Jump to content

Beste Reggae Albums

Erikatn
 Share

Recommended Posts

Nou, ik denk wel dat ik al heel mijn leven zo een aspergeziekte ;) heb; ik was de beste leerling van de hele lagere school, zes jaar lang :P , vanaf mijn achtste mocht ik boeken uitlenen van de volwassenenbibliotheek, kende op mijn derde al een groot aantal dinosaurussen van buiten (kleuterschool :) ), en bij alles wat mij interesseerd ga ik opzoeken en studeren tot ik er alles (en soms nog veel meer) van weet :lol: . Maar ik heb nog steeds moeite om mensen in de ogen te kijken (ben ook bijziend)

En als ik niet met muziek bezig kan zijn krijg ik gadvermiljaarde dju! La tourette, gadverdegadver.... :rolleyes::D

mvg Rastafiel

Ps: als we audiofiel dan toch niet kunnen determineren wordt ik wel terug "hi-fi-freak" :P "iemand die meer weet over muziekreproductie en aanverwante appartuur dan de gemiddelde persoon, en daar al dan niet dusdanig ook meer tijd aan spendeert" <_< ?

Rastaphil, vertel eens als je wilt, volkomen off-topic maar we waren toch al gek, welke 10 reggeaplaten moet iedere muziekliefhebber in z'n cd-rek (platenkast) hebben staan?

tevens best geproducede?

Augustus Pablo: "King Tubby Meets Rockers Uptown"

Bob Marley & The Wailers: "Exodus" (liefst een Jap of MFSL ;) )

Bunny Wailer: "Blackheart Man"

Rolando Alphonso: "King Of Sax" (maar alleen de originele persing op Winro label = minstens 100 euro 2nd hand)

Johnny Osbourne "Thruths & Rights" (Studio One)

Israel Vibration: "The Same Song" (original press)

Various Artists: "Pick a Dub" (180 gr repressing is ook OK)

The Congoes: "Heart of The Congoes" (Upsetter) (magisch-slechte opname, beestig goeie muziek)

Pablo Moses: "Revolutionary Dream" (diverse producers)

I Jahman Levi: "Hail I Hymn" (zwaar geproducede disco met oa Steve Winwood)

Sly & Robbie: "Gambler's Choice" (Techniques label)

...

tevens best geproducede?

Augustus Pablo: "King Tubby Meets Rockers Uptown"

Bob Marley & The Wailers: "Exodus" (liefst een Jap of MFSL ;) )

Bunny Wailer: "Blackheart Man"

Rolando Alphonso: "King Of Sax" (maar alleen de originele persing op Winro label = minstens 100 euro 2nd hand)

Johnny Osbourne "Thruths & Rights" (Studio One)

Israel Vibration: "The Same Song" (original press)

Various Artists: "Pick a Dub" (180 gr repressing is ook OK)

The Congoes: "Heart of The Congoes" (Upsetter) (magisch-slechte opname, beestig goeie muziek)

Pablo Moses: "Revolutionary Dream" (diverse producers)

I Jahman Levi: "Hail I Hymn" (zwaar geproducede disco met oa Steve Winwood)

Sly & Robbie: "Gambler's Choice" (Techniques label)

...

Goed punt, want productie is essentieel voor dit genre.

Ken aardig wat Marley werk (favorieten zijn Catch a Fire, vooral de originele versie, en Natty Dread) maar Exodus wordt inderdaad vaak genoemd. Bunny Wailer en the Congos zijn in trots bezit. Augustus Pablo's 'King Tubby' heb ik lang geleden gehoord en is inderdaad heel fraai. Was op dat moment niet makkelijk op CD te krijgen (pre-internet). Nu dacht ik wel. De anderen zijn onbekend maar ga er een oor aan proberen te wagen. Bedankt voor de moeite! :)

Goed punt, want productie is essentieel voor dit genre.

