stefk Posted 10 mei 2008 Report Share Posted 10 mei 2008 Wat ik er zelf van heb gehoord is dat een Jan Allaerts heel mooi de sfeer weet over te brengen. Het maakt het geheel wat spannender en je hebt meer het gevoel dat de muziek live voor je wordt gespeeld. Ik herken dit ook wel in mijn Lyra Dorian, alleen de JA gaat hier nog weer en stukje verder in. Sluit mij hier bij aan !! Een JA swingt gewoon met een natuurlijkheid en souplesse waardoor je dus een mooie sfeer/ambiance krijgt. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 mei 2008 Report Share Posted 11 mei 2008 Vinyl of cd? Tja, cd is de standaard nu. Ik hoor zeker verschil, maar het ligt eraan hoe de opname tot stand is gekomen. Ik werk zelf met 24 bit audiomasters en daar is een cd in feite te beperkt voor. Ik werk echter wel met 44.1kHz. Vinyl heeft een veel groter dynamisch bereik en een veel breder spectrum. Daarbij is het ook nog zo dat vinyl niet abrupt het spectrum afbreekt op de halve samplefrequentie en er geen rastering van het geluid door de resolutie van samples. Oplossing zou zijn een hogere samplefrequentie en meer resolutie. Dus als het aan mij ligt graag een digitale variant van vinyl. Dat betekent eigenlijk alsnog een soort dvd audio, of blue ray-audio. Dat zou geweldig zijn. Wanneer zou dat komen ? Maar dan wel een laser van ......................................; ) MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 mei 2008 Report Share Posted 12 mei 2008 Hoog tijd, dus, voor wat gemene testplaten met spoortests! (Hoeveel mu haal je onvervormd bij de aanbevolen naaldkracht? O jee, werkelijk? Niet m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 mei 2008 Report Share Posted 12 mei 2008 Als we eea even in het perspectief plaatsen van de opmerking die Spido maakte, lijkt me een elektronica opleiding enigszins overdreven, spelen met een spoortest kun je mi ook wel zonder zulk een voorbereiding. De HFN plaat zal best bruikbaar zijn als afregel hulpje, echter missen doe ik een spoortest op deze plaat, vandaar mijn voorkeur voor die van Image Hifi, met deze test kun je niet enkel het gedrag van element en arm controleren, maar ook vaststellen of de dwarsdrukcompensatie deugt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 mei 2008 Report Share Posted 12 mei 2008 Hoi Jitze, Okee, maar mijn opmerking over de electronicacursus was ook meer in het algemeen en vroeg me tegelijkertijd af of zoiets wel bestaat met ook aanschouwelijk onderwijs. Want ik wil best die kennis onder de knie krijgen en vooral snappen op theoretisch gebied en uit kunnen leggen. Soms ervaar ik dat voor mezelf als een groot gemis, want iets horen met je oren en dat onderbouwd met de electronicatheorie uit kunnen leggen ga ik de mist in, zoals de heren technici dat wel kunnen. En dat vind ik soms erg jammer voor mezelf, want het betekent dat ik afhaak in de technische discussies en het ook machtig interresant vindt en juist geprikkeld ook word om het wel onder de knie te krijgen. Nu schrijf ik vaak uit mijn beleving en wat ik hoor en wat mijn oren mij vertellen en dat is toch meer audiofiel gepraat cq geneuzel dan iets technisch onderbouwd uitgelegd. Stick around en je steekt vanzelf dingen op. Op enkele andere fora zijn ook wat meer specifiek technische secties waar je met vragen en opmerkingen terecht kunt. Audio-ervaring van 25 jaar is niet in enkele dagen op te doen........veel lezen, koop eens een kringloop versterker en ga daar naar hartelust mee knoeien. Of een kringloop draaitafel, daar is weinig aan te verknoeien en zo kun je zelf eens rustig uitkienen wat VTA, VTF, SRA, arm/element resonanties e.d. doen en voor invloed hebben op de weergave. Ten laatste: dogma's bestaan niet. Iemand die al te stellig beweert dat condensator X of opamp Y te allen tijde de heilige graal is, met een korrel zout nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 mei 2008 Report Share Posted 12 mei 2008 Beste Audiofreak, Natuurlijk ben je te benijden wegens je gelukzaligheid, nu je vakkundig afgeregelde draaitafel je zo goed bevalt! En eigenlijk zou ik je willen toewensen dat die