gorilla Posted 21 september 2006 Report Share Posted 21 september 2006 Hallo allen, Even een waarschuwing als je van plan bent om de el84's te vervangen door die van de firma Ei. Deze kun je niet zondermeer ipv je andere El84's er in steken. De kans bestaat dan dat na enige tijd je vacuum vervuilt door een verkeerde Vg1.(volgens de dealer en fabrikant dan) Die zou op -8,2 volt moeten staan en niet op bv -6,5 volt voor nieuwe types. Dit had bij mij tot gevolg dat ze na zo'n 50 uur klonken alsof "er iemand papiertjes aan het verscheuren was ".Ik kan het moeilijk anders beschrijven. Niet meer te gebruiken....... Als leek was ik hierover nogal onaangenaam verrast. Ik heb overigens een Aurexx crystal one versterker. Iemand een mening over dit fenomeen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TubeElysium Posted 21 september 2006 Report Share Posted 21 september 2006 Niet zo gek hoor als je je bedenkt dat de grenswaarde voor de EL84 max.VG1 -7,3 V (250V anodespanning) mag zijn, er loopt dan 48mA. Bij -6,5 gaat er flink wat meer stroom lopen. Niet zo vreemd dat er dan wel eens iets mis kan gaan. Die -8,2 volt is dan ook heel wat verstandiger (ook voor andere EL84) Groet Sander Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorilla Posted 22 september 2006 Author Report Share Posted 22 september 2006 Hoi, Ja, maar dat bij 7,3 volt (zoals in mijn geval gemeten) de boel dan ook gewoon stuk gaat,terwijl dat als grenswaarde geldt, vind ik toch wel wat moeilijk te begrijpen.... Er moet toch enige marge zijn tussen; niet optimaal functioneren en stuk gaan. Maar goed.Een dure les. Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 september 2006 Report Share Posted 22 september 2006 Hoi Martin, Eindbuizen op hun tenen laten lopen op de grenswaarde laat ze nooit lang leven. Overigens zijn er twee soorten grenswaarden: Maximum operating point, dan gaan ze doorgaans 1000 uur mee. En een absuluut maximum, ga je daar op zitten dan zij ze in no time stuk. Dat is een limietwaarde die ze maar heel kortstondig mogen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorilla Posted 23 september 2006 Author Report Share Posted 23 september 2006 Voor wie het interresseerd; de specs. http://www.eierc.com/rc/EL84.htm Praat wellicht wat makkelijker.Het stond in klasse A Penthode. Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 september 2006 Report Share Posted 23 september 2006 En hier nog een paar sheets van de overige EL84's: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.html (bij search el84 invullen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorilla Posted 23 september 2006 Author Report Share Posted 23 september 2006 Ik ben aan de gang gegaan met de Sovtec in triodestand en heb nu een weerstand van 220 ohm genomen die resulteerd in een spanning van 8 volt en een stroom van 35,5 ma. Lijkt me ok? Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 september 2006 Report Share Posted 23 september 2006 Hoi Martin, Lijkt mij redelijk relaxed ingesteld. Je haalt er dan niet het maximum vermogen uit maar je buizen gaan wel een stuk langer mee. Overigens moet een EL84 op ong. 45 mA ingesteld een behoorlijke tijd mee gaan. Boven de 50 mA gaan ze rap achteruit. Met EI heb ik zelf geen ervaring, alleen met de good old Flipsen EL84's Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorilla Posted 23 september 2006 Author Report Share Posted 23 september 2006 45 in penthode denk ik.Maar 35ma in triode als ik de specs bekijk. Toch? Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts