijk meer verkeerds dan goeds. Enorm verlies aan dynamiek, het was alsof ik naar de radio zat te luisteren ipv naar een cdtje.

Nu hebben veel 'audio' filters last van ditzelfde probleem, maar niet in zulke extreme mate als deze filters.

Daar heb je een ding dat zonder meer waar is,eigenlijk nog niet eens over nagedacht.Vooral transistorversterkers schijnen hier last van te hebben.De medische apparatuur die op zulke trafo's wordt aangesloten heeft waarschijnlijk een redelijk constante stroomafname.Dit stelt natuurlijk geen speciale eisen aan een trafo.Versterkers hebben natuurlijk een sterk wisselende stroomafname,door de dynamiek die in de muziek zit.Dan moet zo'n trafo ook wel in staat zijn om deze extra stroom zeer snel te kunnen leveren.Dat vraagt om een speciaal blikpakket en een speciale manier van wikkelen t.o.v. standaardtrafo's,zodat er een extra grote "energiebuffer" ontstaat.Een beetje te vergelijken met uitgangstrafo's van buizenversterkers.Die zijn ook altijd behoorlijk duur en op een speciale wijze gemaakt.