Jump to content

Jan Allaerts mc1 Boron element

audiofreak
 Share

Recommended Posts

Leuk verhaal.

Tja komt het dan nog goed met de cd speler,zo vroeg ik mij gisteravond af.

Nou,dat weet ik eerlijk gezegd niet.Als ik naar het verschil luister in wat ik hoor tussen de draaitafel en de cd speler,dan zou ik de cd speler echt wegdoen en alle cd's ter koop aanbieden en er lekker lp's voor terugkopen en een volwaardiger phonotrap dan ik nu heb.

Kortom ik zou helemaal teruggaan naar analoog en alle digitaal eruit gooien (bwvs).

:)

:rolleyes:

Naah...d

Mooi verhaal,

veel plezier!

Groet,

azh

Ha die Audiofreak,

Mooi verhaal. Het lange wachten is dus duidelijk beloond.

Zo'n JA is natuurlijk wel een snoepje, dus ik kan me jouw beleving en hoe je nu over CD spelers denkt heel goed voorstellen.

Ook ik herken dat mijn CD speler, ondanks dat het een heel mooi en degelijk apparaat is, op een veel lager niveau speelt dan mijn draaitafel. Het kan dan ook heel frustrerend zijn als een mooi album alleen op CD uit is gekomen en niet op LP. De muziek is er wel, maar op de een of andere manier ontbreekt de ambiance die de muziek net dat stukje extra geeft om je bij de strot de grijpen en je gedachten mee te voeren naar de plaats waar het gebeurt.

Ik luister dus ook heel anders wanneer ik een CD draai dan wanneer ik een LP draai. Ik zal de CD speler toch niet weg doen omdat hij wel veel gebruiksgemak geeft en als ik niet al te aandachtig luister (bijv. als ik achter m'n computer zit), dan klinkt het toch ook wel weer goed.

Ik vergelijk het draaien van muziek op LP altijd met mijn andere passie: koffie. Je bent continue op zoek naar een lekker koffie die bij je smaak past (de LP). Je hebt thuis een goede koffiemolen die heel fijn en gelijkmatig (belangrijk!) kan malen (het element) en een pracht van machine die je in tiptop conditie probeert te houden (de draaitafel). Na lang oefenen heb je de kneepjes om de perfecte espresso te maken een beetje in je vingers (de afstelling door Audio Selectief). Op het moment als je dan zelf de hendel van de machine overhaalt en er stroomt een goudbruin gekleurd espresso in je kopje en je daarna een slokje neemt gebeurt er iets magisch (de muziek). Er komen zoveel smaak sensaties vrij die met geen pen te beschrijven zijn (de emotie). Het luistert wel erg nauw om dit te bereiken. Als 1 van bovengenoemde condities niet in orde is, dan proef je dat meteen: de koffie wordt bitter of zuur.

Bij het luisteren naar CD krijg je ahw een Senseo. Toch wel lekker als je nodig aan koffie toe bent en kan eigenlijk nooit mislukken, maar je kan het niet vergelijken met een zelfgetapte verse espresso.

Ik vergelijk het draaien van muziek op LP altijd met mijn andere passie: koffie. Je bent continue op zoek naar een lekker koffie die bij je smaak past (de LP). Je hebt thuis een goede koffiemolen die heel fijn en gelijkmatig (belangrijk!) kan malen (het element) en een pracht van machine die je in tiptop conditie probeert te houden (de draaitafel). Na lang oefenen heb je de kneepjes om de perfecte espresso te maken een beetje in je vingers (de afstelling door Audio Selectief). Op het moment als je dan zelf de hendel van de machine overhaalt en er stroomt een goudbruin gekleurd espresso in je kopje en je daarna een slokje neemt gebeurt er iets magisch (de muziek). Er komen zoveel smaak sensaties vrij die met geen pen te beschrijven zijn (de emotie).  Het luistert wel erg nauw om dit te bereiken. Als 1 van bovengenoemde condities niet in orde is, dan proef je dat meteen: de koffie wordt bitter of zuur.

Bij het luisteren naar CD krijg je ahw een Senseo. Toch wel lekker als je nodig aan koffie toe bent en kan eigenlijk nooit mislukken, maar je kan het niet vergelijken met een zelfgetapte verse espresso.

Prachtig!!

Mooi gevonden :D

IIk beleef het net zo. Jammer dat ik me de luxe van een espresso apparaat en molen nog niet kan veroorloven. Geniet ervan!

Mooi om te lezen hoe er door de mensen op dit forum van de kleine - zo belangrijke- dingen genoten wordt.

Groet,

azh

Guest Kraus vonBentinck
Geef mij maar een Senseo, al dat gedoe voor een kop koffie...trouwens ik vind Senseo veel lekkerder dan espresso, voor mij is espresso meer iets voor in het afvoerputje.

waarvan akte ;)

een cd speler van rond de 180 euro(de oorspronkelijke Marantz*),

red het idd niet snel van een high-end platen draaier,

waarvan alleen de arm bekabeling al duurder is.

*dan mag AH! er 20 buisjes in stoppen de basis blijft en juist die verfijning

waar een platen draaier op scoort mis je dan.

blijft een goed verhaal, met toch wel het gebruikelijke vergelijk met een mindere doorsnee cd speler.

hoe ga je nu je naalt schoonhouden?

