Jump to content

Diapason, JeM of misschien wel Avalon ?

Jan B
 Share

Recommended Posts

Beste Forummers,

Ik ben zoekende naar een echt goede luidspreker die er ook nog mooi in het interieur past. Diapason Adamantes vindt ik erg mooi, alleen ben ik niet 100% tevreden over het geluid. Niet neutraal genoeg oid. Avalon Opus is erg mooi, maar

Een zelfde tweeter is nog geen garantie voor eenzelfde weergave. Het scheidingsfilter heeft hier ook grote invloed.

De gebruikte woofer is er een uit de Seas Excel serie,aangezien de opgegeven gevoeligheid 88db bij 2,83 volt is opgegeven zal het wel de W18EX001 zijn.

Hoe het klinkt zou je echt zelf moeten luisteren. Echter ik zet mijn vraagtekens bij het opgegeven frequentiebereik.

Zowel de Master 3 (heeeel vaak beluisterd) als de Adamantes zijn heel mooie monitoren. Als ik moets kiezen zou ik niet weten uit welk van de twee.

Mischien een 3 links, en een Italiaan rechts.... :D

Even zonder flauwekul, de master 3 gaat wat lager, en heeft wat meer druk ik het laag (erg mooi voor Jazz).

De Adamantes daarintegen lijkt weer wat rustiger te klinken (erg mooi voor klassiek).

Nou moet ik bekennen dat ik de Master 3 hoofdzakelijk met Array's heb gehoord, en de Adamantes hoofdzakelijk met buizenversterkers. De verschillen kunnen ook daar aan liggen.

Ik zou ze beide eens thuis proberen, maar wel zorgen voor een goede versterking. Hiermee kun je n.l. luidsprekers maken en breken.

:)

De tweeter is gewoon de Thiel (of Accuton) C23 ( http://www.accuton.com/e_index_iexplorer1152.html ), toevallig heb ik ook een tijdje geleden een paar kunnen overnemen. Ben nog aan het twijfelen welke midunit ik erbij doe, ook een Thiel of toch een SS?

Wellicht is het ontwerp van deze speaker wel identiek aan dit ontwerp op de clofis site (importeur van Thiel en Seas):

http://www.clofis.nl/nl/zelfbouw/Clofis%20...20Ceramique.pdf

Overigens vind ik 999 euro per stuk niet echt duur gezien de prijs van de units en de fraaie kast. Ik zou voor dat bedrag niet zelf gaan bouwen (zit waarschijnlijk minstens 600 euro per speaker aan onderdelen in).

Mijn enige twijfel zou het laag zijn, maar in een kleine ruimte is het misschien precies goed.

Nou, ik heb ze maar eens gebeld. En ze zeggen inderdaad dezelfde (keramische) tweeter te gebruiken als die van de Avalons ! Het schijnt zelfs te gaan om een iets duurder model. Lijkt me toch wel een koopje, en nog in de aanbieding ook voor duizend euro de stuk ! Het is voormij wel een eind reizen, maar ik ga er binnenkort wel even langs. We houden u op de hoogte.... Ik heb alvast een fototje van het internet geplukt:

JeM_MG711ref_klein.jpg

Geplaatst door leo hifi:

avalon is een andere wereld

wat een andere speaker je ook zal aanbieden, ze zullen je nooit de illusie geven dat er iemand in je kamer zit te spelen. dat kan avalon wel.

Uit deze reactie mag ik concluderen dat je reeds een vergelijking hebt gemaakt ?

Laat ons eens meegenieten van de bevindingen....................

Groet Jitze

De jem reference lijkt mij een zeer goede luidspreker. Natuurlijk zou ik ze eerst beluisteren. Ikzelf heb een stel vloerstaander luidsprekers met net dezelfde drivers als in de Jem reference (ontworpen door Christian Clobus van Clofis). De drivers op zich zijn topklasse van wat er verkrijgbaar is. Dit is natuurlijk geen zekerheid omtrent de coherentie.

Als ik een tweede stel compacte luidsprekers zou willen zou ik zeker de Jem reference willen beluisteren.

U kan dit bekijken op mijn site http://users.skynet.be/gamutter.be

Geplaatst door leo hifi:

ik heb deze hobby al iets langer

Waarmee je nog niets zegt...............

