Jump to content

Diapason, JeM of misschien wel Avalon ?

Jan B
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Rogier:

Beste Alco,

Ik heb het hier over de best klinkende speaker voor een bepaalde muziekstijl/soort, ik heb het dus eigenlijk over het extreem gaan voor de perfecte weergave van 1 soort muziek.

Gr. Rogier

Wat je bedoelt te zeggen is dat je geen perfecte speaker wilt, omdat die dingen laat horen die je wenst te verdoezelen, je wilt een warm - vervormings - sausje in hoog en midden.

Ik geloof dat er erg veel mensen zijn die deze soort weergevers prefereren, gezien ook de enorme hoeveelheid welke hiervan wordt geproduceerd en verkocht.

Er wordt dus eigenlijk gezocht naar een prachtige muzak installatie....................

Muziek dienend als achtergrond, mag zeker niet aanwezig zijn en dan toch praten over werkelijkheidsweergave, ik weet het niet meer...................

confused.gif Jitze confused.gif

Wat je bedoelt te zeggen is dat je geen perfecte speaker wilt, omdat die dingen laat horen die je wenst te verdoezelen, je wilt een warm - vervormings - sausje in hoog en midden.

Wie zegt dat ik dat wil???

En een warm geluid heeft niet echt te maken met vervorming, als iets vervormd gaat het eerder schel klinken en scherp dacht ik.

laten we a.u.b. ophouden hierover, ik praatte over extremen, en heb altijd vermeld een "erg heldere luidspreker" en met erg helder bedoel ik een te heldere speaker, nadruk op het hoog, midden wat wegvalt. En dat kun je waarschijnlijk beamen dat dat niks is voor opera.

Gr. Rogier

De combinatie bij Jitze klopt tonaal heel erg goed. Het is niet helder of warm, maar gewoon in balans. Vanalles precies genoeg dus. Dat iemand het klinische uit zijn set wil verbannen, daar kan ik inkomen. Het probleem is vaak hoe het gezochte geluid onder woorden te moeten brengen om het duidelijk over te brengen. Als je het "klinische" als basis neemt, zou een "warmer geluid" best logisch zijn. Heb je een set met een tonale balans, dan kun je niks met die term :rolleyes:

Het probleem is vaak hoe het gezochte geluid onder woorden te moeten brengen om het duidelijk over te brengen

En daar is dit volgens mij een goed voorbeeld van. Uiteraard wil ik ook een set die tonaal in balans is, en ik vind het nu net iets te schell bij opera e.d. dus ik wil niks verhullen of zo, maar een iets betere balans vinden.

gr. Rogier

Zoeken naar de juiste balans in een systeem, daar kan ik in meekomen, dat er voor verschillende muzieksoorten/stijlen verschillende speakers zouden zijn in het geheel niet.

Heb je je systeem in balans, is er geen muzieksoort te bedenken die niet goed weergegeven zal worden.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

dat er voor verschillende muzieksoorten/stijlen verschillende speakers zouden zijn in het geheel niet.

Dat zeg ik ook niet, alleen dat er verschillen in weergave zijn. Een goede luidspreker geeft inderdaad alles goed weer. Een slechte luidspreker geeft bepaalde muzieksoorten beter weer dan andere, dat ligt aan de eigenschappen (de klank) van de luidspreker. Aan het ontwerp dus ook. En ik gaf dus als voorbeeld een TE heldere speaker, een slechte dus, die voor jazz wellicht wel nog wel ok klinkt, maar bij een opera door de mand valt. De slechte eigenschap valt dan pas echt erg op.

Ik beweer dus ook niet dat er verschillende speakers zijn voor verschillende muziekstijlen.

nu hoop ik dat alles wel duidelijk is. Een goede test bij aanschaf van speakers is dan ook om hem verschillende muziekstijlen te laten weergeven.

Gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

nu hoop ik dat alles wel duidelijk is.

Gr. Rogier[/QB]

Absoluut.........................

;) Groet Jitze ;)

Gezien het toch al lastig is om over muziekweergave/beleving te praten, is het beslist handig dat sommige zaken wel erg helder en onvervormd overkomen.

Kan ik het ook een beetje volgen :D

Groet Jitze

Leuk voor de mensen die al geoordeeld hebben: ik heb ze nu wel beluisterd ! (Die JeM reference speakers, want daar hadden we het over)

En ze klinken erg muzikaal moet ik zeggen. Qua klank een tikkeltje warm, maar vooral ook neutraal. LaMa: hij gaat erg diep ! ;) Het is zeker geen luidspreker die met allerlei trucjes een kunstmatig groot stereobeeld neerzet. Dit is nou een speaker waar je w