Guest Hubertinus

@Audiofreak,

Eeen heel leuk verhaal. Ik hou er van als andere mensen hun enthousiasme proberen te verwoorden. Het is inderdaad het mooiste als je de ene na de andere plaat kunt draaien gewoon omdat je daar zin in hebt. Ik kan dat bijna nooit meer zoals vroeger. Meestal luister ik "technisch". Toch geniet ik dan van de muziek.

Je overweging om alle cd's en de cd speler weg te doen vind ik zo gek nog niet. Als je echt vol bent van vinyl dan doe je dat ook lijkt mij.

Hubertinus

Guest Hubertinus

@Audiofreak,

ik weet niet of je wel een Stibbert moet kopen. Een Audio Analogue Paganini 24/192 is ook zo slecht nog niet en dat bespaart je toch weer de nodige duiten.

Als je tenminste ooit nog cd's gaat draaien.

Hubertinus

Goed idee, Audiofreak, keep us posted!

Groet,

azh

Audiofreak, gewoon doorgaan! Het zijn jouw bevindingen, en die bljiven van jou! Voor diegenen die het leuk vinden ( waaronder ondergetekende ) is het fijn lezen en meevoelen in jouw ervaringen!

Diegenen die dit ervaren als vormen van al dan niet verkapte reclame, moeten het gewoon maar niet lezen!

Groetjes en veel luisterplezier,

Lestat

Guest tubejack

Leuk verhaal, gecondeleerd met je Kiseki.... jammer.

Van harte, met je Jan Allaerts mc1 Boron, inderdaad zo mooi heb ik het

nog nooit gehoord.

Het vervelende is, dat veel werk niet op LP uit gebracht wordt.

Dus mijn eigen cd-speler zou ik niet gauw weg doen.

Je hebt, zomaar... een nieuwe uitdaging....... CD's net zo mooi laten klinken als met Jan.

Heel moeilijk, maar wie weet mogelijk...... :rolleyes::ph34r:

Met vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack
Mijn inziens word er nog voldoende op lp uitgebracht.

Er wordt wel veel uitgebracht, maar ik vind zelden, een nieuwe LP die

ik echt goed vind. :( Veel, vind ik duur audiofiel geneuzel... waarbij de LP

regelmatig nauwelijks beter klinkt, dan dezelfde muziek op CD.

LP's uit de 70....80...eind 80...kom je zat tegen.

Soms koop ik een 2e hands juweeltje voor weinig, geluk kost soms

maar 2 of 3 euro. :rolleyes:

Jammer genoeg zie je de prijzen ook voor 2e hands spul ook stijgen, wat dat

betreft mag van mij die "LP-rage" snel afgelopen zijn :ph34r:

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. mijn cd-speler heeft geen enkele moeite met trance en dat is af en toe

echt heftig :lol:

Je beschrijft de rest van de set als een soort constante Audiofreak en dat is niet zo natuurlijk. Je waarnemingen kan dus ook met de rest van de set te maken hebbben want ik herken dit wel.

Die Bellafonte in Carnegie klinkt inderdaad geweldig. Er zijn er twee van, staat hier ook Myriam Makeba op. Klinkt een beetje ielig, op latere platen is haar stem een stuk steviger.

Toch is het klankkarakter van de JA me niet echt duidelijk, is hij nu warm of niet in vegelijking met bijvoorbeeld een Glider?

Hoi Audiofreak,

Ik weet niet of je bedoelt dat bij "Mathilda" binnen het nummer de ruimtelijkheid toenam of dat het na een aantal uren over het gehele nummer beter was geworden. Ik heb de CD en heb ervaren dat in het begin van het nummer de boel wat ver weg en iel klinkt, maar verderop wordt het allemaal weer perfect. Dat zit in de opname en komt niet door inspelen dus. Maar misschien ken je dit verschijnsel al jaren en bedoel je iets anders.

Groet,

Leobus

Guest tubejack
Misschien moet ik dat soort omschrijvingen niet meer posten hier.

Audiofreak,

Tuurlijk wel, gewoon opschrijven hoe jij het ervaart.

Ik vind het heel leuk om te lezen en ik denk, vele met mij :)

Bovendien lijkt het me een feest om met zo'n mooi element

te kunnen spelen, ook al is hij nog niet ingespeeld.

Met vriendelijke groet,

Jack

@carl

Dit snap ik dus niet,wat je ermee bedoelt of ermee wilt zeggen.Ik heb geprobeerd om een omschrijving te maken in hetgeen wat ik hoor met dit JA element.Ik heb het dan ook niet over mijn set in zijn algemeenheid.Wat ik beschrijf in mijn vorige post is dan ook de waarneming zoals ik het gisteravond heb waargenomen.

Hai Audiofreak,

Wat ik bedoel te zeggen is dat door temperatuurverschillen e.d. je set de ene keer anders kan klinken als de andere keer en dat je moet opasssen dat je die klankverschillen niet toerekent aan (alleen) het inspelen van je JA.

Overigens vond ik het zeer leuk om je vanmiddag bij Henk te hebben leren kennen. Help me nog even aan die naam van die Duitse zangeres en ik ben weer helemaal gelukkig.

Groet,

Hai Audiofreak,

Ik ben maar naar huis gereden het werd wel erg slecht. Volgende week de zeilen eraf en dan zie ik weer verder. Voordat iemand mijn set hoort moet er eerst een nieuwe phono pre aan, dan is hij volmaakt (althans voor mij).

Groetjes,