Jump to content

Lagersmering

RastaPhil
 Share

Recommended Posts

Hoi iedereen!

Onlangs merkte ik dat mijn TD 125 wel eens een restauratiebeurt kan gebruiken. Ik er binnenkort eens aan beginnen denk ik.

Om te beginnen:

Ik heb al hear en daar verschillende tips gevonden over het smeren van (het) lager(s), zo veel tips, dat ik het helemaal niet meer weet nu :huh:

Iemand een tip? Kenners? Dus voor de TD 125 en ook wel voor de TD 160MKIIb

Hoi iedereen!

Onlangs merkte ik dat mijn TD 125 wel eens een restauratiebeurt kan gebruiken. Ik er binnenkort eens aan beginnen denk ik.

Om te beginnen:

Ik heb al hear en daar verschillende tips gevonden over het smeren van (het) lager(s), zo veel tips, dat ik het helemaal niet meer weet nu :huh:

Beste,

Omdat ik geen verstand heb van Olie , heb ik een Petro Chemisch Ingenieur gevraagd hoe het zat met Olie voor een draaitafel.

Omdat Motor Olie gemakkelijk te verkrijgen is dacht ik het gevonden te hebben, dit is dus niet zo, ook Naaimachineolie is geschikt voor Naaimachines en niet voor platenspelers.

Bij Olie voor motoren komen de beschermende eigenschappen pas vrij nadat er een ontleding heeft plaatsgevonden , daarbij is nodig een hoge temperatuur, hoge druk en een hoge draaisnelheid.

Omdat een draaotafel specifiek is is hier speciale Olie voor gemaakt, daar dit in zeer kleine hoeveelheden wordt gemaakt is het duidelijk dat dit nooit goedkoop kan zijn.

Je hoeft echt niet bij mij in de winkel te komen voor Olie , maar mijn advies is : of neem Olie die door Thorens wordt aanbevolen, of neem QS Olie die ook speciaal voor platenspelers is gemaakt.

MvG,

Haudio

Beste Haudio,

Ben het helemaal met je eens: Bij twijfel niet inhalen: Koopt draaitafellagerolie van Haudio!

Maar dacht je nu werkelijk dat die fabrikanten speciale draaitafellagerolie laten maken? Wel nee, die zoeken gewoon een bestaand smeerseltje uit wat in hun product goed werkt. Inkoop rond de 10-20 eu de liter.

Het gaan vergelijken van een verbrandingsmotor met een draaitafellager vind ik eigenlijk van de zotte, kun je het net zo goed gaan vergelijken met een tandwielkast van een draaibrug :rolleyes:

;)

P.s. Rasta, ik gebruik in mijn TD160 dunne compresoorolie voor stllle compressors

Bedankt alvast voor de tips. toch moet ik bekennen dat ik het verhaal van Haudio geloof; er zijn zoveel verschillende types olie specifiek voor hun toepassing...

Ik zal eens even bij Thorens zelf kijken; en als hun argumenten mij niet overtuigen zoek ik ook eens achter compressor-olie.

Trouwens @ Haudio: wat is QS olie?

mvg RastaPhil

PS: wat dachten jullie van "zuivere maagdelijke eerste koude persing biologisch niet- genetisch - gemanipuleerde jasmijn olie"?

Op het flesje staat: "massage oil" :lol:

Zoek even het forum af want daar is al een hele draad aan geweid. Daar kun je ook lezen dat TR ook niet altijd de huiste olie levert bij hun eigen draaitafellagers.

Het is net door die draad dat ik verder wil zoeken dan mijn neus lang is! :P

RastaPhi

Bedankt alvast voor de tips. toch moet ik bekennen dat ik het verhaal van Haudio geloof; er zijn zoveel verschillende types olie specifiek voor hun toepassing...

Ik zal eens even bij Thorens zelf kijken; en als hun argumenten mij niet overtuigen zoek ik ook eens achter compressor-olie.

Trouwens @ Haudio: wat is QS olie?

mvg RastaPhil

PS: wat dachten jullie van "zuivere maagdelijke eerste koude persing biologisch niet- genetisch - gemanipuleerde jasmijn olie"?

Op het flesje staat: "massage oil" :lol:

Phil sesamolie geurt ook heerlijk. :)

Oliefabels doen het geweldig, denk je nu echt dat er speciaal voor platenspelers olie wordt geproduceerd ? of ooit is geproduceerd ? gebruik zelf een synthetische wapenolie, Ballistol genaamd en geproduceerd door Klever.

Ook ooit iets gelijkwaardigs bij een loonbedrijf gevonden een olie met een soortgelijke omschrijving als Ballistol, smeert en beschermt tegen oxidatie.