Ken aardig wat Marley werk (favorieten zijn Catch a Fire, vooral de originele versie, en Natty Dread) maar Exodus wordt inderdaad vaak genoemd. Bunny Wailer en the Congos zijn in trots bezit. Augustus Pablo's 'King Tubby' heb ik lang geleden gehoord en is inderdaad heel fraai. Was op dat moment niet makkelijk op CD te krijgen (pre-internet). Nu dacht ik wel. De anderen zijn onbekend maar ga er een oor aan proberen te wagen. Bedankt voor de moeite!

No problem man

mvg RastaPhil

Wat maar niet tot je door wil dringen is dat je zelf ook een audiofiel bent, maar dan 1 die als hij een schoen zou zijn het risico neemt ongebruikt weggooid te worden.

Het verwijzen naar ernstige kwalen of het ondersteunen van die opvattingen is gelukkig niet algemeen, maar louter een persoonlijke afwijking. Pas daarom vooral op je eigen tenen.

Hij zit inderdaad nogal strak in het pak.

Humor met de inzet van zeldzame kwalen moet volgens sommigen kunnen, want je raakt er toch niemand, of hoogstens maar 1 persoon mee voor wie het dichtbij is.

Dan maar gauw verder over reggae.

Peace man! ;)

Toine.

• 5 weeks later...

tevens best geproducede?

Dan mag Adrian Sherwood ook best genoemd worden. :)

Fear of `n Green Planet (Dubsyndicate) klinkt heel aardig.

En Lee Perry & Mad Professor met hun Mystic Warrior Dub.

Vreemd is dat de 2 beste albums ever hier niet vermeld worden.... :huh:;)

~ Hans ~

Ja, die twee beste albums, welke zijn dat dan wel?

Adrian Sherwood en de Mad Professor... niet echt mijn ding: wij waren jaloers op Adrien omdat ie w

Mad Professor vind ik vaak veel te electronisch, ik weet nu niet die bepaalde Lee Perry die je noemt, die heb ik nog niet gehoord...

Perry denkt daar kennelijk anders over, want `t is niet de enige schijf die tie met de professor gemaakt heeft.

Toch maar `ns gaan beluisteren..

ik vond dan ook de inbreng van electronische drums en synthesizers, en de opkomst van de electronische dance-hall rond 1985, een verarming (niet alleen in de reggae hoor) van het geluid

Nee de "See Me Jah" reeks is me onbekend; ik houd me nog weinig bezig met wat er allemaal uitkomt, vooral sinds onze lokale wereldmuziekkleinhandel er mee is gestopt.

Ik heb een klein budget om uit te geven, zoek ook niet te downloaden (veel te veel tijd kruipt daar in), en ik grijp toch steeds terug naar Studio One, daar heb ik bijna alles van, onlangs weer een remastering van Freddy Mc Gregor en een rerelease van "Killer Instrumentals" met bonustracks (Heartbeat) en op Soul Jazz Records: "Scorcher vol.2". Ik luister dan vaak om te vergelijken met de originals, en om de previously unreleased spullen natuurlijk :rolleyes:

mvg RastaPhil

Goed onderwerp. B)

Stuit er toevallig op maar uiteraard goed gesplitst want er was, lijkt het, nog niet eerder een topic voor dit rijke genre.

Prima beschrijving Rastaphil, je weet hoe je een plaat lekker moet presenteren. Ben nog niet aan je high-lights toegekomen (heb de titels aan `m

Bedankt voor die lijst, ik luister veel reggea, zeker als ik een rasta sigaretje aan het roken ben, en zoek wat nieuw bronmateriaal.

Naast enkele reeds genoemde luister ik ook graag naar Inner Circle en Third World, vooral het album '96 Degrees In The Shade' van die laatste.

"96 degrees in the Shade" vind ik persoonlijk het beste album van Third World, maar het is denk ik wel 25 jaar geleden dat ik dat album nog beluisterd heb. Toen hingen mijn Marantz speakers aan de muur, boven de disco-bar in de jeugdkamer, dus ik zou nu toch veel meer kunnen genieten van die opnames met mijn huidige set en opstelling (en luister- en muziekervaring).

Inner Circle met Jacob Miller, die helaas te vroeg van ons is heengegaan :( was een groep die hitgevoelige reggae konden maken, maar ook zware roots. Hun eerste albums gingen van melige smartlappen (bijna Andr

Leuk dat reggae onder de aandacht wordt gebracht.