gelukzaligheid nog heel lang zal voortduren. Misschien wel tot in eeuwigheid! Maar... dat zou betekenen dat je aan het eind was gekomen van je zoektocht naar perfectie. Aan het einde van je hobby, dus ook. Want niet tevreden zijn, of niet helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Beste Audiofreak, Natuurlijk ben je te benijden wegens je gelukzaligheid, nu je vakkundig afgeregelde draaitafel je zo goed bevalt! En eigenlijk zou ik je willen toewensen dat die gelukzaligheid nog heel lang zal voortduren. Misschien wel tot in eeuwigheid! Maar... dat zou betekenen dat je aan het eind was gekomen van je zoektocht naar perfectie. Aan het einde van je hobby, dus ook. Want niet tevreden zijn, of niet helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat voor de beoordeling van de weergave van muziek, het niet echt noodzakelijk is om kennis te dragen van de elektronica waarmee je dat doet, muziek kennen, instrumenten en stemmen kunnen beoordelen, lijkt me veel zinniger. Dit is iets dat je geheel zonder deskundigen op het gebied van elektronica kunt doen, een installatie op deze wijze beoordelen maakt je onafhankelijk en geeft - als het goed gaat - rust, maakt het mogelijk dat je van de muziek kunt genieten zonder te vervallen in audiofiele onrust en de daaruit voortvloeiende neurotische jacht op verandering. Wel lijkt het me nuttig dat je een platenspeler kunt afregelen, ook al is dat iets dat niet met grote regelmaat dient te geschieden, en zoals Spido ook aangeeft is het ook al niet zo heel erg belangrijk of die 100 mu wel wordt gehaald.......... Hetgeen je audiofiel geneuzel noemt, de beleving is juist hetgeen waar het allemaal om draait, hoe en of dit op een rationele wijze is te omschrijven in technisch jargon, is van geen enkele belang, de beleving is het doel en dus het enige criterium om rekening mee te houden. Kennis dragen van de achterliggende techniek is dan pas handig als je apparaten gaat bouwen, repareren of verbouwen.............. De door mij aangehaalde testplaat is te verkrijgen via image-hifi.com, alhoewel deze momenteel op de site niet meer te vinden is, mogelijk uitverkocht ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat voor de beoordeling van de weergave van muziek, het niet echt noodzakelijk is om kennis te dragen van de elektronica waarmee je dat doet, muziek kennen, instrumenten en stemmen kunnen beoordelen, lijkt me veel zinniger. Wel lijkt het me nuttig dat je een platenspeler kunt afregelen, ............... en zoals Spido ook aangeeft is het ook al niet zo heel erg belangrijk of die 100 mu wel wordt gehaald.......... Wat U wil zeggen is mij echt wel duidelijk. Het hebben en gebruiken van een goede test cq, inregelplaat is eigenlijk onontbeerlijk. Al is enige hulp en uitleg in het begin wel wenselijk. Maar, maar . Die 100 mu komt dan wel echt ook niet voor in de af te spelen muziek. Maar wanneer je jouw element dusdanig weet te monteren dat deze dit wel haalt dan is de gelukkige bijkomstigheid dat de mu-tjes h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Onderzoeken zelf en het zelf ervaren, dat vind ik belangrijk en daarna je eigen ervaring (pos of neg) delen met anderen. Ja daar zeg je wat. Maar zo steekt HEAR niet iedereen in elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Beste Audiofreak, Natuurlijk ben je te benijden wegens je gelukzaligheid, nu je vakkundig afgeregelde draaitafel je zo goed bevalt! En eigenlijk zou ik je willen toewensen dat die gelukzaligheid nog heel lang zal voortduren. Misschien wel tot in eeuwigheid! Maar... dat zou betekenen dat je aan het eind was gekomen van je zoektocht naar perfectie. Aan het einde van je hobby, dus ook. Want niet tevreden zijn, of niet helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Het is kenmerkend voor de ware hifi-hobbyist dat zijn tevredenheid altijd vrij snel weer overgaat.Dan gaat hij opnieuw zoeken naar verdere verbeteringen. Daar heb ik nauwelijks ..... meer last van Heerlijk die RUST die daarvoor in de plaats komt Dan maar g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 mei 2008 Report Share Posted 15 mei 2008 (...) Heerlijk die RUST die daarvoor in de plaats komt (...) Dommel-weg gelukkig in Draaitafelland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 Het is kenmerkend voor de ware hifi-hobbyist dat zijn tevredenheid altijd vrij snel weer overgaat. Dan gaat hij opnieuw zoeken naar verdere verbeteringen. Daar heb ik nauwelijks ..... meer last van Heerlijk die RUST die daarvoor in de plaats komt Dan maar g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 Dommel-weg gelukkig in Draaitafelland... Ook met CD en vooral de radio ben ik dankzij Henri en Remco z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 Als je e.e.a. goed toepast, is het blijvend hoor Jack! (maar ik begrijp wat je bedoelt) Carpe diem! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 Als je e.e.a. goed toepast, is het blijvend hoor Jack! Voorlopig koester ik het en pl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2008 Report Share Posted 20 mei 2008 (...) en voor je er erg in heb is de avond voorbij. Beste Audiofreak, Ach, v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 29 mei 2008 Report Share Posted 29 mei 2008 (...) en voor je er erg in heb is de avond voorbij. Beste Audiofreak, Ach, v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 29 mei 2008 Report Share Posted 29 mei 2008 Vrijwel alle Verve platen klinken fantastisch! Je bedoelt de oudjes Ook de Duitse en zelfs Franse persingen klinken fantastisch. Maar hoe oud moet het zijn om een "ouwetje" te worden genoemd ? p.s. Norman Granz heeft eigenlijk alleen maar goede platen laten persen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 29 mei 2008 Report Share Posted 29 mei 2008 Vrijwel alle Verve platen klinken fantastisch! Je bedoelt de oudjes Ook de Duitse en zelfs Franse persingen klinken fantastisch. Maar hoe oud moet het zijn om een "ouwetje" te worden genoemd ? p.s. Norman Granz heeft eigenlijk alleen maar goede platen laten persen. `Ik meen dat er weer her-persingen uitgeleverd worden, vandaar. In dat geval heb ik een Hollands ouwetje, vanavond gedraaid en daar was niks mis mee. En het tweede album van de zelfde opname sessie: Side by Side, Duitse persing bewaar ik voor het bijna slapen gaan. Mooie albums maar toch niet echt het spannendste werk van Ellington. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 30 mei 2008 Report Share Posted 30 mei 2008 Hoi Rev Fatman, Die is ook idd erg goed. Met Duke Ellington, Johnny Hodges, Stan Getz, Dave Bruback, Dionna Warwick, Ella Fitzgerald, Bennie Goodman en nog andere grootheden uit de jazz ben ik mee opgegroeid en met de pap(a)lepel ingestampt. Kleine anekdote: Aan Back tot Back heb ik speciale herinneringen mee. Zo was het voor mij de lp die ik samen met mijn vader heel vaak beluisterde op zondagochtend en mijn zus en moeder nog op 1 oor lagen en mijn vader en ik samen beneden zaten te genieten van die muziek en wat vaak resulteerde in muziekgeschiedenis van mijn vader en mij vertelde over de bovengenoemde jazz grootheden en dan naar de plank liep waar de lp's op lagen en dan vervolgens iets op zetten om zijn verhaal kracht bij te zetten. (Mijn vader wilde heel graag dat ik de jazz leerden begrijpen en waarom hijzelf er zo van hield). Dat waren heimelijke en genoegelijke uren en waar ik nu nog vaak aan terug denk als ik weer een lp uit mijn vaderslp collectie pak en opzet. De andere lp Side by Side is ook erg mooi en heb ik ook, maar Back to Back vind ik de betere en specialer, vanwege juist de herinnering met mijn vader. Kijk en hier nu zijn al onze afspeel-speeltjes onder geschikt aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 31 mei 2008 Report Share Posted 31 mei 2008 op een oude radio kan ik ook kippenvel krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 juni 2008 Report Share Posted 2 juni 2008 op een oude radio kan ik ook kippenvel krijgen. Beste Joopies, Wij hebben ons dit v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 3 juni 2008 Report Share Posted 3 juni 2008 op een oude radio kan ik ook kippenvel krijgen. Beste Joopies, Wij hebben ons dit v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts