Jump to content

Beste Reggae Albums

Erikatn
 Share

Recommended Posts

Ik heb enkele maanden geleden nog een bootleg opname van Bob Marley & The Wailers (Live at Santa Barbara) van een cassette op CDR gezet.. (komt van

Mij zul niet gauw horen zeggen of `t wel of geen klassiekers zijn, maar de nummers die er op staan zijn reeds eerder door Marley uitgebracht. (oa Natty Dread en Exodus.)

Vind alleen `t argument dat ze live zijn uitgevoerd toch `n beetje mager om ze tot beste 2 albums uit te roepen.

Natty Dread schijnt door `t muziekblad OOR tot plaat van 1975 te zijn verkozen, terwijl ik persoonlijk Catch A Fire (1972) net ff wat leuker vind. ;)

Een aantal nummers die op Catch a Fire en Natty Dread staan zijn ook al eerder door hem uitgebracht (zie bijv. zijn prima African Herbsman compi van ouder werk).

Voor wat al die lijsten waard zijn, Catch a Fire deed het weer beter in Oor's jaren zeventig top tien. ( muzieklijstjes.nl geeft een overzich van alle lijsten denkbaar).

• 3 weeks later...

:) Heb nog een mooie opname gevonden tussen mijn Heartbeat CD's: "Showcase" van Sugar Minott, een eind jaren zeventig productie van Studio One. De CD dateert van zeker 10 jaar geleden. Cd duurt maar een dertigtal minuten, het is exact de LP (zes tracks met ieder een dubmix er aan vast). Sugar's stem staat als een huis en de backing vocals zijn goed te herkennen, in sommige songs doet ie zijn eigen backings, de muziek staat er goed op, duidelijk en ruimtelijk, de overdubs van Jacky Mittoo zijn goed te volgen, de dubs trekken heerlijk het sound beeld open... een aanrader!

HBEA3510_Cover.jpg

Een recente Heartbeat en ook een Studio One productie is "Killer Instrumentals: the best of Studio One". Deze CD is al reeds een keer uitgekomen op Heartbeat, en was halfweg jaren tachtig als LP verkrijgbaar. De nieuwe release heeft enkele andere tracks en een paar extra nummers. Maar het gaat vooral over het geluid: de oude release klinkt gemiddeld zes dB stiller dan de nieuwe! :blink: Daardoor vind ik persoonlijk dat de oude release veel rustiger en ruimtelijker klinkt! De nieuwe release, zeker geremasterd op straffere computers dan vroeger, knalt gewoon de luisterruimte binnen en heeft iets agressiefs, de bas is weeral korreliger dan de originele, en er is een ontruiser gebruikt want het pompt een beetje... muzikaal gezien is dit wel een niet te missen CD: het zijn nl. bijna allemaal instrumentals die in de jaren zestig gemaakt zijn, maar nu nog steeds gerecycleerd worden (opnieuw gemaakt in de nu-stijl) in de Dance Hall.

HBEA303_Cover.jpg

Ik heb mezelf ook opnieuw "Crytuff Dub Encounter vol. 3" van Prince Far I & The Arabs aangerschaft, alhoewel de kaft van de original release oneindig veel mooier was! Ook een leuke dub LP met wack-harde effecten en zuivere opnames.

mvg RastaPhil

Gisteren nog een ouwe Heartbeat CD uit de kast gehaald: alweer een Studio One productie.

"Original 12" van delroy Wilson.

Heb ik nooit veel gespeeld: opnames dateren van rond 1965, en het is een ouwe CD, dateert van 1990 of zo, de opnames zijn flets, bestaan bijna volledig uit mid <_< , de stemmen onverstaanbaar...

Maar ik heb me voorgenomen alles wat er in de kast steekt opnieuw te beluisteren in deze set-up met deze klasse A bak. want dat is toch wel helemaal iets anders dan vroeger! :):D

Delroy Wilson dus: installatie was goed warm en de CD werd in de Marantz gestoken (klinkt toch een pak beter dan de oude getrouwe Pioneer). Wist niet wat ik hoorde: de muziek stond weliswaar nog steeds voornamelijk als mid klinkend, ver op de achtergrond, maar wat deze set met de stem deed had ik nog nooit zo gehoord! alle intonatie, timing, ademhaling, aanzetten; kortom: wat een soul in die stem! Vroeger hoorde ik gewoon iemand die melodie

Erg leuk en verfrissend topic! Sommige albums heb ik op mijn lijstje gezet, ga rustig aan alles luisteren en aanschaffen.. :D

HBEA294_Cover.jpg

John Holt:

I Can't Get You Off My Mind: 18 Greatest Hits at Studio One, Released 06/27/2006

John Holt is a true reggae Legend. His career-spanning list of hits - both as a solo artist and with the Paragons - is astounding and he has even reached the top ten of the British charts. This collection contains many of his top recordings produced by the legendary Clement Dodd for the Studio One label. Songs like "Tonight," "Stranger In Love," and "My Heart Is Gone" topped the Jamaican charts and are considered true classics. "I Can't Get You Off My Mind" is one of the greatest reggae love songs ever recorded in Jamaica and showcases just why John Holt is held in such esteem. The Paragons contribute three tracks including the militant "Change Your Style." Seven of the songs feature rare stereo mixes and three tracks have never appeared on CD before.

HBEA219_Cover.jpg

Various Artists:

Version Dread: 18 Dub Hits from Studio One, Released 06/27/2006

Before there was Dub there was Version. On the flip side of Jamaican singles were instrumental versions of the A side. At first they were called Versions - mostly the music with snatches of vocals sometimes used a cappella. These flip sides became as important as the vocal release, and soon a new phenomenon known as Dub was born. Heavily remixed versions of the vocals, filled with echoes and radical equalization, drove the fans wild. Studio One, with its catalog of top hits, was able to provide this growing craze with its own brand of exciting Versions and Dubs.

'Version Dread' collects 18 of some of the most sought after B sides taken from Studio One 45s released between the years of 1966 to 1982. There are straight versions like "Please Be True Version" and "Pick Up Version" to the more modern dub effects found on "Armagideon Version" and "Why Oh Why Version." Never collected before, and long in demand by fans and collectors, the tracks on Version Dread are total excitement. Filled with top Studio One rhythms, this collection is essential.

All tracks previously unreleased on CD or album.

net nieuw :) John Holt is een compilatie album en dat hoor je, de tracks zijn zeer varierend van kwaliteit, sommige echte juweeltjes, andere dan weer "oei, bwaakes!"

De dubs zijn wel allemaal fascinerende pareltjes ook wel met zeer verschillende klankbeelden (achterkanten van 7" releases.

;) mvg RastaPhil

Gisteravond met de vrouw naar een concert geweest!

De Congo's: een legendarische groep die wereldberoemd zijn geworden met hun debuut album (1978) "Heart Of The Congos" gemixed door Lee Scratch Perry op zijn eigen "Upsetter" label, met oa hun bekendste nummer "Fisherman" zie filmke ;)

Ik moet wel hun nieuwste release nog aanschaffen, de bas stond zo luid dat de zangstemmen verdronken in dat geweld, ik heb dus niks van de teksten verstaan :(

Het is nog niet vaak gebeurd dat het geluid op reggae concerten

• 2 weeks later...

jm.jpeg

Deze daarnet nog beluisterd! Echt wel goeie opnames (behalve enkele die echt slecht zijn, vervormd en korrelig, vooral in de bas - ook een vijftal tracks achter elkaar op de tweede CD :angry: ), andere dan weer echte juweeltjes :) en gezien de opname omstandigheden toendertijd: parels!

irie greetz, RastaPhil