In de jaren '80 heb veel naar Roddegan's Rockers op BFBS geluisterd en ben geregeld naar concerten geweest, o.a. King Yellowman en Eek-a-mouse live gezien.

Tegenwoordig luister ik wat minder reggae. Lp's, die nog geregeld gedraaid worden zijn:

Shinehead - Rough an rugged, King Yellowman - Yellowman, Dignitary Stylish - Jah send me come en verder Sly&Robbie, Steel Pulse, Black Uhuru en Prince Jammy. Heel soms ook nog Bob Marley en Peter Tosh en bij vlagen in smartlapstemming draai ik Gregory Isaacs en Maxi Priest. :D

Heb nog wel meer spul uit die tijd, maar dit is wat me zo even te binnen schiet.

Vooral de "toasters" ,zoals Shinehead, uit die tijd spraken me erg aan, feitelijk is als ik me niet vergis de streetrap hier uit voortgekomen .... of was het nou andersom?

en Prince Jammy.

Prince Yammy is leuk. :)

Welke heb je?

Draai nog regelmatig lekkere dub.

M`n favoriet op dit moment en eigenlijk al tijdje is Twilight Circus Dub Sound System met hun schijf Foundation Rockers.

Toepasselijke titel en met medewerking van Big Youth, Luciano en Rrrrankin Joe.

Die laatste kan trouwens aardig babbelen. ;)

De Mighty 3 Horns zorgen voor `n jazzy effect.

"Vooral de "toasters" ,zoals Shinehead, uit die tijd spraken me erg aan, feitelijk is als ik me niet vergis de streetrap hier uit voortgekomen .... of was het nou andersom?"

Ja de rap is voortgekomen uit een jamaicaanse uitvinding: het "toasten" ofte "Dj-ing", waarbij radde tongen met een micro tijdens "sound system" gigs (bal populaire met enoorme speakers) de klanten naar binnen moesten lokken met chatter en ge

Leuk verhaal, Rastaphil, je hebt je er echt in verdiept. Vele namen komen mij nog zeer bekend voor. Wat vond jij van de dance-hall muziek/raggamuffin uit die tijd zoals Chaka Demus, Ini Kamoze, Tipa Ira, "Colonel" Josey Wales maar ook bijv. Audrey Hall. Ik kon daar destijds, in de juiste stemming, best naar luisteren. :D

Vreemd is dat de 2 beste albums ever hier niet vermeld worden.... :huh:;)

Leek me toch vrij subjectief en jij geeft geen titels. :)

Ik ben absoluut geen expert in deze stroming...maar ik ben van mening,maar dat is niet enkel mijn mening,dat deze albums er dik bij horen en als klassiekers bestempeld mogen worden,en waar vele hun inspiratie vandaan gehaald hebben....maar nogmaals...ik ben geen expert op dit gebied...ik laat me leiden door gevoelens...en verder zie ik mooie albums waar ik ooit naar geluisterd heb...maar buiten Bob nooit zo'n trek in gehad heb....maar wat niet is kan nog komen :lol:

B00005MK9Y.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

En dan natuurlijk deze....

B00005KB9W.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

~ Hans ~

maar ik ben van mening,maar dat is niet enkel mijn mening,dat deze albums er dik bij horen en als klassiekers bestempeld mogen worden,en waar vele hun inspiratie vandaan gehaald hebben.

Mij zul niet gauw horen zeggen of `t wel of geen klassiekers zijn, maar de nummers die er op staan zijn reeds eerder door Marley uitgebracht. (oa Natty Dread en Exodus.)

Vind alleen `t argument dat ze live zijn uitgevoerd toch `n beetje mager om ze tot beste 2 albums uit te roepen.

Natty Dread schijnt door `t muziekblad OOR tot plaat van 1975 te zijn verkozen, terwijl ik persoonlijk Catch A Fire (1972) net ff wat leuker vind. ;)

Prince Far I & The Arabs hadden ook goede dub LP's. Maar ik ben effe wat titels vergeten :rolleyes:

Message From The king.

Psalm For I. B)