Ook niet al te dikke motorolie, naaimachine olie etc. is uitstekend te gebruiken, verschil is vooral dat er veel minder aan diverse strijkstokken blijft kleven.

:rolleyes:

Hoi iedereen!

Om te beginnen:

Gewoon hydrostatische lagering inbouwen en je bent van alles af! B):)

100 % trillingsvrij! ;):)

Wat is in godsnaam een hydrostatische lagering?

:huh: RastaPhil :D

Oliefabels doen het geweldig, denk je nu echt dat er speciaal voor platenspelers olie wordt geproduceerd ? of ooit is geproduceerd ?

JA! sterker nog ik ben er zelf getuige van geweest, quality service heeft een lagerolie ontwikkeld speciaal voor draaitafellagers, daarbij is een thorens gebruikt als testcase. Ik heb zelf mee gekregen hoe het ontwikkeld is, dus niet zomaar dingen roepen als je niet zeker weet of ze waar zijn!

Overigens kan ik die qualityservice olie van harte aanbevelen, vast wel bij haudio te krijgen. Wat moet je overigens in godsnaam met een halve liter olie voor 15,- kun je drie levens minimaal mee doen :D

Overigens kan ik die qualityservice olie van harte aanbevelen, vast wel bij haudio te krijgen. Wat moet je overigens in godsnaam met een halve liter olie voor 15,- kun je drie levens minimaal mee doen :D

Je kunt er een handeltje in beginnen: Doorverkopen voor 25 eu/10ml. Ben je nog de helft goedkoper dan de TR olie. Dat levert je dan 50 x 25 = 1250 euries op. Tel uit je winst.

Smeren doet dat spul allemaal goed, het is meer de juiste viscositeit en de levensduur (oxidatue van de olie) waar het op aankomt.

;)

In horloges worden verschillende soorten olie voor de verschillende lagertjes gebruikt. Ik kan me goed voorstellen dat de olie voor het lager van een platenspeler een specifieke samenstelling heeft speciaal voor die toepassing. Maar of die specificatie exact dezelfde is als de lagers van een naaimachine? Het lijkt me dat de passing van het draaitafellager wat nauwkeuriger is dan de speling tussen een paar naaimachinetandwielen.

Oliefabels doen het geweldig, denk je nu echt dat er speciaal voor platenspelers olie wordt geproduceerd ? of ooit is geproduceerd ? gebruik zelf een synthetische wapenolie, Ballistol genaamd en geproduceerd door Klever.

Ook ooit iets gelijkwaardigs bij een loonbedrijf gevonden een olie met een soortgelijke omschrijving als Ballistol, smeert en beschermt tegen oxidatie.

Ook niet al te dikke motorolie, naaimachine olie etc. is uitstekend te gebruiken, verschil is vooral dat er veel minder aan diverse strijkstokken blijft kleven.

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, dan is het nog niet zo erg lang geleden dat jij bij een Thorens TD 125 naaimachineolie in had gedaan en het ding liep slecht volgens jou.

Daarna heb je hem helemaal schoongemaakt op mijn advies en er echte draaitafelolie in gedaan en het leed was geleden, weet je nog ?

Maar van verzekeren heb je vast meer verstand , dan ik. :lol:;)

MvG,

Haudio

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, dan is het nog niet zo erg lang geleden dat jij bij een Thorens TD 125 naaimachineolie in had gedaan en het ding liep slecht volgens jou.

Daarna heb je hem helemaal schoongemaakt op mijn advies en er echte draaitafelolie in gedaan en het leed was geleden, weet je nog ?

Maar van verzekeren heb je vast meer verstand , dan ik. :lol:;)

MvG,

Haudio

Haudio,pas op! Hij gebruikt nu pistolenolie. ;):lol:

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, dan is het nog niet zo erg lang geleden dat jij bij een Thorens TD 125  naaimachineolie in had gedaan en het ding liep slecht volgens jou.

Daarna heb je hem helemaal schoongemaakt op mijn advies  en er echte draaitafelolie in gedaan en het leed was  geleden, weet je nog ?

Maar van verzekeren heb je vast meer verstand , dan ik. :lol:  ;)

MvG,

Haudio

Ben bang dat je ook jouw geheugen zou moeten smeren, het is eigenlijk wel heel erg lang geleden dat we elkaar gezien hebben, over "echte draaitafelolie" hebben we elkander in elk geval nimmer gesproken, smering van platenspelers is een zaak die ik op mijn eigen wijze - met Ballistol - al jaren onder controle heb en inderdaad heb ik ook meer verstand van verzekeren :D

Gewoon hydrostatische lagering inbouwen en je bent van alles af! B)  :) 

100 % trillingsvrij! ;)  :)

Wat is in godsnaam een hydrostatische lagering?

:huh: RastaPhil :D

Dit is vloeistof die onder druk tussen spindel en lagerbus wordt gebracht tijdens het draaien. Dit, inplaats van kogellagers. Hierdoor heb je een beweging die 100% trillingsvrij is. :)

Geef mij maar Olie B. Bommel en voor draaitafels Haudio. Je bent toch goed gek om te liggen te klooien voor de prijs van een paar druppels speciale olie. Het lijkt wel Glassex voor LP's ook al zo'n bezuiniging die ik niet kan volgen. Maar wel een kabel voor een paar honderd euro.

Geef mij maar Olie B. Bommel en voor draaitafels Haudio. Je bent toch goed gek om te liggen te klooien voor de prijs van een paar druppels speciale olie. Het lijkt wel Glassex voor LP's ook al zo'n bezuiniging die ik niet kan volgen. Maar wel een kabel voor een paar honderd euro.

Als je terugkijkt in de geschiedenis zul je zien dat er in het draaitafeltijdperk geen haast esoterische oliesoorten werden gebruikt of zelfs maar aangeprezen, toen begreep men dat een draaitafellager maar een heel erg simpel mechanisch gebeuren was waarvoor een evenredig simpel smeermiddel royaal aan de te stellen eisen voldoet.

Overigens ben ik ook druk doende mijn dure kabels te vervangen voor exemplaren van slechts enkele

Let wel ik zeg niet dat je 100 euro moet uitgeven voor een klein flesje olie. Wat ik zeg is dat je niet teveel moet experimenteren met lagers die niet of moeilijk te vervangen zijn. Hetzelfde geldt voor Glassex, je kan ook een flesje L'art du Son kopen voor 35 euro. Was je 250 platen mee en dat kan de kop niet kosten.

Let wel ik zeg niet dat je 100 euro moet uitgeven voor een klein flesje olie. Wat ik zeg is dat je niet teveel moet experimenteren met lagers die niet of moeilijk te vervangen zijn. Hetzelfde geldt voor Glassex, je kan ook een flesje L'art du Son kopen voor 35 euro. Was je 250 platen mee en dat kan de kop niet kosten.

Het zijn ook lagers die echt heel erg weinig te verduren hebben, een paar kilo rond laten draaien met maximaal 45 toeren is echt niet zulk een enorme opgave voor een goed gemaakt lager.

Als je nu een platenspeler uit de jaren zestig of zeventig eens goed bekijkt zal blijken dat het lager - mits niet in een vochtige kelder opgeslagen of ernstig mishandeld - ondanks al z'n draaiuren in het verleden in een perfecte conditie verkeert.

Vergelijk dit eens met een lager in de motor van je auto, iets meer toeren, veel hogere temperaturen, een veel zwaardere belasting en toch volhouden honderdduizenden kilometers lang, hier komt iets meer kijken, vooral vwb de constructie en de te gebruiken materialen.

De indruk, gewekt door de marketingmachine van de industrie, dat momenteel bijzonder hoogstaande en technisch zeer gecompliceerde platenspelerlagers worden gemaakt is echt niet juist, op bedrijfseconomische gronden worden vaak materialen toegepast die beslist inferieur te noemen zijn.

Zo vond een fabrikant op dit forum vaak de hemel in geprezen, het toch wel erg duur om een fatsoenlijk lagerkogeltje te gebruiken in draaitafels die toch 1300 tot zo'n kleine 2000

Lagers in een draaitafel zijn vrijwel altijd eenvoudig te vervangen. helaas wordt daar dan ook weer de hoofdprijs voor betaald... :(

Ik begrijp ook niet goed waarom die olie zo duur moet zijn. Wel zag ik aan de meters bij Haudio dat het spul wel werkt. De gelijkloop werd na het vervangen van de olie een heel stuk beter. Er zat op dat moment een vers uitziende rode (synthetische??) olie in.

Kortom.... voor die paar tientjes ga ik niet meer kloten....

M.b.t. Glassex... ik gebruik dat alleen omdat dit tot nu toe het enige middel is wat VRIJWEL ALLE vervuiling van oude platen haalt. Helaas schuimt het teveel waardoor m'n Nokki nu weer op z'n kant ligt te drogen. :(

:)

M.b.t. Glassex... ik gebruik dat alleen omdat dit tot nu toe het enige middel is wat VRIJWEL ALLE vervuiling van oude platen haalt. Helaas schuimt het teveel waardoor m'n Nokki nu weer op z'n kant ligt te drogen. :(

:)

Misschien eens in overweging nemen om de GLASSEX aan te lengen met strijkijzerwater. Voorkomt een boel schuim. ;)