Jump to content

brom of geen brom?

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Regelmatig worden er hier bromproblemen aangekaart, vooral ivm de aansluiting van de draaitafel.

Als alles in orde is (zoals nu gelukkig weer het geval is :D ) dan hoor ik hier bij vol opendraaien van de volumeknop en luisteren aan de speakers eigenlijk geen brom, een hele lichte ruis hooguit.

Ga ik meten dan geeft de Behringer UC meter een ruisniveau aan van tussen de -75db en -80dB en een piekwaarde van hooguit -66dB. Meet ik aan de ingang van de computersoundcard dan liggen die waarden nog lager. Ik beschouw mijzelf dus als bromvrij.

Meet ik via de PC aan de uitgangen van de CD-speler of Dat-recorder dan geeft de soundcard software "underflow" aan en ligt het ruisniveau kennelijk nog onder de -150dB.

Naar mijn idee begin je brom duidelijk te horen en zelfs als storend te ervaren bij

-50dB.

Zo stil als de cd-speler wordt de draaitafel natuurlijk nooit maar mag je er van uitgaan dat je een phonoaansluiting altijd stil (-60dB) kunt krijgen en dat je, wanneer je toch brom hoort, je er van mag uithaan dat er ergens iets niet goed zit? M.a.w. dat je niet tevreden moet zijn voordat het bromprobleem is ge

Zo hoorde ik pas nog van iemand met een hoorbare en door hem als storend ervaren brom, hem was geadviseerd door iemand die ter zake kundig zou moeten zijn, dat je bij een draaitafel niet al te kritisch mag zijn en dat "stil" een eis is die je bij een draaitafel niet mag stellen?

Is dit een redelijk advies?

Beste Kraus,

Het antwoord heb je zelf eigenlijk al gegeven :D

Ten overvloede: Nee, dat is geen redelijke eis!

Bromniveaus zijn makkelijk onder de -80 dB en nog veel lager te krijgen. Ook bij gevoelige phonotrappen.

;)

Kraus,

Baserend op de gehoorcurve zou ik het volgende willen voorstellen. Best hoorbare toon op een level van -80 dB. Het referentieniveau is dan ingesteld op normale luistersterkte en dit is een wankele uitgangspositie. Maar ik moet ergens beginnen.

Deze best hoorbare toon is dan rond 4 kHz op -125 dBW/m^2 (voor relatief jonge mensen dan). De grens voor 50 Hz ligt op ongeveer -80 dBW/m^2, 45 dB ongevoeliger dus. Ofwel -80 + 45 = -35 dB.

De grens voor 100 Hz is op ongeveer -95 dBW/m^2. Dit niveau zou dan op maximaal -50 dB mogen liggen.

Groet,

Jacco

Guest Kraus vonBentinck

Ik zal je posting grondig bestuderen om me precies te realiseren wat er staat en tzt "gewoontegetrouw" een paar opnamen maken, ook van de brom.

• 2 weeks later...

Beste Kraus

De uitvinding van de CD is natuurlijk fantastisch! Geen tikken, geen ruis en geen brom!

En natuurlijk kun je dat ruis- en bromniveau meten aan de uitgang.

Echter meestal meet je dan een kortsluiting. In het begin hadden recensenten dat niet door en loofden ze het systeem de hemel in. Nu weten we wat een mute-transistor doet en wordt die meestal (door enthousiaste hobbyisten) verwijderd. Als je dat doet dan meet je aan de uitgang iets anders. Meestal resulteert dat in een brom- en ruisniveau van omstreeks -70 dB (breedband gemeten).