Groet Jitze

Geplaatst door leo hifi:

avalon is een andere wereld

wat een andere speaker je ook zal aanbieden, ze zullen je nooit de illusie geven dat er iemand in je kamer zit te spelen. dat kan avalon wel.

leo hifi

leiden,

Advertentie tekst

avalon arcus walnoot (dat is heel wat fraaier dan cherry).

2 jaar oud, geen krasje erop.

vaste prijs 6500 euro.

11750 nieuw.

Jaja........ :rolleyes::rolleyes:

Ik heb zelf de Diapason Adamantes 3. Een heel erg mooiie en muziekale speaker. Maar je moet er wel de juiste versterker bij hebben.

Die Adamantes 3 voelen zich toch wel heel erg gelukkig als je er een buizenversterker aan hangt. Dus wellicht als je ze luitert met een Unison Research S6 ofzo dan klinkt het toch echt heel erg mooi, maar ik neem aan dat je aleen de speakers gaat vervangen en niet ook de versterker??

Geplaatst door Hans van Liempd:

Zowel de Master 3 (heeeel vaak beluisterd) als de Adamantes zijn heel mooie monitoren. Als ik moets kiezen zou ik niet weten uit welk van de twee.

Mischien een 3 links, en een Italiaan rechts....     :D

Even zonder flauwekul, de master 3 gaat wat lager, en heeft wat meer druk ik het laag (erg mooi voor Jazz).

De Adamantes daarintegen lijkt weer wat rustiger te klinken (erg mooi voor klassiek).

Nou moet ik bekennen dat ik de Master 3 hoofdzakelijk met Array's heb gehoord, en de Adamantes hoofdzakelijk met buizenversterkers. De verschillen kunnen ook daar aan liggen.

Ik zou ze beide eens thuis proberen, maar wel zorgen voor een goede versterking. Hiermee kun je n.l. luidsprekers maken en breken.  

:)

Als ik mijn mening moet geven, je hebt het hier over totaal verschillende luidsprekers met een totaal ander karakter, je kunt hier niet praten over Wat meer laag, en meer druk in het laag.

Als ik een keus zou moeten maken zou ik het wel weten, de Master heeft een eerlijker (analitischer) geluid met een mooi droog laag wat ik erg op prijs stel.

Als je uit deze twee luidsprekers moeilijk een keus kunt maken, is het duidelijk dat jezelf niet een beeld hebt hoe muziek hoort te klinken..

Hiermee wil ik dus niet aangeven dat de Adamantes slecht zou zijn maar het is net het tegenovergestelde kwa geluid dan een Master 3...

Geplaatst door Ruud:

leo hifi

leiden,

Advertentie tekst

avalon arcus walnoot (dat is heel wat fraaier dan cherry).

2 jaar oud, geen krasje erop.

vaste prijs 6500 euro.

11750 nieuw.

Jaja........    :rolleyes:     :rolleyes:

Ik bied 200 euro. :P

Als je uit deze twee luidsprekers moeilijk een keus kunt maken, is het duidelijk dat jezelf niet een beeld hebt hoe muziek hoort te klinken..

Het ligt er ook aan welke muziek. Ik kan me heel goed voorstellen dat je bij klassiek (vooral barok) een rustiger geluid wil, en bij jazz een juist wat helderder en meer aanwezig geluid. Het is dus ook een beeld wat je hebt van hoe verschillende soorten muziek moeten klinken.

Als ik bv het requiem van Verdi hoor op erg heldere luidsprekers krijg ik hoofdpijn, jazz klinkt daarintegen wel weer lekker op zulke luidsprekers.

Als je verschillende soorten muziek luisterd is het dus een afweging die je moet maken, en ik kies dan voor geen hoofdpijn :)

Gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Het ligt er ook aan welke muziek. Ik kan me heel goed voorstellen dat je bij klassiek (vooral barok) een rustiger geluid wil, en bij jazz een juist wat helderder en meer aanwezig geluid. Het is dus ook een beeld wat je hebt van hoe verschillende soorten muziek moeten klinken.

Als ik bv het requiem van Verdi hoor op erg heldere luidsprekers krijg ik hoofdpijn, jazz klinkt daarintegen wel weer lekker op zulke luidsprekers.

Als je verschillende soorten muziek luisterd is het dus een afweging die je moet maken, en ik kies dan voor geen hoofdpijn    :)

Gr. Rogier

Als je hoofdpijn krijgt van een luidspreker is het naar mijn mening per definitie al geen goede luidspreker.

In ben het niet eens met je stelling, een luidspreker kan en gedetaileerd ( wat jij dus beschrijft als helder) en toch rustig/muzikaal klinken waarop,

een luidspreker kan en gedetaileerd ( wat jij dus beschrijft als helder)

Ik dacht dat ik dat niet had beweerd. Ik weet immers ook dat het kan, en wat betreft de hoofdpijn, een erg heldere speaker klinkt gewoon al snel mooier bij bv jazz dan een warmer klinkende speaker. Jazz geeft wat mij betreft een andere emotie als bv een Requim. Jazz moet eruit knallen bij wijze van, en een requim moet terughoudend en zeer gevoelig klinken. Vaak zit dit al iets in de opname verwerkt, maar meestal niet. Dit zijn dus twee zeer tegenstrijdige eigenschappen, die je nooit tegelijk in een luidspreker kunt hebben. Ik bedoel dus het bijna extreem helder en veel attack, en het ingetogen en wat warme geluid.

Zoals ik al zei is het het maken van een afweging, wat draai je het meest, en hoe wil je dat dat weergegeven word. Uiteindelijk kom je meestal bij een compromis uit wat luidsprekers betreft.

gr. Rogier

o ja, ter info,

het koor bij het Requim van Verdy in de uitvoeringen die ik heb met gardiner en herrewege heeft meer dan 100 zangers, op een enorm heldere speaker, hoe goed ie ook is krijg ik pijn in mijn oren als ik ze allemaal tegelijk hoog, en uit volle borst hoor zingen.

Geplaatst door Jan B:

Beste Forummers,

Ik ben zoekende naar een echt goede luidspreker die er ook nog mooi in het interieur past. Diapason Adamantes vindt ik erg mooi, alleen ben ik niet 100% tevreden over het geluid. Niet neutraal genoeg oid. Avalon Opus is erg mooi, maar

Ik bedoel dus het bijna extreem helder en veel attack, en het ingetogen en wat warme geluid.

Ik denk dat die combinatie vrij goed te maken is, door bijvoorbeeld een van zichelf vrij helder klinkende speakers te combineren met een Klasse-A (al dan niet buizen)versterker.

(Het Klasse-A klankkarakter van de versterker geeft het geluid een enigszins warme gloed)

Groeten,

Alco

Beste Alco,

Je zegt het zelf al, een combinatie, dus een compromis. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, en we bedoelen waarschijnlijk allemaal hetzelfde, is dat je probeert een topluidspreker of systeem te zoeken. En dat is een kwestie van smaak en ook welke muziek, daar ben ik van overtuigd. Een orgelfanaat zal geen genoegen nemen met een kleine monitor speaker, terwijl iemand die bv alleen van pianomuziek houd dat wel zou kunnen.

Ik heb het hier over de best klinkende speaker voor een bepaalde muziekstijl/soort, ik heb het dus eigenlijk over het extreem gaan voor de perfecte weergave van 1 soort muziek.

Gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

o ja, ter info,

het koor bij het Requim van Verdy in de uitvoeringen die ik heb met gardiner en herrewege heeft meer dan 100 zangers, op een enorm heldere speaker, hoe goed ie ook is krijg ik pijn in mijn oren als ik ze allemaal tegelijk hoog, en uit volle borst hoor zingen.

Als je een goede gedetaileerd en helder klinkende luidspreker met de juiste componenten kombineert moet je absoluut geen pijn in je oren krijgen zelfs niet bij een groot koor die uit volle borst zingt.

Als je pijn in je oren krijgt heeft dit te maken met vervorming wat naar mijn mening te wijten is aan

Ik krijg gewoon al snel pijn aan mijn oren van een te helder geluid.

Dat kan natuurlijk ook..

En helaas zijn de meeste kooropname's of te dof, of te helder, maar ja, da's weer een ander verhaal.

En nogmaals, ik had het over extremen

Gr. Rogier